Alice ihmemaassa

Alice In Wonderland

Norman Z. McLeod 1933 seikkailu/komedia

* *

Yksi monista Lewis Carroll’in erääseen kaikkien aikojen tunnetuimpaan satukirjaan (1865) pohjautuvista leffaversioista, sisältäen tosin myös viittauksia niin ”Peilimaa”-seikkailuihin kuin ”Jabberwocky”-loruteokseenkin. Tällä kertaa jää kuitenkin melko vaisuksi kokemukseksi ja oikeastaan vain liukuhihnamaiseksi toinen toistaan erikoisempien mutta jäykkien nukkehahmojen esittelyksi huippukaartistaan huolimatta - itse Alicekaan ei jo täysi-ikäisenä ja muodokkaana Charlotte Henry’na ihan 12-vuotiaasta tyttösestä käy... Sisältää joitain hyviäkin hetkiä toki, kuten Tittelitomin (Jack Oakie) ja Tittelityyn (Roscoe Karns) höpinät sekä nuo historian sekopäisimmät lastenhoitajat (”Jos lapsi meinaa aivastaa niin sitä lyö ja hakkaa...!”). Edward Everett Horton, Richard Arlen, Roscoe Ates, W.C.Fields, Gary Cooper, Sterling Holloway, Cary Grant, May Robson, Edna May Oliver, Louise Fazenda, Richard ‘Skeets’ Gallagher, Charles Ruggles, Mae Marsh, Leon Errol.


Berkeley Squaren aave

Berkeley Square

Frank Lloyd 1933 draama/komedia

* * ½

1780-luku. Hieman Amerikan Vapaussodan ratkaisuvaiheiden jälkeen nuori amerikkalaismies Pete Standish (Leslie Howard) matkustaa Lontooseen, tarkoituksenaan kosia Berkeley Squaren varrella sijaitsevan kartanon kaunista tytärtä Kate'a (Valerie Taylor). Vaan ulko-ovelle saapuessaan tapahtuu ihme keskellä ukkosmyrskyä: Standishin hahmon ottaakin hänen samanniminen jälkeläisensä 1930-luvulta, ja kaiken lisäksi mies kiinnostuu pikapuoliin huomattavasti enemmän valittunsa pikkusiskosta Helen'ista (Heather Angel)... Kiintoisa ja salonkihuumorilla höystetty fantasia-romanssi, jossa selvänäkijänkin kykyjä omaavan Howardin todellisen taustan paljastumisen ottaa 1700-luvun väki vastaan yllättävänkin vähällä ihmettelyllä - mutta ehkäpä moiset aavejutut kuuluivat juuri näihin aikoihin (ja myös seuraavalla vuosisadalla) "normaaliin" elämänmenoon, ennen tieteen ja tekniikan kaikenkattavaa vallankumousta... Irene Browne, Beryl Mercer, Colin Keith-Johnston, Alan Mowbray, Juliette Compton, Betty Lawford, Ferdinand Gottschalk, Samuel S. Hinds.


Blood Money

Blood Money

Rowland Brown 1933 draama/rikos

* * ½

Kulttimainetta omaava tarina Bill ”Bail them out!” Bailey’sta (George Bancroft), alansa parhaasta tutkintovankeuteen joutuneiden rikosepäiltyjen takuusummien järjestäjästä (jolloin nämä siis pääsevät vapaalle jalalle odottelemaan tulevaa oikeudenkäyntiään). Hieman ikääntynyt juttu kuitenkin kaikinpuolin minusta, lähtien yksioikoisten hahmojensa asetelmallisuutta alleviivaavasta kameratyöstä sekä jatkuvista ”kohtalokkaista katseistaan”: mukaanlukien muuten kyllä söpöliini Frances Dee harvinaisen peittelemättömästi suorastaan seksuaalista tyydytystä väkivaltaisista rikollispiireistä hakevana rikkaan suvun tyttönä. Judith Anderson, Chick Chandler.


Bombshell

Bombshell

Victor Fleming 1933 komedia

* * ½

Räiskyvä filmitähtönen Lola Burns (Jean Harlow) on lopen kyllästynyt niin studiosopimuksensa edellyttämiin velvollisuuksiin, sivistymättömään perheeseensä kuin etenkin joka asiaan nokkansa tunkevaa ja niistä skandaaliotsikoita junailevaan PR-mieheen (Lee Tracy). Hienostopiireihin itsensä naiminen ja lastenhankkiminen siintääkin neidolla ensisijaisesti mielessä, kaikkien muiden harmiksi... Aluksi rasittavankin hysteerinen pulina saa onneksi jatkossa jonkinlaista ja usein ihan viihdyttävääkin tolkkua tässä varhaisessa screwballissa. Frank Morgan, Pat O’Brien, Franchot Tone, Una Merkel, Ted Healy, Ivan Lebedeff, Isabel Jewel, Louise Beavers, Leonard Carey, Mary Forbes, C.Aubrey Smith, June Brewster.


Cavalcade

Cavalcade

Frank Lloyd 1933 draama

* *

Marryot-nimisen brittiperheen sattumuksia, niin murheita kuin ohikiitäviä onnenhetkiäkin Buurisodista (1899-1902) ensimmäisen maailmansodan kautta 1930-luvun alun "toiveikkaaseen ilmapiiriin"... Aikanaan yliarvostettu kronikka, jossa henkilöhahmot toimivat vain päälleliimatusti historiankirjoituksen palveluksessa: esim. perheen vanhempi poika (John Warburton) juttelee kihlattunsa (Margaret Lindsay) kera rannalla matkustajalaivoja katsellen, ja minkäs niistä kannella he sitten seuraavassa kohtauksessa sattuvatkaan - vuosien päästä - astelemaan 14.4.1912... Kerronnan rytmityksessä muutenkin häiritsevää epätasapainoa, kun aluksi valmistaudutaan pitkään ja huolella talon miesväen toimesta buurisotaan lähtöön naisten nyyhkiessä vierellä mutta sitten varsinaisen rytinän tapahtumat jätetään kuvaamatta käytännössä täydelleen. Diana Wynyard, Clive Brooks, Frank Lawton, Ursula Jeans, Una O'Connor, Herbert Mundin, Irene Brown, Merle Tottenham, Beryl Mercer, Bonita Granville.


