© The Caddo Company/United Artists
Arpinaama
Scarface
Howard Hawks 1932 rikos
* * * *
Arpinaamainen gangsteri Tony Camonte (Paul Muni) haluaa liikkua ylöspäin valitsemallaan uralla. Häikäilemättömyys ja säälinpuute auttavatkin pitkälle, mutta yksi paha heikkouskin hänellä on: epänormaali kiinnostus oman siskon (Ann Dvorak) miessuhteisiin... Klassikko, jonka meriitiksi riittää varmasti se että oli oman lajityyppinsä asiantuntevimman kriitikon Al Capone'n lempileffa! "Neanderthalimaisen" Munin loistava suoritus, vaan olihan mies muutenkin 30-luvun muistettavin rikoselokuvien pääkelmi James Cagney'n ja Edward G. Robinson'in ohella. Tosielämän hämärämiesten kaveri George Raft toisti puolestaan nautittavasti kolikkotemppunsa melkein kolme vuosikymmentä myöhemmin "Piukkojen paikkojen" (1959) gangsteripomona, ja juuri sitä roolia tässä ensi alkuun hoiteleva Osgood Perkins oli puolestaan "Psyko"-Anthonyn faija. Brian De Palma teki hienonnäköisen mutta kaikin puolin hieman ylettömän versionsa v.1983. Karen Morley, Boris Karloff.
Back Street
© Paramount Pictures
Blonde Venus
Blonde Venus
Josef von Sternberg 1932 draama
* * *
1920-luku. Nuorten amerikkalaisopiskelijoiden muodostama reissaajaporukka törmää Saksan-matkallaan keskellä metsikköä kuin ”Edenin puutarhaan”: läheisen kabareen tanssijatyttöset ovat paikallisella lammella alastonuinnilla. Kemisti ‘Ned’ Faraday (Herbert Marshall) iskee silmänsä erityisesti hehkeään Helen-nimiseen neitoon (Marlene Dietrich), ja kohta hypätäänkin muutaman vuoden päähän New Yorkiin seuraamaan pienen pojan (Dickie Moore) periaatteessa onnellisia mutta rahapulassaan kamppailemaan joutuneita vanhempia... Miellyttävän suorasukainen dialogi ja ’pre-coden’ sallima rohkeus myös ajoittaisen paljaan pinnan muodossa kantaa mainiosti muuten tutun turvallista kolmiodraama-juonta - ja samalla Dietrichin tyypillistä ylikohtalokkuutta sekä Marshallin ärsyttävän makeilevia (mm. Robert Preston’in tapaan) maneereita. Uusi tulokas Cary Grant sen sijaan heti kättelyssä juuri hänelle sopivan omahyväinen itsensä. Gene Morgan, Rita La Roy, Robert Emmett O’Connor, Sidney Toler, Morgan Wallace.
Cabin In The Cotton
Cabin In The Cotton
Michael Curtiz 1932 draama
* *
Vanha isäntä Blake (David Landau) menehtyy yllättäen taas yhden puuvillapelloilla vietetyn raskaan työpäivän päätteeksi, jolloin opiskelija-pojastaan Marvin’ista (Richard Barthelmess) tulee tuotapikaa paikallisen liikepampun (Berton Churchill) kirjanpitäjä ja käsikassara: tavoitteena omia sivubisneksiään pyörittävien viljelijöiden entistä tiukempi valvonta. Nuorimies on täten ”kahden tulen välissä” niin työ- kuin rakkausasioissaankin, kun valintavaihtoehtoinaan naapurintyttö Betty (Dorothy Jordan) ja pomon hehkeä tytär Madge (Bette Davis)... Aika lailla ikäisensä oloinen eli jäykähkö yhteiskuntakriittinen melodraamailu puuvillapeltojen katveessa. Ihanan nuoren ja eloisan Davisin vastapainoksi pääsankari Barthelmess vallankin yhtä ilmeikäs kuin keskiverto puunukke. Hardie Albright, Dorothy Peterson, Russell Simpson, Henry B. Walthall.
