Alta aikayksikön

The Clock

Vincente Minnelli 1945 komedia

* *

Pääosaparinsa (Judy Garland, Robert Walker) osalta ihan sympaattinen, mutta muuten kovin tyhjänpäiväinen tarina toisiinsa yhden New Yorkissa vietetyn viikonlopun aikana ihastuvasta sihteeriköstä ja sotilaspojasta. Keenan Wynn'in mahtava pikavisiitti baarissa mesoavana kännikalana leffan ehdoton kohokohta! James Gleason, Lucile "ed. vaimo" Gleason, Marshall Thompson, Ruth Brady.


© Twentieth Century Fox Film Corporation

treegrowsbrooklynstill.jpg

Brooklynissä kasvoi puu

A Tree Grows In Brooklyn

Elia Kazan 1945 draama

* * *

Kertomus 1900-luvun alun työläisten ruuhka-New Yorkissa asustavasta Nolan-nimisestä perheestä, johon kuuluvat huushollia jämäkästi ylläpitävä äiti (Dorothy McGuire), rakastettu mutta viinaan menevä viihdetaiteilija-isä (James Dunnacademy_award_trophy.jpg), kirjallisuuteen hurahtanut murrosikäinen Francie (Peggy Ann Garner) sekä kadun metkut tunteva pikkuveli Neeley (Ted Donaldson). Säännöllisiä vierailuja tekevät niin rempseä täti (Joan Blondell) kuin vanha isoäitikin (Ferike Boros), myös uusi avulias korttelipoliisi (Lloyd Nolan) tulee nopeasti tutuksi... Elämänmakuinen perhedraama, huolimatta hienoisesta ennalta-arvattavuudestaan erityisesti mitä tuohon oscaroidun Dunnin kohtaloon tulee. Kiistanalaisen ohjaajansa onnistunut debyytti. James Gleason, Ruth Nelson, John Alexander, Adeline De Walt Reynolds.


Detour

Detour

Edgar G. Ulmer 1945 rikos/draama

* * ½

Mies (Tom Neal) on menossa liftaten halki Amerikan kohti Los Angelesia lyödäkseen vihdoin hynttyyt yhteen pitkäaikaisen tyttöystävänsä (Claudia Drake) kera, mutta matkalla tulee eteen yllättäviä käänteitä... Maailman parhaaksi b-leffaksikin kehuttu ja kengännauha-budjetilla kasattu film noir, toki siitä tittelistä voidaan olla montaakin mieltä. Jo näyttelijätyön kanssa vähän niin ja näin, etenkin tuon varsinaisen superbitchin (Ann Savage) osalta - samalla kuin myös pääosan spanielinkasvoinen luuseri tekee koko ajan niin typeriä päätöksiä että vaikeaksi käy kohtalostaan kiinnostuminen. Tosin eipä mennyt sittemmin hyvin tosielämässäkään: Neal ajautui ensin 1950-luvulla Hollywood-hylkiöksi hakattuaan Franchot Tone'n sairaalakuntoon Barbara Payton'ista käydyn riidan päätteeksi, ja 60-luvulla mies tuomittiin vankilaan vaimonsa taposta... Edmund MacDonald, Tim Ryan, Esther Howard, Pat Gleason.


Dillinger

Dillinger

Max Nosseck 1945 rikos

* * ½

Joiltakin tapahtumapaikoiltaan ja John Dillinger'in (Lawrence Tierney) kuoleman (22.7.1934) osalta historiaa myötäilevä, muuten täysin fiktiivinen kuvaus USA:n lama-ajan etsityimmästä pankkirosvosta ja "yhteiskunnan vihollisesta numero 1". Sekä ulkomuodoltaan että luonteeltaan (silmää räpäyttämättä psyko-Dillinger ampuu tässä mm. vanhan pariskunnan kuoliaaksi jne) kaukana aidosta pääosan Tierney siis, vaikka toki muuten aina mielenkiintoinen tapaus tämä Hollywoodin pahamaineisin häirikkö. Edmund Lowe, Anne Jeffreys, Elisha Cook Jr., Marc Lawrence.


© Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)

dorian1.jpg

Dorian Grayn muotokuva

The Picture Of Dorian Gray

Albert Lewin 1945 draama/kauhu

* * * ½

1800-luvun loppupuoli, Lontoo. Varakas gentleman Dorian Gray (Hurd Hatfield) suostuu taiteilijaystävänsä (Lowell Gilmore) muotokuvan malliksi ja kesken kaiken puheeksi tulee ikuinen nuoruus: "Kunpa tuo taulu vanhenisi, en minä", lausuu nuori Dorian. Pöydältä katselee tapahtumia egyptiläinen kissapatsas, joka tarun mukaan toteuttaa toiveita... Oscar Wilde'n klassinen tarina on hienostuneesti toteutettu laatunäyttelijöiden toimesta, etenkin George Sanders'in esittämä kyynikkohahmo mieleenpainuva - toisaalta tuntematon kiiltokuvapoika Hatfield turhankin ilmeetön "irvokkaan hurjastelijan" nimiroolissaan. Mustavalkoleffan kuuluisa ja kirkkaissa väreissä silmille hyppäävä "taulunpaljastus" edelleen melkoisen shokeeraava, ja samaa kohtausta itse Hitchcock'in muuten matki klassikossaan "Muukalaisia junassa" (1951) - oletteko voineet olla panematta merkille? Donna Reed, Angela Lansbury, Peter Lawford.


© Rene Clair Productions/Twentieth Century Fox

and_then.jpg

Eikä yksikään pelastunut

And Then There Were None

René Clair 1945 jännitys/rikos/komedia

* * *

Viihdyttävä, erinomaisesti makaaberin jännitystunnelmansa alusta loppuun säilyttävä trilleri Agatha Christie’n ”Kymmenen pientä neekeripoikaa” -alkuperäisromaanin ja näytelmän pohjalta (tosin teoksen nimi vaihtui pian sattuneesta syystä ylläolevaan, ja leffankin yksi kerrallaan hupenevista pikku patsaista tuli 'intiaanipoikia'). Salaperäinen herra Owen on kutsunut 10 hämärän menneisyyden omaavaa vierasta syrjäisellä kalliosaarella sijaitsevaan kartanoonsa ja tarkoitushan on ettei "yksikään pelastu”... No, pelastuu kuitenkin ja tuo vesitys onkin homman suurin miinus. Juoneltaanhan tätä voi muuten pitää tavallaan kuin ”Idän pikajunan” (1974) käänteisenä versiona... Barry Fitzgerald, Walter Huston, Louis Hayward, Roland Young, June Duprez, Judith Anderson, C.Aubrey Smith, Mischa Auer, Richard Haydn, Queenie Leonard.


Etelän mies

The Southerner

Jean Renoir 1945 draama

* * ½

Puuvillanpoimija (Zachary Scott) kera perheensä laittaa kaiken likoon unelmansa eli oman maatilan hankkimisen puolesta - mutta sen lisäksi että palsta taloineen päässyt pahasti ränsistymään on elämä jatkuvaa taistelua myös luonnonvoimia sekä vihamielistä naapuria (J.Carrol Naish) vastaan… Kaunis kuvaus, tunnelmallinen musiikki ja sympaattinen pääosapari (Scott, Betty Field) onnistuvat vain osittain kompensoimaan varsinaisen juonen olemattomuutta tässä ranskalaisohjaajan oodissa ”Amerikan sydänmaiden köyhille työläisperheille”. Beulah Bondi, Percy Kilbride, Charles Kemper, Blanche Yurka, Norman Lloyd, Estelle Davis.


