© David W. Griffith Corp.

fotograma-de-the-birth-of-a-nation-1915.jpg

Kansakunnan synty

The Birth Of A Nation

D.W.Griffith 1915 draama/sota/western

* * * *

Suunnilleen nykymuotoisen Amerikan Yhdysvaltojen syntytarina: pääteemoina Sisällissota, mustien valtaannousu Etelän kärsittyä tappion, Lincoln'in murha ja Ku Klux Klanin perustaminen "neekereiden järjestykseenpalauttamiseksi"... "Historiaa salaman kirjoittamana", totesi tästä draama- ja sotaelokuvan isästä jo presidentti Woodrow Wilson aikoinaan. Varmasti myös kaikkien aikojen kiistanalaisin teos yltiörasistisen sisältönsä ansiosta, tosin totuuttahan on monenlaista: tämä on se etelävaltiolainen versio asiasta. Tuleva ohjaajakuuluisuus Raoul Walsh vilahtaa presidentinmurhaaja John Wilkes Booth'in roolissa, kun taas ihana "Pikkulintu" Lillian Gish jatkoi elokuva- ja teatteritöillä 1990-luvun alkuun... Henry B. Walthall, Mae Marsh, Violet Wilkey, Miriam Cooper, George Siegman, Joseph Henaberry, Donald Crisp.


© Triangle Film Corporation/Wark Producing

film-intolerance-1916-e1375061841656.jpg

Suvaitsemattomuus

Intolerance: Love's Struggle Throughout The Ages

D.W.Griffith 1916 draama

* * *

"Endlessly rocking the cradle"... Neljä tarinaa eri aikakausilta ihmisen "suvaitsemattomuudesta": muinainen Babylonia, Jeesus Juudeassa, Pariisi 1500-luvun Pärttylinyön verilöylyn aattona sekä 1910-luvun Amerikka lakkomellakoineen... Suureellinen historiallinen monumentti, jossa päitäkin irtoilee (nukeilta) komeasti taistelujen tuoksinassa. Mae Marsh, Lillian Gish, Walter Long, Miriam Cooper. Ynnä lukuisia tunnettuja tulevaisuuden ohjaajanimiä kuten Tod "Freaks" Browning ja W.S. "Tarzan" Van Dyke.

Katkenneita kukkasia

Broken Blossoms or The Yellow Man And The Girl

D.W.Griffith 1919 draama/rikos

* *

15-vuotias Lucy (Lillian Gish) asustaa ottoisänsä (Donald Crisp) kanssa Lontoon slummialueella, jossa myös lukuisat maahanmuuttajat harjoittavat liiketoimiaan kuten mm. kiinalainen Chen (Richard Barthelmess). Viimemainittu onkin salaa ihastunut sööttiin teinityttöön, jota puolestaan nyrkkeilijänä paikallista kuuluisuuttakin saavuttanut isänsä pahoinpitelee harva se päivä... Ajalleen tyypillisesti pohjamutia myöten koruton moraliteetti-draama, jossa (25-vuotias) Gish ei voisi olla sääliteltävämpi, Crisp julmempi ja Barthelmess (jonka edustamaa "kiinalaista näkökulmaa" en oikein tajunnut) hyveellisempi hahmo. Kaksi ensinmainittuahan teki sittemmin loistavan uran myös äänielokuvan tulon jälkeen ja Barthelmesskin jonkinlaisen. Arthur Howard, Edward Peil Sr., George Beranger.


© Decla Bioscop AG

caligari.jpg

Tri Caligarin kabinetti

Das Cabinet des Dr. Caligari

Robert Wiene 1919 draama/kauhu

* * * ½

Kaksi potilasta istuu mielisairaalan pihalla. Toinen alkaa kertoa karmeaa tarinaa oudosta tohtorista nimeltä Caligari (Werner Krauss) ja tämän zombiemaisesta apulaisesta Cesare'sta (Conrad Veidt), joka osaa ennustaa ihmisten kohtalot unissaan: esimerkiksi jos jonkun paikallaolijan ilmoitetaan kuolevan aamunkoitteessa, niin se varmistetaan henkilökohtaisesti että näin myös tapahtuu... Samanlainen perusteos kauhuelokuvalle kuin on "Kansakunnan synty" (1915) yleensä elokuvalle - huolimatta sodanjälkeisen Saksan rutiköyhyydestä jolloin myös tämän filmin kohdalla oli tehtävä välttämättömyydestä hyve ja toteutettava se niin surrealistisin lavastein kuin mahdollista (jopa puiden varjot maalattu!). Lopputulosta voi pitää upeana ja suurinpiirtein vaikuttavimpana tavarana mitä mykkäelokuvan keinoin saattoi saavuttaa. Friedrich Feher, Lil Dagover.


The Last Of The Mohicans

The Last Of The Mohicans

Clarence Brown, Maurice Tourneur 1920 seikkailu/sota

* * ½

Brittien ja Ranskan Seitsenvuotinen sota riehuu myös Amerikan siirtokunnissa 1757. Fort William Henryn linnakkeen päällikkö eversti Munro (James Gordon) hälyttää parin päivämatkan päässä sijaitsevasta Fort Edwardista kaikki liikenevät voimat apuun, sillä tilanne alkaa olla toivoton. Sotilasjoukkojen lisäksi matkalle lähtevät Munron juuri emämaasta saapuneet tyttäret Cora (Barbara Bedford) ja Alice (Lillian Hall), mutta eivät arvaa että oppaanaan toimii kiero ja brittien kuolemaa vannonut huron-soturi Magua (Wallace Beery)... James Fenimore Cooper'in (1789-1851) kirjaklassikon ensimmäissä elokuvasovituksessa keskitytään alkupuolella vain varsin pienimuotoisiin kahakoihin, kunnes sitten lopussa homma yltyykin yllättävän brutaaliin joukkoverilöylyyn kovasti "Kansakunnan syntyä" (1915) muistuttavine kuvastoineen. Pääosan (17-vuotias) leidi Bedford oikein nätti mutta kovin välinpitämättömän oloinen kohtauksesta toiseen, sen sijaan myöhempien versioiden (1936, 1992) supersankari Hawkeye (Harry Lorraine) tässä täysin sivuroolissa vähemmän komeine naamatauluineen! Alan Roscoe (Uncas), Theodore Lorch (Chingachgook, heimonsa viimeinen), Henry Woodward, George Hackathorne, Nelson McDowell.