En ole enkeli

I’m No Angel

Wesley Ruggles 1933 komedia/musiikki

* * ½

Tira-niminen seksiä tihkuva leijonankesyttäjä-blondi (Mae West) on kiertävän sirkuksensa suurimpia vetonauloja, ja vain vaivoin pystyvät tapaamansa miehet pitämään näppejään kurissa esitysten välissäkään. Topakasti kyseinen leidi osaa kuitenkin myös torjua lähentelyt jos niikseen tulee, vaan sitten erään yli-innokkaasti liehittelevän mutta jo varatun herrasmiehen (Kent Taylor) liikekumppani-ystävän Jack Clayton’in (Cary Grant) tullessa hoitamaan potentiaalista skandaalia pois päiväjärjestyksestä onkin jo ihan aidontuntuinen ja molemminpuolinen ihastus tosiasia… Itse asiassa Grant ilmaantuu kuviin vasta noin puolenvälin kieppeillä, ja selvästikin tämä valkokankaiden tuore komistus takeltelee Hollywoodin pahamaineisimman miestennielijän edessä enemmänkin hämillään kuin minään rakastuneenoloisena playboyna…! Toisaalta vaikka kommenttinsa osuvat herkullisesti usein maaliinkin, niin muuten West kuului ainakin omassa katsannossani ulkonäkönsä puolesta suosiotaan huomattavasti vaatimattomammalle tasolle (mm. Barbra Streisand’in, Bette Midler’in ja Melina Mercouri’n tapaan). Edward Arnold, Gregory Ratoff, Ralf Harolde, Gertrude Michael, Russell Hopton, Dorothy Peterson, William B. Davidson, Gertrude Howard.


Gallant Lady

Gallant Lady

Gregory La Cava 1933 draama

* * ½

Nuori nainen nimeltä Sally Wyndham (Ann Harding) joutuu todistamaan omin silmin lentäjämiehensä menehtymisen onnettomuuden seurauksena. Neuvoton ja ahdistunut neitonen ei osaa tämän jälkeen kuin vaellella päämäärättömästi pitkin New Yorkin katuja, kunnes muuan ystävällinen mutta myös kaidalle polulle ajautunut Dan Pritchard (Clive Brook) ilmestyy tarjoamaan vilpittömästi apuaan. Paljastuu että Sally on kaiken muun lisäksi raskaana, jolloin Dan tuntemansa antiikkikaupan omistajan (Janet Beecher) kautta järjestetyn työpaikan lisäksi hankkii sittemmin myös turvallisen ja luotettavan adoptioperheen vastasyntyneelle - mutta vaikka elämänsä onkin näin pian kohtuumallillaan, ei Sally pysty luonnollisesti vuosienkaan vierähdettyä unohtamaan poikaansa… Erinomaiset henkilöhahmotukset Brookin ja Beecherin johdolla sekä näppärästi kirjoitettu vuorosanailu pelastavat katsottavaksi tämän muuten alusta loppuun kaavamaisesti ja kliseisesti etenevän katkeransuloisen tarinan, epäuskottavine ihmissuhdekäänteineen kaikkineen: esimerkkinä vaikkapa kohtaus missä Harding kirjautumassa pariisilaiseen hotelliinsa työmatkalla ollessaan, niin kukapa muu maailman ihmisistä juuri silloin viereen hyppää (yksikseen) juttelemaan kuin sijaisvanhemmille aikoinaan luovutettu oma seitsenvuotias (Dickie Moore)! Otto Kruger, Batty Lawford, Tullio Carminati.


© London Film Productions/United Artists

henry_viii.jpg

Henrik VIII:n yksityiselämä

The Private Life Of Henry VIII.

Alexander Korda 1933 draama/komedia

* * * ½

V.1509-1547 hallinneen Englannin kuninkaan Henrik VIII:n (Charles Laughtonacademy_award_trophy.jpg) vaiheita ja tunnettuja vaimo-ongelmia kepeästi käsittelevä brittituotanto... Vastaavanlaisten historiallisten roolien erikoismiehenä jatkossakin kunnostautuvan loistavan Laughtonin herkullinen ja oscaroitu näkemys pahamaineisesta morsionteloittajasta, jonka käymät kirpeät sanailut uhmakkaan Anna Kleveläisen (jota esittää näyttelijäsuuruuden tosielämän vaimo Elsa Lanchester) kanssa muun hoviväen pyöriessä kusi sukassa ympärillä erityisen huvittavaa seurattavaa - eikä tässä tapauksessa auta edes se miten entisajan kunkut todellakin omasivat melkoisen tehokkaat keinot rasittavan muijan hiljentämiseksi, tosin hullu on kun mestauttaa heti kättelyssä ylimaallisen kauniin Merle Oberon'in (Anne Boleyn)... Robert Donat, Binnie Barnes, Wendy Barrie, Franklin Dyall, Miles Mander, Lawrence Hanray, William Austin, John Loder, Claude Allister.


His Double Life

His Double Life

Arthur Hopkins 1933 komedia

* * ½

Julkisuutta määrätietoisesti välttelevän kuuluisan brittitaiteilijan Priam Farrel'in (Roland Young) uskollinen miespalvelija (Roland Hogue) menehtyy yllättäen keuhkokuumeeseen. Edesmennyt oli ihastunut Alice-nimiseen neitiin (Lillian Gish), mutta kanssakäyminen pysynyt siihen asti vain kirjeenvaihto-asteella: niinpä Farrelin törmätessä hotellin aulassa kyseiseen valloittavaksi osoittautuvaan naiseen hän päättääkin esiintyä palvelijanaan... Odotetusti tässä semiviihdyttävässä henkilöllisyys-sekoilussakin Gish oma suurenmoinen itsensä, jonka kauneudelle, älylle ja lahjakkuudelle vetää elokuvan historiassa vertoja vain korkeintaan muutama muu naistähti (Elizabeth Taylor, Nicole Kidman...). Ja vaikka kömpelö Young vastapoolinaan sinänsä sympaattinen hahmo, niin eihän kaikki 99 ikävuottaan vanhanapiikana pysytellyt leidi olisi oikeasti jaksanut moista vätystä tuntia pitempään... Montagu Love, Lumsden Hare, Lucy Beaumont, Charles Richman.


Hänen suuri rakkautensa

Today We Live

Howard Hawks, Richard Rosson 1933 draama/sota

* *

V.1916, I maailmansodanaikainen Britannia. Nuori nainen (Joan Crawford) - huolimatta pitkäaikaisesta heilastelustaan veljensä (Franchot Tone) rannikkolaivasto-kaverin (Robert Young) kera - ihastuu samantien paikalle tupsahtavaan komeaan amerikkalaislentäjään (Gary Cooper)... Yhtä soutamista ja huopaamista tämä(kin) kolmiodraamailu, eivätkä loppupuolen näppärästikään toteutetut taistelukohtaukset niin ilmassa kuin merellä enää paljon auta - eikä se ettei myöskään Cooper näin uransa alkuvaiheissa ihan niin jäykän jähmeä kuin sitten myöhemmin palvottuna tähtenä. Roscoe Karns, Louise Closser Hale, Rollo Lloyd, Hilda Vaughn.