He antoivat kaikkensa

They Were Expendable

John Ford 1945 sota

* *

Kuvaus amerikkalaisen torpedovene-yksikön toiminnasta Filippiineillä hieman japanilaisten Pearl Harborin ensi-iskun jälkeen, kunnes joutuivat lopulta muiden mukana vetäytymään urhoollisesta vastarinnasta huolimatta vihollisen hyökätessä myös kyseiseen saarivaltioon vielä ylivoimansa tunnossa... Sotaa itse onnistuneesti vältellyt John Wayne tosielämän laivaston sankarin Robert Montgomery’n aisaparina tässä rutiinimaisessa "meidän poikamme" -elokuvassa, eli lähes kaikki taistelukohtausten ulkopuoliset touhut ja romanssihöpinät tavallistakin tylsempää seurattavaa - eikä mitään kunnon loppurytinääkään luvassa, päinvastoin: viimeinen puolituntinen keskitytään vain kenraali MacArthur'in ("I shall return!") ja pääosakaksikon poiskuljetuksen seuraamiseen. Donna Reed, Jack Holt, Ward Bond, Marshall Thompson, Leon Ames.


He vaelsivat auringossa

A Walk In The Sun

Lewis Milestone 1945 sota

* * ½

Muuan jenkkikomppania rantautuu Italian maaperälle monien kaltaistensa tavoin v.1943 Liittoutuneiden ”toisen rintaman” avauksen yhteydessä, kyseisen yksikön päämääränä ollen selvittää ensi alkuun n. 10 kilometrin matka eräälle maatilalle sekä räjäyttää lähistöllä sijaitseva silta. Operaatiosta tulee hermojaraastava ja monille myös viimeinen... Tapahtumarikas ja puhelias sotaseikkailu keskivertoa älykkäämmällä käsikirjoituksella varustettuna, mikä myös samalla homman heikennyskin: vuorosanailu menee monessa kohtaa jo liiankin epärealistisen nokkelaksi ja filosofiseksi. Dana Andrews tekee joka tapauksessa kerrankin vallan pätevää työtä ryhmänjohtaja-kersantin roolissaan, eikä sen toisenkaan solttupojan (Norman Lloyd) ennustukset tulevaisuuden rytinöistä Aasiassa nyt aivan poskelleen menneet... Richard Conte, George Tyne, John Ireland, Lloyd Bridges, Sterling Holloway, Richard Benedict.


Hulluuden huippu

Pillow To Post

Vincent Sherman 1945 komedia

* ½

Öljy-yhtiön pomomies (Paul Harvey) antaa vihdoin elämälleen suuntaa muutenkin hakevalle Jean-tyttärelle (Ida lupino) vastuullisen työtehtävän: matkustaa satojen mailien päähän neuvottelemaan sopimus erään porausurakoitsijan (Johnny Mitchell) kera. Paljon suuremmaksi ongelmaksi muodostuu kuitenkin yösijan löytäminen läheisestä motellikylästä, sillä se on tarkoitettu vain armeijan edustajille sekä näiden vaimoille. Sattumoisin paikalle osuva nuori luutnantti nimeltä Mallory (William Prince) tarjoaa tienvarressa kyttäävälle Jeanille autokyydin ja vieläpä suostuu lopulta pitkin hampain tämän epätoivoiseen ”pikakihlaus”-pyyntöön… Pelkäksi laskelmoiduksi hölmöilyksi kättelyssä sortuva sekoilu, kun esim. Lupino ei tunnu ikinä saavan kerrottua ainuttakaan asiaa heti riittävän kattavasti että muidenkin olisi mahdollista tajuta. Eikä Prince löydä mitään muuta reittiä ulos motellialueelta kuin sellaisen missä joutuu kävelemään metrin päästä sen ainoan ihmisen (eversti Sydney Greenstreet) ulko-oven ohi ketä oli tarkoitus vältellä… Ruth Donnelly, Regina Wallace, Willie Best, Stuart Erwin, Barbara Brown. Louis Armstrong orkestereineen ei “yllättäen” kokonaisuutta pelasta.


Ilman rakkautta

Without Love

Harold S. Bucquet 1945 komedia

* *

Kortteeria vailla oleva tiedemies Pat Jamieson (Spencer Tracy) tapaa taksissa liikaa napanneen mutta iloluontoisen nuorenmiehen (Keenan Wynn) ja tunkee tämän siivellä puoliväkisin sylikoirineen varakkaan leskirouvan (Katharine Hepburn) omistamaan kartanoon. Erityisesti Jamieson ihastuu talon reilunkokoiseen kellariin jossa sopisi jatkaa sotaministeriön valtuuttamia salaisia testejä, koskien uudentyyppistä happinaamaria lentäjille... Köykäisen itsetietoinen käsikirjoitus pilaa aikalailla erityisesti kuulun pääosaparin ”järkiavioliittoa”, kun nämä jo keski-ikään ehtineet ihmiset sitten kuitenkin alkavat yht’äkkiä käyttäytymään luonteidensa vastaisesti eli tunnepohjalta... odotettua sinänsä mutta aina yhtä haukotuttavaa. Taustatukea antavat Wynn (taas juoppona!) ja heilastuksensa Lucille Ball mainioita, sen sijaan koko suhdesotkun parhaimman näköisenä daamina diivailee tuo eliittileidi (Patricia Morison), jonka nirppanokkaisuus minusta pelkästään kiihottava piirre...! Carl Esmond, Felix Bressart, Emily Massey. Vasta parikymppinen Gloria Grahame vilahtaa allergisena kukkienmyyjätyttönä (hehheh sillekin).


Isle Of The Dead

Isle Of The Dead

Mark Robson 1945 kauhu/draama

* ½

Omituinen tarina pienellä Kreikan saarella Balkanin sodan aikoihin (1912-13) karanteeniin joutuvista ihmisistä hypertappavan ruton päästyä valloilleen, jossa etenkin synkkäilmeisen armeijan upseerin (Boris Karloff) ja kaameisiin tapahtumiin vuorostaan epäuskottavan huolettomasti suhtautuvan lehtimehen (Marc Cramer) motiivit jäävät hämärän peittoon - oli sitten kyseessä oikeasti jonkinlainen kirous tahi ei. Ellen Drew, Katherine Emery, Alan Napier, Jason Robards Sr., Ernst Deutsch.


© Paramount Pictures


Kadun herttuatar

Kitty

Mitchell Leisen 1945 draama

* * *

1700-luvun loppupuoli, Lontoo. Nuori Kitty (Paulette Goddard) on tyypillinen "slummien kasvatti", joka varastamalla ja huijaamalla hoitelee omalta osaltaan päivittäisen leivän 'Vanhan Meg'in (Sara Allgood) pyörittämälle ottoperheelleen. Kun tyttö jää sitten lähes samantien kiinni yritettyään viedä iäkkäältä muotokuvamaalarilta nimeltä Gainsborough (Cecil Kellaway) tämän kengät suoraan jalasta, päättää viimemainittu rangaistusvaatimusten sijaan käyttääkin likakerroksen alta paljastuvaa melkoista kaunotarta mallinaan. Eikä aikaakaan kun myös yksi sun toinen eliittipiireissä liikkuva herrasmies iskee silmänsä taulun neitoseen, etunenässä vanhan juopon tätinsä (Constance Collier) kera asuva komea mutta varsinainen vilunkipelien mestari Sir Hugh Marcy (Ray Milland)... Äärimmäisen laskelmoitujen ja kyynisten suhdekuvioidensa myötä mielenkiintoisen viihdyttävä "Pygmalion"-tarinan kieroutunut versiointi, jossa etenkin Milland luonnollisesti elementissään. Luulisi silti häntäkin lopussa hieman vaivaavan pelkkä ajatus siitä että leidinsä mennyt antautumaan rumille vanhoille ukoille mallia Reginald Owen ja Dennis Hoey... Patric Knowles, Eric Blore, Gordon Richards, Michael Dyne.