The Crowd Roars
The Crowd Roars
Howard Hawks 1932 draama/jännitys
* * ½
Kilpa-ajaja Joe Greer (James Cagney) on lajissaan niin menestyksekäs ja suursuosittu, ettei aikaa tahdo löytyä riittävissä määrin edes hemaisevalle tyttöystävälle (Ann Dvorak) - ei ainakaan naimisiinmenon mitalla. Ja sitten kun pikkuveljensäkin (Eric Linden) osoittautuu ratojen luonnonlahjakkuudeksi, pistää tähän (yli)huolehtivaisesti suhtautuva Joe välit daamiinsa poikki lopullisesti... Toisin kuin myöhemmissä lajityyppinsä leffoissa nuo autokisojen ulkopuoliset touhut huomattavasti kiinnostavampia kuin onnettoman kömpelösti kuvatut (nopeutuksin, taustaprojisoidusti) vauhtijaksonsa. Vain Frank McHugh’in kolarikohtauksessa mitat täyttävää dramatiikkaa, mm. sen ihmettelyn lomassa että kenen idea on ollut ajaa kilpaa mahdollisimman pöllyävillä hiekkaradoilla avoautoissa ja kypärättä? Eikö asfalttia ollut vielä keksitty, vai eikö tuonaikaiset renkaat olisi kestäneet senkään vertaa? Kuten niin hämmästyttävän usein, mahtavat naisroolit (Dvorak, Joan Blondell) kompensoivat edellämainitun lisäksi pökkelöitä äijä-hahmotuksia. Guy Kibbee.
Doctor X
The Famous Ferguson Case
© Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Freaks
Freaks
Tod Browning 1932 draama/rikos/kauhu
* * * ½
Sirkuksen kummajaisilla on pian syytä juhlaan: Herra Kääpiö (Harry Earles) valmistautuu naimisiinmenoon palvotun (ja normaalikokoisen) trapetsitähtösen (Olga Baclanova) kera. Friikit eivät vielä aavista että nainen on Voimamiehen (Henry Victor) kanssa salaliitossa, tarkoituksenaan myrkyttää varakas pikku sulhanen heti häiden jälkeen ja karata sitten rahat mukanaan... Tuotantoyhtiönsä jo heti kättelyssä rajusti leikkaama ja sitten siellä täällä sensuuriin juuttunut (kumma kyllä myös Suomessa!) friikkikauhu, joka ei sisällä oikeastaan yhtään edes lievästi värisyttävää kohtausta ennenkuin aivan lopussa - eli sensorit pelästyivät ainoastaan leffan pääesiintyjiä, tuota kammottavaa kummajaislaumaa! Niin ne alitajuiset fobiat poikkeavia kohdatessa toimivat, vaikka eihän toki enää valistuneella 2000-luvulla... joten kaikki mukaan hymisemään: "Gooble gobble gooble gobble, one of us, one of us"...! Wallace Ford, Leila Hyams, Roscoe Ates, Daisy Earles.
© Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Grand Hotel
Grand Hotel
Edmund Goulding 1932 draama/komedia/rikos
* * *
Klassinen, mosaiikkimainen seurapiiridraama perustuen itävaltalaisen Vicki Baum'in kansainväliseen menestysteokseen "Menschen im Hotel" (tapahtumapaikkanaan Berliinin Grand Hotel). Näyttelijätyöstä huolehtii kuitenkin melkoinen hollywoodilainen tähtikaarti, ja tästä tunteiden vuoristoradasta tulikin palkinnoksi parhaan elokuvan oscar - eikä tämän tosiaan nykyistenkään saippuaoopperoiden rinnalla yhtään hävetä tarvitse, päinvastoin. Greta Garbo, John Barrymore, Joan Crawford, Wallace Beery, Lionel Barrymore, Lewis Stone, Jean Hersholt, Robert McWade, Purnell Pratt, Ferdinand Gottschalk, Rafaela Ottiano.