Läpi myrskyn

Way Down East

D.W.Griffith 1920 draama

* *

Vanhan äitinsä (Frances Landau) kera köyhässä maatalossa asuva uusenglantilainen tyttö Anna Moore (Lillian Gish) joutuu pakon edessä lopulta lähtemään rahanlainaus-reissulle varakkaan Tremont-nimisen sukulaisperheen kartanoon. Serkkunsa yrittävät kuitenkin ensi alkuun auttaa Annaa muuten esim. paremmin vaattein jne, eikä aikaakaan kun tähän iskee silmänsä eliittipiireissä tunnettu hurmuri-playboy nimeltä Lennox (Lowell Sherman). Mies huijaa viattoman neidon tekaistuun avioliittoon, saattaa raskaaksi ja sitten hylkää tämän muitta mutkitta – ja kun sekä vastasynytynyt vauvansa että myös äitimuori menehtyvät nopeaan tahtiin, ei Annan auta muu kuin menneisyytensä salaten koittaa päästä piikatytöksi ensimmäiseen vastaanottavaiseen taloon... ”Yksinkertainen tarina tavallisista ihmisistä” kestää silti sen yli 150 minuuttia, ja totutun valloittavasta Gishista huolimatta aikakautensa moraalikäsityksiä nimenomaan mitä naisten asemaan tuli nykykatsojan mahdoton niellä/hyväksyä. No, toisaalta hyvä että edes onnellista loppua pukkasi ettei yhtämittaisen kaltoinkohtelun päätteeksi ja todellisen nyyhkydraaman nimissä sentään lumihankeen jätetty ”haisevaa lutkaa” hengiltä paleltumaan... Richard Barthelmess, Burr McIntosh, Josephine Bernard, Florence Short, Kate Bruce, Vivia Ogden, Porter Strong, George Neville, Edgar Nelson, Mary Hay.


Pollyanna

Pollyanna

Paul Powell 1920 draama/komedia

* * ½

Murrosikäisen Pollyanna Whittier'in (Mary Pickford) rakas isäpappa kuolee sairauden riuduttamana, jolloin tyttö lähetetään kotikonnuiltaan Ozarkin köyhiltä vuoristoseuduilta rikkaan tätinsä (Katherine Griffith) uusenglantilaiseen kartanoon. Siellä tuoreiden tuttavuuksienkin keskuudessa Pollyannan "ilon kautta" -periaate alkaa tuottaa pikkuhiljaa hedelmää... Pickfordin iskostuminen kansakunnan tietoon Koko Amerikan Sydänkäpysenä käynnistyi tämän "hellyyttävän" Eleanor H. Porter'in tyttöromaaniin pohjautuvan roolin myötä - ja kaipa hän juuri ja juuri hyvin kehittyneestä 12-vuotiaasta käy vielä 27-vuotiaanakin(!), tosin sitä huvittavampia nuo kohtaukset teini-ikäisen heilastuksensa (Howard Ralston) sekä muun lapsilauman kera... Helen Jerome Eddy, William Courtleigh, Herbert Prior, George Berrell.


Ajomies

Körkarlen

Victor Sjöström 1921 draama/rikos

* * ½

Pelastusarmeijan sisar Edit (Astrid Holm) makaa kuoleman kielissä sairasvuoteellaan uudenvuodenaattona, samalla oikein vaatimalla vaatien haettavaksi vierailulle kuulun paikallisen juopporentun David Holm'in (Sjöström) johon on palavasti rakastunut. Kyseinen herra istuskelee ryyppyporukassaan hautuumaalla ja odottelee vuoden vaihtumista, kertoileepa siinä sivussa sitten tunnelmaan sopivaa tarinaa ns. 'ajomiehestä': jos sattuu pääsemään hengestään juuri keskiyön kohdilla, saa hommakseen kuljettaa kaikkien tulevana vuotena kuolevien sielut vankkureillaan Tuonelaan... Sjöström päätti sittemmin oman urakaarensa komeasti vielä legendaarisemman ruotsalaisohjaajan mestariteoksessa "Mansikkapaikka" (1957), joka muistuttaakin paljolti myös juoneltaan tätä fantasia-klassikkoa. Pääosahepun täydellinen ja syyntakeeton kokovartalomulkkuus vie kuitenkin kaiken kiinnostuksen lopullisesta kohtalostaan, mikä menee sitten muutenkin silkaksi moraalisaarnailuksi. Hilda Borgström, Tore Svennberg, Concordia Selander, Lisa Lundholm.


© Charles Chaplin Productions

thekid2.jpg

Chaplinin "Poika"

The Kid

Charles Chaplin 1921 komedia/draama

* * *

Pikku Kulkuri (Chaplin) löytää hylätyn pienokaisen ja ryhtyy tälle isäksi, huolimatta kovin vaatimattomista elinolosuhteistaan kaupungin slummikortteleissa. Viiden vuoden päästä pojasta (Jackie Coogan) kiinnostuvat yht'äkkiä niin viranomaiset kuin masennuksistaan päässyt ja rikastunut äitinsäkin (Edna Purviance)... Ensimmäinen pitkän elokuvan mittainen Chape-klassikko on sittemmin perinteiseksi muodostuneeseen tapaan monessa kohtaa turhan sentimentaalista ja katsojan tunteisiin halvalla vetoavaa tragediaa: esim. noiden sosiaaliviranomaisten toimintatapoja käytettiin varmaan myöhemmin Gestapon koulutusohjelmassa... Mutta huumoripuoli heti herkullisesti kohdillaan, etenkin "tappelukohtaus" naurattaa alusta loppuun. Carl Miller.


Sheikki

The Sheik

George Melford 1921 seikkailu

* *

Nuori itsevarma brittineitonen (Agnes Ayres) on päättänyt lähteä mm. veljensä varoittelusta huolimatta "safarille" Saharan aavikoille - vaan ei aikaakaan kun jo tulee hirveä hätä ja epätoivo ensimmäisen vastaantulevan Allahin soturipäällikön (Rudolph Valentino) napatessa mukaan haaremiinsa... Valkoisen miehen (ja naisen?) perimmäisiä pelkoja antaumuksella heijasteleva älyvapaa aavikkoseikkailu, vaikka toki varmuuden vuoksi piti arabi-Valentinon paljastua lopuksi oikeasti brittiläis-espanjalaiseksi... Enkä nyt ole ihan varma kannattiko edellämainitun (vain 31-vuotiaana kuolleen) könsikkään perään neitojen ihan siihen malliin 1920-luvulla kuolata kuin aikalaistarinat kertovat - toisaalta mikäs minä olen sanomaan? Adolphe Menjou, Walter Long, Lucien Littlefield, George Waggner, Ruth Miller, Charles Brinley.