Kaksi iloista merimiestä Alaskassa

Road To Utopia

Hal Walker 1945 komedia/seikkailu

* *

Länsirannikolla esiintyville lava"tähdille" ja pikkuhuijareille nimeltä Duke (Bing Crosby) & Chester (Bob Hope) tulee taas kerran aika vaihtaa kiireellä maisemaa: kysymys kuuluu vain että suunnatakko itään eli tuttuun New Yorkiin vai pohjoiseen kohti Alaskan "kultamaita". Pojat päätyvät jälkimmäiseen vaihtoehtoon, ja muuten jäisissä olosuhteissa alati jahtaavat roistot kuin myös hehkeät daamit lämmittävät oikein mukavasti... Runsaasti 'fourth wall' -kikkoja käyttävä Crosby/Hope -hupailu kameralle puhumisten, kertojan (koomikko Peter Benchley) ja eläintenkin päästämien kommenttien muodossa. Silloin tällöin hauskuuttamisestaan huolimatta jää kuitenkin kokonaisuutena aika vaisuksi sarjakuva-huumoriksi, häviten ainakin minusta mm. parin vuoden takaiselle "Kaksi iloista merimiestä Marokossa" (1942) -tuotokselle. Ja ei kai nuo nyt sentään lähelläkään mitään Pohjoisnapaa (hyvä jos napapiirillä) sentään olleet, väitetyistä suunnistusvaikeuksista ja Joulupukkiinkin törmäämisestä huolimatta...? Vaan melkein vielä enemmän ihmetytti lähtövaiheessa laivalippujen hinnat: $450 Alaskaan ja $600 New Yorkiin, noin vuonna 1900! Dorothy Lamour, Douglass Dumbrille, Hillary Brooke, Jack La Rue, Robert Barrat, Nestor Paiva.


© Benedict Bogeaus Production/United Artists

kidd.jpg

Kapteeni Kidd

Captain Kidd

Rowland V. Lee 1945 seikkailu/rikos

* * *

1690-luku. Kapteeni Kidd (Charles Laughton), häikäilemätön merirosvo, polttaa taas yhden brittialuksen ja piilottaa joukkioineen anastamansa aarteen Madagaskarin edustalla sijaitsevaan pikkusaareen. Palattuaan Lontooseen hän sepittää satuja kuningas Vilhelm III:lle (Henry Daniell) esiintyen muka Englannille alati uskollisena kaapparina, saaden heti seuraavaksi tehtäväkseen liittyä aivan aarteenkätköpaikkansa lähistöllä Intiasta purjehtivan kauppa-aluksen saattueeksi. Kidd ryhtyy luonnollisesti samantien punomaan omia juoniaan, joihin kuuluu myös uuden miehistön värvääminen paikallisesta vankilasta… Aina mainio Laughton tekee taas yhden herkullisen ”hirviö”-hahmotuksen tässä yllättävän väkivaltaisessakin meriseikkailussa. Kovin riskialttiita ja ylimielisiä kuitenkin touhunsa, ihmetyttääkin etteivät noin räikeät rikokset olleet kunkulle paljastuneet jo kauan ennen kuin sitten pääsankari Randolph Scott niistä loppujen lopuksi selviää hengissä kertomaan… John Carradine, Barbara Britton, Gilbert Roland, Sheldon Leonard, John Qualen, Reginald Owen.


Kierreportaat

The Spiral Staircase

Robert Siodmak 1945 jännitys/rikos

* * ½

1910-luku, Uusi Englanti. Paikallisessa maalaisyhteisössä kuohuu, sillä sarjamurhaaja on iskenyt jälleen kerran - uhreinaan eri tavoin fyysisesti vammautuneet nuoret naiset. Senpä takia lähistöllä sijaitsevan Warrenin kartanon mykkä palvelijatyttö (Dorothy McGuire) on talon muiden asukkaiden lisäksi myös viranomaisten erityisen huolenpidon kohteena... Klassinen ja laadukas mutta aavistuksen ennalta-arvattava trilleri: esimerkkinä se Warrenin perheen hulttioveli (Gordon Oliver), joka ei voisi enempää tehdä saadakseen kaikkien epäilykset itseensä kohdistumaan. Ja miksi tappaja antaa söötille McGuirelle lopussa noin paljon ”siimaa”? George Brent, Ethel Barrymore, Kent Smith, Rhonda Fleming, Elsa Lanchester, Sara Allgood, Rhys Williams, James Bell.


Kohtalokkaat kirjeet

Love Letters

William Dieterle 1945 draama

* *

Vaikkakin itse naissuhteissaan epäonninen niin kynänkäyttäjänä taitava brittisotilas Alan Quinton (Joseph Cotten) huolehtii senhetkisessä asemapaikassaan Italiassa parhaan kaverinsa Roger Morland'in (Robert Sully) rakkauskirjeiden sisällöstä tämän kihlatulle nimeltä Victoria. "Runoniekka" jää vielä useammaksi kuukaudeksi ulkomaan komennukselle senkin jälkeen kun useimmat taistelutoverinsa jo palanneet Englantiin, mutta sitten Quintoninkin päästyä takaisin emämaahan saa kuulla ensi töikseen Morlandin tulleen puukotetuksi hengiltä ja Victorian kadonneen kuin tuhka tuuleen... Samantyylinen mystisiä piirteitä omaava Cotten/Jennifer Jones -romanssi kuin muutamaa vuotta myöhemmin "Unelma Jennystä" (1948) -leffakin - ja vähän liikaa "haaveiluksi" meinaa nytkin lipsahtaa niin ettei enää loppua kohti jaksa kauheasti kiinnostua varsinkaan Cottenin kohtalosta. Epäuskottavaa touhua kaikinpuolin murhatapauksineen sekä muistinmenetyksineen, ja tässä jos missä olisi niistä seksiasioistakin pitänyt pystyä puhumaan. Ann Richards, Cecil Kellaway, Gladys Cooper, Anita Louise, Reginald Denny, Ernest Cossart.


Kosto Burmassa

Objective, Burma!

Raoul Walsh 1945 sota

* *

Kliseinen ja ylipitkä sotaseikkailu Burmassa, asialla oikeassa elämässä "karkurina" tunnettu Errol Flynn joukkoineen. Japanilaissotilaille muutama pikkuseikka jätetty koulutuksessa opettamatta, kuten se että kun ammutaan kohti niin kannattaisi varmaan edes yrittää suojautua jotenkin. Ei myöskään tehnyt pahemmin vaikutusta mukaan ängenneen toimittajaveteraanin (Henry Hull) propaganda-julistukset tyyliin "luulin jo nähneeni kaiken mutta mikään ei ole ollut hirveämpää!", tarkoittaen siis tuloksettomien kuulustelujen takia silvottuja sotavankeja - eli esim. lapsenmurha-tapauksia ei ollut tullut lehtimiesuralla vastaan? Sota on sotaa, ja ikäänkuin jenkit eivät olisi vastaavia harrastaneet... Ärsyttävin tapaus silti se lihavin porukasta (George Tobias) typerine vitseineen. James Brown, William Prince.


