Alita: Battle Angel

Alita: Battle Angel

Robert Rodriguez 2019 scifi/toiminta/draama

* * ½

V.2563 “robottiprofessori” Ido (Christoph Waltz) löytää suureksi hämmästyksekseen kyborgien osista koostuvan valtavan kaatopaikan kätköistä tutun näköiset kasvot: ne kuuluvat hänen jo vuosia sitten kuolleelle tyttärelleen. Miehen on nyt mahdollista sijoittaa tämä riittävän ehjänä pysynyt pääkappale supervahvaan metalliruumiiseen ja herättää näin lapsensa takaisin ”eloon” Alita-nimisenä teini-ikäisenä ’A.I.’-tyttönä (Rosa Salazar) sekä samalla vanhasta muistista kapinahenkisenä ”taistelijaenkelinä” – vaan miten asiaan suhtautuu yläilmoissa leijuvan hallintokaupunki Zalemin pääkäskijä Nova (Edward Norton) alaisineen, joihin kuuluu myös äiti eli Idon ex-vaimo Chiren (Jennifer Connelly)... ”Frankenstein” -perinteistä poiketen tämän mm. James Cameron’in käsikirjoittaman vision pääleidi osaansa harvinaisen tyytyväinen ja tulevaisuudestaan huolehtimaton, mikä ei vallitseva kokonaistilanne huomioiden logiikkansa puolesta joka kohdassa aukene - yhtä vähän kuin oikeastaan keidenkään hahmojen väliset suhteet, enkä tarkoita pelkästään jo näitä kättelyssä mahdottomia koneiden ja ihmisten välisiä... Laadukas ja hellittämätön jos kohta niin ajallisesti kuin paikallisesti hieman itseääntoistava toimintaryske toki kaikki kaikessa, sitä ”Rollerball” (1975) -kopioitua vähäsääntöistä kuulapeliä myöten – tosin kyseisen harrastuksen katuversion jäljiltä jouduttaisiin oikeasti hoitelemaan katkenneita raajoja sekä aivotärähdyksiä lähiterveysasemilla ennätystahtiin. Keean Johnson, Mahershala Ali, Ed Skrein, Jackie Earle Haley, Jorge Lendeborg Jr., Lana Condor, Idara Victor, Jeff Fahey.


Angel Has Fallen

Angel Has Fallen

Ric Roman Waugh 2019 toiminta/jännitys

* *

Mike Banning (Gerard Butler) on edelleen presidentin (Morgan Freeman) uskotuin turvamies, vaikka iän ja koettelemusten jättämät jäljet alkavatkin olla silminnähtäviä jo lähipiirilleenkin – eikä jatkuva syyllisyys yhdessäolon vähäisyydestä mitä rakkaaseen vaimoon (Piper Perabo) ja tyttäreen tulee asiaa paranna. Vaan sitten jäävät nämä murheet hetkessä taka-alalle, kun salaperäisten vihulaisten suorittama drone-hyökkäys kesken presidentin kalastusreissun jättää massiivisista turvatoimista huolimatta täpärästi henkiin vain viimemainitun ja Banningin... Ja niin jää taas kerran yhden Amerikan sankarin kontolle todistaa viattomuutensa – mikä tarkoittaa vaatimattomasti maan päämiehen, perheensä (eristäytynyttä survivalisti-isäukkoa Nick Nolte’a myöten) ja siinä sivussa koko maailman pelastamista tuholta hoitelemalla niljakkaan petturiryhmittymän sinne mnne kuuluu. Kymmenistä mahdottomuuksista ja epäloogisuuksista mainitaan nyt vain nuo Butlerin alkupuolen toistuvat ”huimaustilat”, mitkä eivät sitten tuota pienen pienintäkään häiriötekijää kun alkaa pulssin tasaisesti kahdessasadassa pitävä ja lukemattomia ruhjeita tuottava hellittämätön sankarointi. Eikä niitä luotettavimpia ja pystyvimpiä kavereitakaan ole vaikea erottaa, heidän ihonvärinsä on automaattisesti se tummemmanpuoleinen: Freeman sekä ykkösagentit Lance Reddick & Jada Pinkett Smith. Silti kaikesta kliseisyydestä huolimatta puhtaasti toiminta/väkivaltaleffana aivan mitat täyttävän sujuvaa meininkiä. Danny Huston, Michael Landes, Tim Blake Nelson, Frederick Schmidt.


© Marvel Studios/Walt Disney Studios Motion Pictures

Avengers: Endgame

Avengers: Endgame

Anthony & Joe Russo 2019 scifi/seikkailu/toiminta/sota

* * *

Galaksienvalloittaja Thanos’in (Josh Brolin) onnistuessa hävittämään myös Maapallolta puolet asukkaistaan kosto elää henkiinjääneiden supersankareiden toimesta: Iron Man (Robert Downey Jr.), Captain America (Chris Evans), Captain Marvel (Brie Larson), Black Widow (Scarlett Johansson), War Machine (Don Cheadle), Rocket (ääni: Bradley Cooper), Nebula (Karen Gillan) sekä Thor (Chris Hemsworth). Viisi vuotta myöhemmin sinne tänne levittäytynyt joukkio yrittää edelleen selvitä läheistensä menetyksistä kuka mitenkin taitaa, kunnes Ant Man (Paul Rudd) keksii puolivahingossa keinon jolla mahdollisesti voisi kirjoittaa historiaa uudelleen: aikamatkustus kvantti-universumissa... Kaikkien aikojen tuottoisimmaksi elokuvaksi (jo tässä vaiheessa kesken nettistriimausten lähes 3 miljardia dollaria) yli ”Titanic”in (1997) jyrännyt ”Avengers” -finaali onnistuu tärkeimmässä eli kohtuullisesti myös täyttämään asettamansa odotukset - häiriötekijöiden jäädessä oikeastaan aika lieviksi kuten ikiärsyttävän pesukarhu-Rocketin ja ilmeettömyydessään tylsän Nebulan (söpöliini-Gillan menee ihan hukkaan) turhan ison roolin ottaminen, ja myös Mark Ruffalo’n Hulk kadottaa pointtiaan ilman tarvetta muodonmuutoksilleen. Lisäksi alkkis-Thorin kaljamaha ihan hauska mutta kyseistä vitsiä lypsetään sitten loputtomiin, ja Larsonin ihmenainen liiankin kaikkivoipainen aina viime hetkillä paikalle ehtimisineen. Mutta muuten siis riittävän eeppinen saagan lopetus jo joka tapauksessa aika mahdottomiin paisuneella kokoonpanollaan... Jeremy Renner, Gwyneth Paltrow, Zoe Saldana, Chris Pratt, Elizabeth Olsen, John Slattery, Rene Russo, Benedict Cumberbatch, Evangeline Lilly, Anthony Mackie.


Captain Marvel

Captain Marvel

Anna Boden, Ryan Fleck 2019 scifi/seikkailu/toiminta

* *

Huipputaitava naispilotti Carol Danvers (Brie Larson) pelastetaan UFOlle hävityn taistelun ja maahansyöksyn jälkeen ’Kree’-nimisen humanoidi-rodun toimesta, kouluttaakseen tämän todelliseksi supersoturiksi taistelemaan ikiaikaisia vihollisia ’Skrull’-alieneita vastaan. Tehtävä vie ’Vers’in takaisin maapallolle vuoteen 1994, jossa nuo muotoaan keneksi tahansa hetkessä muuttamaan kykenevät pahalaiset ovat jo soluttautuneet esim. viranomaisiksi johtotasoa myöten – minkä pääsee toteamaan myös parikseen osuva ihmispoliisi Nick Fury (Samuel L. Jackson)... ”Ihanan” muodikasta feministi- & mustaa poweria vähintään riittävällä uholla sisältävä ”Marvel”-Marvel, seitsenkymppisen Jacksonin etenkin taas kunnostautuessa juurikin jo noin vuodesta -94 jauhamallaan ’shit bro’ -länkätyksellä – onneksi äijällä ei voi olla enää kovin paljon pelivuosia jäljellä. Larson puolestaan ihan ok tyynessä vähäeleisyydessään, vaikka samalla toivoisi näiltä ”superleideiltä” aina vähintään jonkinlaista vihjettä potentiaalistaan myös seksiin ja muihin syntisiin harrastuksiin liittyen... Äksöninkään osalta ei mitään uutta tarjolla, joten edes kohtalaisena esinäytöksenä toimiminen ennätyssuositulle ”Avengers: Endgame” (2019) -teokselle kyseenalaista. Ben Mendehlson, Jude Law, Annette Bening, Djimon Hounsou, Lee Pace, Lashana Lynch, Gemma Chan, Clark Gregg, Rune Temte, Algenis Perez Soto.


