© Universal Pictures


Ahtaat paikat

Gambit


Ronald Neame 1966 komedia/rikos

* * *

Brittiläisellä vakuutusasiamiehellä Harry Dean’illa (Michael Caine) ja ranskalaisella taideväärentäjä-kaverillaan (John Abbott) on huima suunnitelma erään ökyrikkaan arabimiljonäärin (Herbert Lom) ryöväämiseksi: he tutustuttaisivat viimemainitun Hong Kongista löytämäänsä hemaisevaan tanssiklubi-neitoseen (Shirley MacLaine), tämä kun näyttää jo vuosia sitten edesmenneen rakkaan vaimonsa täydelliseltä kaksoisolennolta... Mainion pääparin lisäksi suorastaan loistava Lom, sekä ennen kaikkea kerrankin ilman jättimäisiä typeryyksiä etenevä juoni tekee tästä kenties koko köykäisen lajityyppinsä viihdyttävimmän tuotoksen. Toki kaikkia kolmea edesauttoi todellinen täsmäroolinsa, ikiahkera Cainekin se sai viljellä ’harrypalmeriaan’ jo näihin aikoihin leffassa sun toisessa. Roger C. Carmel, Arnold Moss, Richard Angarola, Maurice Marsac.


Alaston saalis

The Naked Prey

Cornel Wilde 1966 seikkailu/jännitys

* *

Afrikka, 1860-luku. Metsästysretkikunnan rahoittanut liikepamppu (Patrick Mynhardt) tekee pahan virheen kun ei suostu oppaansa (Wilde) jyrkästä vastustuksesta huolimatta antamaan paikalliselle heimolle näiden pyytämää normilahjusta alueidensa käytöstä. Eipä aikaakaan kun suuttuneet heimolaiset tappavat koko retkueen mitä ilkeimmillä tavoilla, lukuunottamatta tuota veteraaniopasta jonka onnistuu karata viidakkoon - mistä alkaa päättymättömän tuntuinen ajojahti... Unkarilais-amerikkalaisen ex-miekkailijan Wilden Etelä-Afrikassa toteuttama kulttiklassikko, jossa juonen yksinkertaisuus ja hellittämättömyys nostaa helposti katsojankin primääripelot esiin. Urheilijataustansa auttanee Jo reilusti yli viisikymppistä näyttelijäohjaajaa suoriutumaan jopa yllättävän uskottavasti hikisestä urakastaan, mutta muuten varsinaisiin tapahtumiin liittymättömät luontokuvaukset ja väkivaltakohtausten kesyys "armeliaiden" kamerakulmien myötä syövät kovasti tehoa. Ken Gampu, Bella Randles, Morrison Gampu.


Alfie -naisten viettelijä

Alfie

Lewis Gilbert 1966 komedia/draama

* * ½

Lontoolainen kolmikymppinen "auervaara" (Michael Caine) viettelee naisia mennen tullen, mutta voisiko jopa hänenlaisensa kyyninen sovinisti mennä joskus liian pitkälle...? Varsinainen opetuselokuva kauniimman sukupuolen iskumenetelmistä: sen riskit ja hyödyt, karikot ja varmat nakit etc. Suoraan kameralle vähän väliä jutteleva Caine joutuukin toteamaan loppujen lopuksi suurinpiirtein että "olit sitten sinkku tai naimisissa, nalkissa olet". Traagisiakin sävyjä tavoitteleva leffa yhtälailla myös kaatuu aika ajoin päähenkilönsä mukana, kun kylmä ja laskelmoiva ulkokuorensa rakoilee välillä hyvinkin epäjohdonmukaisesti. Julia Foster, Shelley Winters, Jane Asher, Denholm Elliott, Alfie Bass, Vivien Merchant.


Andrei Rublev

Andrei Rublev

Andrei Tarkovski 1966 draama

* *

Kertomus Venäjällä 1400-luvulla vaikuttaneesta ja sittemmin pyhimyksen asemaan nostetusta ikonimaalarista Andrei Rublevista (Anatoli Solonitsyn): tämän kärsimystiestä paikallisten ruhtinaiden armeijojen sekä henkilökohtaisten kiusausten ikeessä, vaihtelevan seuraajajoukon kera… Majesteetillinen mustavalkokuvaus merkittävin anti tässä sekavassa jeesustelussa ja tekoajankohtansa orastavan hippiliikkeen heijastuksessa – toki sinänsä rohkea veto tietäen Neuvostoliiton virallisen kannan molempiin aatteisiin, alastomuutta ja väkivaltaa muutenkaan kaihtamatta. Viimeinen episodi kirkonkellon valannasta sitten se ylivoimaisesti tylsin, joka huolimatta ilmeisen valtavasta merkityksestä paikallisille ei itselle auennut millään symboliikalla. Hevosten ja koirien kohtelu myös monessa kohtaa varsin karua, mistä eläintenystävät lienevät saaneen pöyristyksen aihetta jopa ”oikeusvaltiona” tunnetussa kotimaassaan. Ivan Lapikov, Nikolai Grinko, Nikolai Sergejev, Irma Raush, Nikolai Burljajev, Juri Nazarov, Juri ikulin, Rolan Bykov, Mihail Kononov, Nikolai Grabbe, Dimitri Orlovski, Nikolai Glazkov, Nelly Snegina, Bolot Bejshenaljev.

Arabeski

Arabesque

Stanley Donen 1966 komedia/toiminta

* ½

Arabialaisperäinen mies (George Colouris) murhataan vale-silmälääkärin (John Merivale) toimesta Lontoossa. Tämä vaikutusvaltaisen ja ökyrikkaan liikemiehen nimeltä Beshraavi (Alan Badel) palkollisiin kuuluva tappaja anastaa uhrilta samalla salaperäisen hieroglyfi-viestin, minkä selvittämiseen tarvittaisiin muinaishistorian asiantuntija-professori Pollock’ia (Gregory Peck). Muhkean rahasumman houkuttamana viimemainittu suostuukin tehtävään, mutta ei ennen kuin on jo tullut varoitetuksi Beshraavin oikeasta karvasta... Oikeinkin viihdyttävästi etenevä mustahuumorinen agentti-hömppä kaatuu kuitenkin noin puolenvälin kieppeillä älyttömyyksiinsä lähes täydelleen, mikä harmittaa erityisesti kerrankin leikkisämpää puoltaan esittelevän Peckin sekä mainion päävihulaisen Badelin puolesta. Vain pari esimerkkiä riittänee: 1) Peck ja kumppaninsa Sophia Loren lukevat mikrofilmiltä kuinka kuuluisa arabipoliitikko ”tullaan murhaamaan sinä ja sinä päivänä kello se ja se”. Loren: ”Ääh, nyt me tiedämme kyllä ajan mutta emme paikkaa”!!! 2) Roistot ovat onnistuneet loppukohtaukseen hankkimaan sen maailman ainoan helikopterimallin mikä ei osaa leijua paikallaan. Kieron Moore, Carl Duering, Duncan Lamont.


Armottomat

The Chase

Arthur Penn 1966 draama/rikos

* *

Marlon Brando saa jälleen kerran turpaansa, nyt etelävaltiolaisen pikkukaupungin sheriffin roolissa tässä mainetta omaavassa leffassa - en tosin ole ihan varma että vain tuonko takia? Minusta ylipitkä ja koko ajan melko tylsä, vaikka myös Jane Fonda ja uusi tulokas Robert Redford jahdattuna vankikarkurina mukana kuuman yön tunnelmissa. E.G.Marshall, Angie "miljoonan dollarin sääripari" Dickinson, Miriam Hopkins, Robert Duvall, James Fox.


Batman

Batman

Leslie H. Martinson 1966 komedia/toiminta/scifi

* * ½

1960-luvun supersuositun TV-sarjan leffaversiointi jossa Voimakaksikko Batman (Adam West) ja Robin (Burt Ward) tekevät jälleen kerran selvää Pingviinin (Burgess Meredith), Jokerin (Cesar Romero), Arvuuttajan (Frank Gorshin) sekä Kissanaisen (Lee Meriwether) koko maailmalle tuhoisista suunnitelmista... Homma alusta loppuun ihan tarkoituksella värikästä "kieli poskella" -meininkiä toki, mutta sittenkin vähän liiankin kanssa: pelkästään älyvapaata melskausta ilman minkäänlaista todellista jännitysmomenttia. Alan Napier, Neil Hamilton, Reginald Denny.


Billy The Kid kohtaa Draculan

Billy The Kid Versus Dracula

William Beaudine 1966 western/kauhu

* ½

Vuosisatoja Keski-Eurooppaa kauhun vallassa pitänyt vampyyrikreivi Dracula (John Carradine) päättää hänkin lähteä Uuden Mantereen ja samantien vähintään puolivillin lännen ihmeitä katselemaan, todeten verevien neitosten tarjonnan näissäkin maisemissa riittäväksi. Hirviölegenda onnistuu sitten myös usuttamaan intiaanilauman postivaunujen kimppuun, jolloin mm. tiluksillaan odottelevan Elizabeth-nimisen nuoren neidon (Melinda Casey) äitimuori (Marjorie Bennett) ja setä (William Forrest) saavat surmansa – kreivin juonena ollen esiintyä viimemainittuna ja lumota Elizabeth vakiokumppanikseen. Kantona kaskessa suunnitelmissa kuitenkin sekä tämän poikaystävä Billy The Kid (Chuck Courtney) että asioista huomattavasti paikallisia paremmin perillä oleva saksalaispariskunta (Virginia Christine, Walter Janovitz)... Kaikki vampyyriherraan liittyvä kuten älyttömyydet (auringonpaiste ja tavallisen ruoan syönti eivät haittaa hiukkaakaan), onnettomat ”tehosteet” sekä hyökkäilyjensä heppoisuus pilaavat tämän muuten yllättävän näppärälläkin vuorosanailulla höystetyn ja aivan mitat täyttävästi kuvatun b-halpiksen. Naurettava loppukohtaus kruunaa homman. Bing Russell, Olive Carey, Roy Barcroft.



© Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)/Bridge Films

blow-up.jpg

Blow Up -erään suudelman jälkeen

Blow Up

Michelangelo Antonioni 1966 draama/jännitys

* * * ½

Nuori mutta itsetietoinen lontoolainen muotikuvaaja nimeltään Thomas (David Hemmings) menee eräänä päivänä puistoon kameroineen, lisäkseen paikalla on vain muuan kisaileva pariskunta. Vaan huomatessaan valokuvia räpsivän miehen kaksikon naispuolinen jäsen (Vanessa Redgrave) hermostuu ja vaatii kuvia itselleen epäilyttävän tarmokkaasti, jolloin Thomas päättää tutkia otoksiaan hieman tarkemmin... Ja 'blow up'han tarkoittaa juuri - esim. valokuvan - suurennosta, jollaisesta tarinan pääosajeppe löytää jotain hyvin huolestuttavaa mutta suhtautuu mysteeriin ajankohdalle tyypillisellä pinnallisuudella. 60-luvun svengaavan Lontoon ilmapiiri muutenkin mainiosti tavoitettu italialaisohjaajalta, ja pisteenä iin päälle The Yardbirds tykittää lopussa rock'n'rollia niin että jo vipattaa boheemipellenkin puntti! Sarah Miles, Peter Bowles, Verushka, Jane Birkin.