© Ealing Studios

dead-of-night_1945_ventriloqists-dummy_climactic-cene-in-the-asylum.jpg

Kuolema kulkee yöllä

Dead Of Night

Alberto Cavalcanti, Basil Dearden, Robert Hamer, Charles Crichton 1945 kauhu

* * * ½

Joukko ihmisiä tapaa "sattumalta" toisensa englantilaisessa kartanossa. Eräs heistä (Mervyn Johns) järkyttyy huomatessaan että viime aikoina näkemänsä pelottavat ja fantastiset unet liittyvät jokaiseen paikallaolijaan, ja myös muilla vierailla on vastaavia kokemuksia. Seuraa viisi outoa kertomusta: 1) ruumisvaunut, 2) joulutarina, 3) kirottu peili, 4) golf-ottelu, 5) vatsastapuhuja... Englantilaisen elegantti episodielokuva, jonka ainoat todellista kauhua sivuavat hetket koetaan vain kolmannessa ja viimeisessä (ylivoimaisesti kuuluisimmassa) tarinassa. Unenomainen tunnelma kuitenkin mainiosti saavutettu kauttaaltaan, ja Hitchcock'in klassikosta "Nainen katoaa" (1938) tutut Michael Redgrave sekoavana ventrilokvistinä sekä koomikkopari Basil Radford & Naunton Wayne riitelevinä golffaajina tekevät erityisen muistettavat roolityöt. Frederick Valk, Roland Culver, Googie Withers, Sally Ann Howes, Anthony Baird, Mary Merrall, Ralph Michael.


Kun sato kypsyy

Our Vines Have Tender Grapes

Roy Rowland 1945 draama

* ½

Wisconsinilaisen, norjalaissiirtolaisen kansoittaman maalaiskylän elämää lähinnä nuoren Selma-tytön (Margaret O’Brien) sekä tästä huolehtivien Martinius-sedän (Edward G. Robinson) ja Bruna-tädin (Agnes Moorehead) näkökulmasta... Kyllähän tämän maaseutu-idyllin haukkumisesta varmaan sydämettömän arvostelijatörkimyksen maine entisestään kasvaa mutta silti: ei tällaisten arkikuvausten teko nyt vaan yksinkertaisesti aseta osallistujille minkäänlaista haastetta. Dramaattisimmastakin kohtauksesta eli lopun karjaladon tulipalosta viedään kaikki uskottavuus Robinsonin jäädessä muka valtoimenaan riehuvien liekkien keskelle päästämään henkensä uhalla parikymmenpäistä nautalaumaa päiviltä pistoolillaan yksi kerrallaan - tarkoituksena siis säästää nämä ”turhalta kivulta ja säryltä” samalla kuin rakennus sortumassa minä hetkenä hyvänsä...! James Craig, Frances Gifford, Morris Carnovsky, Jackie ’Butch’ Jenkins.


Langennut enkeli

Fallen Angel

Otto Preminger 1945 rikos

* * ½

Kulkijamies (Dana Andrews) matkallaan San Franciscoon joutuu kuitenkin rahojen loputtua jo Walton-nimisen tuppukylän kohdalla poistumaan linja-auton kyydistä. Vaan mitäpä tuosta sillä paikallisessa kuppilassa hän kokee kohta elämänsä ihastuksen hemaisevan baaritarjoilijattaren (Linda Darnell) muodossa, tosin milläs tätäkään naista omakseen saisi ilman tavalla tai toisella hankittua pääomaa... Normaalien film noir –alkukehittelyjen jälkeen puutuu hieman paikallaanpolkevaksi loppua kohti, eikä sen todellisen pääroiston paljastuminenkaan mikään kummoinen yllätyskliimaksi ole - samalla kuin joutuu taas ihmettelemään tuon Andrewsin tylsimyksen menestystä naismarkkinoilla. Huvittavin kohtaus puolestaan se paikallisen lainvalvojan (Charles Bickford) suorittama ”kuulustelu”: uhrilta eli Bruce ”King Kong” Cabot’ilta vuoronperään sama kysymys aina uudestaan ja sitten nyrkillä naamaan, tätä pari minuuttia kunnes joku tuo todisteen siitä ettei kyseinen mies mitään tehnyt. Cabot laittaa hatun päähänsä ja poistuu ilman pienimpiäkään valituksia...! Alice Faye, Anne Revere, John Carradine, Percy Kilbride.


© Suomi-Filmi

linnaisten.jpg

Linnaisten vihreä kamari

Valentin Vaala 1945 draama

* * *

V.1831. Eversti von Littow (Paavo Jännes) asustaa Linnaisten kartanossa kauniine tyttärineen (Regina Linnanheimo, Kaija Rahola) ja palvelijoineen jossain Keski-Suomessa. Jälkikasvulla riittää riiusmiehiä: baltialainen kreivi (Ture Junttu), lähiseudun Syrjäkosken kartanon isäntä (Reino "Ritvan isä" Valkama) sekä rakennusta uudistamaan saapuva nuori arkkitehti (Rauli Tuomi). Tilannetta hankaloittavat vanhat sukusalaisuudet, väärinkäsitykset ja tuon kreivin yhä röyhkeämmäksi muuttuva käytös... Komea lavastus, erinomaiset näyttelijäsuoritukset ja suomielokuvassa aniharvinaiset mysteeri-elementit "kummitteluineen" nostavat tämän helposti vanhojen kotimaisten tuotantojen kärkikaartiin. Sakari Topeliuksen romaaniin (1880) pohjautuvan teoksen miinuksina turhankin seikkaperäisesti läpikäydyt sukuhistoriat, Linnanheimon hahmon todellisten tuntemusten epäselvyys sekä Valkaman esittäminen junttimaisesta olemuksestaan ja käytöksestään huolimatta jälleen kerran jonain naissankarina jolla varaa valita kauneimmat kainaloon. Sen sijaan vain 29-vuotiaana itsemurhan tehnyt mutta mm. jo kaksi Jussia siihen mennessä voittanut Tuomi vakuuttaa tässäkin luontevuudellaan ja herkkyydellään. Eine Laine, Mailis Vaaja, Arvi "Raulin isä" Tuomi, Henny Waljus, Arvo Lehesmaa.


Lyhyt onni

Brief Encounter

David Lean 1945 draama

* *

Turvallisesti naimisissa oleva perheenäiti (Celia Johnson) tapaa jokatorstaisella ostosmatkallaan lähikaupunkiin lääkärismiehen (Trevor Howard), johtaen tuotapikaa molemminpuolisiin ihastusoireisiin - ja käynnistäen ihanan romanssin mutta myös jatkuvan salailun sekä syyllisyydentuntojen täyttämän vaiheen elämässään... Noel Coward'in näytelmään pohjautuva "syrjähyppy"-klassikko, jonka viat ne samat kuin suurimmassa osassa lajityyppiään: ainakin minulle jäi epäselväksi että mitä niin erityisen hienoa nainen tuossa vieraassa miehessä nyt sitten näki, kun tässäkään (Johnsonia viisi vuotta nuorempi) Howard ei muuta kuin latteuksin ohjelmoitu ja sen jälkeen eloon herätetty salonkikelpoinen mallinukke... Stanley Holloway, Joyce Carey, Cyril Raymond, Everley Gregg.


© Warner Bros.

mildred.jpg

Mildred Pierce -amerikkalainen nainen

Mildred Pierce

Michael Curtiz 1945 draama/rikos

* * *

Joan Crawfordacademy_award_trophy.jpg esittää leffan nimihenkilöä, yritteliästä mutta jatkuvasti elämässään vääriä ratkaisuja etenkin miesten suhteen tekevää kahden tyttären "äitikultaa". Lapsista vanhempi (Ann Blyth) kasvaa tunteettomaksi rahan perässä juoksijaksi, mihin olisi mukava saada jonkinlaiset perusteet - etenkin kun nuorempi tyttö (Jo Ann Marlowe) koko ajan varsinainen enkeli... James M. Cain'in taas yhdestä petoksia ja mustanpuhuvia käänteitä tuottavasta kynästä lähtenyt draama, josta Crawfordille ansaittu oscar. Jack Carlson, Zachary Scott, Eve Arden, Bruce Bennett.