© RKO Radio Pictures

164-king_kong_1933.jpg

King Kong

King Kong

Merian C. Cooper, Ernest B. Schoedsack 1933 scifi/seikkailu/kauhu

* * * * ½

Kuuluisa elokuvatuottaja Carl Denham (Robert Armstrong) etsii naistähteä tulevan suurprojektinsa toiseksi houkuttimeksi, ja tämän (Fay Wray) löydyttyä lähdetään kohti salaperäistä Tyynenmeren saarta hakemaan sitä toista... Klassikkojen klassikko, jonka hirmulisko-kohtausten vaikuttavuuteen päästiin vasta tasan 60 vuotta myöhemmin "Jurassic Park"in (1993) ja modernin supertekniikan myötä - lisäksi ihanainen Wray näyttelee ilman rintaliivejä mikä tuppaa ainakin meikäpoikaa hikoiluttamaan. Elokuvasta on valtava määrä erilaisia tulkintoja: yleisenä pääteemana tarjoillaan valkoisen miehen painajaissymboliikkaa (kaunis cityblondi primitiivisen apinamiehen armoilla), tai kenties kyseessä sittenkin vain Denhamin mielikuvituksen ja henkilökohtaisten traumojen heijastuma...? Bruce Cabot, Frank Reicher, Sam Hardy, Noble Johnson, Victor Wong.


King Kongin poika

The Son Of Kong

Ernest B. Schoedsack 1933 scifi/seikkailu/komedia

* *

Jatkuu suoraan siitä mihin ykkönen (1933) jäi: Carl Denham (Robert Armstrong) on veloissa korviaan myöten ja ties miten monen tahon oikeuteen haastama ”näyttelykappaleensa” eli jättiapina King Kongin riehuttua valtoimenaan New Yorkissa. Niinpä mies on heti enemmän kuin valmis kun tuttu kapteeni (Frank Reicher) ehdottaa uutta reissua kohti ihmesaarta, siellä huhujen mukaan sijaitsevan satumaisen aarteen löytämisen toivossa… Vasemmalla kädellä huitaistu jatko-osa klassikkojen klassikolle, jossa pääosan hepun traagiset syyllisyydentuskat hukkuvat hetkessä ihmesaarella koetun unenomaisen kaikkivoipaisuuden ja kepeän romanssin (uusi nuori kaunokainen Helen Mack) alle - ja kenen kanssa ’Kingi’ oli muka jälkeläisiä aikaiseksi saanut? Kyseinen apinapoika osoittautuu myös varsinaiseksi hupiveikoksi noiden avustustoimenpiteidensä ohessa, jolloin (taas kerran todella uskottavan) loppukatastrofin sankarielkeetkin koko saaren vajotessa meren syvyyksiin jäävät vaikutukseltaan vähäiseksi. Tehosteguru Willis O’Brien sentään kunnostautui jälleen niin edellämainitun efektin kuin lukuisten jättihirviöidenkin suhteen ihan mukiinmenevästi. John Marston, Victor Wong.


The Kiss Before The Mirror

The Kiss Before The Mirror

James Whale 1933 draama/rikos

* * ½

Nuori wieniläinen nainen nimeltä Lucy (Gloria Stuart) suuntaa taas kerran tapaamaan salarakastaan (Walter Pidgeon) tämän hulppeaan kotitaloon niinkuin on tehnyt jo useamman kuukauden ajan - vaan vähänpä arvaa että tällä kertaa aviomiehensä Walter (Paul Lukas) on seurannut tätä ase taskussa ja mieli mustana, ampuenkin Lucyn muitta mutkitta kuoliaaksi makuuhuoneen ikkunan läpi. Walterin paras kaveri sattuu olemaan asianajaja Paul Held (Frank Morgan) joka lupaa tehdä kaikkensa saadakseen syytetyn vapaaksi ”mielenhäiriön” nojalla, samalla kuin myös viimemainittua kalvaa yhä vahvemmat epäilyt oman vaimonsa (Nancy Carroll) uskollisuudesta… Terävällä vuorosanailulla höystetty intohimorikos-draama vahvojen naisroolien tukemana - kärsien kuitenkin pahoin sittemmin mainiona sivuosa-veteraanina tutuksi tulevan Morganin pateettisesta suorituksesta sekä murhaaja-Lukasin silkkihansikkain kohtelusta: kai tuo nyt edes ensimmäisen asteen tappo oli kaikilla mittareilla eli semmoista kymmenen vuoden kakkua tiennyt, joko normivankilassa tai mielisairaalan suljetulla puolella vähintään…? Muutenkin arveluttavaa ”pettää ne kumminkin” -sanomaa tarjolla turhan korostetusti. Jean Dixon, Charley Grapewin, Donald Cook, Wallis Clark.


Kleopatran timantti

The Ghoul

T.Hayes Hunter 1933 kauhu

* *

Vanha Egyptin muinaishistoriaan erikoistunut professori (Boris Karloff) kuolee kartanossaan, tullen haudatuksi hyvin tuntemansa kulttuurin mukaiseen tyyliin. Taikavoimia omaavan jalokiven ja Anubis-jumalan avulla pitäisi olla luvassa ylösnousemus ja sitten peräti ikuinen elämä, vaan voiko rakennukseen perinnönjakoon saapuviin tuttuihin sekä vieraisiin sen enempää kuin omaan palveluskuntaankaan luottaa...? Melko heppoiseksi jäävä edellisvuonna esitettyjen Karloff-kauhuilujen ”Muumio” ja ”The Old Dark House” yhdistelmä. Nuori Ralph Richardson huijaripappina kiinnostavin yksityiskohta, kun taas etenkin ”sankariparin” (Dorothy Hyson, Anthony Bushell) täytyy jostain syystä huutaa jokainen vuorosanansa. Cedric Hardwicke, Ernest Thesiger, Kathleen Harrison, Harold Hut, D.A.Clarke-Smith.