Derek Flint erikoistehtävissä

Our Man Flint

Daniel Mann 1966 toiminta/komedia

* ½

Maailman hallitukset ovat kuohuksissaan jokapäiväisiksi muodostuneiden luonnonkatastrofien vuoksi, joihin syypää ei olekaan tässä tapauksessa ilmaston lämpeneminen vaan nerokkaiden tiedemiesten johtama terroristijärjestö 'Galaxy' - päämääränään ei vähempää kuin maailmanherruus ja nykymenon saaminen järjelliselle tolalle. Näiden piilopaikan löytämiseksi ja tuhoamiseksi lähetettyjen agenttien epäonnistuttua kansainvälisen tiedusteluyhteisön nokkamies Cramden (Lee J. Cobb) tajuaa, että ainoa tehtävään kykenevä on inhoamansa playboy-asiamies Derek Flint (James Coburn)... Älyttömyyksiinsä sortuva rutiköyhän miehen bondeilu, jossa ennen kaikkea superagentti Coburn tehty aivan liian kaikkivoipaiseksi helppoheikiksi väsyneine vitseineen. Lisäksi niiden lukemattomien sivullisten naisseuralaistenkin kuolema terroristien saaren räjähtäessä lopuksi ilmaan vain naurattaa "sankareitamme" makeasti yms. Gila Golan, Edward Mulhare, Benson Fong, Rhys Williams, Peter Brocco, Michael St. Clair.


Django -kostaja

Django

Sergio Corbucci 1966 western

* ½

Yksinäinen vaeltaja Django (Franco Nero) kantaa päällään jenkkiarmeijan vaatetusta - jo aikaa sitten päättyneestä Sisällissodasta huolimatta - sekä raahaa perässään salaperäistä ruumisarkkua. Mies sattuu paikalle missä ensin naureskeleva meksikolaisporukka ruoskii vaaleaa leidiä (Loredana Nusciak) rangaistukseksi tämän karkumatkasta, mutta tulevat kesken kaiken itse ammutuksi rasistisen cowboy-sakin toimesta – ja kun nämä puolestaan aikovat polttaa ”rotupetturi”-neitokaisen samantien hengiltä ryhtyy Djangokin viimein toimeen ampuen kurjat ketoon pistoolillaan salamavauhtia. Näin on kätevästi saatu molemmista vastapuolista henkilökohtaiset periviholliset, mikä tietää noin kahtasataa ruumista ennenkuin homma lopullisesti hoidettu... Toisaalta mikäs noita vihulaisia kasapäin lahdatessa kun tulevat aina samasta suunnasta ja perätysten yhdessä läjässä, viitsimättä nyt niin kauheasti edes yrittää vastata tulitukseen: mitä se hyödyttäisi? Perushölmö makaroni/spanski-tuotanto kaikessa mahdottomuudessaan hätkäytti aikoinaan väkivaltaisuudellaan, tosin ei kai tämä oleellisesti senkään suhteen pari vuotta aiemmasta ”Kourallinen dollareita” (1964) -jutusta eroa? Tarantino saanut taas omiin leffoihinsa ideoita, nimikkeen lisäksi mm. alkukohtauksesta (”The Hateful Eight” 2015) sekä korvanleikkuusta (”Reservoir Dogs” 1992). Eduardo Fajardo, José Bódalo, Ángel Álvarez, Yvonne Sanson, Gino Pernice, Simón Arriaga, Remo De Angelis, Silvana Bacci.


Dracula -pimeyden prinssi

Dracula: The Prince Of Darkness

Terence Fisher 1966 kauhu

* * ½

1800-luvun Keski-Eurooppa. Kaksi englantilaispariskuntaa (Francis Matthews, Suzan Farmer, Barbara Shelley, Charles ’Bud’ Tingwell) on turistimatkallaan suuntaamassa seuraavaksi Carlsbadin kylään, mutta ennen sitä he kohtaavat lähiseudun kievarissa riuskaotteisen katolilaispapin (Andrew Keir) joka varoittaa visusti menemästä kyseselle seudulle - tai ainakin kiertämään paikallinen linna mahdollisimman kaukaa... Perus-Hammer, jossa kehittelyvaihe (kuten usein muulloinkin) konsanaan jännittävämpi kuin rutiinimaiset toimintaosiot vampyyrien armoilla ja perässä. Mitä nyt itse pääkreivi (Christopher Lee) hoidetaan loppukohtauksessa turhankin helposti päiviltä "juoksevan veden" voimalla eli jäihin upottamalla tällä kertaa - vaikkei siihen mennessä ollut kyllä tajunnutkaan että noin kovaa pakkassäätä pitänyt, ja mikä esti viittaäijää tuossakin tilanteessa lepakoksi muuttumasta? Philip Latham, Thorley Walters.


Duel At Diablo

Duel At Diablo

Ralph Nelson 1966 western

* ½

Kokenut lännenseutujen tiedustelija Jess Remsberg (James Garner) ”pelastaa” Ellen-nimisen valkoisen naisen (Bibi Andersson) apassien kynsistä, ja palauttaa tämän lähikylän liikemies-puolisonsa (Dennis ”Sheriffi McCloud” Weaver) hoteisiin - huolimatta siitä että vaimo oli tällä kertaa ihan omasta tahdostaan yrittänyt päästä takaisin hänet jo vuosia aiemmin kaapanneen heimon pariin. Remsbergia puolestaan kalvaa kostonhimo mitä tulee oman intiaani-squawinsa murhanneen miehen löytämiseen ja tappamiseen, saaden kuitenkin seuraavaksi tehtäväkseen kuljettaa pienen sotilasosaston keralla ammuslastin apassialueen toisella laidalla sijaitsevaan linnakkeeseen… Ohjaajalleen (joka itse tässä everstin roolissa) tyypillisesti tapahtumia kyllä enemmän kuin tarpeeksi tarjoava ja vahvasti myös rasismiteemoja käsittelemään pyrkivä mutta draamallisesti sinne tänne horjuvaksi jäävä tuotos - ja erityisesti rotunsa yksinäinen keulakuva melkein parinkymmenen vuoden ajan eli tietenkin Sidney Poitier nyt tavallistakin päälleliimatumpi ”supermies”: virheettömän täydellinen niin ex-sotilaana, uhkapelurina, hevostenkesyttäjänä kuin pyssysankarinakin. Bill Travers, William Redfield, John Hubbard, Bill Hart, John Hoyt, Eddie Little Sky, John Crawford.


Elsa -vapaana syntynyt

Born Free

James Hill 1966 seikkailu/draama

* * ½

Kertomus lähinnä Keniassa eläinten suojelijoina/hoitajina työskennelleiden (ja aikanaan murhattujen) Joyce (Virginia McKenna) ja George (Bill Travers) Adamson'in pennusta asti kasvattaman Elsa-leijonan (1956-61) vaiheista... Turhan juoneton ja harmiton koko perheen juttu minun makuuni, vaikka lopun yritykset saada Elsa pärjäämään luonnossa taas villinä ja vapaana mielenkiintoa hieman nostaakin. "Kliimaksi" eli pentujensa esittelyvierailu toki jo aidosti liikuttavakin episodi, myös oscaroitu tunnusbiisi yksi leffahistorian hienoimmista. Geoffrey "Bondi-ministeri" Keen.



© Anglo Enterprises/Vineyard Film Ltd.

fahrenheit-451-22.jpg

Fahrenheit 451

Fahrenheit 451

Francois Truffaut 1966 scifi/jännitys

* * * *

Ollaan 2000-luvulla ja joitain satoja vuosia päälle. Kaikki kirjallisuus on kielletty ja palomiehet eivät enää sammuta tulipaloja vaan sytyttävät niitä: paperi palaa juuri yllämainitussa lämpötilassa. "Mikset joskus lue kokeeksi kirjaa ennenkuin poltat sen?", kysyy naapurin tiedostava neitonen (Julie Christie) eräänä päivänä päähenkilöltämme (Oskar Werner)... Jälleen yksi pelotteluelokuva aiheesta Tulevaisuuden Valvova Iso Veli: nyt on keksitty kieltää kirjat "murhetta ja onnettomuutta tuovine sanoineen", ja eipä saa pitkätukkapoikakaan kävellä rauhassa katuja tulematta kerityksi kuni lammas - onneksi kirjoja lukevan salaseuran jopa verrattain helppoa saada puolelleen edes yksi aikansa vanki, tietämätön ja pinnallinen palomies. Nicolas Roeg'in kuvaus ja Bernard Herrmann'in musiikki tekevät jälleen kerran lähtemättömän vaikutuksen tässä scifiklassikossa, perustuen Ray Bradbury'n romaaniin (jos joku ei muka tiennyt). Cyril Cusack, Anton Diffring, Jeremy Spenser, Bee Duffell, Alex Scott.


Fantastinen matka

Fantastic Voyage

Richard Fleischer 1966 scifi/jännitys

* * ½

Yllättävän sujuva ja visuaalisestikin toimiva tieteiskuvitelma mallia "sukelluslaivalla ihmiskehoa ympäri": insinöörit ovat nimittäin kyenneet kehittelemään toimivan kutistuskoneen, jolla saadaan miehistö aluksineen mikrobin kokoiseksi. Tässä pikavauhtia perustettavan retkikunnan päätehtäväksi muodostuu aivohyytymästä kärsivän maankuulun tiedemiehen pelastaminen... Tietyt yksityiskohdat kyllä hymyilyttävät, kuten tuo Stephen Boyd'in esittämä "turvamies" joka ensin ei ole missään tapauksessa suostumassa kutistettavaksi muttei sen koommin kyseenalaista manööveriä sanallakaan. Sitten reissun päällä äijä ihan pihalla tehtävän teknisistä puolista mutta pitää kohta koko hommaa pystyssä... Hankala muuten sanoa ollaanko nyt tulevaisuudessa olevinaan vai missä, ainakin tuon mielikuvituksellisen hi-tech-laitoksen ulkopuolinen maailma näyttää ihan ajankohdan mukaiselta. Edmond O'Brien, Donald Pleasence, Arthur Kennedy, Raquel Welch, William Redfield, Arthur O'Connell.


Grand Prix

Grand Prix

John Frankenheimer 1966 toiminta/draama

* * ½

Formulasankarit ottavat mittaa toisistaan dramaattisen F1-kauden merkeissä: amerikkalainen Pete Aron (James Garner), ranskalainen Jean-Pierre Sarti (Yves Montand) ja britti Scott Stoddard (Brian Bedford) etunenässä... Kisakuvaukseltaan laadukas kuten kaikki myöhemmätkin kilpa-ajo-leffat aina Harlin-floppi "Driven"iin (2001) asti, mutta yhtälailla turhan pitkähköjen ajosessioiden sekä kulisseissa käytyjen ihmissuhdesotkujensa puolesta osin pitkäpiimäisessäkin muodossa. Joka tapauksessa Euroopan maita ja ratoja kiitettävän runsaslukuisina esittelyssä, vaikka samalla autojen sekä varikkotouhujen muinaishistoriallisuus huvittaakin. Eva Marie Saint, Jessica Walter, Toshirô Mifune, Antonio Sabato, Francoise Hardy, Adolfo Celi, Claude Dauphin, Enzo Fiermonte, Geneviève Page.