Hell’s House
Hell’s House
Howard Higgin 1932 rikos/draama
* *
Pahimpien lamavuosien sekä yhä jatkuvan kieltolain aikaan 14-vuotias maalaispoika Jimmy (Junior Durkin) jää äitinsä kuoleman jälkeen orvoksi ja lähetetään suurkaupunkiin iäkkäiden sukulaistensa (Charley Grapewin, Emma Dunn) hoteisiin. Siellä hän tutustuu menevään mieheen nimeltä Kelly (Pat O’Brien) joka kohta lupaa tarjota pojalle töitä, mutta valitettavasti Jimmylla kestää liian kauan tajuta että nuo hommat sivuaisivat viinantrokaukseen liittyviä hämäräbisneksiä... Vaisuksi yhteiskunnalliseksi ”hätähuudoksi” tällä kertaa jäävä nuorisovankila-kuvaus, ennenkaikkea siksi etteivät ne olot nyt niin epäinhimillisen kammottavilta paikan päällä vaikuta: väärinteoista rangaistaan ja muuta sellaista epäreilua. Leffan tekninen heikkolaatuisuus ei tietenkään asiaa paranna, ja Bette Davis’in tyttöystävä-roolinkin olisi nyt voinut vetäistä kuka tahansa. Frank Coghlan Jr, Morgan Wallace.
© Paramount Pictures
Hevosen sulat
Horse Feathers
Norman Z. McLeod 1932 komedia
* * *
Taattua Marx-tavaraa, tällä kertaa yliopistomaailmassa. Professori Groucho tekee asenteensa heti alussa selväksi laulamalla "Whatever it is, I'm against it!", ja lopussa Harpo ja Chico osoittavat olevansa jos eivät ihan parhaita niin ainakin ovelimpia jenkkifutispelaajia lajin historiassa. Thelma Todd, David Landau, Florine McKinney, Nat Pendleton.
© Paramount Pictures
Island Of Lost Souls
Island Of Lost Souls
Erle C. Kenton 1932 scifi/kauhu/seikkailu
* * * ½
Samoan saaren pääkaupunkiin Apiaan matkalla ollut mies (Richard Arlen) ajautuukin sattuman oikusta vielä pienemmälle Tyynen meren saarelle omituisen brittitohtori Moreau'n (Charles Laughton) vieraaksi. Tämän tutkimuskeskukseksi muuttamansa siirtokunta pitää sisällään hirvittävän salaisuuden... Toimivaa kauhua edelleen tarjoava, ylivoimaisesti paras versiointi H.G.Wells'in klassikkoromaanista (1896) hyytävän Laughtonin johdolla. Myös eläinhybridien maskeeraukset tekevät tässä ihan aidosti vaikutuksen. Leila Hyams, Bela Lugosi, Kathleen Burke, Arthur Hohl, Stanley Fields, Paul Hurst.
© Paramount Pictures
Jäähyväiset aseille
Farewell To Arms
Frank Borzage 1932 sota/draama
* * *
Vapaaehtoisena ambulanssimieheksi Ensimmäiseen maailmansotaan Italian rintamalle pestautuneen amerikkalaisluutnantin (Gary Cooper) palvelusinto hiipuu kuitenkin merkittävästi rakastuessaan korviaan myöten brittiläiseen sairaanhoitajaan (Helen Hayes)... Ajankohta huomioiden hämmästyttävän näppärällä dialogilla höystetty melodraama Ernest Hemingway'n romaanista, toisaalta viimeinen vartti kyllä jo aikamoista vetistelyäkin. Itävalta-Unkaria vastaan käyty sota onkin niitä aniharvoja jossa italialaistenkin voidaan sanoa pärjänneen, vaikka valtavat miestappiot molemmin puolin pakottivat lopulta yhteisesti sovittuun aselepoon rajojenkin pysyessä muuttumattomina. Adolphe Menjou, Mary Philips, Jack La Rue, Blanche Friderici, Mary Forbes, Gilbert Emery.