Kultakalat 1933

Gold Diggers Of 1933

Mervyn LeRoy 1933 komedia/musiikki

* * ½

Taas yksi Broadwayn suuren luokan revyy joudutaan poistamaan ohjelmistosta lama-ajan kurimuksessa, ja mm. tanssijatar-kaverukset (Joan Blondell, Aline McMahon, Ruby Keeler, Ginger Rogers) vaille työtä. Tuttu show-tuottaja (Ned Sparks) lupaa että uusi projekti käynnistetään tuota pikaa, kunhan vain pienenpieni osatekijä nimeltä ”rahoitus” saadaan ratkaistuksi. Pelastajaksi näyttäisi muodostuvan yhden tytöistä (Keeler) heilastus eli naapuritalon harrastelijasäveltäjä (Dick Powell), joka kaikkien epäilyistä huolimatta paljastuu olevansa myös varakkaan suvun perijä... ”We’re in the money, we’re in the money...”. Valitettavasti tuo heti kättelyssä kuultava ikivihreä mammonan ylistys jää myös suurinpiirtein ainoaksi haukottelematta kuunneltavaksi luritukseksi ikuisuuksia kestävien tanssinumeroiden lomassa - onneksi sentään toinen puoli ajasta keskitytään parhaimmillaan erinomaisenkin nokkelaan ja suorasukaiseen huumoritykitykseen, josta vastaavat mm. aikansa seksikkäimmät ja hauskimmat blondit Blondell & Rogers. Warren William, Guy Kibbee.


© Elite-Tonfilm-Produktion GmbH


Liebelei

Liebelei

Max Ophuls 1933 draama

* * *

Wien 1910. Nuori luutnantti Fritz Lobheimer (Wolfgang Liebeneiner) on jo pitempään ollut vaikutusvaltaisen paikallisen paronin von Eggensdorff’in (Gustav Gründgens) puolison (Olga Tschechowa) salarakas, mutta tapaa sitten upseerikaverinsa Theo’n (Carl Esmond) kera eräänä iltana teatterissa kaksi iloluontoista neitokaista: Christine’n (Magda Schneider) sekä Mizzi’n (Luise Ullrich). Fritz ihastuu ensinmainittuun lähes siltä seisomalta, ja kun lähimmillä ystävilläänkin näyttäisi synkkaavan mainiosti niin tulevaisuus lupailee koko porukalle silkkaa auvoa ja auringonpaistetta. Mutta synkkiä varjoja ilmaantuu taivaalle lähes hetimiten, sillä paroni on alkanut saada vihiä aisankannattajan asemastaan… Aikamoista saksalaista ironiaa – jos kohta myös elokuvassakin sikäli että ilman mitään muita ikävyyksiäkään pojat olisivat joka tapauksessa joutuneet vain neljän vuoden päästä I maailmansodan kauhuihin – se miten eräs filmihistorian kauneimmista rakkaustarinoista osui samalle vuodelle kuin erään antikristuksen ja maailmantuhoajan valtaannousu. Mahtavan sympaattinen pääosanelikko nokkeline sanailuineen (erityisesti Ullrich) teki tietysti lopputapahtumistaan sitäkin traagisempia, Christinen ratkaisun tuntuessa silti hieman yliammutulta (kuitenkin varsin lyhytaikaista seurusteluaan ajatellen)… Paul Hörbiger, Paul Otto.


The Mayor Of Hell

The Mayor Of Hell

Archie Mayo 1933 draama/rikos

* *

Nuorisojoukko passitetaan “reformileirille” pois Nykin kaduilta notkumasta ja rötöstelemästä - tosin eipä porukan liideri Jimmy (Frankie Darro) tahdo sielläkään oikein haluta oppia olemaan, kunnes korruptoituneitten paikallispoliitikkojen toimesta laitokseen lähetetty uusi apulaisjohtaja ’Patsy’ (James Cagney) tulee ja näyttää kaapin paikan... 30-luvun tyypillisiä nuoriso-ongelmaan tarttuvia sosiaalisia hätähuutoja, jonka pilaa yhtä totutusti läpikotaisen kömpelö toteutus sekä hurmahenkinen epäuskottavuus: esim. näilläkin täysin heitteillä eläneillä pojilla riittää taas kerran motiivia opetella hetkessä mitä vaan ammattikoulu- & kansalaistaitoja sekä kääntyä kaikinpuolin täydellisen mallikelpoisiksi nuorison edustajiksi kun vain annetaan tilaisuus. Meininki muutenkin ollut ennen vanhaan vissiin vähän erilaista kun noin sadasta leiriläisestä ehkä jopa kolme on mustia... joka tapauksessa hauskimman jutun heittää oikeudenkäynti-kohtauksessa juurikin neekeripojan isä huolimatta kenkälaatikon älykkyysosamäärästään: ”Toisin kuin teidän lakimiesten minun täytyy ensin ajatella ennenkuin avaan suuni”! Madge Evans, Arthur Byron, Allen Jenkins, Dudley Digges.


Meidän poikamme merellä

Erkki Karu 1933 musiikki/komedia/draama

* *

Georg "Molli-Jori" Malmsténin isänmaallista henkeä puhkuva Suomen uljaiden merivoimien esittelyfilmi olisi tarttuvien biisiensä myötä voinut olla ihan hyväkin leffa, jos vain yhteenkään "näyteltyyn" kohtaukseen olisi saatu edes jonkinlaista ammatillista otetta. Jori pelastaa lopussa pohjaan uponneen sukellusveneen uimalla aluksesta pintaan ja saa viikkojen toipumisjakson päätteeksi nätin "Leilansa" (Kati Aspelin) omakseen, mutta mikä ihme miestä nyt niin pitkään vaivasi ja mihin katoaa tyttöä siihen asti eskorteerannut lääkintäupseeri (Aku Käyhkö)? Jaakko Korhonen, Iivari Kainulainen, Väinö Söderholm, Reino Wolanen, Unto Salminen.


Murders In The Zoo

Murders In The Zoo

A.Edward Sutherland 1933 jännitys/rikos

* * ½

Psykopaattinen miljonääri Mr. Gorman (Lionel Atwill) murhaa ilkein tavoin kaikki nuoreen vaimoonsa (Kathleen Burke) silmänsä iskeneet könsikkäät, samalla kuin miehen päätyöksi on muodostunut villipetojen hankinta Amerikan eläintarhoihin… Kauhugenreenkin raakuuksiensa takia yleisesti liitetty ”eläimellinen” trilleri kärsii pahiten tuosta ilmeisen pakollisesta huumorihahmosta (Charles Ruggles), joka palkataan eläintarhan mediavastaavaksi vaikka pelkää häkkiinkin suljettuja petoja kuollakseen - eikä omaa myöskään minkäänlaisia julkisen esiintymisen taitoja! Randolph Scott, Gail Patrick, John Lodge, Harry Beresford.