Nosferatu

Nosferatu, eine Symphonie des grauens

F.W.Murnau 1922 kauhu

* * ½

Klassinen kauhutarina Bram Stoker'in "Dracula" (1897) -romaanin pohjalta, jonka pääosassa verta himoitsee kuitenkin tekijänoikeussyistä kaljupäinen, suippokorvainen ja rotannaamainen vampyyrikreivi Orlok (Max Schreck). Karpaattien vuoristosta matkaa hirviö Wisburgin saksalaiskaupunkiin ja alkaa levittämään tuhoa paikallisessa asujaimistossa myös ruton muodossa... Joistain mieleenjäävistä tilannekuvista huolimatta mykkäelokuvan synnit liian silmiinpistäviä: hysteerisen ylinäyttelyn ohessa kerronta laahustaa eteenpäin etanan vauhdilla. "Nosferatu" on romaniaa ja tarkoittaa "kuolematonta". Gustav von Wangenheim, Greta Schröder, Georg H. Schnell, Ruth Landshoff, Gustav Botz, Alexander Granach.


Notre Damen kellonsoittaja

The Hunchback Of Notre Dame

Wallace Worsley 1923 draama/toiminta

* * ½

Pariisi 1482. Ranskan pääkaupungissa kuohuu jo kolmisensataa vuotta ennen kuuluisaa vallankumousta köyhälistön ja aristokraatti-eliitin välillä - ja eräänä mahdollisena ruutitynnyrin sytyttäjänä pidetään jumalaisen kaunista mustalaistyttöä nimeltä Esmeralda (Patsy Ruth Miller), johon ollaan ihastuttu yli luokkarajojen. Neitosta katselee kaihoiten kirkkonsa parvelta myös kelloja soitteleva rujo kyttyräselkä Quasimodo (Lon Chaney)... Muistettavasta ulkomuodostaan ja "tittelistään" huolimatta Chaney jää selkeästi Millerin varjoon mitä varsinaisiin tapahtumien kuvauksiin tulee tässä myös lukuisia mahtavia joukkokohtauksia sisältävässä eepoksessa Victor Hugo'n klassikosta (1831). Hieman liikaakin yllätyskäänteitä ja yhteensattumia teatraalisen mykkäilmeilyn ohessa tarjolla. Norman Kerry, Nigel De Brulier, Raymond Hatton, Brandon Hurst, Kate Lester, Tully Marshall.


Nummisuutarit

Erkki Karu 1923 komedia

* *

Nummisuutarin (Alarik Korhonen) poika Esko (Axel Slangus) lähtee nättiä Kreetaa (Märta Hansson) riiaamaan Karrin suvun maatilalle, mutta ehtiikin vain parahiksi tämän hääjuhliin ”puusuutari” Jaakon (Åke Svensson) ollessa sulhona. Eskolla alkaa tilanteen vuoksi keittämään illan edetessä yhä pahemmin eikä auta kenenkään, ei edes kaverinsa Mikko Vilkastuksen (Aku Käyhkö) järkipuhe... Yllättävän ehjä Suomi-Filmin mykkäteos Aleksis Kiven klassisesta näytelmästä (1864), tietysti se ettei puhetta kuule saattaa olla monessa kohtaa ihan etukin... Suomen yhtä yleisintä sukunimeä eli Korhosta löytyy näyttelijäluettelosta peräti kolmin kappalein, joista Kristo-seppää esittävän Jaakon ja tosielämänkin siippansa Heidin (os. Blåfield) jälkikasvusta tunnetuin sai nimekseen Marja. Pitkän teatteriuran tehnyt viimemainittu ”Helge Heralan leski” porskuttaa edelleen (2012) 88-vuotiaana, sen sijaan äitinsä kuoli valitettavasti vain kolmekymppisenä angiinatulehdukseen. Adolf Lindfors, Kirsti Suonio, Antero Suonio.


© Joseph M. Schenck Productions

ourhospitality.jpg

Ruutia, räminää ja rakkautta

Our Hospitality

Buster Keaton, John G. Blystone 1923 western/komedia

* * *

1830-luku. Newyorkilainen McKay-niminen nuorimies (Buster Keaton) saa kuulla olevansa kaukana lännessä sijaitsevan maatilan omistaja, mutta ei sitä että lähiseudun Clanfield'in tilusten miesväki vannonut päästävänsä päiviltä jokaisen tapaamansa McKayn kymmeniä vuosia kestäneen sukuvihan perinteitä noudattaen... Keatonin lännenmaisemiin sijoittuva makaaberi komediaklassikko ei ole aivan parhaiden töidensä veroinen, silti naurattaa tasaisin väliajoin - makeimmin hervoton loppukohtaus... Sekä "Kivikasvon" vauvaikäinen poika että kuusikymppinen isäpappa mukana pikkurooleissa. Natalie Talmadge, Joe Roberts, Ralph Bushman, Craig Ward.


© Hal Roach Studios

safety-last-1923.jpg

Turvallisuus viimeiseksi

Safety Last!

Fred C. Newmeyer, Sam Taylor 1923 komedia

* * * ½

Rillipäinen ja olkihattuinen toimistotyöntekijä (mykänajan eräs suosituimmista koomikoista eli Harold Lloyd) keksii mielestään mainion mainoskikan asiakkaiden kiinnostuksen herättämiseen: palkataan kuuluisa akrobaatti 'Ihmiskärpänen' kiipeämään firman pilvenpiirtäjärakennuksen pystysuoraa seinää alhaalta katolle asti. Tietenkin käy sitten niin ettei tilattu heppu pääsekään paikalle ja idean isä saa lähteä itse kapuamaan... Muutamakin "hiuskarvan varassa" -tilanne kohtaa Lloydia loputtoman tuntuisen suorituksensa kestäessä ja etenkin tuo kellotaulun varassa roikkumisensa yksi elokuvahistorian kuuluisimpia näkymiä. Mildred Davis, Bill Strother, Noah Young, Westcott Clarke.


Ahneus

Greed

Erich von Stroheim 1924 draama

* ½

Klassikkokertomus siitä miten otsikossa mainittu perisynti ajaa ihmisen kuin ihmisen tuhoon - mutta valitettavasti aikalaistapaan äärimmäisen yksinkertaistetussa ja sormella osoittelevassa muodossa: normaalin vastenmielistä ilmeilyä eikä mitään asiaa keskustella loppuun asti tai edes puoleenväliin. Pääosiinkin saatu olemukseltaan ja käytökseltään leffahistorian kenties sietämättömimmät äijät ikinä, etenkin tuo "maailman piheimmän naisen" (Zasu Pitts) kanssa naimisiin hinkuava "maailman vahvin (ja tyhmin) hammaslääkäri" (Gibson Gowland) riehuu ja sekoilee kuin jokin juoppohullu Jakomäestä. Enkä muuten pidä kivikaudenaikaisia luolapiirroksiakaan erityisen hyvälaatuisina sinänsä... Jean Hersholt, Dale Fuller.