Harmia enkeleistä

The Trouble With Angels

Ida Lupino 1966 komedia/draama

* * ½

Katolilaiseen Pyhän Fransiskuksen tyttökouluun ilmoittautuvat muiden uusien teinioppilaiden mukana myös jo matkalla tutustuneet Mary Clancy (Hayley Mills) ja Rachel Devery (June Harding). Tytöistä muodostuu sellainen kauhukaksikko että jopa loputtoman ymmärtäväisen rehtorinna-abbedissan (Rosalind Russell) kärsivällisyys lähestyy katkeamispistettään, mutta nähdessään samalla vahvapersoonaisen Maryn potentiaalin välttelee sentään erottamispäätöstä viimeiseen asti… Mahdollisimman helpot eväät asetelmiensa puolesta toki tarjoava tyttötarina onnistuu silti enimmäkseen viihdyttämään upeasti suoriutuvien Millsin ja Russellin ansiosta, eikä sivuosakaartissakaan valittamista. Ensinmainitun roolinimikin velvoitti sitten ennalta-arvattavaan loppuratkaisuunsa, mutta ehtii sitä ennen tokaista moniakin herkullisia kommentteja kuten seuratessaan vanhaa yksinäistä mummoa saamassa lohtua seurakuntasisaren sylissä: ”Minä toivon kuolevani nuorena ja rikkaana!”. Yksi noin tuhannesta aikain saatossa Hollywoodiin eksyneestä ruotsalaisesta eli Camilla Sparv esittää nunnajoukon nuorinta ja kauneinta. Binnie Barnes, Mary Wickes, Marge Redmond, Jim Boles, Kent Smith, Pat McCaffrie, Marjorie Eaton, Judith Lowry, Barbara Hunter, Bernadette Withers, Gypsy Rose Lee.


Hautajaiset Berliinissä

Funeral In Berlin

Guy Hamilton 1966 toiminta/jännitys

* * ½

MI6:n asiamies Harry Palmer (Michael Caine) saa tehtäväkseen avustaa loikkaamishaluinen venäläiseversti (Oskar Homolka) Itä-Berliinistä rajan yli lännen puolelle. Hommaa mutkistavat kuitenkin niin ex-natsit kuin israelilaisagentitkin... Cainen mehevän kyyninen hahmotus kantaa tätä toista osaa ”kevyemmän luokan Bondin” seikkailuihin (1965-) jotka veisivät seuraavaksi peräti Suomeen asti (”Miljardin dollarin aivot” 1967). Muuten hieman vaikea uskoa esim. sitä miten entisten natsiteurastajien tuomiolle saattamisesta olisivat kiinnostuneet vain Mossadin porukat... etunenässä melkoinen vamppi Eva Renzi. Paul Hubschmid, Guy Doleman, Hugh Burden.


Hawaiji

Hawaii

George Roy Hill 1966 draama/seikkailu

* *

V.1819 ovat Hawaijin saaret jääneet vielä enimmältään vaille Jumalan Sanaa, niinpä näihin paratiisimaisemiin kera nuoren vaimonsa (Julie Andrews) saapuva lähetyssaarnaaja Abner Hale (Max von Sydow) ottaakin pöyristyneenä vastaan paikallisten ilmoitukset mm. insestisuhteiden ja sairaiden lasten hävittämisen kuulumisesta normaaleihin käytäntöihin. Alkuhämminkien jälkeen ihmeen kuuliaisesti ryhtyvätkin asukkaat luopumaan tuhatvuotisista perinteistään (jumalistaan ja jopa kielestään), suurin vaara mission onnistumisessa piileekin taas kerran niiden "maallisempien" valkoisten kuten tässä tapauksessa valaanpyytäjien taholta... Muuten kuvauksellisesti komeaa lähetystarinaa pilaa pahan kerran von Sydown äärimmilleen vedetty puritaani-hahmo, jolta tuntuvat puuttuvan tehtäväänsä oleellisesti vaadittavat diplomaattiset taidotkin tyystin - täten myös (jo toiselle kihlatun!) Andrewsin halukkuus naimisiinmenoon ensitapaamisella jotain täysin käsittämätöntä: ei pidä miestä edes komeana, samalla kuin saarnaaja itse vastustelee viimeiseen asti kokemattoman tytön mukaanottamista potentiaalisesti vaaralliseen reissuun. Äijän ehdottomuuksia joutuu kestämään vieläpä 161 minuutin verran, siihen nähden loppukohtaus saatu kaikesta huolimatta yllättävänkin koskettavaksi... Richard Harris, Gene Hackman, Jocelyne LaGarde, Manu Tupou, Ted Nobriga, Carroll "Archie Bunker" O'Connor, Torin Thatcher.


He ratsastivat läpi luotisateen

Ride In The Whirlwind

Monte Hellman 1966 western

* * ½

Teksasilainen rikollisporukka ryöstää postivaunut ampuen siinä sivussa toisen kuskeista. He vetäytyvät keskellä metsäisiä vuoristoseutuja sijaitsevaan piilopirttiinsä, jonne kuitenkin osuu tuotapikaa kohti Wacoa matkalla oleva cowboy-kolmikko (Jack Nicholson, Cameron Mitchell, Tom Filer). Luvan saatuaan miehet leiriytyvät yöksi mökin lähistölle jatkaakseen aamulla matkaansa - mutta sitä ennen myös parikymmenpäinen takaa-ajajien joukko ehtii paikalle, jolloin viattomat vieraatkin joutuvat lähes välittömästi käynnistyvän hurjan tulitaistelun armoille... Verrattuna melkoisen hämmentävään sisarteokseensa "Hän ampui ensin" (1966) on tämä Nicholsonin käsikirjoittama oikeusmurha-kuvaus mukavan suoraviivaista ja loppua kohti jopa tunteita nostattavaa tarinaa pikkubudjetistaan huolimatta. Silti hieman ahkerammin olisivat varmaan nuo "henkipatot" voineet syyttömyyttään selventää mitä tulee niin jahtaajiinsa kuin sitten siihen talonväkeenkin - nyt eivät esim. edes yritä huutaa mitään ensinmainituille ennen kuin on jo myöhäistä... Millie Perkins, Harry Dean Stanton, Rupert Crosse, George Mitchell, Katherine Squire, John Hackett.


Herttakuningas

Le roi de coeur

Philippe de Broca 1966 komedia/sota

* *

I maailmansodan viimeiset viikot ovat käsillä, ja Saksan keisarillisen armeijan joukkojen vetäydyttävä myös ranskalaisesta Marville-nimisestä pikkukaupungista. Sitä ennen he sijoittavat jättimäisen aikapommin salaiseen paikkaan kaupungin keskustaan, joka räjähtäessään keskiyöllä veisi vähintään puolet rakennuksista mennessään ja ennen kaikkea samalla vihollisille strategisesti tärkeän sillan. Niinpä lähimaastossa tilannetta tarkkailevan Ylämaan rykmentin komentaja (Adolfo Celi) päättää lähettää ranskankielentaitoisen ”pommiekspertin” sotamies Plumpick’in (Alan Bates) hoitamaan räjähde vaarattomaksi ennenkuin on liian myöhäistä - viimemainitun saadessa sitten matkoihinsa paenneiden kaupunkilaisten sijaan "avukseen" paikallisen mielisairaalan asukkaat... Kuuluu aikakautensa (1964-70) makaaberien sotasatiirien sarjaan, jossa fantastisen pohjaideansa mukaisesti joukko hullujenhuoneen asukkeja pääsee hillumaan ”kuin viimeistä päivää” muuten tyhjentyneille kaduille keskellä maailmansotaa – tarjoten tietenkin yhtämittaisen, herkullisen vertauskohdan vielä sekopäisemmästä (tai ainakin hengenvaarallisemmasta) ”normiyhteiskunnasta”. Valitettavasti hommaa kuitenkin pilattu todella pahasti aivan liiallisuuksiin menevillä farssi- ja slapstick-kohtauksilla, jotka saavat erityisesti myöhempien sukupolvien katsojan ainoastaan vaivautuneena kiemurtelemaan... Hiukankaan pidättyväisempi/hienovaraisempi huumoriosasto ja puhuttaisiin satakertaisesti vaikuttavasta mestariteoksesta – ja jopa pääosan ikitylsimystä Batesia saattaisi kyetä sietämään ihanan Geneviève Bujold’in lemmenkohteena. Pierre Brasseur, Jean-Claude Brialy, Francoise Christophe, Julien Giomar, Micheline Presle, Michel Serrault, Marc Dudicourt. Käsikirjoittaja Daniel Boulanger saksalaiseverstin roolissa.


Hotelli Paratiisi

Hotel Paradiso

Peter Glenville 1966 komedia

* *

1900-luvun alkupuolen Pariisissa nalkuttavaan eukkoonsa (Peggy Mount) kyllästynyt mies (Alec Guinness) yrittää aloittaa salasuhteen naapurin hemaisevan, puolestaan vain liikeasioitaan hoitelevaan ukkoonsa (Robert Morley) turhautuneen kaunottaren (Gina Lollobrigida) kera. Lähellä sijaitseva ”pikakihlauksiin” erikoistunut hotelli vaikuttaisi sopivalta kutupaikalta - mutta ikävä kyllä lähes kaikki asianosaiset ovat sattumoisin suunnistamassa samaiseen rakennukseen… Siellä täällä ihan viihdyttäväkin seurapiirifarssi menee kuitenkin loppua kohti odotetunlaiseksi melskaukseksi ilman järjen häivää, ja suoraan kameralle puhumiset turhaa yleisön kosiskelua kuten aina. Ohjaaja-Glenville tapahtumia tarkkailevana alkuperäisnäytelmän ranskalaiskirjailija Georges Feydeau’na, ja sikälikin vähän tyhmältä tuntui taas leffan muuten läpikotainen brittiläisyys. Douglas Byng, Akim Tamiroff, David Battley, Ann Beach, Derek Fowlds, Leonard Rossiter, Robertson Hare.


Hyvät, pahat ja rumat

The Good, The Bad And The Ugly/ Il buono, il brutto, il cattivo

Sergio Leone 1966 western

* *

Hyvä = Clint Eastwood, paha = Lee Van Cleef, ruma = Eli Wallach. Ylityyliteltyä italialaista (tosin Espanjassa kuvattua) lännensaippuaa, camppi- ja kulttistatusta toki pukkaa Ennio Morricone'n elokuvan historiaan jääneen naukumusiikin lisäksi. Eräs kaikkien aikojen suosituimmista länkkäreistä siis minusta lähinnä pelkkä kehnohko vitsi, onneksi ohjaaja muissa lajityyppinsä teoksissa sentään vähän vakavammalla otteella liikkeellä. Aldo Giuffré, Luigi Pistilli, Rada Rassimov.