© Warner Bros.

bfi-00o-1y6.jpg

Murhien murha

The Kennel Murder Case

Michael Curtiz 1933 rikos

* * *

Koiranäyttely-kuvioista mestarietsivä Philo Vance'llekin (William Powell) tutuksi tullut rikas mutta töykeä Archer Coe (Robert Barrat) löytyy kuolleena nojatuolistaan pistooli kourassaan. Viranomaisten ensi alkuun selvänä itsemurhana pitämä 'keissi' osoittautuukin pian kaikeksi muuksi, ja potentiaalisia syyllisiäkin pyörii lähiympäristössä pilvin pimein... Näppärädialoginen ja huumorilla höystetty, muuten(kin) varsinaista Murhamysteerien peruskauraa isolla M:llä: umpisotkuinen juonikuvio, ties kuinka monta epäiltyä ja juttua ratkomassa ylivertainen päättelykyvyn mestari (tällä kertaa siis tuo S.S.Van Dine'n kirjoihin pohjautuva heppu). Mary Astor, Eugene Pallette, Ralph Morgan, Robert McWade, Frank Conroy, Etienne Girardot, Paul Cavanagh, Arthur Hohl, Helen Vinson, Jack La Rue, James Lee.


© Columbia Pictures Corporation

general_yen_chair.jpg

Myrsky yli Aasian

The Bitter Tea Of General Yen

Frank Capra 1933 draama

* * *

Kiinassa riehui sisällissota erivaiheisena peräti 23 vuotta 1927-50. Paikalliset ja muunmaalaiset siviilit joutuivat pakenemaan aika ajoin sankoin joukoin pahimpien kahinapesäkkeiden liepeiltä myös 30-luvun alussa, poislukien omia bisneksiään pyörittelevät ja sotatilannetta hyödyntävät liikemiehet sekä riskejä ihmisten pelastamiseksi kaihtamattomat lähetyssaarnaajat. Erään viimeksimainituista (Gavin Gordon) kihlattu (Barbara Stanwyck) jää sattuman kautta älykkään mutta kylmäkiskoisen kiinalaiskenraali Yen'in (Nils Asther) vangiksi, tosin kalterit ovat kullatut... Erinomaisesti kauttaaltaan näytelty melodraama sodan varjossa, etenkin juuri tanskalaisruotsalaisen Astherin, vielä näin nuorena mukiinmenevän Stanwyckin ja juopon taloudellisen neuvonantajan Walter Connolly'n toimesta. Toshia Mori.


© Paramount Pictures

duck.jpg

Neljä naurettavaa naapuria

Duck Soup

Leo McCarey 1933 komedia

* * * * *

Freedonian presidentiksi vastavalittu Rufus T. Firefly (Groucho Marx) ei haaskaa aikaa vaan loukkaa naapurivaltion lähettilästä (Louis Calhern) minkä ehtii, ja saa kuin saakin aikaiseksi sodan maiden välille - eikä siinä vaihtoehtoja toki ollutkaan kun kerran taistelukentän vuokrakin oli jo maksettu... Paras Marx-elokuva, mikä ei ole vähän se. Koko veljeskaarti parhaassa vedossaan (näyttämön ulkopuolella hauskimmaksi väitetty Zeppo viimeistä kertaa mukana) ja nyt myös "pärjätään" ilman Harpon ja Chicon turhia soittonumeroita. Leffa ei kuitenkaan yleisöä houkutellut entisten malliin jostain kumman syystä jolloin tuotantoyhtiö vaihtui Paramountista MGM:ään - minkä suojissa toteutuivat isommat budjetit, suurimmat menestykset ja jatkuvasti huononeva taso. Margaret Dumont.


© Warner Bros.

42nd-street-chorus-line-rehearsal.jpg

42. katu

42nd Street

Lloyd Bacon 1933 komedia/draama/musiikki

* * *

Alkaa hieman kömpelösti ja b-elokuvamaisesti niin näyttelijätyönsä kuin kuvauksensakin puolesta, vaan sitten kun juonenkehittelyistä päästään itse asiaan eli varieteelavalle homma muuttuu huomattavasti sujuvammaksi - ja etenkin vuorosanailu koko ajan herkullisen pisteliästä. Pukkaa samalla ajankohtaista lamakautensa sanomaa kun työnsaanti oli myös esittäville taitelijoille jatkuvaa kamppailua ennen muutamien harvojen läpilyöntiä, ja teatterimanagerinkin asema mitattiin aina jokaisen ensi-illan kohdalla uudelleen menestyksen mukaan... Tämän leffan viimeksimainittu (George Brent) voisi silti ottaa vähän iisimminkin, ei kaikki asiat huutamalla ja hikoilemalla parane. Ainoa todellinen huti kuitenkin tuo kolmatta miespääosaa vetävä tanssija/laulajapoika & varsinainen "neiti" Dick Powell, kun taas naisroolit pienimmästä suurimpaan täysosumia. Bebe Daniels, Warner Baxter, Ruby Keeler, Una Merkel, Ginger Rogers, Guy Kibbee.


Nolla käytöksessä

Zéro de conduite: Jeunes diables au collége

Jean Vigo 1933 komedia

* ½

Ranskalaisen sisäoppikoulun pojilla olisi kovasti käytöstavoissa petraamista, etenkin neljällä pääpukarilla (Louis Lefebvre, Gilbert Pruchon, Coco Golstein, Gérard de Bédarieux): kaikki minkä irti saa lähtee nimittäin lentoon niin ruoka- kuin makuusalissakin... Tiettyjä homoeroottisia "muskettisoturi"-viittauksia(!) havaittavissa tässä 45-minuuttisessa kouluanarkia-kuvauksessa, mutta kaikkinainen esim. René Goscinny'n Nikke-kirjoista huokuva sympaattisuus ja huumori loistaa kuitenkin poissaolollaan - jos siis nimenomaan ranskankieliseltä kulttuurialueelta vertauskohtia haetaan. Jean Dasté, Robert le Flon, Du Verron, Delphin.


© Universal Pictures

invisible.jpg

Näkymätön mies

The Invisible Man

James Whale 1933 kauhu/rikos

* * *

Kokonaan kääreiden ja tummien lasien taakse piiloutunut salaperäinen mies (Claude Rains) astuu lumimyräkästä sisään pikkukylässä sijaitsevaan majataloon. Paikallinen henkilö- ja asiakaskunta ei malta olla urkkimatta asumaan asettuvan muukalaisen edesottamuksia, tehden samalla hengenvaarallisen virheen... Näkymättömyysseerumi aiheuttaa myös suuruudenhullun mielipuolen vikaa, kuten Rainsin täysin syyntakeettomat surmatyöt yllättävän karulla tavalla osoittavat: jopa massamurhat tulevat kysymykseen tuosta noin vaikkapa matkustajajunan kiskoiltasuistamisen myötä - silti tyttöystävä Gloria Stuart (se "Titanic" (1997) -mummo) vaan jaksaa ymmärtää ja paijata. Laadukkaasti toteutettu trikkeineen kaikkineen, sen sijaan kirkujaämmä Una O'Connor'in pitää olla tässäkin Whale-kauhuilussa mukana ainoastaan ärsyttävyyden huipentumana. William Harrigan, Henry Travers, Dudley "Bountyn juoppotohtori" Digges.