Hän joka saa korvapuustit

He Who Gets Slapped

Victor Sjöström 1924 draama

* * ½

”Tuhatkasvo” Lon Chaney esittää keksijää, joka tulee törkeästi petetyksi niin rahoittajansa (Marc McDermott) kuin vaimonsakin (Ruth King) taholta. Murtunut mies pestautuu sirkukseen klovniksi, jotta inhimillinen nöyryytyksensä olisi täydellinen… Mykkäelokuville tyypillinen moraliteettitarina ruotsalaiselta ohjaajalegendalta, jossa raastavaa symboliikkaa tarjolla nyt oikein kahmalokaupalla. Vaikuttavia kohtauksia himmentää myös lajityypilleen uskollinen tuskastuttava viipyily: jokainen dramaattinen tilanne pitää lypsää pohjia myöten kuiviin. Norma Shearer, John Gilbert, Tully Marshall.


© Buster Keaton Productions

sherlock-1.jpg

Kovaa kyytiä ja kaunokaisia

Sherlock Jr.

Buster Keaton 1924 komedia/toiminta/rikos

* * * ½

Mykkäkomedian legendan ehkä paras (tosin vain 45-minuuttinen) vauhtifarssi, jossa etenkin lopun takaa-ajokohtaus saa haukkomaan henkeä. Ikimuistoisiin hetkiin kuuluu myös elokuvaprojektoria työkseen hoitelevan mutta oikeasti salapoliisiksi hamuavan Keatonin sivupersoonan hyppääminen valkokankaan läpi siellä pyörivään filmiin seikkailemaan. Kathryn McGuire, Ward Crane, Erwin Connelly, Joe Keaton.


© Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)


Ben-Hur

Ben-Hur: A Tale Of The Christ

Fred Niblo 1925 draama/seikkailu/toiminta

* * *

”Juutalaisten Kuningas” syntyy beetlehemiläisessä eläinsuojassa Maria’lle (Betty Bronson, 19v) ja Joosef’ille (Winter Hall, 53v!) keisari Augustuksen hallintokaudella. Parikymmentä vuotta myöhemmin rikkaan jerusalemilaissuvun nuori perijä Juuda Ben-Hur (Ramon Novarro) saa katkerasti huomata, että lapsuudenkaverinsa Messala (Francis X. Bushman) pitää valloitettua kansaansa alempiarvoisena siinä missä muutkin roomalaisupseerit - ja kohta onnettoman väärinkäsityksen seurauksena Messala peräti vangitsee Ben-Hurin perheineen ja passittaa ”kapinoitsijan” kaleeriorjaksi… Ensimmäinen elokuvaversio Lew Wallace'n romaanista (1880) nousi samalla odotetusti koko Hollywoodin mykänajan historian kalleimmaksi tuotannoksi. Lavastus onkin kaikinpuolin komeaa ja eteneminen miellyttävän nopeatahtista, kun taas roolihahmoista erityisesti Messala jää turhan yksi-ilmeiseksi – ja Jeesuksen kasvojen pitäminen piilossa tyhmä ratkaisu (kuten myös v.1959) kun kerran leffassa läsnäolijat ihmeidentekijän tietenkin näkevät… Sen sijaan Neitsyt Maria -Bronson suorastaan häikäisee kauneudellaan eikä edes Viisaiden Tietäjien joukosta löydy murjaania tällä kertaa! May McAvoy, Claire McDowell, Kathleen Key, Nigel de Brulier, Frank Currier, Carmel Myers, Mitchell Lewis, Leo White.


Kadonnut maailma

The Lost World

Harry O. Hoyt 1925 scifi/seikkailu

* * ½

Professori Challenger (Wallace Beery) on jo jonkin aikaa hämmästyttänyt ihmisiä vakuutteluillaan, että keskeltä Amazonian viidakoita löytyy dinosaurusten asuttama "kadonnut maailma". Mutta että saisi yleisön ja varsinkin lehdistön uskomaankin juttuun niin tarvittaisiin tietenkin todisteita mieluiten elävän otuksen muodossa: siispä retkikunta kasaan ja menoksi... Willis O'Brien'in luomia hirmuliskoja piisaakin sitten paikan päällä enemmän kuin lääkäri määrää, niin ettei hetken hengähdysaikaa uskaliaille löytöretkeiljöille suoda. Tosin hämmästyttävää kyllä yksikään ihmiskunnan edustaja ei tulekaan nyt syödyksi, ja vielä oudompaa se miten porukalta uupuu kokonaan valo- & elokuvauskoneet matkasta: vain kauhealla säkällä saavat lopuksi kotimatkalle mukaan elävän "brontosauruksen" todistuskappaleeksi, joka päästetään tietenkin mm. myöhemmän sukulaisteoksen "King Kong"in (1933) tapaan karkuun suurkaupungin kaduille riehumaan. Arthur Conan Doyle'n tekstiin (1912) pohjautuvasta hirviömellastuksesta huolimatta parasta antia yllättävän huumoripitoinenkin vuorosanailu. Bessie Love, Lewis Stone, Lloyd Hughes, Alma Bennett, Arthur Hoyt.


© Charles Chaplin Productions

gold_rush_c.jpg

Kultakuume

The Gold Rush

Charles Chaplin 1925 komedia

* * * *

Pikku Kulkuri (Chaplin) on lähtenyt tuhansien muiden onnenonkijoiden tapaan kohti Alaskaa ja Klondiken kultamaita nopean rikastumisen toivossa... Pikku Perfektionistin paras mykkäteos: Charlie syö kenkää ja tanssittaa sämpylöitä, Georgia Hale lumoaa haaveilujen kohteena. Yksi vika näissä leffoissa ("Kaupungin valot" (1931) kaamein esimerkki) kuitenkin on: kulkuri aina niin ärsyttävän pateettisen säälittävä hahmo että koko homma haisee jo pahasti katsojan manipuloinnille - varsinkin kun tietää millainen pukki ja ego Chaplin siviilissä oikeasti oli, ainakin vielä näihin aikoihin. Mack Swain, Tom Murray.


Lakko

Stashka

Sergei M. Eisenstein 1925 draama

* *

1900-luvun alkupuoli Venäjänmaalla. Tehdastyöläiset toteavat olosuhteensa ikäviksi ja ryhtyvät joukolla lakkoilemaan, mutta sitähän eivät yhtiöpomot eli "kapitalistiset riistoporvarit" kauaa katsele lähettäen niin miliisin kuin keisarillisen ratsuväenkin murskaamaan niskoittelevat proletaarit… Kuvaukseltaan tietenkin uraauurtavan innovatiivinen tämäkin Eisenstein, mutta muuten ei oikein meinaa tuota huitomista ja kommaripropagandan tuputtamista jaksaa - sen agitaattoreiksi palkatun friikkiporukan jäädessä kaameimpana yksityiskohtana mieleen. Vsevolod Pudovkin teki suunnilleen saman uusiksi seuraavana vuonna (”Äiti” 1926). Maksim Shtrauh, Grigori Aleksandrov, Mihail Gomorov, I.Ivanov.