20 000 vuotta Sing Singissä
20 000 Years In Sing Sing
Michael Curtiz 1932 rikos
* * ½
Öykkärimäinen taparikollinen Tommy Connors (Spencer Tracy) passitetaan Sing Singin pahamaineiseen rangaistuslaitokseen, itsevarmana siitä että pääsisi tuotapikaa vapaalle jalalle kieron asianajajansa (Louis Calhern) toimesta. Muuten kyllä joviaali vankilanjohtaja (Arthur Byron) ei ole kuitenkaan lahjottavissa... Tracyn ja ihanan nuoren heilastuksensa Bette Davis’in myötä katsottava vaikkakin yllätyksetön vankiladraama. Vartijoiden ja etenkään tuon johtajan toiminta ”valvomattomille lomille” päästämiensä linnakundien osalta ei myöskään maistunut järin uskottavalta, saati että kukaan puhumaan ja syömään itse pystyvä voisi olla niin tolvana ettei osaisi laittaa niitä testipalikoita oikeisiin koloihin... Lyle Talbot, Warren Hymer.
The Mask Of Fu Manchu
Merrily We Go To Hell
Merrily We Go To Hell
Dorothy Arzner 1932 draama/komedia
* * ½
Toimittaja mutta näytelmäkirjailijaksi hamuava Jerry (Fredric March) tapaa hemaisevan varakkaan suvun tytön Joan’in (Sylvia Sidney) juhlissa ja molemminpuolinen ihastus samantien tosiasia. Mies on kuitenkin toivoton juoppo, johon ei kännipäissään luottamista hiukan vertaa... Suorasukaisen dialoginsa ja jo tässä vaiheessa ”Tähti on syntynyt” (1937) –rooliaan harjoittelevan aina erinomaisen Marchin myötä mielenkiintoinen alkoholistikuvaus, kuten myös aikakautensa ainoan naisohjaajan ja provosoivan nimikkeensä (ennen 'Hays-koodia') puolesta. Ei kuitenkaan täydelleen jaksa nousta melodraamailun kliseiden ja epäuskottavien käänteiden suosta. Cary Grant vilahtaa pikaisesti yhtenä Sidneyn liehittelijöistä. Adrianne Allen, Richard ’Skeets’ Gallagher, George Irving, Esther Howard.
© RKO Radio Pictures
The Most Dangerous Game
The Most Dangerous Game
Ernest B. Schoedsack, Irving Pichel 1932 kauhu/seikkailu
* * * ½
Huvipursi haaksirikkoutuu jossain Etelämerellä, ja vain yksi mies (Joel McCrea) pelastautuu läheiseen saareen jossa aikansa harhailtuaan löytää salaperäisen linnan. Sitä isännöi yhtä arvoituksellinen kreivi Zaroff (Leslie Banks), jolla on jo ennestään kaksi eksynyttä matkalaista (Fay Wray, Robert Armstrong) vieraanaan... "King Kong"in (1933) kulisseissa tehty viihdyttävä, tyypillisen 30-lukulainen kauhuseikkailu hulluine tohtoreineen: tällä kertaa vinksahtaneella päävihulaisella pakkomielteenä saada metsästää "kaikkein vaarallisinta riistaa" - siis ihmisiä, tietty. Tyrmäävä Wray tuijottaa sankaria välillä niin kiihkeästi että ihme ettei kameran linssi sumene! Noble Johnson.
The Mouthpiece
Murders In The Rue Morgue
Murders In The Rue Morgue
Robert Florey 1932 kauhu
* *
Pariisi 1845. Karnevaalien erään näyttelykappaleen eli ”apinamiehen” palavasilmäinen isäntä (Bela Lugosi) väittää otuksensa ymmärtävän mm. puhetta (unkaria?!) täydellisesti, ryhtyen sitten maanittelemaan jo muutenkin miehen evoluutioteorioista tyrmistyneiden katsojien joukosta vapaaehtoista pieneen verenvaihto-operaatioon: tavoitteenaan olisi ilmeisesti luoda jonkinlainen vielä puhdaspiirteisempi "puuttuva lenkki", mutta todella yllättäen kukaan muu ei asiasta innostu - ei myöskään eturivin nuoripari (Sidney Fox, Leon Ames)... Aikansa "apina"-genren ehkä perverssein edustaja, jonka suurimmat miinukset pääosan Lugosin taas täysin käsittämättömät motiivit, poliisien naurettava tehottomuus ja loppukliimaksi jossa gorilla-asuinen mies kantaa naista esittävää nukkea pitkin pariisilaisia kattoja... Bert Roach, Betty Ross Clarke, Brandon Hurst, D’Arcy Corrigan, Noble Johnson, Arlene Francis.