Pikku naisia

Little Women

George Cukor 1933 draama/komedia

* * ½

Louisa May Alcott’in suosikkiromaanin (1868-69) ensimmäinen elokuvaversiointi neljästä siskoksesta nimeltään Jo (Katharine Hepburn), Amy (Joan Bennett), Beth (Jean Parker) ja Meg (Frances Dee) sekä heidän rakkaus- & muista huolistaan Sisällissodan varjossa - kun mm. oma isäukkokin (Samuel S. Hinds) suorittaa velvollisuuttaan rintamalla... Parhaaksi kehuttu alkuperäislähteensä filmitulkinta häviää kuitenkin minusta joka osa-alueella ainakin 1949-versiolle, poislukien tietenkin nuori Hepburn jonka roolisuoritus vähintään June Allyson'in luokkaa. Eniten häiritsevät tässä sisarusten liiallinen samankaltaisuus ja –ikäisyys luonteidensakin osalta, ulkonäöstään puhumattakaan (mm. raskaana olleen "teini"-Bennettin vatsa piti saada piiloon mahdollisimman peittävillä vaatteilla!). Ja tuo naapurinpoikakin (Douglass Montgomery) olemukseltaan varsinainen "puppeli", sen sijaan Jo(sephine)n saksalaisperäinen professori-ihastus (Paul Lukas) oli sittemmin 2. maailmansodan jälkitunnelmissa vaihdettava italiaanoon... Spring Byington, Edna May Oliver, Henry Stephenson, John Lodge.


The Power And The Glory

The Power And The Glory

William K. Howard 1933 draama

* * ½

Todellinen Amerikan rautatiebisneksen mahtipatruuna Tom Garner (Spencer Tracy) on kuollut itsemurhan seurauksena. Edesmenneen jo lapsesta saakka tuntenut ja sittemmin luottoavustajanaan kaikki nämä vuodet toiminut sävyisä Mr. Henry (Ralph Morgan) ei halua kuulla pahoja puheita omin käsin tyhjästä huipulle nousseesta, jos kohta kieltämättä usein hyvin jääräpäisestä ystävästään sen enempää alaisten kuin vaimonsakaan (Sarah Padden) suusta - joten päättää lopulta itse kertoa viimemainitulle näkemyksensä millainen mies oli Tom Garner… Tulevan Hollywood-legendan, minusta yliarvostetun (sic) Preston Sturges’in käsikirjoitusta on verrattu jopa sittemmin maailman kuuluisimpaan ”suurmiehen nousu ja tuho” -teokseen ”Citizen Kane” (1941) - valitettavasti tämä Tracy-bravuuri (joka ei kuitenkaan 32-vuotiasta tuoretta lupausta vielä yllättäen miksikään supertähdeksi nostanut) kärsii selvästi jo reippaasta alipituudestaan: vain 76 min. Täten erityisesti ihmissuhdekehittelyt jäävät puolitiehen mitä tulee Tracyn ajatuksiin niin Morganin, vaimon (Colleen Moore), rakastajattarensa (Helen Vinson) kuin etenkin poikansa (Phillip Trent) osalta. Henry Kolker, J.Farrell MacDonald.


© Hal Roach Studios/Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)

sons_of_the_desert02.jpg

Päivänpaisteisia pässinpäitä

Sons Of The Desert

William A. Seiter 1933 komedia

* * * * ½

Stan (Stan Laurel) ja Ollie (Oliver Hardy) kuuluvat kiltaan nimeltä "Aavikon pojat" joiden tulevissa juhlissa kaikkien odotetaan olevan läsnä, mutta vihaisilta vaimoilta (Dorothy Christie, Mae Busch) ei moiseen ukkojen touhuun lupaa heru. Niinpä pojat keksivät juonen: Ollie sairastuu ties mihin ja lääkäri neuvoo ennakkoon saamiensa ohjeiden mukaisesti että nyt auttaisi vain matka Honoluluun... "Honolulu baby, where'd you get those eyes"... Tunnetuin ja kerrankin samalla myös paras Ohukais- ja Paksukais -irrottelu: hupikohtia solkenaan, esim. se kun Stan tunkee salaa suuhunsa Oliverin vahaomenoita vaikkei niistä selvästikään edes pidä! Unohtumattomin hetki koittaa kuitenkin lopussa kun Stan murtuu kuulustelun edessä paljastamaan juonen vaimoille - se ilme Ollien naamalla... Näiden leffojen suomalaisten nimien keksijä olisi pitänyt muuten sulkea samantien hourulaan. Charley Chase.


© Columbia Pictures Corporation


Päivä ylhäisönaisena

Lady For A Day

Frank Capra 1933 draama/komedia

* * *

Apple Annie (May Robson) on New Yorkin katujen asukkien sekä työntekijöiden hyvin tuntema nokkelasanainen ja rempseä omenanmyyjä-mummo, jos kohta myös alkoholisoitunut ja välillä turhankin tungetteleva tapaus. Suurimmat henkilökohtaiset murheensa koskevat kuitenkin maailmalle lähtenyttä tytärtään Louise’a (Jean Parker), ollen myös vakuuttunut siitä ettei tätä enää näkisi koskaan jos ei esittäisi kirjeissään olevansa hienostohotellissa asuva ja paikalliseen eliittiin olennaisena osana kuuluva lady. Vaan sitten eräänä päivänä Louise ilmoittaakin saapuvansa New Yorkiin kera espanjalaisen aatelissulhasensa (Barry Norton) sekä tämän ylhäisöä edustavan isän (Walter Connolly) kera, joten nyt tarvitaan paikallisen uhkapeleillä vaurastuneen hämäräpomon Dave The Dude’n (Warren William) kaikkia mahdollisia kytköksiä ja resursseja jotta Anniesta saataisiin edes muutamaksi päiväksi taiottua todellinen suihkuseurapiirien matami… Capran varhainen suosikkiteos upposi tarinansa puolesta jopa niin hyvin että piti sitten vielä viime töikseen tehdä aiheesta uusintaversiokin (”Taskullinen ihmeitä” 1961), mutta huomattavasti sujuvampana ja napakampana voidaan tätä ensimmäistä huoletta pitää. Aika tyhjänpäiväinen stoori toki kyseessä jos rehellisiä ollaan, ja suurin ongelmansa juurikin itse juoppo-Robson: hysteerisyyksineen hellyyttävän sijaan ennemminkin kiusallinen tapaus. Loistava William onneksi kompensoi useimpien sivuroolien vahvalla taustatuella. Guy Kibbee, Glenda Farrell, Ned Sparks, Nat Pendleton, Halliwell Hobbes, Hobart Bosworth, Robert Emmett O’Connor, Wallis Clark, Samuel S. Hinds, Edward LeSaint. Ward Bond vilahtaa tällä kertaa poliisina.