Close

Close

Vicky Jewson 2019 toiminta/jännitys

* * ½

Sam Carlson (Noomi Rapace) osoittaa jälleen kerran kykynsä oppaana/turvamiehenä Sudanin vaarallisilla syrjäseuduilla, kun pelastaa autollisen toimittajia asemiesten yllätysiskussa. Seuraavaksi olisi sitten vuorossa teini-ikäisen julkkisperheen tyttären nimeltä Zoe Tanner (Sophie Nélisse) suojelu, sillä upporikas liikemiesisänsä oli juuri äskettäin menehtynyt ja huolimatta jo olemassaolevasta turvahenkilökunnasta kilpailevien tahojen oletetaan ottavan nyt Zoen ykköskohteekseen – ja voiko etäiseksi jääneeseen äitipuoleenkaan (Indira Varma) luottaa? Fosfaattikaupat Afrikan mantereella tietävät niin Tannerin väelle kuin Carlsonillekin uutta sijoituspaikkaa Marokossa... Itse asiassa tuo miksi ja keiden taholta tyttö olisi noin välittömässä ja jopa sellaisten mittasuhteitten vaarassa, etteivät suvun miljoonat dollaritkaan riitä takaamaan turvallisuuttaan edes viimeisen päälle erikoisvarustellussa rakennuskompleksissa jää alussa harmillisesti korostamatta – onneksi Rapacen naisenergiset supertaidot (”raavasta miestä vastaan” -käsikähmätkin mukaanlukien) vastaavat puolta armeijaa, lisäten yleistä epäuskottavuuden ilmapiiriä. Mutta sittenkin tärkein saavutetaan eli pääkaksikosta oikeasti välittäminen, kun erityisesti söötti Nélisse etenee miellyttävän nopealla aikataululla alku-uhmakkuudestaan realiteetit ymmärtäväksi ja ”uuden äitihahmonsa” kiitolliseksi suojelukohteeksi. Eoin Macken, Akin Gazi, Mansour Badri, Abdesslam Bouhssini, George Georgiou, Kevin Shen, Mimi Keene.


Dark Phoenix

Dark Phoenix

Simon Kinberg 2019 scifi/toiminta

* *

X-mutanttinainen Jean Grey (Sophie Turner) oli mahtavia elektromagneettisia voimiaan hallitsemattomana aiheuttanut aikanaan pikkutyttönä (Summer Fontana) peräti vanhempiensa (Scott Shepherd, Hannah Emily Anderson) auto-onnettomuuskuoleman. Kuten niin monen kaltaisensa kohdalla myös hänen siunauksekseen näytti kuitenkin koituvan professori Charles Xavier’in (James McAvoy) väliintulo ja ottaminen johtamansa X-akatemian suojiin, mutta sitten erään rikkoutuneen avaruussukkulan pelastusoperaation yhteydessä koettu kosminen megailmiö vie Jeanin kenties lopullisesti tuhon tielle – niin henkilökohtaisesti kuin maailmankin mittakaavassa... Pelkästään tehosteidensa varaan jäi tämä jakso X-sarjaan, jossa pää”sankarittaren” ylivoimaisuus tekee ensi hetkistä arvattavaksi millaiseen jeesusmaiseen huipennukseen kaikki lopun ajan meininki päättyisi – mikä pilaa kohtuullisen eeppistä junakohtaustakin aika lailla, tosin vielä enemmän noiden muutenkin ylenmääräiseltä lisäykseltä koko saagaan tuntuvien alieneiden toimintatapojen ja -kykyjen (ja joukkojensa koon!) epäselvyys. X-porukan uudet naamat yleisesti ottaen siedettäviä, lukuunottamatta tuota suomalaisten jälkeen maailman ruminta englantia eli afrikanaksenttia suoltavaa kiintiö-’Storm’ia (Alexandra Shipp). Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Nicholas Hoult, Jessica Chastain, Tye Sheridan, Evan Peters, Kodi Smit-McPhee, Ato Essandoh.



© Davis Entertainment/Netflix

Dolemite Is My Name

Dolemite Is My Name

Craig Brewer 2019 komedia/musiikki

* * *

R&B-levyjäkin aikanaan suoltanut Rudy Ray Moore (Eddie Murphy) on 1970-luvun alussa vain pahainen losilaisen musiikkiliikkeen myyjä sekä osa-aikainen juontaja mustien yökerhossa. Kun paikallinen puliukko ja maanvaiva (Ron Cephas Jones) heittelee pummaamisensa ohessa rytmikästä liirumlaarumiaan ’Dolemite’-nimisestä tyypistä, herättää se Rudyn kiinnostuksen ja tarinat ylöskirjattuaan alkaa käyttämään niitä standup-esiintymisissään - keksien samalla osaltaan ilmiön nimeltä ’rap’. Mies nousee yhä kovempaan suosioon, mutta tämä on vasta alkua... En ole kovin tiiviisti seurannut Murphyn tekemisiä enää tällä vuosituhannella, mutta kai tätä jonkinlaisena menestys-comebackina (kuten Wesley Snipes’inkin kohdalla?) voinee pitää hämmästyttävän nuorekkaana pysyneeltä 58-vuotiaalta legendalta. Ja sinänsä uskomatonta, mutta jonkin verran nyt mustastakin popkulttuurista ja blaxploitaatio-elokuvistaan tietoisena tämä ”Dolemiitti-Rudy” oli mennyt aivan ohi minun tutkani tähän asti – siitäkin huolimatta että tuo ensimmäinen leffansakin oli ollut kuulema peräti kymmenen tuottavimman joukossa v.1975. Harvinaisen viihdyttävää mustaa huumoria kaiken kaikkiaan, vaikka edelleen käy yhtämittainen ”yo bro dig dat motherfuckin’ shit” -länkätys toki rasittavaksikin ja siihen ne odotetun kliseiset loppusiirapit sitten vielä päälle. Chris Rock vilahtaa radiojuontajana. Keegan Michael-Key, Mike Epps, Craig Robinson, Tituss Burgess, Da’Vine Joy Randolph, Kodi Smit-McPhee, Snoop Dogg, Barry Shabaka Henley, T.I., Luenell, Tasha Smith.


Eli

Eli

Ciarán Foy 2019 kauhu

* ½

12-vuotias Eli-poika (Charlie Shotwell) kärsii aniharvinaisesta geenisairaudesta, mikä saa kehonsa reagoimaan väkivaltaisesti jo pelkästä kosketuksesta ilman kanssa. Vanhempansa (Kelly Reilly, Max Martini) ovat kuitenkin viimein löytäneet toivonkipinän syrjäisessä kartanossa sijaitsevan parantolan ja sitä johtavan erikoislääkärin (Lili Taylor) muodossa... Kaikki mahdolliset kauhukliseet sisältävä hölmöily vuodelta 2019: tarkoituksettomat kummitussäikyt, haukotuttavat kartanohiiviskelyt, väärintulkitut henkilöhahmojen motiivit sekä tapahtumapaikan yleinen ilmapiiri kohti loppu”yllätystä”... Tosin osaisiko käsikirjoittajat itsekään selittää millä perusteella nuo kiintiöhoitajat (Deneen Tyler, Katia Gomez) uskaltaisivat pojalle v-uilla totuuden tietäen? Ja jos se traileriporukka alussa olisi noin sekaisin että kiusaisivat kuolemansairasta lasta, niin mikseivät samantien lähteneet perheen perään ja teloittaneet koko kolmikkoa? Sadie Sink.