Muumio
The Mummy
Karl Freund 1932 kauhu/draama
* *
Aikoinaan elävältä haudattu egyptiläinen muumio (Boris Karloff) herätetään amerikkalaisarkeologin toimesta vahingossa ikiunestaan lukemalla tämän sarkofagin ääressä muinainen henkiinmanaamisloitsu. Muumiomies on ollut aikanaan vaikutusvaltainen pappi jolla itsellään hallussaan kaikennäköisiä mahtavia taikavoimia, ja niitä käyttelee nytkin hyväkseen lähtiessään etsimään itselleen sopivan kuninkaallisen näköistä naisseuraa... Jopa ajankohta huomioiden hirvittävällä hitaudella eteenpäin raahustava klassikkokauhu, jossa ei tällä kertaa edes erityisen pelottavia tilanteidenkehittelyjä tarjolla. Zita Johann, David Manners, Arthur Byron, Edward Van Sloan, Bramwell Fletcher, Noble Johnson.
Nyrkkeilysankari
The Old Dark House
The Old Dark House
James Whale 1932 kauhu
* *
Viisi myrskyssä eksynyttä matkalaista osuu yksinäisen kartanon maille jossain päin Walesia, ja omalaatuisuudestaan huolimatta asukkaat suostuvat kaikesta huolimatta tarjoamaan yösijan lisäksi jopa illallista juominkeineen. Talo sisältää kuitenkin vielä piilossa pysytteleviä, synkeitä salaisuuksia... Näyttelijäkaartiltaan mielenkiintoinen mutta lopulta aika vaisuksi jäävä 1930-luvun peruskauhuilu, etenkin mitä loppukliimaksiin ja siihen ”pyromaani-Jammuun” (! Brember Wills) tulee - eikä parikymppinen “Titanic-mummo” Gloria Stuart näytä yhtään Kate Winslet’ilta! Melvyn Douglas, Raymond Massey, Ernest Thesiger, Charles Laughton, Boris Karloff, Lilian Bond, Eva Moore.
© Warner Bros.
Olen vainottu kahlekarkuri
I Am A Fugitive From A Chain Gang
Mervyn LeRoy 1932 draama/rikos
* * * *
Ihan mattimeikäläinen (Paul Muni) sattuu olemaan väärään aikaan väärässä paikassa, ja passitetaan syyttömyydestään huolimatta usean vuoden tuomiota kärsimään kahlevankien työleirille. Ilmeisesti jonkinlaisena esimerkkitapauksena kakkunsa ei tunnu lyhenevän millään, jolloin ainoaksi vaihtoehdoksi helvetistäpääsyyn jää karkaaminen toiseen osavaltioon... Realistisesti toteutettu tosipohjainen vankiladraama, jonka myötävaikutuksella Yhdysvaltain pakkotyölaitosten oloja parannettiin melkoisesti. Näyttelijä- ja kameratyö etenkin valmistumisajankohta huomioon ottaen loistavaa, ikimuistoisen loppukohtauksen kruunatessa yleissävyn: piileskelevä karkuriparka tulee viimeisen kerran tapaamaan naistaan (Glenda Farrell), mutta kun tämä yrittää mennä miehensä luo niin epätoivoinen henkipatto sihahtaa: "Et saa tulla lähemmäksi. Emme voi olla yhdessä. Minun on paettava, kadottava..." - "Mutta miten tulet toimeen?", nainen kysyy hätääntyneenä. - "Minä varastan...", mies vastaa ja häviää yön pimeyteen. Helen Vinson, Preston Foster, Allen Jenkins, Edward Ellis.