Hän ampui ensin

The Shooting

Monte Hellman 1966 western

* *

Palkkionmetsästäjä Gashade (Warren Oates) palaa monipäiväiseltä reissultaan hylätyn kaivoksen kupeessa sijaitsevaan telttaleiriin, mutta löytääkin sieltä enää vain yhden kaverin (Will Hutchins) hengissä - ja tälläkin jo hermot puoliksi riekaleina jouduttuaan pari päivää aiemmin todistamaan erään porukan jäsenen salamurhaa, mikä oli tapahtunut vain vähän sen jälkeen kun Gashaden veli oli mennyt kännipäissään ratsastamaan lähikaupungissa kohtalokkaasti jonkun viattoman lapsen yli. Miesten pähkäillessä seuraavaa siirtoa paikalle tupsahtaa liipasinherkkä neitonen (Millie ”Anne Frank” Perkins), joka tarjoaa reilua palkkiota jos nämä lähtisivät avustamaan tuntemattoman desperadon takaa-ajossa ja tappamisessa… Sinänsä kiintoisa mutta hieman liiankin psykologinen ja filosofinen tämä ”He ratsastivat läpi luotisateen” (1966) kanssa samanaikaisesti kuvattu ”yliwestern”. Loppua kohti homma hidastuu vielä entisestään kun ratsutkin alkavat tippumaan yhden sun toisen tyypin alta läkähdyttävän erämaavaelluksensa kestäessä... Leffan arvaamattominta ammuskelijaa esittävä Jack Nicholson vastasi myös tuotantopuolesta mm. Hellmanin ja Roger Corman’in kera. Charles Eastman.


Johan nyt on markkinat

Aarne Tarkas 1966 komedia

* ½

Yliluutnantti Lilja (Esko Salminen) haluaisi kovasti sekä kapteeniksi että esimiehensä eversti Taipaleen (Uljas Kandolin) nätin tyttärenkin (Christina Nilsson) vaimokseen. Vaan sitten eräänä aamuvarhaisena - kun oli ensin kiireellä kuljettanut vierailulla käyneen äitimuorinsa (Elsa Turakainen) Helsinkiin menevään bussiin - mies törmääkin kyseisen everstin auton perään, ja lähtee siitä paikasta juosten lipettiin raidallisissa pyjamissaan. Samaan aikaan on lähivankilasta karannut vaarallinen rikollinen nimeltä Kahle-Kustaa (Helge Herala)... "Suurohjaaja" Tarkaksen viimeiseksikin jäänyt tekele edustaa sitä samaa tyypillistä (armeija)farssi-sarjaa mitä suunnilleen koko uransa: sujuvasti tehtyä umpilapsellista roskaa. Pari huvittavaakin läppää seassa vahingossa toki, kuten se lopun "piirustuskilpailu"... Kauko Helovirta, Liana Kaarina, Leo Jokela, Jarno Hiilloskorpi, Ismo Kallio, Kullervo Kalske, Leni Katajakoski.


Jättiläisen varjo

Cast A Giant Shadow

Melville Shavelson 1966 sota

* * ½

Hieman kuin "Exodus" (1960) –leffan jatko-osa tämä yhtälailla tositapahtumiin pohjautuva tarina amerikkalaisupseerista nimeltä Mickey Marcus (Kirk Douglas), jonka Toisen maailmansodan rintamilla karaistuneet taidot taistelujoukkojen harjoittamisessa/johtamisessa olivat suuressa roolissa israelilaisten ja arabien välisen sodan päättymisessä lopulta ensiksimainittujen voittoon 1948... Mistä täytyy todeta että lähtökohdat huomioiden uskomaton saavutus sinänsä, vielä kun oltiin valovuosien päässä siitä maailman kenties tehokkaimmasta armeijasta mikä myöhemmin oli todellisuutta. Myös Douglas-Marcusin lopullinen kohtalo vaikutti silkalta ylidramatisoidulta Hollywood-tuubalta, mutta totta sekin... Senta Berger, Angie Dickinson, James Donald, Stathis Giallelis, Luther Adler, Yul Brynner, Topol, Michael Hordern, Gordon Jackson, Jeremy Kemp. Sivurooleissa käväisevät myös "tärkeän asian puolesta" John Wayne ja Frank Sinatra.


Kauhun saari

Island Of Terror

Terence Fisher 1966 scifi/kauhu

* *

Jossain Skotlannin edustalla sijaitsevalle pikkusaarelle on paikallisen kyläyhteisön oheen perustettu hallituksen toimesta myös tutkimuslaboratorio, jossa työskentelevät professorit vaikuttaisivat olevan aivan syöpäsoluja tuhoavan organismin keksimisen kynnyksellä mm. radioaktiivista säteilyä hyväksikäyttäen. Vaan sitten kun saaren johtoportaaseen kuuluneen miehen (Liam Gaffney) ruumis löytyy kallio-onkalosta pelkäksi luuttomaksi nahanriekaleeksi kuihtuneena, tietää tri Landers (Eddie Byrne) tarvitsevansa alan parhaiden asiantuntijoiden (Peter Cushing, Edward Judd) apua kohtalonsa selvittääkseen… Sujuvan pätevä brittiscifi kaatuu kuitenkin lähinnä kaikinpuolin vaatimattomiin, 1km/h liikkuviin monstereihinsa joita ei sitten muka saada hengiltä edes tulen ja dynamiitin voimalla. Toinen naurettavuus minkäänlaisten yhteyksien puuttuminen mantereelle päin: ei kuulema niin ainuttakaan puhelinta/radiota/lennätintä puhumattakaan veneistä! Carole Gray, Sam Kydd, Niall MacGinnis, James Gaffrey.


Keinoista paras

Georgy Girl

Silvio Narizzano 1966 komedia/draama

* *

22-vuotias Georgina Parkin (Lynn Redgrave) asuu palvelusväkeä edustavine vanhempineen (Bill Owen, Clare Kelly) rikkaan keski-ikäisen liikemiehen James Leamington’in (James Mason) hulppeassa lukaalissa Lontoossa, pitäen talon yläkerran huoneistossa musiikkileikkikoulua. Tavanomainen ulkonäkö ja lievä ylipainoisuus sekä ennen kaikkea tyrmäävän kaunis Meredith-siskonsa (Charlotte Rampling) eivät estä ’Georgya’ olemasta iloluontoinen ja oman arvonsa tunteva nuori neito, jonka myös Mr. Leamington huomannut ryhtyen sinnikkääseen vamppailuun huolimatta vuoteenomana sairastavasta vaimostaan (Rachel Kempson). Vaan sitten kun vauvaa odottavan mutta kylmäkiskoiseksi muuttuneen Meredithin poikaystäväkin nimeltä Jos (Alan Bates) iskee tähän peruuttamattomasti silmänsä, on Georgyn aika tehdä ratkaisevia päätöksiä... ”Vanessan pikkusiskon” kiehtovan suorituksen varassa keikkuva, muuten liioitellunkin epämiellyttävien tapausten kiusaama suhdekomedia: Parkinin perheellä ei tunnu olevan minkäänlaista yhteistä historiaa tai tunnesiteitä toisiinsa (Ramplinginkin osoittautuessa todelliseksi hirviöksi lapsensa syntymän jälkeen), Bates tapansa mukaan hersyvän hauskan/komean miehen sijaan pelkästään sietämätön ja myös Mason - kuten koko 60-luvun! - näyttäytyy vain lipevän ja himokkaan vanhan ukon perikuvana. Aivan sivuhahmoksi jäävä Kempson oli Redgravien kuulun sisaruskatraan äitimuori. Denise Coffey, Dorothy Alison.


Ketun jäljillä

Caccia Alla Volpe/ After The Fox

Vittorio de Sica 1966 komedia/rikos

* *

Italialainen mestarivaras Aldo Vanucci (Peter Sellers) keksii ryhtyä porukoineen elokuvantekijöiksi, jotta jättimäisen kulta-aarteen ryöstö mahdollistuisi. Huijauksen onnistumisen varmistukseksi pitäisi saada mukaan vielä joku näyttelijätähti, kuten juuri Italiassa vierailulla oleva Tony Powell (Victor Mature)... Kansainvälinen ja sinänsä värikäs vauhtifarssi, jonka todellinen hauskuus kuitenkin aivan liian satunnaista. Britt "Sellersin vaimo" Ekland, Martin Balsam, Akim Tamiroff, Paolo Stoppa. Myös ohjaaja vilahtaa omana itsenään.



© Julian Blaustein Productions Ltd./United Artists

khartoum.png

Khartum

Khartoum

Basil Dearden, Eliot Elisofon 1966 seikkailu/sota

* * *

1880-luku. Brittien saatua jo Egyptin hallintaansa ja järjestykseen ovat Niili-joen eteläisemmät, Sudanin erämaavaltioon kuuluvat alueet vielä kovastikin epävakaassa tilassa. Tätä todistaa viimeistään englantilaisupseerien johtaman monituhatpäisen egyptiläisretkikunnan täystuho kapinallisten arabimuslimien yllätyshyökkäyksessä, päälikkönään pahamaineinen Muhammad ’Mahdi’ Ahmad (Laurence Olivier) joka pitää itseään peräti ”Allahin Valittuna”. Pääministeri Gladstone (Ralph Richardson) lähettää erään valtakunnan suosituimmista kenraaleista, paikalliset olot tuntevan Charles Gordon’in (Charlton Heston) evakuoimaan Khartum eurooppalaisista ja egyptiläisistä mutta tämä päättääkin jäädä puolustamaan pääkaupunkia Mahdin armeijaa vastaan - maksoi mitä maksoi… Komea aavikkospektaakkeli ja tositarina ”Arabian Lawrence”n (1962) malliin tavallistakin vakuuttavamman Hestonin johdolla. Eeppiset taistelukohtaukset etenkin mahtavaa seurattavaa, ainoastaan ”meidän puolen” taktiikat vähän kummastuttivat välillä: päälle vyöryvät sapelinkalistelijat päästetään ratsastamaan käytännössä syliin asti ennen kuin avataan tuli… Richard Johnson, Alexander Knox, Michael Hordern, Nigel Green.