© Twentieth Century Fox Film Corporation

leaveher2.jpg

Minun on kosto

Leave Her To Heaven

John M. Stahl 1945 draama/rikos

* * *

Kirjailija nimeltä Dick Harland (Cornel Wilde) palaa kotimaisemiinsa kahden vankilassa vietetyn vuoden jälkeen. Asianajajansa (Ray Collins) päättää kertoa miehen traagisen tarinan ystävälleen, alkaen eräästä junamatkasta ja kohtalokkaasta törmäämisestä kuvankauniiseen neitoon (Gene Tierney)... Tämä yhä synkemmäksi muuttuva suhdedraama saa ajoittaisen hitailunsa anteeksi poikkeuksellisen mielenkiintoisten henkilöhahmotelmien ansiosta: ennen kaikkea Tierney toistuvasti lähes pröystäilee sairaalloisella mustasukkaisuudellaan asianosaisille eli lähimmilleen, silti näillä tuntuu riittävän suorastaan loputtomiin ymmärrystä psykopaattia kohtaan... Jeanne Crain, Vincent Price, Mary Philips, Gene Lockhart, Darryl Hickman, Chill Wills.


My Name Is Julia Ross

My Name Is Julia Ross

Joseph H. Lewis 1945 rikos/jännitys

* *

Lontoolainen Julia Ross (Nina Foch) hakee epätoivoisesti työpaikkaa, että saisi edes yhden asian kuntoon muutenkin viime aikoina pelkkää jobinpostia tarjonneessa elämässään: miesystäväkin (Roland Varno) karannut mennäkseen jonkun toisen kanssa naimisiin ja sitä rataa. Lehti-ilmoituksesta Julia äkkää sitten sihteereitä etsivän firman ja ilmoittautuu oitis tullenkin riemukseen valituksi, tosin lievää ihmettelyä herättää iäkkään työnantajansa Mrs. Hughes’in (Dame May Whitty) vaatimus välittömästä muutosta kotikartanoonsa. Mutta tämä on vielä pientä siihen nähden mitä tuleman pitää… Nyt jo joka kohdaltaan yltiöpäisen mielikuvitukselliseen salajuoneensa kapsahtava kidnappaus-trilleri, lähtien siitä miten monen muuttujan kuten ulkopuolisten henkilöiden hyväuskoisuuden varassa koko homma lepää. Ensimmäinen kysymys: miksi eivät samantien heittäneet kertakäyttöuhri-Fochia maisemaikkunasta rantakivikkoon? Eikä tuon poikaystävä-Varnon liikkeistä (”ei se uusi morsian sit oikeen kiinnostanutkaan”) ota yhtään enempää tolkkua - ja sama koskee poliisienkin touhuja loppuratkaisujen yhteydessä. George Macready, Anita Sharp-Bolster, Doris Lloyd, Leonard Mudie, Queenie Leonard, Joy Harington.


© The Archers/General Film Distributors (GFD)


Myrskyöitä

'I Know Where I'm Going!'

Michael Powell, Emeric Pressburger 1945 draama

* * *

Joan Webster (Wendy Hiller) on tiennyt jo pikkutytöstä saakka mihin on menossa, kunhan ikää kertyy riittävästi: rikkaisiin ja rakkaudentäyteisiin naimisiin, tässä järjestyksessä. Nyt kaksvitosena onkin toteuttamassa aikeitaan huomattavasti vanhemman mutta varakkaan tehdaspohatan kera, vaan matkalla pienellä skotlantilaissaarella sijaitsevalle hääpaikalle tuleekin viivästys myrskysäiden yllättäessä. Kärsimättömälle neitoselle koittaa päivien piina, eikä laakista ihastuneen paikallisen laivastoupseerin Torquil MacNeil'in (Roger Livesey) viihdytysyrityksetkään tunnu auttavan... Ohjaajakaksikolleen tyypillisesti komea ja innovatiivinen kameratyö (erityisesti se lähes kohtalokas venereissu tyrskyjen ja jopa syövereiden armoilla mieleenpainuva) sekä valloittava Hiller auttavat muuten ikikliseisten romanssikuvioidensa yli, kun esim. taas kerran "suuntansa ikänsä tienneen" neitosen ajatusten mahdollista muuttua vaikka tuntia ennen hääseremonioita... Toimii samalla myös pikaoppaana skottilaiskulttuuriin gaelin puhumisineen kaikkineen, kun taas sittemmin erityisesti 60-luvun laulajatähtenä kunnostautunut Petula Clark (mm. Danny'n "Kauan" ja Fredi'n "Kolmatta linjaa takaisin" -hittien alkuperäisesittäjä) vilahtaa naapuriperheen pikkuvanhana murrosikäisenä. Pamela Brown, C.W.R.Knight, Finlay Currie, Murdo Morrison, Margot Fitzimons, George Carney, Catherine Lacey, Valentine Dyall.


© Selznick International Pictures/United Artists

spellbound.png

Noiduttu

Spellbound

Alfred Hitchcock 1945 jännitys

* * *

Kriitikoiden (siis oikeiden!) vähättelemä Hitchcock-filmi, joka turhan raskaasta psykologisesta liirumlaarumista ja tyypillisen kököstä pääosajehusta (Gregory Peck tällä kertaa) huolimatta sisältää eräitä muistettavimpia kohtauksia koko äijän tuotannossa: etenkään Salvador Dalí'n lavastamia unijaksoja ei unohda kukaan ne kerran nähnyt, vaikka jäivätkin varsin odotetusti maailmankuulun visionäärin hahmottelemia vaatimattomimmiksi. Ingrid Bergman yrittää ymmärtäväisenä tohtoritätinä ymmärtää ja Leo G. Carroll on se paha paha mies. Michael Chekhov, Rhonda Fleming.


© Twentieth Century Fox Film Corporation

the_bullfighters__icon1_.jpg

Ohukainen ja Paksukainen härkätaistelijoina

The Bullfighters

Malcolm St. Clair 1945 komedia

* * *

Yllättävän mukiinmenevä myöhemmän ajan Stan Laurel & Oliver Hardy -irroittelu. Pojat ovat yksityisetsivien ominaisuudessa Meksikossa hakemassa kotomaahan oikeuden eteen muuatta huijari-leidiä (Carol Andrews), mutta eihän siitä mitään meinaa taas tulla. Vielä hankalammaksi homma muuttuu, kun aikanaan syyttä suotta vankilaan passittamansa liikepamppu (Ralph Sanford) saapuu myös maisemiin ja vannoo edelleen armotonta kostoa... Huumorin ajoitus yhä herkullisesti kohdillaan (etenkin "suihkulähde"- ja "kananmuna" -kohtauksissa) ja juonikeikauksiinkin edes vähän panostettu. Richard Lane, Diosa Costello, Margo Woode.


© Société Nouvelle Pathé Cinéma

les-enfants-du-paradis9.jpg

Paratiisin lapset

Les enfants du paradis

Marcel Carné 1945 draama

* * *

Pariisi, 1840-luku. "Rikosten Bulevardin" eli erään laitakaupunginosan pääkadun tavoitelluin nainen on vaudeville-näyttelijätär nimeltään Garance (Arletty). Häntä piirittävät niin paikallinen gangsteri (Marcel Herrand), herkkä miimikko (Jean-Louis Barrault), elämästä nautiskeleva diiva (Pierre Brasseur) kuin varakas kreivikin (Louis Salou)... Ranskan miehityksen aikaan kaksi vuotta pikkuhiljaa ja pitkälti salaisesti toteutettu "elämää suurempi" teatteri- ja ihmissuhdedraama. Monien listoilla kaikkien aikojen parhaiden joukkoon sijoittuva klassikko miellyttää kerrankin myös allekirjoittanutta nopeatahtisine, vaikkakin edelleen turhan runollisine vuorosanailuineen - sen sijaan pääosan Arletty ei nyt ulkonäöltään ihan sellainen ole että uskoisi kaikkien äijien sentään tuolla lailla sekoavan... Maria Casares, Pierre Renoir, Gaston Modot, Fabien Loris.