Polly Of The Circus
The Rich Are Always With Us
The Rich Are Always With Us
Alfred E. Green 1932 draama
* *
Seurapiirikaunotar Caroline Grannard (Ruth Chatterton) on monien muiden leidien tavoin ihastunut Julian Tierney -nimiseen komeaan kirjailijaan (George Brent), mutta ei ole toistaiseksi saanut useista yhteisistä illanistujaisista huolimatta vakavasti otettavaa vastakaikua – ilmeisestä syystä että on edelleen naimisissa Greg-miehensä (John Miljan) kanssa. Tämä puolestaan käy vispilänkauppaa erään toisen sisäryhmään kuuluvan blondin Allison’in (Adrienne Dore) kera, joten piiri pieni pyörii… Ajankohtaansa nähden terävällä ja suorasukaisella dialogilla höystetty, mutta pelkästään näitä mielenkiinnottomia rikkaiden suhdesotkuja käsittelevä draamailu – mikä tarkoitti samantien myös sitä että huolimatta mm. nelikymppisestä mutta hyvin säilyneestä Chattertonista sekä nuoresta ja rempseästä Bette Davis’ista yksikään roolihahmo ei saanut välittämään kohtalostaan. John Wray, Robert Warwick, Walter Walker, Virginia Hammond, Berton Churchill, Sam McDaniel.
Ristin merkki
The Sign Of The Cross
Cecil B. DeMille 1932 draama/toiminta
* * ½
Rooman keisari Nero’n (Charles Laughton) valtakaudella (54-68) erityisesti varhaisia kristittyjä vainottiin ja teloitettiin hellittämättä mitä ikävimmillä tavoilla: polttamalla, ristiinnaulitsemalla, villieläimille syöttämällä jne. Hallitsijan uskollisin ja urhein sotapäällikkö Marcus (Fredric March) kuitenkin menee ja rakastuu erääseen nuoreen ”harhaoppiseen” neitoon (Elissa Landi), mikä saa kauniin mutta häikäilemättömän keisarinnan (Claudette Colbert) hermostumaan vielä tyranni-miestäänkin enemmän... Lähestulkoon perverssillä hartaudella kuvattu noiden aikansa hippien verilöylyjä muiden ylettömyyksiensä ohessa, etenkin mitä tulee lopun monipäiväisiin sirkushuveihinsa - ja myös Colbert saa keikistellä puolialastomana useammassa kohtauksessa ennen parin vuoden päästä lanseerattavaa 'Hays-koodia'. Nämä tuovatkin hommaan sen mielenkiinnon minkä jähmeänpuoleinen vuorosanailunsa sekä ennen kaikkea tuon jeesus-teeman hurmahenkinen tuputus vie. Ian Keith, Arthur Hohl, Harry Beresford, Tommy Conlon.
Saigonin kaunotar
Red Dust
Victor Fleming 1932 seikkailu
* * ½
Karskin työnjohtajan (Clark Gable) johtaman kumipuuplantaasin arkea Indokiinan viidakoihin tulevat kerralla sotkemaan hehkeä seikkailija-blondi (Jean Harlow) sekä ladylike brunette (Mary Astor) kera geologimiehensä (Gene Raymond)... Kuumia tunteita keskellä myrskyisää tropiikkia. Melodraaman suurimpia miinuksia Harlown ylimitoitettu räpätys ja tuo karmea kiinalaispalvelijan irvikuva (Willie Fung). Donald Crisp, Tully Marshall, Forrester Harvey.