Lazybones

Lazybones

Frank Borzage 1925 draama

* * ½

Steve Tuttle (Buck Jones) on vuosisadan vaihteen maalaiskylänsä kenties laiskin nuorimies, jota kiinnostavat vain kalastushommat säännöllisten nokosten välissä ennemmin kuin mitkään tilankunnostustyöt. Silti mammansa (Edythe Chapman) jaksaa paapoa kuitenkin loppujen lopuksi hyväsydämistä Stevea, siinä missä naapurin nätti Agnes (Jane Novak) iskenyt silmänsä tähän ihan tositarkoituksella. Sitten eräänä päivänä Agnesin isosisko Ruth (Zasu Pitts) joutuu tyrannimaisen äitinsä (Emily Fitzroy) käskystä keskeyttämään opiskelunsa ja palaamaan kotimaisemiin astuakseen pakkoavioliittoon nousukasmaisen pankkimiehen (William Bailey) kera - mutta neidollapa onkin jo lapsi kainalossa epäonnisen pikaromanssin tuloksena. Steve pelastaa itsemurhaa yrittäneen Ruthin viime hetkellä koskesta, ja lupautuu ottamaan äitimuorinsakin siunauksella tuon tyttövauvan huolehdittavakseen… Omat vaikuttavat hetkensä ja lempeää huumoriakin sisältävä melodraamailu kohoaa samalla aikalaisteoksilleen tyypillisesti melkoisen epäuskottaviin mittoihin, kun ihmisten kohtalot ikäänkuin peruuttamattomasti ennaltamäärätyt vuosikymmentenkään vierähtämisestä huolimatta: esimerkkinä vaikkapa tuo Novakin kaunotar, jolla ei sitten ollut mahdollista ketään vierelleen Jonesin korvikkeeksi löytää? Samoin ilkeiden aviomiesten ja vanhempien määräysvaltaan ei näytä olevan luvassa helpotusta ”uhreille” vielä keski-ikäisenäkään - joten myös vanhan äidin mahdotonta tavata edes salaa saati paljastaa totuutta tyttärelleen (Madge Bellamy) vaikka tämä elelee suurinpiirtein seinänaapurina… Leslie Fenton, Virginia Marshall.


© Goskino

el-acorazado-potemkin.jpg

Panssarilaiva Potemkin

Bronenosets Potemkin

Sergei M. Eisenstein 1925 draama

* * *

Kertomus satamassa seisovan sotalaivan kaappauksesta Venäjän lopullista vallankumousta enteilleen kuohunnan aikana v.1905... Eräs kaikkien aikojen kuuluisimmista elokuvista, muistetaan erityisesti "verilöyly Odessan portailla" -kohtauksestaan. Kuvaukseltaan ja leikkaukseltaan edelläkävijä monella tapaa. Aleksandr Antonov, Vladimir Barsky, Grigori Aleksandrov.


Suuren oopperan kummitus

The Phantom Of The Opera

Rupert Julian 1925 rikos/kauhu

* *

Pariisin suuressa oopperassa kummittelee salaperäinen olento (Lon Chaney) 1800-luvulla niin tehokkaasti, että jopa esitysvalinnat saattavat olla mielijohteidensa armoilla. Vaan sitten kun tämä ihastuu palavasti uuteen laulajatähtöseen (Mary Philbin) ja kaappaa mukaansa jättimäisen rakennuksen katakombien uumeniin, päättävät niin viranomaiset kuin muukin väki tehdä vihdoin tilit selväksi tuon pahamaineisen hiipparin kanssa... Ja kaiken kukkuraksi se oli joku "ihan tavallinen kaheli" vaan: mikä ihme santarmeja ja muuta porukkaa oikein pidätteli? Lopussa kyllä ne kymmenet soihtu-talikko-kansalaiset löytää Chaneyn piilopaikkaan hetkessä... Teatraalista patsastelua myös riittämiin komean lavastuksen vastapainoksi. Norman Kerry, Arthur Edmund Cawere, Gibson Gowland, John St. Polis.


Suuri paraati

The Big Parade

King Vidor 1925 draama/komedia/sota

* ½

Rikkaan tehdaspohatan (Hobart Bosworth) nahjuspoika James Apperson (John Gilbert), rakennustyöläinen Slim (Karl Dane) sekä baarimikko Bull (Tom O’Brien) osuvat samaan jalkaväen yksikköön joka valmistautuu muiden amerikkalaisjoukkojen tavoin lähtemään I maailmansodan rintamille Ranskaan v.1917… Kun nuo kaverinsa on mitä on eli vain omaan napaansa tuijottava mulkku O'Brien sekä ”hauska” koska iso, tyhmä ja ruma Dane niin asetelmat kuin luotu Gilbertin perinteiselle sankariroolille - mutta mitä vielä: kultalusikka suussa syntynyt saamaton laiskimus, joka liittyy armeijaankin vain siksi kun tyttöystävänsä (Claire Adams) kuulema pitää sotilasasuisista miehistä (eli eivät siis olleet siihen mennessä jutelleet mistään asiaanliittyvästä?). Sitten paikan päällä Ranskanmaalla pettää kihlattuaan heti ensi tilaisuuden tullen, ja vihdoin varsinaiselle rintamallekin päästyä sooloilee taistelutovereineen syystä tai toisesta omiaan minkä kerkeää - tosin viimemainitulla ei hirveästi väliä kun ei noista saksalaistenkaan puolustustaktiikoista ota paljoakaan tolkkua… Ne jalkapuoli-Gilbertin terhakkaat klenkkaukset kohti rakkaansa (Renée Adorée) syliä tarjosivat sentään mojovat loppunaurut. Claire McDowell, Robert Ober.


© Buster Keaton Productions/Joseph M. Schenck Productions

general.jpg

Kenraali

The General

Buster Keaton, Clyde Bruckman 1926 komedia/sota

* * * ½

Nuorta ja pienikokoista veturinkuljettajaa (Keaton) ei tämän kovasta yrityksesta huolimatta hyväksytä Konfederaation joukkoihin Amerikan Sisällissotaan - mutta sitten kun unionilaiset kaappaavat sekä junansa että naisensa (Marion Mack) niin lupa tai ei, eikun p-kele perään... Kenties kokonaisuutena laadukkain ja ainakin tunnetuin ikitotisen koomikon filmeistä, jossa kaahaillaan junilla melkein tunnin verran homman perustuessa kuulema osittain peräti tositapahtumiin. Glen Cavender, Jim Farley, Frederick Vroom, Charles Smith.