Kostaja Nevada Smith

Nevada Smith

Henry Hathaway 1966 western

* *

Kolme ratsastajaa (Karl Malden, Martin Landau, Arthur Kennedy) saapuu ulkohommia tekevän puoliverisen Max Sand’in (Steve McQueen) pakeille ja kyselee tietä tämän isäukon Sam’in (Gene Evans) kaivosranchille, kertoen haluavansa vain tavata vanhan ystävänsä. Mutta myöhemmin Maxin ehdittyä kotiinsa hän pääseekin toteamaan vanhempiensa tulleen karmealla tavalla murhatuiksi, vaikka mitään kultakätköäkään heillä ei roistojen luuloista huolimatta ollut. Alkaa hellittämätön ja pitkällinen kostoretki, jossa tarvitaan niin uusien taitojen opettelua kuin valeroolejakin… Yksioikoisuudessaan tylsähkö ja samalla lähes joka käänteeltään epäuskottava jahtireissu: miksi esim. pyssysankari Brian Keith halusi saarnata kaiken menettäneelle nuorukaiselle noin loputtomiin (”Ne on paatuneita a!ansa ammattimiehiä!”), ja vieläpä turhaan kun ei yhdestäkään koston kohteesta sitten sen kummempaa vastusta ole - etenkään Maldenista jonka aikomuksista ei ylipäätään ota oikein tolkkua. Entä miksi McQueen piti jättää alussa henkiin, kun jos ei muuten niin vähintään todistajana loputon uhka? Myös pohjana olleen kirjan nimi ”The Carpetbaggers” oudoksutti, koska sillä perusteellahan kyse olisi Etelän työläisten kiusaksi pohjoisvaltioista saapuvista veronkerääjistä… Ainoastaan vankileiri-osio onnistunutta tavaraa kokonaisuudessaan. Suzanne Pleshette, Janet Margolin, Pat Hingle, Howard Da Silva, Raf Vallone, Paul Fix, John Doucette, Josephine Hutchinson, Val Avery, Bert Freed, Lyle Bettger. Vain tarkkasilmäisimmille yksinä lehmipoikina kymmenien joukossa Strother Martin ja L.Q.Jones.


Kuka pelkää Virginia Woolfia?

Who's Afraid Of Virginia Woolf?

Mike Nichols 1966 draama

* *

Keski-ikäisen pariskunnan (Richard Burton, Elizabeth Tayloracademy_award_trophy.jpg) jo ennestään kitkerä yhteiselo leimahtaa täyteen viinahuuruiseen vihanpitoon nuoremman avioparin (George Segal, Sandy Dennisacademy_award_trophy.jpg) vierailun ja paljastuksia täynnään olevan yön myötä... Edward Albee'n näytelmästä versioitu kaksituntinen sanasota- ja möykkädraama oli varmasti aikanaan kovinkin hätkähdyttävä suorasukaisuudessaan, nyt herättää lähinnä vaivaantuneita tuntemuksia ainakin tässä katsojassa. Burton uhkailee eräässä vaiheessa Tayloria "mielisairaalaan lähettämisellä" vaikka koko ajan ihmetyttää ettei molempia oltu sinne jo ajat sitten toimitettu - Riku olisi silti ansainnut tästä paljon ennemmin sen oscarin minkä nyt saivat Taylor ja Dennis.



© Twentieth Century Fox Film Corporation


Kunnian kotkat

The Blue Max

John Guillermin 1966 sota

* * * ½

Vielä v.1916 Saksan keisarikunnan armeijan jalkaväen korpraali Bruno Stachel (George Peppard) on vain yksi pahainen mudassa rämpivä mosuri satojen tuhansien kohtalotoveriensa joukossa I maailmansodan länsirintamalla. Veri vetäisi kuitenkin yhä merkittävämpää roolia ottaviin ilmavoimiin muiden lentäjäsankarien kunniakkaaseen joukkoon, ja haaveensa toteutuukin viimeisenä katkerana sotavuonna 1918. Mutta Stachelille vain oma menestyksensä ja ennen kaikkea 20 viholliskoneen pudotuksen takaava suurin mahdollinen ansiomerkki 'Blue Max' merkitsee jotain, ohi ihmissuhteiden ja jopa maan kohtalon... Mahtavan eeppisten ilma- ja maataistelu-kuvausten ohessa myös päähenkilön laskelmoiva antisankaruus virkistävä poikkeus muutenkin laadukkaan esiintyjäkaartin (mm. James Mason johtavana upseerina sekä Ursula Andress todellisena "valkyyrivamppina"!) kompatessa, enkä ollut aiemmin tajunnutkaan miten iso rooli jo tässä rytinässä oli lentokoneilla myös jalkaväen manöövereiden tukemisessa. Samalla tietysti vähän ihmetytti miten vihulaiset eivät onnistuneet järjestään pudottamaan noita melkein paikallaan leijuvia paperiliidokkeja (hehe)... Jeremy Kemp, Karl Michael Vogler, Anton Diffring, Harry Towb, Peter Woodthorpe, Derek Newark, Derren Nesbitt, Loni von Friedl.



© Highland Films/Columbia Pictures

manallseasons-syn.png

Kunnian mies

A Man For All Seasonsacademy_award_trophy.jpg

Fred Zinnemannacademy_award_trophy.jpg 1966 draama

* * * * ½

Upeasti kuvattu ja näytelty historiallinen tositarina kardinaali Sir Thomas More'sta (Paul Scofieldacademy_award_trophy.jpg), jonka omatunto ei salli päänmenettämisen uhallakaan antaa suostumusta kuningas Henrik VIII:n (Robert Shaw) eroamiseen tämän ensimmäisestä vaimosta Katariina Aragonialaisesta - Hänen Majesteettinsa silmissä kun väikkyy vain hehkeä Anne Boleyn (Vanessa Redgrave), uusi nuori kokelas hartaasti odotetun poikalapsen synnyttäjäksi... Suurenmoinen toteutus enemmän kuin hyvittää lievän teatterimaisuuden tunnun ja se huomattiin myös oscar-akatemian piirissä: peräti kuusi pystiä. Wendy Hiller, Leo McKern, Orson Welles, Susannah York, Nigel Davenport, John Hurt, Colin Blakely.


Kuolema silmästä silmään

The Quiller Memorandum

Michael Anderson 1966 jännitys

* ½

Länsi-Berliiniin saapuva, lehtimiehen valeroolissa esiintyvä amerikkalaisagentti Quiller (George Segal) saa brittien vastavakoilun päälliköltä (Alec Guinness) pyynnön jatkaa äskettäin surmatun alaisensa tehtävää etsiä vaarallisesti voimistuneen natsijärjestön pesäpaikka… Harvinaisen laiskasti kirjoitettuna täysin kylmäksi jättävä ja siten ilmeisesti vain senhetkisestä vakooja-buumista oman osuutensa kupata yrittänyt kansainvälinen tekele, ja kun se viimeinen oljenkorsikin eli verinen väkivalta jää nyt todella vähiin niin hohhoijaa. Jopa sensuellin itävaltalaisleidin Senta Berger’in palkkaaminen ihastelun kohteeksi pelkkä sivuhuomio kun ei roolistaan koko sopassa ota muuten selvää edes loppuviimeiksi, joten ainoana pienenpienenä kiinnostuksen herättäjänä toimii vain Max von Sydow kahden kohtauksen mittaisessa osassaan päänatsina. Edith Schneider, Robert Flemyng, Peter Carsten, Ernst Walden, George Sanders, Robert Helpmann.


Käpy selän alla

Mikko Niskanen 1966 draama

* * ½

Raikas ja osin aidonmakuinenkin tuulahdus 60-luvulta. Erityisen kiinnostava ei tarina - kaupunkilaisnuoret vaan pyörii ympäri maaseutua - toki tässäkään ole, mutta ajankuvauksena mainio: Creatures-bändikin vilahtaa jäseninään mm. teinit Kirka ja Remu! Sen sijaan ne Kristiina Halkolan (jonka "seksisymboliutta" en ole koskaan ymmärtänyt) ja Kirsti Wallasvaaran kuuluisat riisumiset kohauttavat nykysilmin korkeintaan olkapäitä. Eero Melasniemi, Pekka Autiovuori, Anneli Sauli, Jukka Sipilä.


Käärmeihmiset

The Reptile

John Gilling 1966 kauhu

* *

Harry Spalding (Ray Barrett) muuttaa asumaan vaimoineen (Jennifer Daniel) veljelleen kuuluneeseen maalaistaloon tämän traagisen ja hämäräperäisen kuoleman jälkeen joskus 1800-luvun loppupuolella. Lähes vihamielisten paikallisten käytökselle alkaa pikkuhiljaa paljastua syykin: kyseistä taloa varjostaa jonkinlainen kirous... Viimemainittu ilmenee tällä kertaa intialaisen velhon (Marne Maitland) riivaaman ”käärmenaisen” (Jacqueline Pierce) muodossa tässä keskitasoisessa Hammer-kauhuilussa, jonka näyttelijätyö ja kuvaus ok mutta loppuratkaisut heiveröisen valjuja. Noel Willman, Michael Ripper, John Laurie.


Lew Harper -yksityisetsivä

Harper

Jack Smight 1966 rikos/jännitys

* * ½

Paul Newman esittää jämäkkään tyyliinsä Ross McDonald’in kirjojen dekkarihahmoa Lew Harperia saaden etsintäkohteekseen varakkaan mutta alkoholisoituneen liikemiehen, jonka kohtalon selvittämistä vaatimalla vaatii ennen kaikkea miehen vaimo (Lauren Bacall) viileänoloisesta ulkokuorestaan huolimatta. Harperia avustamaan(?) ilmoittautuvat perheen huikentelevainen tytär (Pamela Tiffin) sekä talon playboy-autonkuljettaja (Robert Wagner)... Aavistuksen yleissävyltään turhan kepeätunnelmainen, muuten kaikki yksityisetsivä-leffojen kliseet sisältävä jännäri. Se huumoripuolikin sitten enimmäkseen aika väkinäistä ja 60-luvun svengijengin ketkuttelut totutun karmivaa katsottavaa, joiden yhteydessä lavalla vilahtaa myös Rollari-mies Brian Jones kitarabändin jäsenenä (tosin musiikkikin siinä kohtaa lähtöisin torviorkesterista)... Arthur Hill, Shelley Winters, Julie Harris, Robert Webber, Janet Leigh, Harold Gould, Roy Jenson, Strother Martin, Martin West.


Mies ja nainen

Un homme et une femme

Claude Lelouch 1966 draama

* ½

Pariisilainen elokuva-assistentti (Anouk Aimée) ja kilpa-ajaja (Jean-Louis Trintignant) tapaavat sattumoisin pienemmille lapsille tarkoitetun sisäoppilaitoksen edessä: molempien noin seitsenvuotiaat taaperot käyvät kyseistä koulua - ja kummallakin tuntuisi olevan juuri sillä hetkellä tuon toisen kokoinen tyhjiö elämässään täytettävänä... Odotetusti sekä tyhjänpäiväinen että rakenteeltaan epäselvä (miksi esim. vuoronperään värit ja sitten taas ei?) ranskalainen rakkaustarina, erityisesti mitä tulee tuohon Le Mansin ajoissa sattuvaan kolariin: tapahtuiko ennen vai jälkeen vai ollenkaan? Ainoat mieleenjäävät jutut suomalaisittain ne Silja Line -mainos- sekä Ajankohtainen Kakkonen -tunnarit, ja meidänkin autoilijatähtemme Mäkisen & Toivosen mainitseminen urheiluradion ennakoissa. Pierre Barouh, Valérie Lagrange, Simone Paris, Henri Chemin.


Miljoona vuotta eKr.

One Million Years B.C.