Shanghain pikajuna
Shanghai Express
Josef von Sternberg 1932 seikkailu/rikos
* * ½
Kiinassa on meneillään sisällissota 1930-luvun alussa, mikä tuo lisäjännitettä myös Peking-Shanghai -pikajunan kirjavalle matkustajajoukolle: mukaanlukien lukuisat ulkomaalaisvieraat kuten värikkään menneisyyden omaava blondi Shanghai Lily (Marlene Dietrich), tämän ex-rakastaja-brittiupseeri (Clive Brook) sekä salaperäinen puolikiinalainen ”liikemies” (Warner Oland)... Viimemainitun ruotsalaiskonkarin erinomainen kapinallisjohtajan hahmotus kompensoi ulkonäöltään tyrmäävän mutta ylitsevuotavan kohtalokkaasti ilmeilevän Dietrichin sekä puolestaan halvaannukseen asti ilmeettömän Brookin suorituksia. Myös toimintaa aivan liian vähän taukoamattoman pulinan vastapainoksi. Anna May Wong, Eugene Pallette, Lawrence Grant, Louise Closser Hale.
Skyscraper Souls
Strangers In Love
Strangers In Love
Lothar Mendes 1932 komedia/draama
* *
Maankuulun arkeologin Arthur Drake’n (Fredric March) mieron tielle ajautunut mutta silti miehet tuntevien mielestä rakastettavampi kaksoisveli Buddy (March) ilmestyy pakon sanelemana hattu kourassa ensinmainitun komeaan lukaaliin - tämä kun oli odotetusti saanut myös koko isäukon perintöomaisuuden nimiinsä jokin aika takaperin. Vaan sitten käykin niin että siinä Buddyn silmien edessä veljensä ottaa ja kuolee sydänkohtauksen uhrina, jolloin järkytyksestä huolimatta houkutus vaihtaa vainajan kera henkilöllisyyttä näin otollisen tilaisuuden tullen kasvaa vastustamattomaksi… Vastaavien juttujen tapaan katsojalta kovasti tiettyjen mahdottomuuksien ylenkatsomista vaativa hupailu, mikä toisaalta koskee nyt Marchin ohella kaikkia muitakin roolihahmoja. Huipentuu lisäksi aivan älyvapaaseen, yön pimeydessä sadan kilometrin tuntivauhtia käytyyn moottorivenejahtiin. Kay Francis, Stuart Erwin, Juliette Compton, George Barbier, Sidney Toler, Earle Fox, Lucien Littlefield.
Tarzan -aarniometsän valtias
Tarzan, The Ape Man
W.S.Van Dyke 1932 seikkailu
* * ½
Ensimmäisenä satasen alle minuutissa polskineen olympiavoittajan ja "ainoan oikean Tarzanin" Johnny Weissmüller'in viidakkoseikkailujen lähtölaukaus. Valitettavasti omaperäinen kiljunta ja kohtuullisen sujuvat liaani(=trapetsi)hyppelyt eivät peitä trikkikuvien valmistumisajankohtansa näköistä toteutusta, eikä liene niin nuorta nykyajan lastakaan että läpi menisivät: heti tajunnevat mm. senkin että norsut ovat oikeasti intialaisia joilta korvat vain feikattu isommiksi... Joten iki-ihana 'Jane' eli Maureen O'Sullivan vie heti suurimman mielenkiinnon. Neil Hamilton, C.Aubrey Smith, Doris Lloyd, Forrester Harvey, Ivory Williams.
Taxi!
Taxi!
Roy Del Ruth 1932 draama/rikos
* *
Kahden kilpailevan taksiyhtiön kilpailu ajautuu väkivaltaiseksi New Yorkissa. Tähän soppaan pakotetaan sekaantumaan myös äkkipikainen ja kovanyrkkinen kuski nimeltä Nolan (James Cagney), kun tuoreen tyttöystävänsä (Loretta Young) isäpappa (Guy Kibbee) tuomitaan ”hätävarjelun liioittelusta” vankilaan ja kohta perään nuorempi velipoikakin (Ray Cooke) murhataan... Hauskasti kohtauksella jossa paljasjalkainen nykiläinen Cagney osoittaa hallitsevansa myös jiddischin kielen käynnistyvä, mutta ajankohtansakin huomioiden turhan yksioikoiseksi ja –ilmeiseksi kohta kapsahtava rikosdraama. Se töniminen ja naamoihinläpsyttelykin (jolta ei säästy myöskään hyvin nuori Young) alkoi jo tässä vaiheessa tympimään - onneksi jatkossa roolinsa tulisivat muuttumaan huomattavasti laaja-alaisemmiksi. George E. Stone, Leila Bennett, Dorothy Burgess, David Landau. “Aito gangsteri” George Raft vilahtaa tanssikisan voittajaparin toisena osapuolena!