Extremely Wicked, Shockingly Evil And Vile

Extremely Wicked, Shockingly Evil And Vile

Joe Berlinger 2019 rikos/draama

* * ½

Oikeustieteen opiskelija Theodore Robert Bundy (Zac Efron) tapaa baarissa nuoren Liz Kendall -nimisen yksinhuoltajaäidin (Lily Collins) v.1974 ja molemminpuolinen ihastus on samantien tosiasia. Vain vähän tämän jälkeen viranomaiset pidättävät Tedin kesken yöllisen autoajelun Utahissa ja ”täysin tekaistuin todistein” syyttävät tätä parikymppisten tyttöjen ahdistelusta ja pahoinpitelyistä – ensimmäisen kerran... Modernimman ajan luultavasti kuuluisimman sarjamurhaajan henkilökuva, tosin Bundynkin perimmäisestä olemuksesta ja mielenliikkeistä yhtä mahdoton ottaa selkoa kuin muistakin kaltaisistaan. Siitä hämmentävimpänä esimerkkinä moiseen kaksoiselämään kykenemisensä, kuten sekin ettei yli 30 raakalaismaisen murhan tekijälle nähtyä vahvempia todisteita (yhden uhrin puremajälki!) tuomionantoon löytynyt – eli mitenkäs ne alibit ainoankaan tapauksen kohdalla, rouva avovaimo? Efron kenties historian luonnostaan näköisin esitettäväänsä verraten, sen sijaan Collins aivan liian hottis läskistyneelle ja parroittuneelle ex-lapsitähdelle Haley Joel Osment’ille. Metallica-legenda James Hetfield vilahtaa sheriffin roolissa. Kaya Scodelario, Angela Sarafyan, Terry Kinney, John Malkovich, Brian Geraghty, Jeffrey Donovan.


Glass

Glass

M.Night Shyamalan 2019 jännitys

* ½

“Murtumattoman” vartioliikkeen miehen David Dunn’in (Bruce Willis) ajojahti ”24-persoonaisen” kidnappaajan Kevin Wendell Crumb’in (James McAvoy) perässä johtaa siihen, että molemmat päätyvät erityislaitokseen tutkittavaksi siellä jo säilötyn Elijah Price’n (Samuel L. Jackson) seuraksi – joka puolestaan keholtaan hauras mutta älyltään ylivertainen... Ikäänkuin jatko-osa Shyamalanin ”Unbreakable” (2000) & ”Split” (2016) -teoksiin (tosin Willis tuo mieleen oudosti lähes yhtä tarkkaan ”Death Wish” (2018) -hahmonsa) sekä samalla ilmeisesti jonkinmoinen vinksahtanut vastaus Marvelin supersankarileffoille. Lievästi koukuttavakin alku lässähtää niin tuossa pöpilässä kuin lopuksi sen ulkopuolellakin koettaviin sysipimeisiin tapahtumiin, ja homman kruunaa Casey’n (Anya Taylor-Joy) aito kiintyminen psykokaappariinsa Crumbiin – tai siis yhteen hänen olomuodoistaan... Sarah Paulson, Spencer Treat Clark, Charlayne Woodard, Luke Kirby, Adam David Thompson.


Godzilla II: King Of The Monsters

Godzilla: King Of The Monsters

Michael Dougherty 2019 scifi/toiminta/jännitys

* ½

Kun kolmipäinen tuhosäteitä sylkevä mahtihirviö Ghidorah ilmaantuu uhkaamaan ”alamaisineen” koko ihmiskunnan olemassaoloa, alkaa kansainvälinen liittoumakin armeijoineen ja tiedemiehineen pikkuhiljaa käsittämään että mitään toivoa ei olisi ilman puolestaan taistelevia omia jättimonstereita kuten Mothraa ja ennenkaikkea Godzillaa – joita taas ei kyetä kontrolloimaan kuin Monarch-yhtiön kehittämällä taajuuslaitteella... Toisaalta tämä tarjoaa juuri sen mitä lupaa eli hellittämätöntä hirviöryskettä massiivisine ympäristö- & kaupunkituhoineen, mutta kuitenkin niin liukuhihnamaiseen ja puuduttavan ajatusköyhään malliin että kaiken visuaalisen infernonkin vaikutus jää minimaaliseksi. Puhumattakaan osaavan näyttelijäkaartin pakottamisesta surkeiden vitsiyritelmien ja siirappimaisten uhrikohtausten suohon – johon tietysti tuo mustien ”sankareiden” hampaitavihlova uho sitten vielä päälle. Joten tästä nauttiakseen ei popcornit pelkästään syömäkipossa auta, niitä pitää löytyä aimo läjä myös korvien välistä. Kyle Chandler, Vera Farmiga, Millie Bobby Brown, Ken Watanabe, Ziyi Zhang, Bradley Whitford, Sally Hawkins, Charles Dance, Thomas Middleditch.


The Highwaymen

The Highwaymen

John Lee Hancock 2019 rikos

* * ½

Tammikuussa 1934 osa erään teksasilaisen rangaistuslaitoksen kahlevangeista pääsee pakenemaan kesken ulkotöidensä pahamaineisten Bonnie Parker'in (Emily Brobst) ja Clyde Barrow'n (Edward Bossert) johtaman koplan lyijypitoisella avustuksella, jättäen taas kerran parinkin vartijan ruumiit tapahtumapaikalle. Ylimmän tahon eli osavaltion kuvernöörin (Kathy Bates) siunauksella jo enemmän ja vähemmän eläkkeelle siirtynyt legendaarinen ’Texas Ranger’ Frank Hamer (Kevin Costner) käydään suostuttelemassa ryhtymään ns. ’Maantiemieheksi’, eli tässä tapauksessa pelkästään tuon surullisenkuuluisan gangsteri-parivaljakon jahtiin keskittyväksi erikoisagentiksi – ja kun vielä saa mukaansa jo yhtä lailla iäkkään mutta sitkeän ex-kollegansa Maney Gault’in (Woody Harrelson) on operaatio valmis alkamaan... Taatusti todenmukaisemmin Hamerin osuutta Bonnien & Clyden metsästyksessä kuvaava tarina verrattuna siihen ylivoimaisesti tunnetuimpaan aiheesta tehtyyn klassikkoteokseen (1967), mutta häiritsevän selkeästi ylidramatisoituja (ja -humorisoituja!) kohtauksia tuli vastaan tässäkin jatkuvalla syötöllä – eikä edelleenkään sillä etteikö elokuvassa saisi tosipohjaistenkin juttujen kohdalla tapahtumia/dialogia ’värittää’, se vaan käy onnistuneesti ainoastaan lahjakkaimmilta (vrt. esim. ”Butch Cassidy & The Sundance Kid” 1969). Myös ah niin ahavoitujen veteraanien Costner-Harrelsonin kyyninen paatos uhkaa lipsahtaa enemmän pitkäveteisen puolelle minkään eeppisen kerronnan sijaan, eli jonkinasteinen pettymys kyseessä siis – odotuksiin nähden varsinkin. John Carroll Lynch, Thomas Mann, Dean Denton, Kim Dickens, William Sadler, W.Earl Brown, David Furr, Jason Davis, Josh Caras, David Born, Brian F. Durkin, Kaley Wheless.


I Am Mother

I Am Mother

Grant Sputore 2019 scifi/draama/jännitys

* *

Maailma on tuhoutunut käytännössä elinkelvottomaksi suursodan seurauksena ja viimeiset muutama kymmenentuhatta ihmisalkiota sijaitsee vuoren sisään rakennetussa tieteellisessä laitoksessa, tai näin ainakin saa kuulla superälykkään kyborgin (Luke Hawker, ääni: Rose Byrne) kasvattama Tytär (Clara Rugaard) kaikki ensimmäiset parikymmentä ikävuottaan. Vaan tiedon lisääntyessä myös kiinnostus mitä tulee ulkonaailmaan, sen todellisiin olosuhteisiin sekä ihmiskunnan lopulliseen kohtaloon kasvaa päivä päivältä voimakkaammaksi – eikä aikaakaan kun myös eräs hengissäselvinnyt viimemainittujen edustaja (Hilary Swank) löytää tiensä laitoksen panssarioville... Teknisesti laatuisa mutta loogis-psykologiselta sisällöltään totaalisen epäuskottava ihmisyyden ja koneälyn yhteensovittamattomuuden tutkielma. Tietyt yksityiskohdat sitten pienempi murhe, kuten ”äiti-robotin” noin täydellisen konemainen ulkomuoto ”kasvoja” myöten sekä se ettei ulkomaailmaa pääsisi tarkkailemaan edes kameroiden avulla. Eikä tässäkään yhteensä neljän ihmisyksilön (se ”epäonnistunut tytär” mukaanlukien) dystopiassa sitten ihan loppuun asti selvitty ilman rotukiintiö-sanomaa...