Don Chaffey 1966 seikkailu

* ½

Leffahistorian b-osaston kenties kuumin seksisymboli kautta aikain Raquel Welch näyttelee tässä ”luolanaisena” uhkeuksiaan, ainakin sen verran mitä nuo eläimennahkaliivinsä antavat myöten. Muutkin naaraspuoliset esi-ihmiset melkoisia missimalleja, äijät sen sijaan pelkkiä brutaaleja karvapesiä (no, vähän niinkuin nykyäänkin). Ray Harryhausen'in jo viimeistään 1950-luvulla jKr vanhentuneet taustaprojisoidut eläintrikit herättävät lähinnä sääliä ja hilpeyttä, varsinkin kun eläinkunta koostuu todella realistisesti dinosauruksista omakotitalon kokoisiin kilpikonniin, hämähäkkeihin jne. John Richardson, Percy Herbert, Robert Brown.


Millipilleri

Ere Kokkonen, Spede Pasanen, Jukka Virtanen 1966 komedia/rikos

* *

Rikas konsuli-setä (Hannes Häyrinen) antaa nahjusmaiselle veljenpojalleen Tarmolle (Spede) kuukauden aikaa hankkia "vanha miljoona" (=10 000mk) tai hän testamenttaa omaisuutensa antiikkisäätiölle. Rikoskopla (Kokkonen, Virtanen, Milla Lindroos, Aarre Elo, Heikki Kuvaja) kuulee suunnitelmista ja ryhtyy sotkemaan lusikkaansa soppaan, samalla kuin Tarmon paras kaveri (Simo Salminen) tuikkaa tähän säännöllisin väliajoin ryhtiä lääkärin (Juhani Kumpulainen) määräämillä 'Tarmo'-(sokeri)pillereillä... Aivan liian satunnaisen hauska akuankka-juoninen sketsipaketti, jonka loppu vallankin pettymys yliyritteliään kömpelöine joukkokohtauksineen. Parasta antia ikijoviaali Simo, joka tietysti muutenkin niitä tyyppejä joiden jo näkeminen vääntää suupielet ylöspäin. Malla Pesonius, Marita Nordberg.


Morgan -toivoton tapaus

Morgan: A Suitable Case For Treatment

Karel Reisz 1966 komedia/draama

* * ½

Morgan Delt (David Warner) on brittiläinen työläisperheessä kasvatettu nuorimies, jolla on fiksaatio niin villieläimiin (etenkin gorilloihin) kuin kommunismin aatteisiin ja symboleihinkin. Kun "paremmista porvarispiireistä" peräisin oleva vaimonsa (Vanessa Redgrave) ei enää kestä miehen mielikuvitusleikkejä ja hakee eroa, uhkaa Morganin päässä napsahtaa lopullisesti... Warner ihan sympaattinen pääosan ei-ehkä-vaarallisena mutta alati ennalta-arvaamattomana "tapauksena". Vaikea silti heppuun samaistua kun ei fantasioitaan jaa, poislukien tuo lopun hääjuhlien riehumisensa: moisia turhia rituaaleja ja perinteitä oikeinkin vähän ravistella vaikka sitten samalla henkilökohtaisista syistä. Eipä Redgrave muuten juurikaan sen ymmärrettävämpi ole jopa naisihmiseksi erikoisine ja toistuvine mielialan vaihteluineen... Robert Stephens, Irene Handl, Bernard Bresslaw, Arthur Mullard.


Olet jo iso poika

You’re A Big Boy Now

Francis Ford Coppola 1966 komedia

* * ½

19-vuotias Bernard (Peter Kastner) on varakkaan isänsä (Rip Torn) newyorkilaiskustantamon yksi arkistoapulaisista, mutta ajatuksensa täyttävät yhä vahvemmin naisten antimien kaipuu niitä edelleen tykkänään vaille jääneenä nuorukaisena. Ylitsevuotavasti hössäävän äidinkin (mainio Geraldine Page) suostumuksella poika päätetään järjestää ”omilleen” luotettavaksi tiedetyn neiti Thing’in (Julie Harris) vuokra-asuntolaan, elämän kovuudesta oppimisen ja vastuullisuuteen kasvamisen nimissä – mutta kun ei ne naiset tahdo enää mielestä livetä millään ilveellä... Coppola aloitteli uraansa pitkälti muiden sukupolvensa ohjaajalupausten (Scorsese, De Palma, Rafelson, Hopper...) tapaan kuvaamalla ”hämmentyneitä nuoria aikuisia” joko suurkaupungissa tai tien päällä itseään etsimässä, ja kohtalaisesti onnistuenkin: mukavasti ajan hengessä tempova sekä erityisesti naisrooleiltaan – yllämainittujen veteraanien lisäksi Karen Black läpimurto-osassaan sekä unelmien kohde Elizabeth Hartman – mieleenjäävä, samalla kuin John Sebastian & The Lovin' Spoonful huolehtii taustajytästä. Isoimmat kauneusvirheet kaikinpuolin turhan poju pääosaheppunsa (mikä hänessä kyseisiin leideihin noin perusteellisesti vetosi?) sekä lopun pelkästään hölmöiksi äityvät sekoilut takaa-ajoineen yms. Michael Dunn, Dolph Sweet, Tony Bill, Michael O’Sullivan.


Onnenonkijat

The Fortune Cookie

Billy Wilder 1966 komedia/draama

* * ½

TV:n kameramies (Jack Lemmon) jää jyrän alle kuvatessaan aivan sivurajan tuntumassa paikallisen Clevelandin jenkkifutisjoukkueen matsia kun kotijoukkueen musta tähtipelaaja ’Boom Boom’ Jackson (Ron Rich) ei ehdi kuljetustilanteessa väistelemään. Eipä uhrille juuri kuinkaan käy, mutta sitä ei lankomies-asianajaja (Walter Matthauacademy_award_trophy.jpg) suosittele julkisesti huutelemaan, päinvastoin: nyt olisi erinomainen tilaisuus nyhtää muhkeat vakuutusrahat "pahan selkävamman" aiheuttamista kärsimyksistä... Vaikka jääkin jonkun verran tasoltaan aiempien (ja tulevienkin) Wilder/I.A.L.Diamond -riemufarsseista, niin huvittaa ennen kaikkea ensi kertaa Lemmonin kera debytoivan kyynisen Matthaun ansiosta tasaisin väliajoin - lisäksi tuntemattomampi herkkupala Judi West todellinen silmänruoka. Mutta hieman liikaa juonellisia typeryyksiä, kun olisihan parivaljakko voinut mm. tarkkailun alla olemistaan välttää edes verhoja huoneistossaan kiinni pitämällä... Myös loppuratkaisujen epäuskottavuus pelkän moraalisaarnan nimissä pilaa kokonaisuutta pahasti. Cliff Osmond, Lurene Tuttle, Harry Holcombe, Les Tremayne, Lauren Gilbert, Sig Ruman.


Pahan silmä

Eye Of The Devil

J.Lee Thompson 1966 kauhu/draama

* ½

Tylsä brittiläinen kauhuyritelmä aatelisesta viininviljelijästä (David Niven) jonka kotitilaa hallitsee myös vaimonsa (Deborah Kerr) ja lastensa järkytykseksi fanaattinen, uhrauksiakaan kaihtamaton uskontokultti vuosisataisten perinteiden mukaisesti... Ainoa kiinnostava yksityiskohta tyrmäävän ja sittemmin tosielämässä hirvittävän kohtalon kokeneen Sharon Tate’n debyytti pahaenteisenä kaunottarena. Donald Pleasence, Edward Mulhare, Flora Robson, Emlyn Williams, David Hemmings.


Palaako Pariisi?

Is Paris Burning?/ Paris brûle-t-il?

René Clément 1966 sota

* * ½

Mitä lähemmäksi Pariisia liittoutuneiden joukot elokuussa 1944 etenevät, sitä kiihkeämmäksi voimistuu myös kaupunkilaisten vastarintatoiminta. Wehrmachtin varuskunnan komentajalla Dietrich von Choltitz’illa (Gert Fröbe) on kuitenkin selvät ja suorat ohjeet itse Führeriltä (Billy Frick) räjäyttää tuo maailman eräs kulttuurihistoriallisista keskuksista valtaisaksi tulimereksi, jos ja kun lähtö saksalaisille tulee... Ikäänkuin jatko-osa aiemmalle ”kuka kukin on?” -suurteokselle ”Atlantin valli murtuu” (1962), eli nyt on siis Normandiasta edetty aivan Pariisin porteille. Eeppisyydellä on tuttu hintansakin tarinankerronnan ajoittaisen horjahtelun muodossa ja loppua kohti aina uusien näyttelijätähtien esittelyt käyvät yhä kaavamaisemmiksi/lyhytkestoisemmiksi. Silti suoritukset runsaasta arkistomateriaalistakin huolimatta päteviä kautta linjan: erityisesti Fröben, viestinviejä Pierre Vaneck’in sekä ranskalaisen kommandokomppanian johtajan Jean-Pierre Cassel’in osalta. Pahiten meinasikin itsellä palaa käämit (kun kerran kaupunki säästettiin) noihin "rivikansalaisiin" porukan innostuessa taas täysin ennenaikaiseen kaduilla juhlimiseen ja hillumiseen heti ensimmäisten omien tankkien vyöryessä paikalle – piru olalla päästikin mojovat naurut kun yht’äkkiä lähipensaikosta räsähtikin sakujen konekivääri niitaten myös näitä typeryksiä oikein huolella... Bruno Cremer, Orson Welles (ruotsalaisdiplomaatti Nordling), Alain Delon, Jean-Paul Belmondo, Charles Boyer, Pierre Dux, Leslie Caron, Claude Rich, Marie Versini, Michel Piccoli, Claude Dauphin, Glenn Ford (kenr. Bradley), Robert Stack, Kirk Douglas (kenr. Patton), Anthony Perkins, Skip Ward, E.G.Marshall, Daniel Gélin, Georges Staquet, Jean-Louis Trintignant, Hannes Messemer (kenr. Jodl), Wolfgang Preiss, Claus Holm, Yves Montand, Georges Géret, Jean Négroni, Michael Lonsdale, Michel Etcheverry, Simone Signoret, Sacha Pitoëff, Serge Rousseau, George Chakiris.


Persona -naisen naamio

Persona

Ingmar Bergman 1966 draama

*

Kaksi naista, toinen maaniseen mykkyyteen vajonnut näyttelijätär (Liv Ullman) ja hänestä huolehtiva mutta puolestaan varsinaiseksi hysteerikoksi osoittautuva sairaanhoitaja (Bibi Andersson) vetäytyvät syrjäiselle parantolan omistamalle merenrantamökille "hermolomalle"... Alkukuvista tulee mieleen "Andalusialainen koira" (1929) ja musiikista puolestaan joku trilleri- tai kauhuteos - miten ne liittyivät varsinaiseen tarinaan ja miten yksikään noiden naisten välinen kohtaus liittyi mihinkään yleispätevään jäi minulle täysin hämärän peittoon. Gunnar Björnstrand.