© Mary Pickford Company/United Artists

secrets.jpg

Secrets

Secrets

Frank Borzage 1933 draama

* * *

1800-luvun puolivälin tienoo. Uusenglantilaisen rikkaan perheen tyttö Mary (Mary Pickford) on jo käytännössä varattu kelle lie keski-ikäiselle lordin kuvatukselle jääräpää-isukin (C.Aubrey Smith) toimesta, mutta Mary onkin rakastunut salaa nuoreen isänsä alaiseen: hassuttelevaan ja huolettomaan John’iin (Leslie Howard). Koska kyseinen suhde ei tule vanhemmille tietenkään kuuloonkaan päättää nuoripari karata kauaksi länteen, neitseellisiin mutta usein myös levottomiin maisemiin... Napakalla dialogilla ryyditetty viihdyttävä rakkaustarina, tosin etenkin 'villi länsi' -osio uhkaa mennä loppuvaiheiltaan jo melkoiseksi nyyhkydraamailuksikin. Mykkäelokuvan ylivoimaisesti suosituin naistähti Pickford lopetti näyttelyhommat jo tähän filkkaan vasta nelikymppisenä, Howard sen sijaan jatkoi koko 30-luvun eräänä Hollywoodin tavoitelluimmista könsikkäistä. Blanche Friderici, Doris Lloyd, Herbert Evans, Ned Sparks, Allan Sears.


Shanghai Lil

Footlight Parade

Lloyd Bacon 1933 musiikki/komedia

* *

Newyorkilainen musikaali-promoottori Chester Kent (James Cagney) siinä missä muutkin kollegansa joutuu lähes epätoivon partaalle, kun uuden villityksen ”äänielokuvan” suosio vaikuttaisi vievän kaikki katsojat leffateattereiden asiakkaiksi. Energinen ja ideoita pursuava Kent ei kuitenkaan aio luovuttaa, miestä auttaa parhaansa mukaan tähän palavasti ihastunut sihteerikkö-blondi Nan (Joan Blondell)... Lopun päänumeron mukaan suominimen saanut, kovin varman kaavan mukaisesti etenevä revyy-projekti konekivääri-dialogilla höystettynä. Jälkimmäinen piirre alkaa jo jossain kohtaa tuntua väkinäisenoloiselta riippakiveltäkin, kun lähes jokaisen vuorosanailun koostuttava pelkästään ”hassunhauskan” nasevista viisasteluista. Esimerkkinä äänielokuvan mahdista käydään välillä teatterissa ihastelemassa nuorta John Wayne’a ja tämän ensimmäistä pääosaa varhaisessa lännenklassikossa ”Suuri lännen tie” (1930). Ruby Keeler, Dick Powell, Frank McHugh, Guy Kibbee, Ruth Donnelly, Hugh Herbert, Claire Dodd, Gordon Westcott, Arthur Hohl, Renee Whitney.


Sitting Pretty

Sitting Pretty

Harry Joe Brown 1933 komedia/musiikki

* ½

Chick Parker (Jack Oakie) ja Pete Pendleton (Jack Haley) muodostavat lahjakkaan iskelmäsäveltäjä/sanoittaja -duon, mutta ajat ovat ankeat myös levymyynnin osalta ainakin mitä itärannikon skeneen tulee. Niinpä pojat päättävät lähteä Hollywoodiin varsinaisen jättipotin perään, ja tapaavatkin jo matkalla ison elokuvatuottaja-kihon (Walter Walker) sekä tienvarsikuppilaa emännöivän hemaisevan tanssija-laulajan nimeltä Dorothy (Ginger Rogers). Perille päästyä tuo kohtaamansa ”studiopomo” paljastuu kuitenkin mieleltään järkkyneeksi huijariksi - silti pientä toivonkipinää väikkyy ilmassa kun vastahakoinen kykyjenetsijä (Gregory Ratoff) ohjaa parivaljakon ihan oikean menestystuottajan nimeltä Clark (Lew Cody) pakeille… Rogersin ja Oakien lahjakkuus puskee haukotuttavien roolihahmojensa sekä umpitylsien biisiensäkin läpi, kompensoiden edes hieman megarasittavia Haleyta & tuota Rogersin pikkupoikaa (Jerry Tucker). Lopun tuhanteen kertaan ennen ja jälkeen nähdyt musikaalinumerot siihen sitten vielä pisteenä iin päälle. Thelma Todd.


Supernatural

Supernatural

Victor Halperin 1933 draama/rikos/kauhu

* *

Kuristaja-sarjamurhaaja (nimenomaan miesten!) Ruth Rogen (Vivienne Osborne) tuomitaan kuolemaan, mutta kostonhimoinen haamunsa pyrkii reinkarnoitumaan herkän newyorkilaisen blondikaunottaren Roma Courtney’n (Carole Lombard) hahmossa. Naista yrittää ”auttaa” mm. omien hämäräperäisten motiiviensa ajama spiritualisti Paul Bavian (Alan Dinehart)... Paranormaalien kuvioidensa puolesta tietysti mielenkiintoinen mutta heppoiseksi jäävä leffavanhus, lähtien heti tuon kuristajatädin mahdottomuudesta: olisi nyt vaikka myrkkyjen kanssa pelaillut tms. Randolph Scott, H.B.Warner, Beryl Mercer, William Farnum.


Tri Mabusen testamentti

Das Testament des Dr. Mabuse

Fritz Lang 1933 rikos/jännitys

* *

Ylipitkä rikosklassikko, joka huojuu häiritsevästi aikaansa edellä olevan ja pahan kerran vanhentuneen teoksen välillä: esimerkkinä nuo lopun takaa-ajon nopeutuskuvat ja tökeröt jälkiäänitykset jotka onnistuivat viemään kohtauksesta kaiken jännityksen/kiinnostavuuden. "M" (1931) -leffasta tuttu rikoskomisario Lohmann eli Otto Wernicke pelastaa taas turskilla ja ironisella olemuksellaan minkä voi. Rudolf Klein-Rogge, Gustav Diessl, Wera Liessem, Oscar Beregi Sr.