Metropolis

Metropolis

Fritz Lang 1926 scifi

* * ½

Saksalainen scifi-elokuvan mykkäklassikko ja suurtuotanto, aiheena massojen hallinta. Tulevien aikojen merkkejä komeissa futuristisissa lavasteissa. Alfred Abel, Gustav Fröhlich, Rudolf Klein-Rogge, Theodor Loos, Brigitte Helm.


Äiti

Mat

Vsevolod Pudovkin 1926 draama/toiminta

* * ½

Venäläinen 20-luvun elokuva, joka kertoo "yllättäen" vuoden 1905 tapahtumista: punakapinalliset ja tyytymättömät tehdastyöläiset vastaan lakkorikkurit ja keisarin sotilaat, jotka pistävät taas vähemmän odottamattomasti pystyyn lopuksi kunnon teurastajaiset. Jonkinlaista teknistä taituruutta tässä ajankohta huomioiden varmasti on, mutta ainakin niitä naamalähikuvia toivoisi taas kerran pirusti vähemmän. Vera Baranovskaja, Nikolai Batalov, Aleksandr Tshistjakov. Ohjaaja itse poliisiupseerin roolissa.


Auringonnousu

Sunrise: A Song Of Two Humansacademy_award_trophy.jpg

F.W.Murnau 1927 draama/jännitys

* *

Pikkukylän maalaistalon nuori isäntä (George O'Brien) kykenee sittenkin loppujen lopuksi vastustamaan kaupungin syntisiä houkutuksia, todeten elämän olevan elämisen arvoista vain maaseudun rauhassa oman perheen huomassa... Klassinen moraliteettitarina, joka ehkä visuaalisesti aikaansa edellä mutta muuten kohtauksiltaan normaalin viipyilevä ja ylinäytelty: esimerkiksi soutelukohtauksessa ei O'Brien voisi millään enää murhanhimoisemmalta näyttää, siinä määrin että jopa nätti mutta umpityperä muijansakin (Janet Gaynoracademy_award_trophy.jpg) tajuaa viimein lähteä äijää karkuun heti rantaan päästyä... Margaret Livingston.


Flesh And The Devil

Flesh And The Devil

Clarence Brown 1927 draama

* *

Kaksi saksalaista aatelista upseerioppilasta Leo (John Gilbert) ja Ulrich (Lars Hanson) ovat myös lapsuudentovereita, ja vannoneet ”ikuisen ystävyydenvalan”. Vaan sitten naistenmies Leo ihastuu korviaan myöten tapaamaansa kreivittäreen (Greta Garbo), mikä johtaa kaksintaisteluun loukatun aviomiehen (Marc McDermott) kera: kohta Leo on pakotettu lähtemään pariksi vuodeksi maanpakoon voittajana koitoksesta selviytyneenä, pyytäen sitä ennen Ulrichia ”pitämään leskestä hyvää huolta”... Kuvalliset ansionsa ja 21-vuotias ”paholaisnainen” Garbo eivät riitä kompensoimaan muuten melkoisen ylitsevuotavaa melodramaattisuutta, jatkuvine kohtalokkaine katseineen ja kömpelöine moraalisaarnoineen. Barbara Kent, William Orlamond, George Fawcett.


Hyppyä, soutua, rakkautta

College

James W. Horne 1927 komedia

* * ½

Nuori mies (Buster Keaton) toteaa kalifornialaiseen yliopistoon päästyään miten hänenlaisensa lukutoukan on vaikea niillä avuin tyttöjä hurmata, joten aloittaa erityisesti yhtä tiettyä neitokaista (Anne Cornwall) silmälläpitäen tutustumisen kaikkiin mahdollisiin urheilulajeihin... Epätasaisen viihdyttäviä hetkiä normaaliin Keaton-malliin tarjolla, itselle mieleenjäävimmät tempaukset koetaan yleisurheilun parissa näyttämönään peräti tuleva olympia-areena eli Los Angelesin Coliseum. Harold Goodwin, Snitz Edwards, Florence Turner.


Jazz-laulaja

The Jazz Singer

Alan Crosland 1927 draama/musiikki

* *

Varietee-tähti Al Jolson'in bravuuri, mikä luonnollisesti tunnetaan parhaiten ensimmäisenä äänielokuvana. Tosin nauhalta kuultiin näin aluksi lähinnä vain musiikkinumeroita mutta jonkin verran sentään puhettakin, ennenkaikkea legendaarinen tokaisu "You ain't heard nothing yet"! Muuten haukotuttavaa juutalaishössötystä tarjolla yllättävissäkin määrin: Jolson näes lähtee rabbi-isänsä (Warner Oland) jyrkästä vastustuksesta huolimatta suuren maailman showlavoille mutta meinaa tulla tietenkin myöhemmin katumapäälle... May McAvoy, Eugenie Besserer.


Jokin

It

Clarence G. Badger 1927 komedia

* ½

Isältään tavaratalon johtajan paikan perinyt Cyrus T. Waltham (Antonio Moreno) saa kuulla lähimmältä ’Monty’-nimiseltä kaveriltaan (William Austin), miten kuuluisan seurapiiri-kolumnistin (myös leffan alkuperäistarinasta vastaava Madame Elinor Glyn) mukaan kaikkein suosituimmilla ihmisillä yksinkertaisesti vain on se vaikeasti määriteltävä salaperäinen ”jokin”. Tätä tulisi hänen mukaansa hyödyntää aivan erityisesti mainoskampanjoinnissa, mutta valitettavasti kyseisen liikerakennuksen myyjättäristä ei tuota kullanarvoista ominaisuutta löydy – yhtä lukuunottamatta: nuori tummahiuksinen neitonen nimeltään Betty Lou (Clara Bow). Waltham ei kuitenkaan tahdo oikein Montyn ideoille lämmetä, yhtä vähän kuin laakista ihastuneeseen Betty Louhun sillä mies on jo tiiviisti kihloissa oman eliittikaunottarensa (Jacqueline Gadsdon) kera… Onnettomiin henkilöhahmotuksiinsa hajoava suhdekomedia: Moreno liian tossu miksikään könsikäs-sankariksi, kun taas kieroilija-Bow häviää itse asiassa ulkonäöksellisestikin ”kilpailijalleen” Gadsdonille - ylivoimaisesti pahin tapaus silti tuo pelkästään homppelin elkeitä omaava meikkinaama Austin. Priscilla Bonner, Julia Swayne Gordon.