Poikamiestytön boksi

Any Wednesday


Robert Ellis Miller 1966 komedia

* ½

Ellen Gordon (Jane Fonda) on kolmeakymppiä lähestyvä ja raha- & vuokra-asioiden kanssa tuskaileva newyorkilainen taidekauppias, tällä erää myös sinkku. Newjerseylaisella liikemiehellä John Cleves’illa (Jason Robards) asiat sen sijaan juuri päinvastoin: bisnekset kukoistavat ja aina keskiviikkoisin heppu pyörähtää ”työasioissa” missä Amerikan kolkassa milloinkin - eli oikeasti juoksee vieraissa viikottain kotiväen onnellisesti tietämättä vaimo (Rosemary Murphy) mukaanlukien. Galleriassa toisensa tapaavan kauniin Ellenin ja nopeaälyisen Clevesin kesken syntyy pian molempia tyydyttävä sopimus... Robards kantaa yksin tätä muuten taas naurettavaa suhdehömppää, huolimatta siitä että hänenkin ennen aikojaan harmaantuneen auervaara-hahmonsa lipevyys korostuu turhan paljon edelleen parikymppisen näköisen Fondan rinnalla – se ”nelois”draaman täydentävä nuorempi yllätysvieras (Dean Jones) sitten jo täysi katastrofi. Toisaalta kaipa ’marilynmaisen’ umpilapselliseksi tehty neitonen saa koko ajan mitä ansaitsee, mutta ei se katsojan kiinnostusta lisää tipan tippaa. Ann Prentiss Robardsin sihteerikkönä muistuttaa Paula-isosiskoaan niin täydelleen, että meni vuosia ennenkuin huomasin erehtyneeni myös Altman’in ”Täyskäsi” -leffan (1974) suhteen...! Jack Fletcher, King Moody, Kaye Elhardt.


Puhelu vainajalle

The Deadly Affair

Sidney Lumet 1966 jännitys/rikos

* *

Kommunismisuhteista epäilty Britannian ulkoministeriön edustaja (Robert Flemyng) tekee itsemurhan heti sen jälkeen, kun oli jutellut hyvässä hengessä vanhan ystävänsä eli MI5:n turvallisuusupseeri Charles Dobbs’in (James Mason) kera. Huolimatta siitä että ylin johto olisi valmis lakaisemaan koko jutun maton alle päättää Dobbs ryhtyä tutkimaan kuolemantapausta tarkemmin poliisituttavineen (Harry Andrews, Kenneth Haigh)... Turhalla kuvallisella (erityisesti leikkaus)kikkailulla pahan kerran pilattu agenttijännäri, se kun ei tässäkään tapauksessa tehosta toimintaa vaan ainoastaan hämmentää - ja samalla laatuisa, kansainvälinen näyttelijäkaartikin saatu yltiödramaattisine reaktioineen mahdollisimman vieraannuttaviksi. Simone Signoret, Maximilian Schell, Harriet Andersson, Roy Kinnear. Shakespeare-teatterin lavalla esiintyvät mm. David Warner sekä Lynn Redgrave.


Raamattu... alussa loi Jumala

The Bible: In The Beginning...

John Huston 1966 draama

* *

Mm. jähmeytensä takia lyttyyn haukuttu, minusta ihan pätevästi eteenpäin laahustava Raamatun ensimmäisten tapahtumien kuvitus: siis Maan ja Taivaan luominen, Aatamin (Michael Parks) ja Eevan sekä jälkikasvunsa synkkä tarina (kukas muuten oli Kainin (Richard Harris) vaimo?), Nooan (Huston itse) arkki ja vedenpaisumus, Baabelin torni, Aabrahamin (George C. Scott) koettelemukset sekä Sodoman ja Gomorran syntipesien hävitykset. Viimeisessä osiossa vilahtaa myös leffan ainoa mustan ihmislajikkeen edustaja, vaan mistäs nekin maapallolle sitten yhtäkkiä pyllähti kymmenisen sukupolvea Nooasta?! Aatamia esittävä Parks tuli huomattavasti tunnetummaksi 1990-luvun puolivälistä eteenpäin Quentin Tarantino'n elokuvien vakiokasvona... Ava Gardner, Stephen Boyd, Peter O'Toole.


Revitty esirippu

Torn Curtain

Alfred Hitchcock 1966 jännitys/toiminta

* * ½

Paljon pahempaakin odotin tästä melko lailla pystyyn haukutusta Hitchcockista, jossa amerikkalaisagentti (Paul Newman) yrittää saada urkittua itäsaksalaisen ydinaseasiantuntijan (Ludwig Donath) omaamat tiedot huolimatta jatkuvasta silmälläpidosta. Siippansa Julie Andrews'in rooli tosiaan aika köykäisesti kirjoitettu, mutta silti ihan aitoja jännityksen paikkojakin tarjolla tasaisin väliajoin pariskunnan luikkiessa Stasin porukoita karkuun ja pyrkiessä samalla takaisin vapaaseen maailmaan rautaesiripun takaa. Kansainvälinen (=eurooppalainen) meininki kuten usein muulloinkin itselle se leffan tärkein viihdytysarvo, vaikka ehdottomasti kuuluisin kohtaus onkin tuo "pitkän kaavan mukainen" miestappo. Günter Strack, Lila Kedrova, Hansjörg Felmy, Tamara Toumanova, Wolfgang Kieling.


Ryhmä

The Group

Sidney Lumet 1966 draama

* *

Kahdeksan ikuista ystävyyttä keskenään vannonutta nuorta naista valmistuu opinahjostaan Connecticutissa v.1933: itsenäinen Lakey (Candice Bergen), elämänmyönteinen Dottie (Joan Hackett), heti miehelään hinkuva Kay (Joanna Pettet), järkevä Polly (Shirley Knight), sosiaalinen Libby (Jessica Walter), tietään etsivä Helena (Kathleen Widdoes), herkkä Priss (Elizabeth Hartman) ja hupakko Pokey (Mary-Robin Redd). Sitten seuraammekin heidän monenlaisia vaiheitaan, ilojaan ja surujaan ihmissuhteiden myllerryksessä pitkin maailmanpoliittisesti yhä synkempää vuosikymmentä… Odotetusti myös tunnelmiltaan ja kiinnostavuudeltaan kovin ailahtelevaksi jäävä naistutkielma, jossa liikutaan umpirasittavista tapauksista (Redd, Bergen, Hartman) miessuhteissaan (Larry ”JR” Hagman, Bruno Di Cosmi) murjotuksi tulevien (Pettet, Walter) kautta yhdentekeviin (Widdoes, kaikki muut äijät) – joita taas Hackett ja Knight kompensoivat parhaansa mukaan. Melkoinen liuta siis enempi TV:stä tuttuja, minkä oikeastaan huomaa kaikesta. James Broderick, Hal Holbrook, James Congdon, Richard Mulligan, Robert Emhardt, Carrie Nye.



© Columbia Pictures Corporation

professionals.jpg

Saalistajat

The Professionals

Richard Brooks 1966 western

* * * ½

Meksikon sisällissota (1910-20) on loppuvaiheissaan. Teksasilaismiljonääri (Ralph Bellamy) palkkaa neljä karskia lännenveteraania (Lee Marvin, Burt Lancaster, Robert Ryan, Woody Strode) hakemaan rajan toiselta puolelta takaisin vaimonsa (Claudia Cardinale), joka on kidnapattu miesten hyvin tunteman meksikolaiskapinallisen (Jack Palance) johtaman joukkion toimesta... Erinomaisen viihdyttävä ja seikkailuhenkinen "viimeisten aikojen" lännentarina, ja samalla kuin esinäytös koko lajityypin lopullisesti haudanneelle "Hurjalle joukolle" (1969). Kovanaamat Marvin, Lancaster ja Palance vallankin uriensa parhaassa vedossa, eivätkä edes lopussa paljastuvat juonityperyydet kokonaisuutta pilaa. Joe De Santis, Rafael Bertrand.


Sattuipa hassusti matkalla Foorumiin

A Funny Thing Happened On The Way To The Forum

Richard Lester 1966 komedia/musiikki

* *

Pseudolus (Zero Mostel) on antiikinajan Rooman yksi lukemattomista vapauteen hinkuavista kotiorjista, mutta siihen tarvittaisiin riittävänkokoinen summa sestertiuksia. Noppapeleissä ei onni potki, vaan sitten talon nuorukaisen (Michael Crawford) palava rakkaus naapurin ihanaa impeä (Annette Andre) kohtaan saa Pseudoluksen laatimaan kaikkia hyödyttävän suunnitelman… Plautuksen (254-183 eKr) aikalaiskomedioihin sekä muutaman vuoden takaiseen Broadwayn menestysmusikaaliin pohjautuva farssi keskittyy joistain hupihetkistäkin huolimatta lähinnä vain lapselliseen törmäilyyn sekä haukotuttaviin homo/drag-vitseihin. Lopun takaa-ajo-sekoilu onnettomine trikkikuvauksineen meneekin sitten jo överiksi kaikilla mittareilla, eikä auta edes kameratyöstä vastannut alan legenda Nicolas Roeg. Mostel silti ok teatterilavalta tutussa pääosassaan, esittäen myös leffan ainoan kuunneltavan biisin eli tietenkin koko homman aloittavan ja päättävän ”Comedy Tonight” -ikivihreän. 70-vuotias Buster Keaton puolestaan enempi kunnianosoituksena mukana vain kuukausia ennen kuolemaansa, ja nuo kolme kurttunaamaa Phil Silvers, Jack Gilford & Michael Hordern muistuttavat toisiensa lisäksi ainoastaan likaisia vanhoja pervopappoja minkään kuoliaaksinaurattajien sijaan. Leon Greene, Patricia Jessel, Inga Nielsen, Roy Kinnear, Alfie Bass.


7 naista

7 Women

John Ford 1966 draama

* ½

V.1935. Kiinan pitkä sisällissota (1927-50) riehuu keskeytyksettä, samalla kuin yksi monista länsimaisista lähetysasemista yrittää tarjota kaaoksen keskellä suojaa, ravintoa, terveydenhoitoa sekä kristillispohjaista koulutusta tällä kertaa amerikkalaisten seurakuntasisarten toimesta - tosin yhdellä miehelläkin (Eddie Albert) höystettynä. Pitkään odotettu uusi lääkärikin saadaan vihdoin henkilöstövahvuuteen mukaan vaikkakin kaikkien yllätykseksi teräväsanaisen ja itsetietoisen naisihmisen (Anne Bancroft) muodossa, mutta lähiseudun vaarallisin uhkatekijä eli mongoolipäällikkö Tunga Khan (Mike Mazurki) raakalaismaisine ratsujoukkoineen lähestyy vääjäämättä… Yliarvostetun ohjaajalegendan vihoviimeinen tuotos jää mahdollisimman ”helpoista” aineksistaan huolimatta odotuksiakin tasapaksummaksi siirtomaakuvaukseksi: kaikki pääsevät vuoronperään reagoimaan hysteerisesti asioihin joiden olisi pitänyt olla jo moiseen helvetinkoloon lähdettyä itsestäänselvyyksiä päivästä yksi alkaen - pahimpana esimerkkinä tietenkin tuo kammottava Albertin vaimo Betty Field, mutta onpa unohtanut myös ah niin ihanan ronskiotteinen kapinaleidi tohtori Bancroft siinä samalla kaikki käytöstapojen alkeetkin… Niistä puheen ollen Mazurkin mongoolisoturin irvikuva oma lukunsa, mutta pitipä Woody Strode’kin laittaa jälleen adjutantikseen nauraa räkättämään joka kohtauksessaan kuin jokin mielipuoli - ja miksi sitten kuitenkin nöyrtyisivät tekemään minkäänlaisia ”sopimuksia” panttivankiensa kanssa? Margaret Leighton, Sue Lyon, Flora Robson, Mildred Dunnock, Anna Lee.