In The Shadow Of The Moon

In The Shadow Of The Moon

Jim Mickle 2019 scifi/rikos/draama

* * ½

Philadelphiassa surmataan v.1988 useampi ihminen salaperäisesti ja ennen kaikkea samanaikaisesti, jonkinlaisen koko aivomassan liuottavan myrkkyneula-aseen avulla. Ylennystä halajava koppalakkipoliisi Locke (Boyd Holbrook) pääsee murhaetsivä-lankomiehensä (Michael C. Hall) suostumuksella kiinnittymään myös tähän rikosvyyhteen tavallista tarkemmin, ja pian alkaakin tihkua tietoja tapahtumapaikoilla nähdystä huppupäisestä hahmosta – mutta myöhemmin Locke kokee perätysten kolme dramaattista asiaa: nuoreksi tummaihoiseksi naiseksi (Cleopatra Coleman) osoittautuvan epäillyn murskaantuminen kiinnioton yhteydessä metrojunan alle, parinsa (Bokeem Woodbine) vakava haavoittuminen samassa tilanteessa sekä luonnollisesti pahimpana vaimonsa (Rachel Keller) kuolema pariskunnan esikoista synnyttäessään. Vaan yhdeksän vuoden kuluttua nyt virallisesti etsiväksi kohonnut yksinhuoltajaisä joutuukin jälleen keskelle aivan edellistä vastaavaa sarjamurhatapausta... ”Poliisit vs. sarjatappaja” -leffoja, aikamatkustus-scifejä sekä perhe/kaveridraamaa yhdistelevä kiintoisa yritelmä ihan pätevän pääosahepun Holbrookin johdolla. Sortuu kuitenkin tähän nykypäivänä niin ahkerasti tyrkytettyyn rotusanomaansa, jonka mukaan kaiken pahan alku ja juuri on aina jokin epämääräinen ”valkoista ylivaltaa ajava salaliitto” eikä esim. kolmansien maiden holtiton liikakansoitus. Mutta se hyvä puoli toki etteivät rasistiset viranomaiset kykene enää ilkeyttään estämään nuorten ja epätoivoisten pohjoisten blondien hartaasti omakseen odottamien tummien mandingojen maahantuloa - ja maailma pelastuu... Sarah Dugdale (tytär isona), Rudi Dharmalingam, Quincy Kirkwood (tytär pienenä), Al Maini, Ryan Allen.

Io

Io

Jonathan Helpert 2019 scifi/draama

* ½

Maapallon ilmasto on saastunut vuosien kuluessa vähitellen hengityskelvottomaksi, minkä johdosta viimeiset ihmiskunnan edustajat ovat olleet pakotettuja matkustamaan Jupiterin kuulle Iolle kymmenien avaruusalusten ”karavaanissa”. Ainoastaan kuulun biologian professorin (Danny Huston) nuori tytär Sam (Margaret Qualley) on jäänyt keinotekoista happea lähiympäristöön tuottavaan tutkimuskeskukseen jatkamaan isänsä töitä, eli mm. selvittämään olisiko mehiläisyhdyskuntien mahdollista sopeutua vallitseviin oloihin ja aloittaa uuden ekologisen kasvuprosessin? Eräänä päivänä Sam saa sitten yllätysvieraan: kuumailmapallollaan reissaavan Micah’in (Anthony Mackie), joka tarjoaisi kyytimahdollisuutta vihoviimeisen sukkulan lähtöpaikalle... Taas yksi pohjattoman tylsä ”tulevaisuuden toivottomuuden” ylistyslaulu kahden vaisun ja ainakin Mackien kohdalla myös lahjattoman näyttelijän esittämänä – kaikkine puuduttavine kliseineen: kauas menneisyyteen jääneen luonnon ja taiteen kauneuden perään haikailut; ihmiskunnalle antaa lisäaikaa jokin selittämätön tekninen harppaus vuosien/valovuosien mittaisen avaruusmatkailun mahdollistaen; mustan miehen himo valkoiseen naiseen ei tule sammumaan koskaan... Muu casting esiintyy vain ääninä/ruudussa: Tom Payne, Emma Fitzgerald, Justin Jamieson.


© Fábrica De Cine/STX Entertainment/Sikelia/Tribeca/Netflix

The Irishman

The Irishman

Martin Scorsese 2019 rikos

* * *

Kertomus philadelphialaisesta irlantilaisjuurisesta kuorma-autokuskista Frank Sheeran’ista (Robert De Niro), josta kehkeytyy 1950-luvulla pienten lihanmyynti-sivubisnesten myötä täysipäiväinen ja umpiuskollinen gangsteri mafioso Russell Bufalino’n (Joe Pesci) suojeluksessa sekä myöhemmin jopa ammattiliittokeisari Jimmy Hoffa’n (Al Pacino) kiinnostuksen herättäen... Jo heti ensimmäinen kamera-ajo saa typerän virneen Scorsese-fanin kasvoille - ja virne senkuin levenee De Niron, Pacinon ja ennen kaikkea eläkkeeltä houkutellun Pescin loistokkuutta vielä pappavuosinaankin ihastellessa. Kärsii silti kerrontansa tutunoloisuudesta sekä kolme ja puolituntisen eepoksen erityisesti keskivaiheen paikkeilla tapahtuvasta toiminnan selkeästä hiipumisesta. Lisäksi aikansa poliittisten kohu-uutisten vaikutuksista päähenkilöihin olisi voinut paneutua paljon syvällisemmin, ja myös tuon ”huolestuneena” sivusta seurailevan Sheeranin tyttären (Lucy Gallina/Anna Paquin) todellisia ajatuksia vähän avata – puhumattakaan vaimosta (Stephanie Kurtzuba) joka ei pääse irti täydellisestä paitsiostaan missään vaiheessa tarinaa. No, ilman muuta silti hieno elokuvalegendojensa joutsenlaulu(?) tälläkin kattauksella... ainoa harmi että Frank Vincent ehti jo kupsahtaa pari vuotta sitten, ja myös Harvey Keitel yllättävän pienessä roolissa mafiacapo Angelo Bruno’na. Jesse Plemons, Stephen Graham, Kathrine Narducci, Bobby Cannavale, Steven Van Zandt, Domenick Lombardozzi, Ray Romano, Sebastian Maniscalco, Jake Hoffman, Paul Ben-Victor, Louis Cancelmi.


© Netflix

Kaksi paavia

The Two Popes

Fernando Meirelles 2019 draama

* * *

V.2005 myös traditionaalisimmat ja konservatiivisimmat järjestöt joutuvat pohtimaan suhtautumistaan uuteen, mediateknologsesti räjähdysmäisesti tehostuvaan maailmaan – mukaanlukien katolinen kirkko. Vielä kuitenkin katsotaan vanhojen arvojen vaalija saksalainen älykkö-kardinaali Joseph Ratzinger (Anthony Hopkins) sopivammaksi Johannes Paavali II:n seuraajaksi uudistusmielisemmän argentiinalaisen Jorge Bergoglio’n (Jonathan Pryce) sijaan, ja hänestä tulee historian 265. paavi eli 1,3 miljardia jäsentä omaavan kirkon päämies... Kiehtovaa mielipiteenvaihtoa useammalla kielellä kahden niin teologisesti kuin yleiskulttuurisestikin oppineen ikämiehen kesken katolisen kirkon haasteista nykymaailmassa, mitä tulee mm. aborttiin, homoseksuaalisuuteen ja naisten asemaan seurakunnassa – puhumattakaan siitä kohusta minkä epidemian lailla vuosikymmeniä riehuneiden lasten ja nuorten (lähinnä kuoripoikien) hyväksikäytön paljastumiset aiheuttavat. Vähän jää tarinat paikoilleen junnaamaan mitä enemmän konsensusta kohti herrat asioissaan pääsevät, oliko pariin kertaan Ratzingerin suuntaan heitetyillä ”natsi”-huuteluilla kadunmiesten toimesta minkäänlaista tosipohjaa ja näissä Beatles–, futisfanitus- ja ”pizzaa & viiniä” -jutuissa pikkaisen yleisönkosiskelun makua. Mutta miksei viimemainituissakin perää saattanut olla – huipentuen sitten täydellisen sopivasti jalkapallon MM-kisojen 2014 finaaliin Argentiina-Saksa... Juan Minujin (nuori Bergoglio), Luis Gnecco, Cristina Banegas, Maria Ucedo, Renato Scarpa.