Keskiyöllä

The Cat And The Canary

Paul Leni 1927 jännitys/rikos

* *

Suvun ökyrikkaalla patriarkalla Cyrus West’illa on vielä kuoltuaankin yllätysjäynä vähemmän arvostamilleen jälkipolville: testamentti saataisiin avata vasta 20 vuoden kuluttua, joten siihen asti pysyisi pääperillisen nimi salaisuutena. Kaikki kokoontuvat sitten luonnollisesti kyseisenä suurena päivänä edesmenneen muhkeaan kartanoon asianajajan (Tully Marshall) kutsumana, ja onnelliseksi valituksi paljastuu lapsenlapsi Annabelle West (Laura La Plante) – ainoa ehto on että tietyn talossa vietetyn ajan jälkeen lääkäri toteaa tytön täysijärkiseksi... Goottikauhun sävyjä toki heijasteleva pimeillä käytävillä hiippailuineen, mutta noiden perintöjuonittelujen ja yleisen enempi huumoripitoisen tunnelman myötä melko tavanomaiseksi rikosmysteeriksi jää. Creighton Hale, Forrest Stanley, Gertrude Astor, Flora Finch, Arthur Edmund Carewe, Martha Mattox, George Siegmann, Lucien Littlefield.


Napoleon Bonabarte

Napoléon vu par Abel Gance

Abel Gance 1927 draama/sota

* *

Ranskan tulevan valloittajakeisarin ja erään historian kuuluisimman henkilön Napoleon Bonabarten (Albert Dieudonné) vaiheet ennen valtakunnan johtoon nousuaan 1799, jaettuna eri episodeihin: 1) Kouluvuodet murrosikäisenä (Vladimir Roudenko); 2) Pako perheensä kera kotiseuduiltaan Korsikasta; 3) Toulonin taistelu; 4) Suuren Terrorin aika; 5) Napoleon ja Josephine (Gina Manés); 6) Italian sotaretki… Näkemäni viisituntinen lienee pisin saatavilla oleva versio tästä jo kadonneeksi luullusta suurteoksesta, jonka ”uusi tuleminen” 1980-luvulla herätti osittain ylitsevuotavankin innostunutta hysteriaa kriitikoissa ja yleisössä: teknistä taituruutta sekä mahtavia joukko- & maisemakuvauksia kyllä ihan riittämiin, mutta saa olla melkoinen historiavelho jos kykenee tarinassakin mukana pysyttelemään – vaikka ottaisi senkin huomioon että joitain osioita edelleen seasta uupuu. Loputtomantuntuiset Josephine-jaksot sitten jo umpitylsiäkin, eivätkä mahtikohtaukset (kuten mm. lopun huimaava kamera-ajo Napoleonin ratsastaessa armeijarivistöjensä ohi täyttä laukkaa kohti eturintamaa) kokonaisuutta riittävästi pelasta. Gance itse esittää yhtä Vallankumouksen keskushahmoihin kuulunutta despoottia Louis Saint-Just’ia ja vaimonsa Marguerite toisen samanmoisen eli Jean-Paul Marat’in (Antonin Artaud) murhaajaa Charlotte Corday’ta. Edmond Van Daêle (Robespierre), Alexandre Koubitzky (Danton), Yvette Dieudonné. Philippe Hériat, Pierre Batcheff, Eugénie Buffet, Acho Chakatouny, Nicolas Koline.


Noidan kirot

Teuvo Puro 1927 draama

* *

Nuoripari (Einar Rinne, Heidi ”Marja Korhosen äiti” Blåfield) muuttaa jostain etelämmästä Pohjolan Utuaniemelle, mutta tietämättään paikkaan joka on aikoinaan joukkohivutuksen kohteeksi joutuneen noitaukon (Hannes Närhi) sukupolviksi kiroama. Kaikenlaisia ikävyyksiä saavat näin ollen kokea... Mukavan reippaasti etenevä yliluonnollis-sävytteinen suomalainen mykkädraama, tosin vielä ajassa ja paikassa jossa ei tuhanteen vuoteen mitään mainittavaa edistystä näytä tapahtuneen. Ei niin pääosaparin ahdingossa pahaa ettei jotain hyvääkin: tuosta harvinaisen rumasta kiusankappale-äpärälapsesta päästään yllättävänkin kivuttomasti eroon... vaan pitää sitten myöhempääkin tulokasta rangaista kaikkien aikojen vajakeimmalla nimellä: Aaprami! Kaisu Leppänen, Hemmo Kallio, Olga Leino, Nisse Karlsson, Yrjö Tuominen.


Vanha Heidelberg

The Student Prince In Old Heidelberg

Ernst Lubitsch 1927 draama

* * ½

Karlsburgin kuningaskunnan prinssi Karl Heinrich saa kokeakseen jo pojankloppina (Philippe de Lacy) mitä kultalusikka suussa syntyminen merkitsee: puutetta ei ole mistään paitsi luonnollisista ystävyyssuhteista. Vaan sitten vuosia myöhemmin kaikki muuttuu nuoren miehen (Ramon Novarro) päästessä viettämään ennenkokemattoman villiä ja vapaata opiskelijaelämää Heidelbergin yliopistoon mitä tulee niin juhlimiseen, uusiin tovereihin kuin ennen kaikkea ihastuttavaan baarinpitäjän tyttäreen nimeltä Kathi (Norma Shearer). Mukaansa lähtenyt ja lapsesta saakka pikku kruununperillistä lempeästi kasvattanut luotto-mentorinsa tri Jüttner (Jean Hersholt) yrittää vain puolitosissaan toppuutella menoa, kunnes eräänä päivänä kotikaupungista kantautuu suruviesti: hallitsija (Gustav von Seyffertitz) on kuolemansairas ja Karl Heinrichin näin ollen ryhdyttävä täyttämään asemansa vaatimia velvollisuuksia… Hyviä jos kohta aika itsestäänselviä havaintoja niistä rajoitteista mitä varmasti jokainen kuninkaallinen (siinä missä muutkin rikkaat ja kuuluisat) saanut elämässään kokea, kaiken näennäisen suosion ja mammonan säihkeessä - ja ennen kaikkea tietysti juurikin tämä ettei alempaa säätyluokkaa edustavaa rakkaudenkohdetta voi vierelleen ottaa se typerin juttu koko systeemissä. Edgar Norton, Bobbie Mack, Edward Connelly.


© Gainsborough Pictures/Carlyle Blackwell Productions

lodger-1926-ivor-novello-appearing-in-doorway-1024x772.jpg

Vuokralainen

The Lodger

Alfred Hitchcock 1927 jännitys/rikos

* * *

Hitchcockin ensimmäinen oman genrensä edustaja ja samantien heti laajempaa huomiota saanut mykkätrilleri: lontoolaiseen asuntolaan muuttaa salaperäinen vuokralainen (Ivor Novello), kaupungissa tapahtuu selvittämätön murha toisensa jälkeen ja väärää miestä epäillään... Tarinan innoittajana toiminut mitä ilmeisimmin muuan viiltelijä 1880-luvulta. Yliarvostettu, tosiasiassa paljon köykäisempi uusintaversio ilmestyi v.1944. Marie Ault, Arthur Chesney, June Tripp, Malcolm Keen.