Sota ja rauha

Voyna i mir

Sergei Bondartshuk 1966(-67) draama/sota

* *

Kaikkien aikojen kallein ja pisin elokuva, eli sellainen mikä oli mahdollista tehdä ainoastaan kommunistisessa Neuvostoliitossa maan epävirallisen kansalliseepoksen (Leo Tolstoi 1869) pohjalta. Ohjaaja itse esittää keski-ikäistä Moskovan yläluokkaa edustavaa herrasmiestä, joka joutuu puoliväkisin vedetyksi mukaan luonteensa vastaisiin touhuihin - kuten kaksintaisteluun ja jopa vastarintatoimintaan Napoleon'in (Vladislav Strzeltshik) onnistuessa tunkeutumaan lopulta 'Grande Armé'nsa kanssa peräti kotikaupungin kaduille asti riehumaan. Sekä tuo Venäjän sotaretki (1812) että Austerlitzin taistelu (1805) rekonstruoitu aikaa, vaivaa, ruplia, miehiä ja ennen kaikkea hevosia säästämättä (mikä aiheutti myös vastalauseita monella taholla) - ja venäläiset nähdään tietenkin taas kerran sankarillisina voittajina vaikkei historiasta taida löytyä kovin montaa taistelua saati sotaa mistä maa olisi selvinnyt pienemmin miestappioin kuin vastustajansa... Kaikki rintamien ulkopuolinen romanttinen liirumlaarum onkin sitten odotetusti sitä pahinta Slaavilaista Paatosta isolla Peellä, josta ainakaan tämä länsimainen katsoja ei saa mitään tolkkua. Yli seitsentuntisena (oma näkemäni DVD-versio tasan 400-minuuttinen) on esitetty luonnollisesti yleensä kahdessa tai useammassa osassa. Ljudmila Saveljeva, Vjatsheslav Tihonov, Boris Zahava (marsalkka Kutuzov), Oleg Tabakov.


© Igor Film/Casbah Film

algeria.jpg

Taistelu Algeriasta

La battaglia di Algeri

Gillo Pontecorvo 1966 sota/draama

* * *

Dokumentaariseen tyyliin ja lähes puhtaasti amatöörivoimin näyttelijöiden osalta toteutettu seikkaperäinen kuvaus Algerian itsenäisyyttä ajaneiden ääriliikkeiden terrorikampanjasta "miehittäjiä" eli ranskalaista hallintokoneistoa vastaan maan pääkaupungissa 1950-luvun puolivälistä eteenpäin... Raju, iskevä, rehellinen ja tasapuolinen mustavalkofilmi. Joka kohtaus voisi kuitenkin olla "vain" kuin alkuperäisen uutispätkän uudelleenrekonstruointi, mitään varsinaisia yllätyksiä ei siis luvassa historiaa tuntevalle ensikatsojallekaan. Brahim Hadjadj, Jean Martin, Yasef Saadi.



© Joel Productions/Paramount Pictures

seconds.jpg

Tapaus Wilson

Seconds

John Frankenheimer 1966 scifi/draama/kauhu

* * *

Arthur Hamilton (John Randolph) on perheestään vieraantunut pankkimies, jolle tarjotaan yllättäen tilaisuutta vaihtaa kokonaan henkilöllisyyttä naamaleikkauksineen kaikkineen salaperäisen järjestön toimesta. Mies suostuu lopulta operaatioon, ja niin hän "uudelleensyntyy" yksinäiseksi mutta komeaksi taiteilijaksi nimeltä Wilson (Rock Hudson)... Etenkin lopultaan pysäyttävä minuuden juuria ja elämän tarkoitusta pohtiva trilleri tekee kuitenkin juonellisesti suuren virheen siinä, ettei tuota persoonanvaihtoa haekaan epätoivon vimmalla itse tarinan päähenkilö tästä mahdollisuudesta kuultuaan vaan päinvastoin: miestä pitää tosissaan suostutella kyseisen firman taholta kiristyskeinojakaan kaihtamatta. Myöskään alkukohtauksista lähtien vinot kautta vieraannuttavat kuvakulmat sekä yleinen henkilöhahmojen kylmyys ja apatia eivät palvele draamallista kokonaisuutta. Salome Jens, Will Geer, Jeff Corey, Richard Anderson, Murray Hamilton, Karl Swenson, Wesley Addy.


The Trap

The Trap

Sidney Hayers 1966 seikkailu/draama

* ½

Amerikan pohjoisimpien osien mailla 1800-luvulla turkismetsästyksellä itsensä elättävä metsien mies nimeltä La Bete (Oliver Reed) saapuu taas vuotuiselle vierailulleen lähimpään kauppapaikkaan myymään saalista ja etsimään sopivaa naista itselleen. Monen kyläläisen pelkäämääkin isokokoista öykkäriä näyttäisi onnistavan tällä kertaa, sillä rahapulassa olevan kauppiaan (Rex Sevenoaks) vaimo (Barbara Chilcott) myy tälle salaa perheen mykän Eve-nimisen ottotytön (Rita Tushingham) kumppaniksi. Erämökkiä asuttavan parivaljakon yhteiselo on luonnollisesti alusta lähtien melkoista kamppailua ja tahtojen taistelua pitkälle talveen, mutta lopullisen hermostumisen sijaan Even uhmakkuus sekä mitat täyttävä talonpito herättää raavaassa miehessä kunnioituksenkin tunteita… Lupaavasti käynnistyvä mutta totutun pitkäveteiseksi puutuva ”luonnon armoilla” -kuvaus lukuisten kaltaistensa tapaan - ja nyt lisäksi hämmentävän epämääräisellä suhdekuvauksella höystettynä. Paljon kysymysmerkkejä: miksi Reedin oli niin hankala saada omaan loukkuun juuttunut jalkansa irti? Mikä ihme Tushinghamia riivasi vihdoin suosiolla antautumisensa jälkeen heti seuraavana aamuna? Outoa myös ettei tapahtunutkaan sitä mitä varmaan jokainen katsoja veikkasi eli viimemainitun äänen palautuminen edes hyväksi lopuksi… Vähäisen toimintansa osalta se intiaanikaksikon (Merv Campone, Jon Granik) hyökkäys ällistyttävän kömpelösti toteutettu, susilauma-kohtaus puolestaan ihan ok. Linda Goranson, Blain Fairman, Walter Marsh, Joseph Golland.



© Twentieth Century Fox Film Corporation

sand_pebbles_01.jpg

Tykkivene Jangtse-joella

The Sand Pebbles

Robert Wise 1966 toiminta

* * *

Kiina 1926. Laivaston mekaanikko Jake Holman (Steve McQueen) ilmoittautuu Aasian mantereen pisimmällä joella (mikä ei täten ihan pieni puro olekaan) operoivan amerikkalaisen San Pablo -nimisen tykkiveneen miehistöön. Imperialististen etujen valvonta maassa asuvien kansalaisten suojelun ohessa on luonnollisesti yksikön keskeisin tehtävä, mutta paikalliset ääriliikkeet alkaneet vastustaa ulkovaltojen läsnäoloa yhä äänekkäämmin ja uhkaavammin... Kiintoisa ja mieleenjääviä kohtauksia sisältävä, mutta reilusti ylipitkä siirtomaakuvaus. Se tulee toki ajankohtaisesti (=Vietnam) selväksi ettei aasialaisiin ole oikein luottamista: eniten ihmetyttikin kiinalaistyöntekijöiden noin mittava osuus sota-aluksella - kaikinpuolin turvallisuusriski vähemmänkin stressaavissa olosuhteissa. Richard Attenborough, Richard Crenna, Candice Bergen, Mako, Larry Gates, Emmanuelle Arsan, Simon Oakland, Charles Robinson, Ford Rainey, Joe Turkel, Gavin "Lemmenlaiva-kapu" McLeod, Joe Di Reda, Richard Loo, Barney Phillips, Gus Trikonis, Tommy Lee, James Hong.



© Compton Films/Tekli British Productions/Sigma III Corp.

culdesac

Umpikuja

Cul-de-sac

Roman Polanski 1966 rikos

* * *

Kaksi rikollista, Richard (Lionel Stander) sekä vakavasti haavoittunut Albie (Jack McGowran) etsii suojaa niemennokassa sijaitsevasta linnamaisesta huvilasta. Siellä asustava pariskunta (Francoise "Catherine Deneuven sisko" Dorléac, Donald Pleasence) jää miesten armoille, ja kun nousuvesi vielä katkaisee yhteyden mantereeseen tilanne tiivistyy entisestään... Kieli poskella tehty gangsteritarina, mikä olisi kenen tahansa muun ohjaajan kuin perverssejä tilanteita ja tiloja rakastavan Polanskin käsittelyssä todennäköisesti mennyt harakoille. Näyttelijäkaartin sisäisistä jännitteistä (etenkin Stander oli mahdoton) ja hankalista olosuhteista huolimatta mainiosti toteutettu pienimuotoinen trilleri. William Franklyn, Jacqueline Bisset, Iain Quarrier.


Venäläiset tulevat, venäläiset tulevat

The Russians Are Coming, The Russians Are Coming

Norman Jewison 1966 komedia/draama

* *

Neuvostoliittolainen sukellusvene ajautuu Amerikan itärannikolla sijaitsevan Gloucester-nimisen saaren rantamatalikkoon jääden tiukasti jumiin. Osa miehistöstä astuu aseistettuna maihin lähtien etsimään ”isoa venettä” hinausavuksi, yrittäen samalla pysytellä saaren noin 200-henkiseltä asujaimistolta piilossa niin hyvin kuin taitaa... Tietysti aiheeltaan mielenkiintoinen mutta liian farssimaisen epäuskottavasti ja paikallaanpolkevasti toteutettu Kylmän sodan ilmentymä - bonuksena se uhmailuineen sietämätön pääosaperheen räkänokka (Sheldon Collins). Sen sijaan elokuvadebyyttinsä tekevä perämies Alan Arkin sekä kapteeni Theodore Bikel selviävät ryssänrooleistaan kielitaidollisestikin hämmästyttävän hyvin. Carl Reiner, Eva Marie Saint, Brian Keith, Paul Ford, Jonathan Winters, John Philip Law, Andrea Dromm, Tessie O’Shea.



Paras elokuva: Kunnian mies (Fred Zinnemann)

Miespääosa: Paul Scofield (Kunnian mies)

Naispääosa: Julie Christie (Fahrenheit 451)

Miessivuosa: Robert Shaw (Kunnian mies)

Naissivuosa: Vivien Merchant (Alfie -naisten viettelijä)