The King

The King

David Michôd 2019 draama/sota

* * ½

Englanti, 1400-luvun alku. Enemmän hauskanpitoon keskittynyt kuningas Henrik IV:n (Ben Mendehlson) parikymppinen poika ’Hal’ (Timothée Chalamet) päättää kuitenkin osoittaa kyvykkyytensä myös taistelukentällä haastamalla ja surmaamalla isänsä viholliseksi kääntyneen aatelisen Henry ”Tulikannus” Percy’n (Tom Glynn-Carney) – lähinnä nuorempaa veljeään Thomas’ia (Dean-Charles Chapman), innokasta mutta kokematonta, suojellakseen. Niinpä kuninkaan kohta sairastuttua ja menehdyttyä tuntee Hal itsensä sittenkin valmiiksi astumaan valtakunnan johtoon eli mm. tulevaksi legendaariseksi Ranskan valloittajaksi Henrik V:ksi... Melko puhtaasti Shakespeare’n melkein 200 vuotta myöhemmin kirjoitettuun fiktioon kuin tosihistoriaan nojaa tämäkin versiointi, mikä kättelyssä aiheutti kohtalaisen pettymyksen. Ja nimenomaan siihen nähden hämmentävänkin kuivakka & ”raskas” teos kyseessä, ilmeettömän ja samalla ulkonäöltään turhan poikamaisen (oli kuitenkin kruunattaessa sentään jo lähes tuonaikaista keski-ikää eli 27-vuotias) Chalametin sekä yhtä vajavaisesti kirjoitetun huumorihahmon John Falstaff’in (Joel Edgerton) johdolla. Eeppinen ja kerrankin realistisen voimille käyvä(!) päätaistelu Agincourt pelastaa paljon, totutun erinomaisen hovijuonittelijan Sean Harris’in ohella - sen sijaan Robert Pattinson’in naurettava ranskalaisprinssi ei mene edes campina. Thomasin McKenzie, Lily-Rose ”Johnnyn & Vanessa Paradisin tytär” Depp (Valoisin Katariina), Thibault de Montalembert (Kaarle VI), Edward Ashley, Stewart Fewell.


Kylmä kosto

Cold Pursuit

Hans Petter Moland 2019 rikos/toiminta/komedia

* *

Kehoen pikkukaupungin lumisissa vuoristomaisemissa Coloradossa lumiauraa ajavan Nels Coxman’in (Liam Neeson) poika (Michéal Richardson) tapetaan paikallisten huumebisnesten sivullisena uhrina. Yksi kerrallaan Coxman alkaa listimään tekoon syyllisiä, samalla kuin koko homman pääpiru eli upporikas liituraita-snobi Trevor Calcote (Tom Bateman) olettaa automaattisesti kilpailevan intiaanimafian olevan vastuussa hännysmiestensä katoamisiin... En ole ”yllättäen” nähnyt alkuperäistä norjalaisversiota (2014), mutta sellainen tuntu tästä ”johnwickmaisen” infantiilista ryskeestä jää että nyt on ohjaajasta huolimatta laitettu joka osa-alueella ylenmääräistä jenkkiekstraa kehiin – ja ketkä niitä inkkareitakin siellä tunturimaisemissa sitten esittäneet, saamelaisetko? Se miten Neesonin jo kanonisoidun kostaja-hahmon perituttuus oikeastaan koko jutun vähiten häiritsevä piirre muun tolkuttomuuden keskellä kertonee kaiken, täysin mahdottomat henkilöhahmot mukaanlukien: kriminaaliboss-Batemanin lisäksi superfiksu murrosikäinen poikansa (Nicholas Holmes), se ’Eskimo’-niminen (hahhah) musta palkkatappaja (Arnold Pinnock), Neesonin kuolemaansa kiltisti menevä ex-gangsteri-veli (William Forsythe)... Viimemainitun pahisveteraanin näkeminen silti harvoja valopilkkuja, kuten myös kaiketi tahattomasti jopa Wounded Kneen traagiset kuvastot mieleentuoneet väläykset lumisessa tantereessa lopputaistelun jäljiltä makaavista sotureista... Tom Jackson, Emmy Rossum, Domenick Lombardozzi, Julia Jones, John Doman, Laura Dern, Aleks Paunovic, Raoul Trujillo, Benjamin Hollingsworth, David O’Hara, Michael Eklund.


The Laundromat

The Laundromat

Steven Soderbergh 2019 draama/komedia

* * ½

Saksalainen liikemies Jürgen Mossack (Gary Oldman) & panamalainen lakimies Ramón Fonseca (Antonio Banderas) hallinnoivat nimiään kantavaa vakuutusyhtiötä, samalla kuin johdattavat meidät veronkierron saloihin mm. valeyrityksiä turistiparatiiseihin perustamalla. Vaan sitten eräs rakkaan puolisonsa (James Cromwell) äskettäin huviristeily-onnettomuudessa menettänyt iäkäs leidi nimeltä Ellen Martin (Meryl Streep) aloittaa sitkeän ja lopulta edellämainitun parivaljakon kannalta kohtalokkaan taistelun oikeuksiensa puolesta... ”Big Short” (2015) -tyyppisesti tosipohjainen, tyylikkään sujuvasti etenevä kameralle jutusteluineen kaikkineen ja ahneessa härskiydessään huvittava rahanteko-automaattien manuaali – kuitenkin jo kovin nähdynoloinen ja sitämyöten pinnalliseksi jäävä. Sharon Stone, David Schwimmer, Matthias Schoenaerts, Jeffrey Wright, Will Forte, Chris Parnell, Melissa Rauch, Larry Wilmore, Robert Patrick, Rosalind Chao, Nikki Amuka-Bird, Nonso Anozie, Amy Pemberton, Cristela Alonzo, Jay Paulson.


Leijonakuningas

The Lion King

Jon Favreau 2019 seikkailu/draama/komedia/musiikki

* * ½

Taitavasti tehty ja komeannäköinen ”live”versio Disney-yhtiön ylivoimaisesti parhaasta klassikkokautensa (1937-64) jälkeen tehdystä animaatioelokuvasta (1994) – lähes yksi yhteen vuorosanoineen ja lauluineen. Mutta koska kaikki ne pienetkin - jo useamman sukupolven alitajuntaan iskostuneiden - visuaalisten/tarinallisten yksityiskohtien muutokset heikentävät joka tapauksessa lopputulosta alkuperäiseen nähden, niin tarpeellisuudestaan voi hyvällä syyllä keskustella. James Earl Jones (Mufasa) lienee ainoa roolinsa toistava äänityöläinen. Donald Glover, Beyoncé, Chiwetel Ejiofor, Seth Rogen, Billy Eichner, John Oliver, John Kani, Alfre Woodard, Florence Kasumba, JD McCreary (Simba nuorena), Shahadi Wright Joseph (Nala nuorena).