Peloton seikkailija

Along Came Jones

Stuart Heisler 1945 western

* *

Lainsuojaton Monte Jarred (Dan Duryea) ryöstää postivaunut, mutta haavoittuu itsekin seuranneen tulitaistelun yhteydessä ja pudottaa paetessaan nimikoidun kiväärinsä tienposkeen todistuskappaleeksi. Kohta etsintäkuulutukset kirkuvat miehen nimeä ympäri Paynevillen lähikylää, tosin koplansa on saanut ujutettua mukaan hämäyksen vuoksi myös maininnan vanhemmasta rikoskumppanista nimeltä ’Uncle Roscoe’ – ja pahaksi onneksi kyseistä pikkukaupunkia lähestyy juuri silloin muuan kulkijamies nimeltä Melody Jones (Gary Cooper) kera iäkkäämmän kaverinsa George’n (William Demarest)… Ensin positiiviset asiat: Cooperin huumorilla höystetty hahmo samalla normaalia vähemmän rautakankimainen Demarestinkin kompatessa onnistuneesti, ja avukseen kättelyssä rientävä Loretta Young kiva katsella kuten aina. Huonoa sitten melkein kaikki muu, kun juurikin noiden hassutteluiden tuomat epäuskottavuudet vievät minkäänlaisen jännityksen toiminnasta loppuratkaisuja myöten – eikä etenkään Duryean touhuista ota mitään tolkkua. En tiedä onko muuallakin kuulunut mutta ainakin tässä Cooper hyräilee oikein antaumuksella Lucky Luken vakioviisua ”I’m a poor lonesome cowboy…”. Frank Sully, Don Costello, Walter Sande, Russell Simpson, Arthur Loft, Willard Robertson, Ray Teal, Lane Chandler.


Pimeyden tullen

Hangover Square

John Brahm 1945 rikos/draama

* *

George Harvey Bone (Laird Cregar) on mainettakin saanut pianisti-säveltäjä vuosisadan alun Lontoossa. Viime aikoina miestä ovat kuitenkin alkaneet häiritä minkä tahansa äkillisen metelin laukaisemat ”pimeät hetket” eli väliaikaiset muistinmenetykset, ja aivan erityisesti tuorein kohtauksensa - lähikorttelissa kun on samanaikaisesti löytynyt muuan kauppias surmattuna ja Bonen taskusta hänelle ennestään tuntematon veitsi... Muuten ihan laatuisaa brittijännäriä pilaa kuitenkin pahasti oleellinen seikka: saman ohjaajan edellisvuoden ”The Lodger” –murhajutun tapaan on tekijä eli Cregar ainakin minun mielestäni tarpeettomasti tiedossa heti alusta lähtien. Ja ilman noita ”psykoilujaankin” kohtaamiensa kaunokaisten (viimeksi Merle Oberon, tässä Faye Marlowe) ihastusta vaikea käsittää, mitä seikkaa yritti ylipainoaan murehtinut näyttelijä tosielämässäkin kohtalokkaasti korjata menehtyen sydäninfarktiin liian rajun painonpudotuksen seurauksena jo ennen ensi-iltaa 30-vuotiaana... Linda Darnell, George Sanders, Glenn Langan, Alan Napier.


© Fritz Lang Productions/Universal Pictures

scarlet-street-1945-edward-g-robinson-joan-bennett.jpg

Punainen katu

Scarlet Street

Fritz Lang 1945 rikos/draama

* * *

Hiljaisen vaatimaton keski-ikäinen firman kassanhoitaja ja siinä sivussa harrastelijataiteilija Christopher ’Chris’ Cross (! Edward G. Robinson) ihastuu nuoreen neitokaiseen (Joan Bennett) jonka on pelastanut kadulla kenen lie hampuusin kynsistä. "Hampuusi" on kuitenkin todellisuudessa naisen poikaystävä (Dan Duryea), ja nämä päättävät yhteistuumin alkaa nyhtämään hyväuskoiselta äijäparalta sen minkä irti saa - ukon maalauksia myöten, jotka kaikeksi yllätykseksi alkavatkin tehdä kauppaansa... Hallittu, perustavaa laatua oleva film noir jossa ennen kaikkea pääosan "surullisen hahmon ritari" Robinson tekee vaikutuksen. Toisaalta olen aina ollut sitä mieltä että jos vanha mies niin pöhkö että oikeasti luulee nuorten naisten välittävän muusta kuin rahoistaan niin ansaitsee ne menettääkin... Margaret Lindsay, Rosalind Ivan, Russell Hicks.


Pyhän Marian kellot

The Bells Of St. Mary's

Leo McCarey 1945 komedia/draama/musiikki

* ½

"Kulje tietäni" (1944) -oscarmenestyksestä tuttu katolilaispastori Chuck O'Malley (Bing Crosby) saapuu tällä kertaa nunnien vetämän sisäoppikoulun uudeksi johtajaksi. Päädiakonissasta nimeltä Mary Benedict (Ingrid Bergman) tulee pian lämpimän huumorintajunsa myötä mitä luotetuin työpari, jonka suurimpana haaveena olisi saada uusiksi toimitiloiksi rapistuvan ja kolkon nykyisen sijaan naapuritontille juuri kohoamassa oleva liikerakennus... Pohjattoman haukotuttava katolilaisen hyvyyden ja kaikinpuolisen ihanuuden ylistyslaulu, mikä näyttää samalla tarkoittavan mm. suoranaista kannustamista kiusaamiseen, tappelemiseen ja opiskelun tärkeyden vähättelyyn. Ja missä sen ainoan jotenkuten uskottavan "hylkiö"tytönkin (Joan Carroll) pianonpimputtaja-isä (William Gargan) mahtoi aikansa huidella, ja miksi kyseinen hiljaa tuijottava rautakanki otettaisiin takaisin kuvioihin myös äidin (Martha Sleeper) toimesta ihan tuosta noin? Mitään kummempaa hyväksikäyttöä O'Malley ei sentään näytä harrastavan, ainakaan kuvissa... Henry Travers, Ruth Donnelly, Rhys Williams, Una O'Connor.


Ristiriitoja

Conflict

Curtis Bernhardt 1945 rikos/draama

* *

Varakas insinööri nimeltä Richard Mason (Humphrey Bogart) on viiden avioliittovuoden jälkeen lopen kyllästynyt vaimoonsa Kathryn’iin (Rose Hobart), haaveillen sen sijaan palavasti tämän nuoremmasta Evelyn-sisaresta (Alexis Smith) ilman että viimemainittu asiasta edes tietoinen. ”Eroa ei kaikesta huolimatta heru” ilmoittaa Kathryn napakasti, jolloin miehen päässä alkavat pyöriä yhä synkemmät suunnitelmat: ensialkuun koko kolmikko selviää täpärästi auto-”onnettomuudesta” vain Masonin katkenneella jalalla… Koukuttavasti edennyt murhadraama vesittyy pahan kerran loppuratkaisuunsa, saattaen samalla edeltäneet tapahtumat/juonittelut aikamoisen naurettavaan valoon. Lisäksi se miten raajarikko-Mason varsinaisesti toteutti oman autonsa suojissa istuneen (ja tuota pikkusiskoaan vieläpä nätimmän) vaimonsa murhan jää tyhmästi hämärän peittoon. Sydney Greenstreet, Charles Drake, Grant Mitchell, Patrick O’Moore, Ann Shoemaker, Edwin Stanley.