Vaarallinen kaunotar

She Done Him Wrong

Lowell Sherman 1933 rikos/komedia/musiikki

* *

Värikkäitä tapahtumia, ihmisiä ja hämäräbisneksiä riittämiin newyorkilaisen yökerhon tiloissa 1890-luvulla - suurimpana tähtenään loistaa Lady Lou (Mae West)... Legendaarisen Westin kuuluisimpia teoksia teräväsanaisine 'nymfomaaniblondi'-hahmotuksineen - tosin vieläkin merkittävämpi erään Cary Grant'in varhaisena esiintulona matkallaan yhdeksi suurimmista. Teknisesti (leikkaus, tietyt sivuroolit) jättää paljonkin toivomisen varaa, eikä esihistoriallinen nyki-slangi tee seuraamista mitenkään helpommaksi. Musiikkinumerot mukiinmeneviä, etenkin tuo ”Silver Threads Among The Gold” -ikivihreä. Owen Moore, Gilbert Roland, Noah Beery, David Landau, Rafaela Ottiano, Dewey Robinson.


© Warner Bros./The Vitaphone Corporation

wax_museum.png

Vahakabinetti

Mystery Of The Wax Museum

Michael Curtiz 1933 kauhu/komedia

* * * ½

Klassinen kauhutarina on etenkin ajankohta huomioon ottaen käännetty varsin laadukkaaksi (väri!)filmiksi, ja edes tuo vaatimaton 2-väri-tekniikka onkin juuri tämän leffan kohdalla ehdoton edellytys jotta upeasti toteutettujen vahanukkien visuaalisuus tulisi kunnolla esille. Jännitystunnelmaa vain jostain syystä turhaan kevennetty slapstickin omaisella dialogilla, ennenkaikkea lehtinaisen ja -miehen (Glenda Farrell, Frank McHugh) kesken - mutta Fay Wray tapansa mukaan ihq ja Lionel Atwill goottilaisen jylhä kuvanveistäjän roolissaan. "Todellinen naamansa" olisi saanut kuitenkin jäädä salaisuudeksi kuuluisaan loppukohtaukseen asti, sama juonikömmähdys myös 20 vuotta myöhemmin tehdyssä uusversiossa (1953). Allen Vincent, Gavin Gordon, Edwin Maxwell, Holmes Herbert, Claude King, Arthur Edmund Carewe, Thomas E. Jackson, DeWitt Jennings.


The Vampire Bat

The Vampire Bat

Frank R. Strayer 1933 rikos/kauhu

* *

Eräässä keskieurooppalaisessa kylässä on alkanut löytymään asukkaiden verettömiä ja kaulastaan puhkottuja ruumiita harva se päivä. Monella taholla pidetään jo vampyyrien läsnäoloa vuorenvarmana tosiasiana, mutta paikallinen komisario Brettschneider (Melvyn Douglas) ei moisiin hömpötyksiin usko... 'Scream Queen' Fay Wray huippuvuosiensa taas yhdessä kauhuaineksia sisältävässä trillerissä potentiaalisena uhrina, Lionel Atwill'in paljastuessa "arvostetun yhteisön jäsenen" maskinsa takaa pääpahalaiseksi. Mitään aitoja hirviöitä ei valitettavasti sekaan saatu, ja varsinaisia kauhuelementtejä latistetaan muutenkin sinänsä nokkelan näppärän huumorisanailun myötä - tosin pääparin loppuvitsailut kaiken (juuri itse myös todistamansa) murhailun jälkeen osoittaa hieman erikoista ajatusmaailmaa, ja millä ihmeellä se Atwillin kaukohypnoosikin livenä annettuine ohjeineen oikein toimi? Maude Eburne, George E. Stone, Dwight Frye, Robert Frazer.


Viattomuuden kukka

Morning Glory

Lowell Sherman 1933 draama

* * ½

Pikkukaupungin tyttö (Katharine Hepburnacademy_award_trophy.jpg) saapuu New Yorkiin haaveillen urasta teatterialalla, mieluiten tietysti mahdollisimman pian Broadwaylla. Sinnikkään puheliaisuutensa ja tuotantotoimiston aulassa tapaamansa vanhan näyttelijäveteraanin (C.Aubrey Smith) myötävaikutuksella hän jo kohta manageri-moguli Louis Easton’in (Adolphe Menjou) oven väliin saa ainakin toisen jalkansa tungettua... Teräviäkin huomioita raadollisesta teatterimaailmasta toki sisältävä mutta kaikenkaikkiaan turhan tapahtumaköyhäksi jäävä ”inside”-leffa. Aina erinomaiset Hepburn ja etenkin Menjou kompensoivat minkä pystyvät, mutta olisi mm. ensinmainitun lavasuorituksistakin voitu edes pienet näytteet antaa... Douglas Fairbanks Jr., Mary Duncan, Don Alvarado, Fred Santley, Richard Carle, Tyler Brooke, Geneva Mitchell, Helen Ware.


The Working Man

The Working Man

John G. Adolfi 1933 komedia/draama

* * ½

Omaa nimeään kantavan kenkätehtaan johtaja John Reeves (George Arliss) saa eräänä päivänä kuullaakseen, että pahimman kilpailijansa Hartland-yhtiön pomomies on kuollut sydänkohtaukseen. Kaikesta huolimatta suurta kunnioitusta kovaa vastustajaansa kohtaan tuntenut Reeves päättää ryhtyä salaiseksi tukijaksi menehtyneen iloluontoiselle mutta kokemattomalle jälkikasvulle Jenny’lle (Bette Davis) ja Tommy’lle (Theodore Newton), sillä hallituksen uusi valinta nimeltä Pettison (Gordon Westcott) huokuu epäluotettavuutta ja tulisi lähes varmasti viemään firman tuhoon… Tavanomaisen huimista yhteensattumista huolimatta enimmäkseen viihdyttävä bisnespeli ikipätevän ammattimiehen Arlissin johdolla. Hardie Albright, J.Farrell MacDonald, Charles E. Evans, Frederick Burton, Pat Wing, Edward Van Sloan.



Paras elokuva: Neljä naurettavaa naapuria (Leo McCarey)

Miespääosa: Groucho Marx (Neljä naurettavaa naapuria)

Naispääosa: Fay Wray (King Kong)

Miessivuosa: Walter Connolly (Myrsky yli Aasian)

Naissivuosa: Mae Busch (Päivänpaisteisia pässinpäitä)