Le Mans '66 -Täydellä teholla

Ford v Ferrari

James Mangold 2019 toiminta/draama/jännitys

* *

Fordin autotehdas päättää yrittää lopultakin ryhtyä haastamaan Ferrarin ylivoimaa myös kilpa-autoilun merkeissä v.1963 ja ennen kaikkea Le Mansin legendaarista 24-kisaa silmälläpitäen - asettaen kehitystyön johtajaksi NASCAR-tähden Carroll Shelby’n (Matt Damon). Viimemainittu tietää että ainoa joka kykenee haastamaan italialaiskuskit olisi omapäinen brittitaituri nimeltä Ken Miles (Christian Bale), mutta firman johtokunta vastustaa ajatusta jyrkästi... Komeilla kamerakulmilla ja erityisesti ääniefekteillä kuorrutettu kaahailu sortuu kuitenkin pahan kerran umpikliseisiin stereotyyppeihinsä ja kohtauksiinsa: yhtä hienoja autoilukuvauksia kun sittenkin nähty jo maailman sivu, sekä samalla ainakin huomattavasti lyhytkestoisempia ”välidraamoja” kuin tässä loppua kohti puuduttavassa kaksi ja puolituntisessa tositarinassa. (Joku ”Rush” (2013) sitten siinäkin suhteessa omassa luokassaan loistavan pääkaksikkonsa myötä.) Eikö muuten lopun ”oikeusmurhan” välttääkseen Miles olisi voinut olla nyt edes sen puoli metriä muita edellä, ihan varmuuden vuoksi...? Jon Bernthal, Caitrione Balfe, Josh Lucas, Noah Jupe, Tracy Letts, Remo Girone, Ray McKinnon, JJ Feild, Jack McMullen.


Marriage Story

Marriage Story

Noah Baumbauch 2019 draama

* * ½

Kohtalaisen menestyksekkään newyorkilaisen teatteriohjaajan (Adam Driver) sekä näyttelijävaimonsa (Scarlett Johansson) riipaisevan eroprosessin kuvaus – tärkeimpänä kiistakapulana luonnollisesti 8-vuotias poikansa (Azhy Robertson)... Laadukas muttei erityisiä yllätyksiä tuottava ja sitämyöten enimmäkseen paikallaanpolkeva erodraama, jossa (yli)kehutut Driver ja Johansson ovat ok kaikissa muissa mutta eivät keskinäisissä kohtauksissaan – etenkin ne hysteerisimmät puuskat molempien kohdalla pelkästään kiusallisia. Myös tuon pikkupojan roolissa kuten lapsinäyttelijöillä niin usein turhan vahva läpikirjoitetun maku: koko ajan lyö esim. hanttiin asiassa kuin asiassa ja sitten kuitenkin tottelee, ilmeensä muuttumatta samalla miksikään. Alan Alda puolestaan toistaa ”Flash Of Genius” (2008) -hahmonsa hyvää tarkoittavana mutta muuten hyödyttömänä veteraani-lakimiehenä. Ja eikö ikinä voi kuvata sosiaalityöntekijää niin ettei tämä olisi joko tunteeton mulkvisti tai kuten tässä tapauksessa ammattitaidoltaan äärimmäisen kyseenalainen huumorihahmo (Martha Kelly)? Laura Dern, Julie Hagerty, Ray Liotta, Merritt Wever, Wallace Shawn.


© Columbia Pictures/Bona Film Group/Heyday Films

Once Upon A Time... In Hollywood

Once Upon A Time... In Hollywood

Quentin Tarantino 2019 draama/toiminta/komedia/rikos

* * * ½

Helmikuu 1969, Hollywood. Rick Dalton (Leonardo DiCaprio) on ollut kuuluisa ja suosittu TV:n lännensarjojen tähti 1950- ja 60-luvuilla, vaan sittemmin uransa hiipunut ja mies vajonnut liukuhihnatuotantojen roistorooleihin – vain tullakseen järjestään hakatuksi ja/tai ammutuksi. Uuden nousun haku Euroopan spagettileffa-markkinoilta ei kuitenkaan houkuta tippaakaan agenttiveteraanin (Al Pacino) maanitteluista huolimatta vaan kateellisena Rick vilkuilee mm. naapuritontille äskettäin muuttaneen, sen hetken ehkä kuumimman tähtipariskunnan Roman Polanski/Sharon Tate (Rafal Zawierucha, Margot Robbie) suuntaan. Lohtua tylsyyteen tuo umpiuskollinen stuntmiehensä ja samalla paras kaverinsa, kaikin puolin todellinen kovanaama Cliff Booth (Brad Pitt) – monenmoisten päihdykkeiden ohessa tietenkin... Kerrankin ’tarantino’-sapluunat toimivat erittäinkin mallikkaasti: kohtaukset viipyilevät nyt todenmakuisissa (pääkaksikko tietenkin poislukien) ja kiinnostavissa ympyröissä, mikä tekee tästä historian uudelleenkirjoituksesta herkkukamaa verrattuna aikaisempiin tyhjänpäiväisiin ”mitä jos” -hölmöilyihinsä (”Kunniattomat paskiaiset” 2009, ”Django Unchained” 2012). No ok, itsensä Bruce Lee’n (Mike Moh) ”nöyryytys” jo liiankin epäuskottavaa satuilua ja tuskin pahin happoveikkokaan jatkaisi tappelua siinä vaiheessa kun pitbulli purrut munat riekaleiksi... Silti kokonaisuutta häiritsivät huomattavasti enemmän näyttelijääkin näyttelevänä edelleen köykäinen DiCaprio (Pittissa sentään kymmenkertainen määrä karismaa) sekä myös Robbie, joka ulkonäöltään yhtä lähellä tyrmäävää Tatea kuin Tori Spelling Marilynia. Ja tiesikö Charlie Manson (Damon Herriman) tosiaan etukäteen ettei ykköskohteensa asu enää Cielo Drivella? Emile Hirsch (Jay Sebring), Margaret Qualley, Timothy Olyphant, Kurt Russell, Julia Butters, Austin Butler, Dakota Fanning (Squeaky Fromme), Bruce Dern, Zoë Bell, Luke Perry, Damian Lewis (Steve McQueen), Lorenza Izzo, Nicholas Hammond, Samantha Robinson (Abigail Folger), Costa Ronin (Wojtek Frykowski), Lena Dunham, Madisen Beaty, Mikey Madison, James Landry Hébert, Sydney Sweeney, Maya ”Uma Thurmanin & Ethan Hawken tytär” Hawke.



© Gaumont/WarParty Films/Netflix

Point Blank

Point Blank

Joe Lynch 2019 rikos/toiminta

* * *

Cincinnati, Ohio. Eräässä asunnossa käydyssä tulitaistelussa haavoittunut mies (Frank Grillo) pakenee ampujiaan öisille kaduille, tullen sitten kaiken muun lisäksi auton tyrmäämäksi juuri kun velipoikansa (Christian Cooke) oli ehtimässä hätiin. Uhri viedään poliisivartiossa sairaalaan, sillä tapaukseen liittyy myös salamurhattu syyttäjäviranomainen – mutta se ei estä epätoivoista veljeä kidnappaamasta raskaana olevaa naista (Teyonah Parris) jotta tämän sairaanhoitaja-aviomies (Anthony Mackie) järjestäisi uuden potilaansa johonkin turvallisempaan paikkaan... Erinomainen kovanaama-Grillo, vaihteeksi siedettävä Mackie (parhaimmillaan ottavana osapuolena, vrt. ”Detroit” (2017)...!) sekä ennen muuta Marcia Gay Harden’in luultavasti tämän vuosituhannen kylmäverisin naishahmotus kompensoivat pakollisia kliseitä: se huumorineekeri-jengi, tappajapoliisilta (Phineas Clark) kestää yht'äkkiä ikuisuuksia sekä varastorakennuksessa piileskelevän viimeisillään olevan naisen kimppuun hiipimisessä että päiviltä hoitelussa etc. Markice Moore, Boris McGiver, Nik Pajic.