© Excelsa Film

rome_open_city_lowres-detail-main.jpg

Rooma -avoin kaupunki

Roma cittá aperta

Roberto Rossellini 1945 draama/sota

* * * ½

Rooma (kuten Pariisi) julistautui II maailmansodan syttyessä "avoimeksi kaupungiksi", eli siellä ei ollut mitään sotilaallisia kohteita eikä sitä näin ollen laajamittaisesti pommitettu. Tässä kuitenkin saksalaiset etsivät paikallisia vastarintaliikkeen miehiä totutun tehokkaalla tavallaan... Italialaisen neorealismin lähtölaukaukset pamahtivatkin lähinnä natsien pyssyjen suista heidän teloittaessaan epäiltyjä ja mahdollisia epäiltyjä: dramaattisimmassa kohtauksessa ammutaan kadulle nuori äiti (Anna Magnani) - eli realismia on se kun kaikki menee päin helvettiä... Aldo Fabrizi, Francesco Grandjacquet, Vito Annichiarico, Marcello Pagliero.


© RKO Radio Pictures

body-snatcher-karloff.jpg

Ruumiinsieppaajat

The Body Snatcher

Robert Wise 1945 kauhu

* * *

Horror-ikonit Boris Karloff ja Bela Lugosi pistelevät parastaan tässä Robert Louis Stevenson'in kuuluisassa tarinassa (1884) tohtorista (Henry Daniell), jonka ruumiille tekemänsä anatomiset kokeet vaativat yhä tuoreempia ja tuoreempia koekaniineja... Aikansa tyyliin halvalla toteutettua mutta pahaenteisen tehokasta valoilla ja varjoilla tunnelmointia. Edith Atwater, Russell Wade, Rita Corday, Sharyn Moffett, Donna Lee.


San Antonio

San Antonio

David Butler 1945 western

* * ½

Teksasilainen Clay Hardin (Errol Flynn) oli tullut joitakin aikoja takaperin pakotetuksi siirtymään Meksikon puolelle rajaa hämäräbisneksiä harrastavien karjamiesten toimesta - vaan toteaa nyt sitten ajan olevan viimein kypsä lähteä tasoittamaan tilejä luottokaverinsa (John Litel) avustuksella itse pääkallopaikalle eli San Antonion kaupunkiin... Huumorilla höystetty mutta loppua kohden ratkaisevien yhteenottojen koittaessa totutun väkivaltaiseksi kääntyvä peruslänkkäri. Flynn velmuilee vähän liiankin kanssa taas, jääden kuitenkin sillä osastolla peräti kakkoseksi S.Z. ’Cuddles’ Sakall’in umpirasittavalle ”lihava höpöttäjä” –hahmolle tällä kertaa. Parasta kamaa keskimääräistä moniulotteisemmat roistot Victor Francen ja Paul Kelly. Alexis Smith, Florence Bates.


Sotakirjeenvaihtaja

The Story Of G.I.Joe

William A. Wellman 1945 sota

* * ½

Erään 2. maailmansodan komppanian tarina kerrottuna kuuluisan sotakirjeenvaihtajan Ernie Pyle’n (Burgess Meredith) näkökulmasta ja kyseisen yksikön taisteluista Tunisiassa, Sisiliassa ja manner-Italiassa v.1943... Pätevä mutta rutiinimainen sotakuvaus, jonka suurin miinus tulee tuosta lähes pelkästään mykkänä tapahtumia sivusta toljottelevasta Meredithista. Muutenkin homma kulkee puuduttavasti alusta loppuun samoja latuja taistelujen välisine pulinoineen ja koti-ikävineen, parasta antia Robert Mitchum joka tekee läpimurtonsa tähtiluokkaan sankariluutnanttina. Oikea Pyle kaatui japanilaiskonekiväärin luoteihin Okinawalla pari kuukautta ennen leffan ensi-iltaa. Freddie Steele, Wally Cassell, Jimmy Lloyd, John R. Reilly, William Murphy.


Suuri unelma

A Song To Remember

Charles Vidor 1945 draama/musiikki

* *

Puolalaisen säveltäjämestarin ja pianistivirtuoosin Frédéric Chopin'in (1810-49) tarina Cornel Wilde'n (odotetun jäykähkösti) tulkitsemana: nousunsa ihmelapsesta sekä opettajansa Josef Elsner'in (Paul Muni) että toisen legendan Franz Liszt'in (Stephen Bekassy) horjumattomalla tuella lopulta Euroopan hoveihin ja ennen kaikkea yhdeksi Pariisin eliittipiirien palvotuista taiteilijanimistä - joihin kuuluu myös rakastajakseen realisoituva boheemi naiskirjailija George Sand (Merle Oberon)... "Polish sand had to make way for George Sand" hehe... Wilden lisäksi muutenkin kuivakkaan ja joka kohtaukseltaan tasapaksuksi jäävän historiikin pelastavat vain onneksi sitten sitäkin kuolemattomammat sävelmät, mutta ei edes ikikiihkeä Muni pontevuudestaan huolimatta kokonaisuutta paljoa paranna jo kovin ennalta-arvattavan tuttuine maneereineen. Ärsytti myös hieman tuo päätähden hiuksia myöten pielessä oleva ulkomuoto, ja varmasti vain siksi kun ei esihistoriallisella 1940-luvulla moista hämytukkaa voinut kukaan mies kuvitella pitävänsä edes leffaroolin vuoksi! Nina Foch, George Colouris, Howard Freeman.


Tie tähtiin

The Way To The Stars/ Johnny In The Clouds

Anthony Asquith 1945 sota/draama

* * ½

‘Puolipennin’ niitty on sittemmin ehtinyt rehevöitymään ja rakennuksensa jääneet tyhjiksi, mutta v.1940 Britannian ja Natsi-Saksan sodan riehuessa kuumimmillaan kyseinen kenttä oli yksi monista Kuninkaallisten ilmavoimien täyspäiväisessä käytössä oleva - ja sitten parin vuoden päästä saapuivat amerikkalaiset tervetulleina liittolaisina keventämään englantilaispilottien taakkaa, tuoden toki samalla omat pienet kulttuurieroavaisuutensa mukanaan… Pätevä kertomus sekä loppuun asti kurimuksesta selvinneistä että vähemmän onnekkaistakin II maailmansodan ratkaisevimman aselajin urhoista. Jää kuitenkin lähes pelkästään taistelutehtävien välissä vietetyn parakkielämän kuvaukseksi naissuhteineen kaikkineen - ja vaikka mm. Michael Redgrave runoilevana brittisankarina ja Douglass Montgomery tämän kauniiseen leskeen (Rosamund John) myöhemmin ihastuvana jenkkivieraana erinomaisia, niin tyypillisen ennalta-arvattavaa tavaraa yhtäkaikki. Tosin ihmetystä herätti Renée Asherson’in kohtelu ikiarvoituksellisen John Mills’in toimesta, ainakaan minä en keksinyt syytä moiseen (jos kyseessä oli sinänsä typerä huoli tytön pään kestämisestä oman mahdollisen turmanlennon jälkeen niin kai nyt senkin voi ääneen sanoa)… Huomattavasti ikäistään (32) vanhemman näköinen Trevor Howard debytoi laivueenkomentajana kun taas tätäkin puolet nuorempi, sirkeän söötti Jean Simmons käväisee lavalla innostamassa sotilaspojat heiloineen yhteislauluun. Stanley Holloway, Basil Radford, Bonar Colleano, Joyce Carey, Felix Aylmer, Nicholas Stuart, David Tomlinson, Bill Owen, Grant Miller.