Vampyyri
Vampyr -der Traum des Allan Grey
Carl Theodor Dreyer 1932 kauhu
* *
Surrealistinen matka vampyyrikauhuisen miehen (Julian West) mielessä tuottaa joitakin katsojallekin mieleenjääviä tuokiokuvia. Muuten tämän kehutun mutta filmiteknisesti jo kovin huonokuntoisen klassikon unenomainen kaikkivoipaisuus ei paljon purtavaa jätä, eikä ikäänkuin "mykkäelokuville kunnianosoituksena" päälle jäänyt läpikotainen jähmeyskään eduksi ole. Maurice Schutz, Rena Mandel, Sybille Schmitz, Jan Hieronimko.
What Price Hollywood?
While Paris Sleeps
While Paris Sleeps
Allan Dwan 1932 draama/rikos
* * *
Miehen aikanaan kapakkatappelussa kuoliaaksi lyönyt I maailmansodan veteraani Jacques Costaud (Victor McLaglen) karkaa ranskalaisvankilastaan yhden toverinsa kera, ja toisin kuin viimemainittu onnistuu niukinnaukin pakenemaan santarmeja Pariisin synkille kujille asti: Jacques on nimittäin päättänyt auttaa hinnalla millä hyvänsä parikymppisen tyttärensä Manon’in (Helen Mack) uuden elämän alkuun, tietäen tämän jääneen puille paljaille ja ties keiden heittiöiden armoille äitinsä äskettäisen kuoleman jälkeen… Tapahtumiensa puolesta tavanomaisesti etenevä mutta varsinkin Mackin herkän viattoman suorituksen ansiosta vaikutuksen tekevä rikosdraama - samoin ykkösmulkero Jack La Rue erinomainen, korvaten McLaglenin tyypillisen pökkelöä ”syntienlunastus”-hahmoa. Toki ihanainen Mack pääsisi kuten vuokraemäntänsäkin (Dot Farley) tokaisee ”tuolla naamalla ja vartalolla” mihin tahansa kunniallisempaankin paikkaan tarjoilijan, myyjän, sihteerin etc töitä tekemään… ”Lumikin” (1937) tuleva noita Lucille La Verne käkättelee nyt baarimadamen roolissa. William Bakewell, Rita La Roy, Maurice Black, Paul Porcasi.
White Zombie
White Zombie
Victor Halperin 1932 kauhu
* *
Nuoripari (Madge Bellamy, Neil Parker) matkustaa Haitiin tutun paikallisen plantaasinomistajan (Robert Frazer) kutsumana, tarkoituksenaan astua isännän hulppeassa kartanossa avioliiton satamaan - mutta heti jo kyseisiin maisemiin saavuttuaan joutuvat tekemään epämiellyttävää tuttavuutta salaperäisen, palavasilmäisen miekkosen (Bela Lugosi) sekä tämän tahdottomilta vaikuttavien käskyläisten kanssa... Vanhuuttaan natiseva, aiheeltaan toki mielenkiintoinen ”elävät kuolleet” -teemainen laahustelu (ja tuijottelu!). Jowseph Cawthorn, Brandon Hurst.
Paras elokuva: Olen vainottu kahlekarkuri (Mervyn LeRoy)
Miespääosa: Paul Muni (Olen vainottu kahlekarkuri)
Naispääosa: Ann Dvorak (The Crowd Roars)
Miessivuosa: George Raft (Arpinaama)
Naissivuosa: Joan Blondell (The Crowd Roars)