Rocketman

Rocketman

Dexter Fletcher 2019 draama/musiikki

* *

Pikku brittipoika Reginald Dwight (Matthew Illesley) kasvaa välinpitämättömän äidin (Bryce Dallas Howard), vielä välinpitämättömämmän isän (Steven Mackintosh) ja sentään vähän lämpimämmin suhtautuvan mummon (Gemma Jones) huostassa Englannin Middlesexissa. Pianotunnit kustannetaan lahjoja osoittavalle pojalle sitten yllättävänkin mieluusti vanhempien toimesta että pysyy poika senkin ajan pois jaloista, joten aikuiseksi kasvettuaan ja miljoonien dollarien jälkeenkin joutuu moniongelmainen mies (Taron Egerton) – nyt taiteilijanimellä ’Elton John’ – ilmoittautumaan lopulta terapiahoitoon... Varmastikin rehellinen tilitys ja Egertonin sinällään pätevä suoritus ei kuitenkaan näistä ikikiusallisista musikaalityylittelyistä, päähepun kiukunpuuskista ja tietenkin niistä homohommista koostuvana itselle suurta elämystä tarjonnut – kun biisinsäkin olleet muutamaa rokkaavampaa esimerkkiä ja ikivihreää mestariteosta ”Goodbye Yellow Brick Road” lukuunottamatta aika puuduttavia pimputuksia. (Vahinko että ”Country Comfort” eli ”Maalaismaisema” oli meilläpäin paljon isompi hitti.) Ei siis päässyt lähellekään sen toisen tuoreen gayrokkari-elämäkerran (”Bohemian Rhapsody” 2018) sfäärejä, mutta loppukuva kahdesta onnellisesta ”isäukosta”(?) adoptiolapset sylissään kyllä huvitti: onpahan ainakin siinä perheessä puhuttavaa ja kyseltävää kun vähän isommaksi kasvavat hehe... Jamie Bell, Richard Madden, Tom Bennett, Kit Connor (Reginald murrosiässä), Charlie Rowe, Tate Donovan.


The Silence

The Silence

John R. Leonetti 2019 kauhu

* ½

Tutkijat ovat löytäneet valtavan, ennestään tuntemattoman luolaverkoston Appalakkien vuoristosta itärannikon suurkaupunkien lähistöltä – mutta hetikohta sisäänmenoreiän auki saatuaan ulkoilmaan syöksähtääkin valtava parvi verenhimoisia ja noin lokinkokoisia petoeläimiä, tuhoisin seurauksin. Katastrofin saa tuta muiden kansalaisten mukana myös newjerseylainen Andrewsin perhe, joilla on kuitenkin yksi valttikortti puolellaan: autokolarissa kuuroutuneen 12-vuotiaan Ally-tyttären (Kieran Shipka) vuoksi he kykenevät kommunikoimaan keskenään äänettä, mikä on ehdoton edellytys huipputarkan kuulonsa varassa operoivien lentävien lihansyöjien välttämisessä... Ensialkuun häiritsivät taas yhden apokalypti-vision idealainailut sieltä sun täältä, kuten ilmiön kera pärjääminen jonkin aistierikoisuuden myötä (”Pimeän uhka” 2000, ”A Quiet Place” 2018, ”Bird Box” 2018...) kaikkine tuttuine epäloogisuuksineen - kunnes iskivät ne henkilökohtaisemmat typeryydet: miksi pikkubroidi (Kyle Breitkopf) sai nukkuakin pipo päässään, ketkä imbesillit selviäisivät ilman joukkohakkausta kuuron tytön (oikeasti jo 19-vuotias Shipka) kiusaamisesta vuonna 2019, miksi hitossa koira ylipäätään mukaan pakoretkelle... ja miksei armeija asettanut mitä tahansa mölylaitteita aukeille paikoille ja sitten räjäyttänyt otuksia kappaleiksi tuhat kerrallaan, etenkin kun ongelma oli vasta leviämässä Amerikan koillisosista (moi George A. Romero!) laajemmalle? Eli ketuiks meni tämäkin maailmanloppu! Stanley Tucci, Miranda Otto, Kate Trotter, John Corbett, Dempsey Bryk, Billy MacLellan.


Säälimätön

Lo spietato

Renato De Maria 2019 rikos

* *

Calabrian maakunnan köyhä Russo-niminen työläisperhe on vain yksi monista, joka joutui muuttamaan 1960-luvulla pohjoiseen ja Milanon suurkaupunkiin. Isän (Angelo Libri) menneisyys paikallisen mafian ’Ndranghetan palkkalistoilla sekä syyttä suotta kärsitty neljän vuoden nuorisovankila-kakku määräsivät sitten pitkälti vanhimman pojan Santo’n (Riccardo Scamarcio) tulevan elämänuran... Tavallista tappajaa enemmän järjen kanssa operoivan päähepun kohtalo ja uravaiheet olivat yhtäkaikki tarkalleen samaa kauraa kuin tuhansien edeltäjiensä, perheensä laiminlyönnistä lähtien – eli ilman mitään yllätyksiä tai omaperäisyyttä etenevä taas yhden mafioson tositarina. Mitä noihin murhattaviin tulee, mm. sen turkkilaisporukan olematon turvallisuutensa varmistus saavuttaessa pahimpien kilpailijoiden kera sovittuun syrjäiseen ”neuvottelupaikkaan” jaksaa ihmetyttää. Sara Serraiocco, Alessio Praticó, Alessandro Tedeschi, Marie-Ange Casta, Sara Cardinaletti, Adele Tirante, Michele De Virgilio, Lorenzo Di Iulio (Santo teininä).


Terminator: Dark Fate

Terminator: Dark Fate

Tim Miller 2019 scifi/toiminta/jännitys

* *

Taas rätisevät ja salamoivat aikapoimu-kuplat kaksin kappalein ympäristön hämmästykseksi, tällä kertaa Meksikossa: ensimmäisestä kuoriutuu alaston puolimekaaninen taistelijaneito nimeltä Grace (Mackenzie Davis), jonka tehtävänä olisi suojella muuatta paikallista Dani-nimistä naista (Natalia Reyes) jotta tämä saisi synnytettyä ihmiskunnan pelastajan - 2040-luvun kybersotiin tällä kertaa. Homman yrittää estää jonkinlainen TX:n ja T-1000-mallien hybridi-terminator REV-9 (Gabriel Luna), joka onkin siksi reipas liikkeissään että myös jo eläkeikäisen ja kyynisen mutta yhä tappavan tehokkaan Sarah Connor’in (Linda Hamilton) yllättävä ilmaantuminen maisemiin tulee kreivin aikaan... ’Skynet’ on edelleen tuhottu mutta John Connor tullut tapetuksi jo poikasena T-800:n toimesta, joten kai tämä tässä aika-avaruudessa sitten jatkoa ”T2”:lle (1991) on...? Valitettavasti suurinpiirtein jokainen kohtaus ja ihmis/konehahmo horjuu logiikaltaan oikein huolella: miksi esim. muuten suht pätevä Luna/REV-9 ei odottanut lennokkinsa kera että Reyes viedään sinne poliisiautoon sisälle asti, ja miksei myöhemmin törmää varastamallaan lentovehkeellä pakenevien rahtikoneeseen niin että varmasti räjähtäisi kappaleiksi ainakin tuo pääkohteensa? Iso-Arska Schwarzenegger kantaa leffan loppuosaa käytännössä yksin, huolimatta hänenkin naurettavasta henkilöhistoriastaan – joten eipä olisi etukäteen uskonut mutta jopa aikoinaan parjattu kolmososa (2003) tuntuu tähän verrattuna scifitoiminnan aatelilta. Diego Boneta, Ferran Fernández, Tristán Ulloa, Tomy Alvarez, Tom Hopper, Alicia Borrachero.

Toy Story 4

Toy Story 4

Josh Cooley 2019 animaatio

* * ½

Woody-nuken (Tom Hanks) ja muun leluporukan “uuden lapsen” Bonnie’n (Madeleine McGraw) esikoulu ei ala mitenkään onnellisten tähtien alla, päinvastoin: pelokkaan ja yksinäisen tytön koti-ikävää ei tunnu helpottavan mikään – kunnes laukkuunsa piiloutuneen Woodyn avustuksella Bonnie rakentaa itselleen muovihaarukasta lohtua tuovan tarha- ja turvalelun nimeltä ’Forky’ (Tony Hale). Paha vain että myös Forky omaa vähintään yhtä huonon itsetunnon kuin emäntänsä... Viimemainittu ”roska” onkin tämän muuten kolmea edellistä osaa ainakin omasta mielestäni heikomman ja liikaa siirappiin keskittyvän lelutarinan harvoja valopilkkuja: esim. niistä aikuistenkin kauhuperinteeseen kuuluvista vatsastapuhuja-nukeista olisi voinut tehdä ihan loppuratkaisuihin asti alati uhkaavia kammotuksia, ja miksi se ensialkuun Woodya järkyttävä ajatus äänirasiansa menetyksestä ei sitten toteutuessaan merkitsekään mitään? Ilkeä & aggressiivinen kissa samoin turhan helppo ja nähty pelote jne. Joten epäilen että IMDb-keskiarvo 8,0 selittyy lähinnä sillä että vanhemmat kuunnelleet enempi aivan pienimpien pilttiensä mielipidettä tällä kertaa. Tim Allen, Annie Potts, Keegan-Michael Key, Christina Hendricks, Jordan Peele, Keanu Reeves, Ally Maki, Jay Hernandez, Lori Alan, Joan Cusack, Bonnie Hunt, Kristen Schaal.