Tuhlattuja päiviä

The Lost Weekendacademy_award_trophy.jpg

Billy Wilderacademy_award_trophy.jpg 1945 draama

* * ½

Tavallista näppärämpi dialogi tekee tästä yhdestä ensimmäisistä alkoholin vaaroista saarnaavista Hollywood-elokuvista keskivertoa vähemmän tylsän addikti-kuvauksen. Parhaan elokuvan ja ohjaajan oscar meni silti liioittelun puolelle, Ray Milland'inacademy_award_trophy.jpg pääosapysti sen sijaan välttämättä ei. "Tulevan Amerikan presidentin silloinen vaimo" Jane Wyman on oikein nätti mutta hieman rasittavankin lojaali toivotonta juoppomiestä kohtaan. Phillip Terry, Howard Da Silva, Doris Dowling, Frank Faylen.


© Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)

16145-thevalley-13679399457.69.jpg

Tuomion laakso

The Valley Of Decision

Tay Garnett 1945 draama

* * *

Pittsburgh, 1873. Paikalliselle Scott’in teräsmagnaattisuvulle ikikatkeran, tehdasonnettomuudessa jalkansa menettäneen irlantilaisen Rafferty’n perheen isäpapan (Lionel Barrymore) elämä järkkyy entisestään kun tyttärensä Mary (Greer Garson) ilmoittaa menevänsä nimenomaan viimemainittujen kartanoon sisäköksi. Scottin veljeksistä keskimmäinen ja isänsä (Donald Crisp) uskollisin teräsperinteen jatkaja Paul (Gregory Peck) iskee välittömästi silmänsä uuteen ja hehkeään palvelusväen edustajaan, huolimatta jo ”puoliksi kihlatusta” lapsuudenkumppanistaan (Jessica Tandy) - mutta niin sosiaaliset kuin taloudellisetkin paineet uhkaavat synkentää kaikkien osapuolten tulevaisuudennäkymiä... Laatuisa draama erinomaisesti rakenneltujen henkilöhahmotusten myötä: näiden ihmisten kohtaloista välittää, ja siksipä erityisesti tuo väkivaltaiseksi kääntyvä ”siltaneuvottelu” –kohtaus tekee aidosti vaikutuksen traagisine kuolemantapauksineen. Gladys Cooper, Preston Foster, Marsha Hunt, Dan Duryea, Marshall Thompson, Reginald Owen, Arthur Shields. 8-vuotias Dean Stockwell debytoi Peckin poikana, ja aikoo jatkaa edelleen uraansa myös vuonna 2015.


Vain sinulle

Hannu Leminen 1945 draama

* ½

Varsinaissuomalainen maalaistyttö Elina (Helena ”ohjaajanvaimo” Kara) haaveilee pääsystä kaupunkiin ja opiskelemaan, mitä varsinkaan isäukkonsa (Kalle Viherpuu) ei ota kuuleviin korviinsa. Vakavanpuoleisen hevosreki-onnettomuuden seurauksena Elina kuitenkin kuljetetaan Helsinkiin asti maan parhaan päävamma-spesialistin (Olavi Reimas) hoiviin, tapahtumaan osasyyllisen metsänhoitajan Lauri Kulovaaran (Tapio Rautavaara) myötävaikutuksella... Tapsan debyyttisuoritusta (siis jo ennen keihäskultaansa tai edes EM-pronssiaan 1946) pidettiin aikalaiskriitikoiden mielestä ”yllättävän hyvänä”, mutta kyllä hän jo tässä se ihan sama rautakanki on kuin koko loppu-uransakin. Asiaa ei tietenkään helpota tämänkään suomituotannon ihmissuhde- ja muut juonikiemuransa, mitkä eivät henkäile edes alustavaa uskottavuutta. Siiri Angerkoski, Elsa Rantalainen, Aino Lohikoski, Thure Bahne, Matti Lehtelä, Arvo Lehesmaa.


Verta auringossa

Blood On The Sun

Frank Lloyd 1945 jännitys/toiminta

* * ½

Kirjeenvaihtaja Nick Condon (James Cagney) omaa myös syksyllä 1941 koko Tokion terävimmän kynän mitä juttujensa sisältöön tulee, niinpä mies ei säästele yhtään koskien japanilaisten maailman - tai ainakin Tyynen meren alueen - valloitussuunnitelmienkaan paljastamisia. Pääkohteekseen on valikoitunut kiero ministeri nimeltä Giichi Tanaka (John Emery), joka huvittuneen ulkokuorensa alla on pikkuhiljaa menettämässä kärsivällisyytensä Condonin suhteen… Cagney huseeraa totuttuun malliin sinne sun tänne, päästen jopa käyttämään (ensi kertaa elokuvahistoriassa?) judotatamilla opittuja itsepuolustustaitojaan myös karateliikkeiden muodossa. Se ettei miestä lukemattomista tilaisuuksista huolimatta hengiltä saada ”japanilaisten” toimesta (ei edes lopuksi tarvitse nyt sankarillisesti uhrautua) tietysti taas sitä älyttömintä tavaraa, samalla kuin edellämainitut lähinnä karikatyyrihahmoja poliisipäällikkö (Marvin Miller) etunenässä. Sylvia Sidney, Porter Hall, Robert Armstrong, Wallace Ford, Rosemary DeCamp, John Halloran, Leonard Strong, James Bell, Rhys Williams, Frank Puglia.


92. kadun talo

The House On 92nd Street

Henry Hathaway 1945 jännitys

* * ½

Tiukasti tositapahtumiin pureutuva kuvaus Yhdysvaltain tiedustelupalvelu FBI:n hellittämättömällä tehokkuudella suorittamasta Natsi-Saksan II maailmansodanaikaisen, Amerikan itärannikolla toimineen vakoilurenkaan paljastamisesta sekä hävittämisestä – ja aivan erityisesti Manhattan-projektin tietovuotoja koskien… Semi-dokumentaarinen toteutus aitoine tapahtumapaikkoineen ja kerrtojanäänineen (Reed Hadley) kaikkineen vie tietysti muassaan myös suurimman draaman ja jännityksen, semminkin kun alusta asti ilmiselvää ettei tämäkään natsiporukoiden operaatio tulisi johtamaan yhtään mihinkään – lukemattomien muiden vielä paljon enemmän silkkaa kärsimystä ja tuhoa tuottavien (itselle ja muille) rikostensa ohessa. Vuosien myötä yhä vainoharhaisemmaksi ja despoottisemmaksi äityvän J.Edgar Hoover’in kyseenalaisen maineen kiillotus sekä ”ikuisen johtajuutensa” varmistus juuri näiden menestysten ansiosta jäi siten koko tapahtumasarjan kauaskantoisimmaksi saavutukseksi. William Eythe, Lloyd Nolan, Signe Hasso, Leo G. Carroll, Gene Lockhart, Lydia St.Clair, William Post Jr., Harry Bellaver, Bruno Wick, Harro Meller, Charles Wagenheim, Alfred Linder.



Paras elokuva: Rooma -avoin kaupunki (Roberto Rossellini)

Miespääosa: Aldo Fabrizi (Rooma -avoin kaupunki)

Naispääosa: Joan Crawford (Mildred Pierce -amerikkalainen nainen)

Miessivuosa: Michael Redgrave (Kuolema kulkee yöllä)

Naissivuosa: Angela Lansbury (Dorian Grayn muotokuva)