© Atlas Entertainment/Netflix

Triple Frontier

Triple Frontier

J.C.Chandor 2019 toiminta/jännitys/seikkailu

* * *

Amerikkalainen ammattisotilas Santiago ’Pope’ Garcia (Oscar Isaac) johtaa jälleen yhtä kolumbialaispoliisien rynnäkköoperaatiota huumelordi Gabriel Martin Lorea’n (Reynaldo Gallego) kartellisiiven kimppuun. Rajun taistelun jälkeen tehtävä päättyykin voitokkaasti, missä on edesauttanut taas kerran myös Garcian henkilökohtainen myyrä eli paikallinen nuori kaunotar Yovanna (Adria Arjona) – joka ajaa ensisijaisesti tappotuomion saaneen veljensä asiaa. Mies kehittelee päässään suunnitelman, jolla hoituisivat kaikki ongelmat kerralla: niin omat, Yovannan kuin ex-armeijakaveriensa (Charlie Hunnam, Ben Affleck, Garrett Hedlund, Pedro Pascal) tekemällä yllätysisku keskellä viidakkoa sijaitsevaan Lorean satoja miljoonia dollareita sisältävään kartanoon... Komeasti sekä kuvauksellisesti että toiminnaltaan etenevä erään ”valiojoukon” tarina pätevien näyttelijänaamojen toteuttamana ja vanhan liiton metallimätön (Metallicasta Panteraan) säestyksellä – nimittäin kokonaispituudesta noin kaksi kolmannesta, kunnes ikävä kyllä loppupuolen väkinäiset ylidramatisoinnit (naurettavat jäsentenväliset, itsesuojeluvaistottomat paikalliset, haukotuttavat moralisoinnit ja ”kunniakoodit”) alkavat kiusata ja horjuttaa tarinaa oleellisesti. Sellainenkin kuva katsojalle uhkaa välittyä että koko Etelä-Amerikka olisi yhtä suurta kokaiini(=unikko)peltoa vain. Juan Camilo Castillo, Maddy Wary.


Uinu, uinu, lemmikkini

Pet Sematary

Kevin Kölsch, Dennis Widmyer 2019 kauhu

* *

Creed’ien viisihenkinen perhe – isä Louis (Jason Clarke), äiti Rachel (Amy Seimetz), alakouluikäinen Ellie (Jeté Laurence), pikkuveli Gage (Hugo & Lucas Lavoie) sekä kissa nimeltä Church - muuttaa Mainen metsäseuduilla sijaitsevaan maalaistaajamaan komeaan omakotitaloon, jossa myös pihapiiriä riittää vaikka muille jakaa. Louisin menestys uudessa työpaikassaan paikallisen koulun johtavana lääkärinä sekä naapurin iäkäs mutta mukava leskimies Jud (John Lithgow) auttavat sopeutumisessa entisestään, sen sijaan synkkiä pilviä taivaalle tuottaa ”kuoleman läheisyys” vieressä sijaitsevan lemmikkieläinten hautausmaan sekä kylän läpi yhtämittaa jyristelevän rekkaliikenteen muodossa... Stephen King ja kenties koko kauhugenren pelottavin (ja suosituin) romaani ei sitten vieläkään saanut ansaitsemaansa käsittelyä, vaan sorrutaan täsmälleen samoihin puutteisiin kuin ensimmäisessä versiossakin v.1989: tilanteiden sekä roolihahmojen kehittely saanut väistyä eteenpäin kiirehtimisen ja tarinan tiivistysten tieltä minkäänlaisen kiristyvän jännityksen sijaan. Vain hieman reilu puolentoista tunnin pituus antoi toki jo riittävän ennakkovaroituksen, eivätkä lopun mielivaltaiset juonimuutoksetkaan enää paljoa hetkauttaneet - sääli myös aina huutoon vastaavien tekijämiesten Clarken & Lithgown puolesta. Obssa Ahmed, Alyssa Brooke Levine.


Velvet Buzzsaw

Velvet Buzzsaw

Dan Gilroy 2019 kauhu

* *

Kun erään huomattavan taidegallerian assistentin (Zawe Ashton) erakoitunut Vitril Dease -niminen naapurivanhus löytyy rappukäytävästä sydänkohtaukseen menehtyneenä, pääsevät kohta myös esimiehensä (Rene Russo) sekä vaikutusvaltainen taidearvostelija Morf Vanderwalt (Jake Gyllenhaal) toteamaan kaikille tuntemattoman harrastemaalarin jättäneen perinnöksi muhkean kokoelman mitä hätkähdyttävimpiä teoksia. Mutta tuotapikaa niiden ensialkuun ”vain” mielen sopukoita puhutteleva ilmapiiri saa yliluonnollisia, hengenvaarallisia sävyjä... Edes tavanomaista mielenkiintoisempi lähtöidea ja kiehtovat kuolinkohtaukset eivät valitettavasti onnistuneet tuottamaan riittävää jännitystä kotikatsomoon asti, johtuen luultavasti etäisiksi jäävistä uhreistaan eli näistä hienostelevista taide-eliittisnobeista – elämänmenonsa ja arvopohjansa jätti heti kättelyssä kylmäksi. Tummaihoisten melkoinen osuus kyseisissä ympyröissä johtotasoja myöten yllätti, ihan mahdollista kun en alaa sen paremmin tunne mutta varsinaisia kulttuurihistoriallisia perusteita ei asiaan löytyne. Tom Sturridge, Toni Collette, Natalia Dyer, Daveed Diggs, John Malkovich, Billy Magnussen, Mig Macario.


Wounds

Wounds

Babak Anvari 2019 kauhu

* ½

Neworleansilaisen baarimikko Will’in (Armie Hammer) muuten normi-illalta vaikuttanut työvuoro päättyy verisesti, kun öykkärimäinen kaverinsa Eric (Brad William Henke) ajautuu toisen lihaskimpun kera tappeluun ja tulee viilletyksi poskeen pahannäköisesti. Paikalla ollut nuorisojengi pakenee myös kiireellä kuullessaan poliisien olevan tulossa, mutta yhdeltä heistä jää hässäkässä kännykkä ottamatta mukaan. Tai ehkä sittenkin jopa tarkoituksella, siksi häiritseviä ja henkilökohtaisia viestejä alkaa tuon ”lainapuhelimen” kautta Willille kohta sadella – muista uhkaavista tapahtumista puhumattakaan... Oikein raikkaasti ja realistisenmakuisesti käynnistyvä ”avoimien haavojen kirous” lässähtää sitten sitäkin hämmentävämmän totaalisesti aivan tolkuttomaksi juuri kun tarinan/juonen pitäisi lähteä tiivistymään. Suurin syntinsä silti tuo aina yhtä käsittämätön eli päähenkilön muuttuminen yht’äkkiä niin vastenmieliseksi tyypiksi ettei tähän kiinnittymiseen jätetä lopulta mitään mahdollisuuksia – viimeistään siinä vaiheessa kun vaihtaa ilman mitään järkevää selitystä sen hottis-naisensa (Dakota Johnson) rumempaan, tummaihoiseen mimmiin (Zazie Beetz). Karl Glusman, Terence Rosemore, Jim Klock, Kerry Cahill.


Paras elokuva: Once Upon A Time... In Hollywood (Quentin Tarantino)

Miespääosa: Jonathan Pryce (Kaksi paavia)

Naispääosa: Bryce Dallas Howard (Rocketman)

Miessivuosa: Joe Pesci (The Irishman)

Naissivuosa: Sophie Nélisse (Close)

Golden Turkey: Godzilla II: The King Of Monsters (Michael Dougherty)