Häämarssi

The Wedding March

Erich von Stroheim 1928 draama

* * ½

Wien 1914. Von Wildeliebe-Rauffenburg’in aristokraattiperheen näennäisen vauraan palatsielämän kulissien takaa löytyy varjoja kerrakseen: päämiehen prinssi Ottokar’in (George Fawcett) ja vaimonsa Maria’n (Maude George) välit ovat tulehtuneet katkeamispisteeseen, kun rahavaransakin käytännössä hiipuneet olemattomiin ja jo keski-ikää lähestyvä nahjuspoikansa prinssi Nicki (von Stroheim) viihtyy ennemmin bordelleissa kuin naisi itsensä rikkaisiin eliittipiireihin. Pisteenä iin päälle viimemainittu menee ja ihastuu kertasilmäyksellä havaitessaan ratsunsa selästä kesken vuotuisten ’Corpus Christi’ -seremonioiden rahvaan joukosta kuvankauniin Mitzi’n (Fay Wray), kievarinpitäjien tyttären. Tämä on kuitenkin jo varattu äkkipikaiselle ja brutaalille teurastaja-poikaystävälleen (Matthew Betz), joten monta mutkaa tulisi olemaan matkassa ennen kuin rakastavaiset voisivat edes haaveilla yhteiseen liittoon päätymisestä… Terävää, jopa kyynistä havainnointia luokkaerojen aiheuttaman kuilun yhteensovittamisen mahdottomuuksista noina ”vanhan Euroopan viimeisinä aikoina” Ensimmäisen maailmansodan aattona – silti ajanjaksolleen tyypillisesti turhankin raadollisessa ja kaavamaisessa muodossa. Pääparin ”tuhoontuomittua” romanssia häiritsee myös aika lailla 20-vuotiaan läpimurtonsa tekevän Wrayn ja Stroheimin sekä ikäero että jälkimmäisen muutenkin naisten suhteen moraaliton luonne: ohjaajan olisikin tässä jos missä pitänyt kyetä nöyrtymään ambitioistaan eli laittaa rooliaan esittämään jonkin huomattavasti nuoremman ja hyveellisemmän tapauksen, siis todellisen niin sukurasitteitaan kuin yleistä järjestelmää vastaan taistelevan ”kapinallisen”. Zasu Pitts, George Nichols, Dale Fuller, Hughie Mack, Cesare Gravina.


© Fox Film Corporation


In Old Arizona

In Old Arizona

Irving Cummings 1928 western

* * *

Meksikolaisbandiitti ‘Cisco Kid’ (Warner Baxter) ryöstää Wells Fargon postivaunut Arizonan vuoristomaisemissa, hurmaten samalla taas yhden vaunulastillisen matkustajia charmillaan ja ennen kaikkea jättämällä heidän omaisuutensa rauhaan. Lähiseudulla sijaitsevan sotilasvaruskunnan iloluontoinen kersantti Mickey Dunn (Edmund Lowe) määrätään jahtiporukan päälliköksi, mutta ennen kuin mies ehtii edes tarkempia suunnitelmia tekemään törmää hän paikallisessa parturissa tietämättään kehenkäs muuhun kuin itsekin siistiytymään saapuneeseen Kidiin – eikä aikaakaan kun heillä on jo yhteinen tyttöystäväkin, tulinen ja täydellisen epäluotettava senjoriitta Tonia Maria (Dorothy Burgess)… Vuodetkin toki näkyvät mitä ennen kaikkea näyttelemiseen tulee, mutta hämmästyttävän vähän käsikirjoituksen ja kuvauksen osalta tässä traagisista tapahtumistaan huolimatta harmittomassa ja hyväntuulisessa varhaislänkkärissä. Soledad Jiménez, Henry Armetta, Frank Campeau, Roy Stewart, James Bradbury Jr., John Webb Dillion, Alphonse Ethier, J.Farrell McDonald.


Jeanne D’Arcin kärsimys

La passion de Jeanne D’Arc

Carl Theodor Dreyer 1928 draama

* * ½

“Orleansin neitsyen” ja Ranskan kansallissankarin, 19-vuotiaan tyttösen Jeanne D’Arcin (Maria Falconetti) oikeudenkäynti ja lopulta teloitus brittivangitsijoidensa käsissä Rouenissa 30.5.1431... Tanskalaisen ohjaajakuuluisuuden useampaan kertaan ranskalaisten toimesta restauroima tositapahtumien rekonstruointi ansaitsee varmaan klassikkostatuksensa, vaikka henkilökohtaisesti toivoisi tietenkin taas niitä yhtämittaisia naamalähikuvia suunnattomasti vähemmän. Eugene Silvain, Andre Bérley, Maurice Schutz, Anton Artaud, Michel Simon.


Kansan mies

The Crowd

King Vidor 1928 draama

* * ½

Newyorkilainen nuorimies (James Murray) uhoaa kaikille ympärilläolijoilleen että ”hänestä tulee vielä jotain suurta”, koska isäpappakin niin aikoinaan lupasi - muttei kuitenkaan parin köykäisen taikatempun lisäksi paljon muuta osaa, ja niinpä toistaiseksi joutunut tyytymään pahaisen toimistovirkailijan hommiin. Tämäkin riittää tapaamalleen nätille neidolle (Eleanor Boardman) ja eikun tuotapikaa vihille... Klassinen melodraama nuorenparin ohdakkeisesta elontiestä, vuotta ennen varsinaista globaalikatastrofia pörssiromahduksen myötä. Sympaattisesta pääkaksikosta huolimatta onnistuneinta antia näyttelijäpuolella se iloluontoinen paras kaveri (Bert Roach). Sitä ei muuten tosiaan 20-luvulla näemmä turhiin lirputuksiin aikaa tuhlattu, vaan jo ensitreffeillä tyttö saattoi sanoa ”yes” täydelle tuntemattomuudelle... Estelle Clark, Daniel G. Tomlinson, Dell Henderson, Lucy Beaumont.


Laivakalle nuorempi

Steamboat Bill Jr.

Charles Reisner 1928 komedia

* * ½

Mainettaan kovasti vaisumpi Buster Keaton –farssi nuoresta miehestä joka saapuu monituisten pohjoisessa vietettyjen vuosien jälkeen isänsä, Mississippia seilaavan jokilaivan turskin kapteenin (Ernest Torrence) hoteisiin. Kilpailevan yhtiön pomo (Tom McGuire) vihaa kohta poikaa yhtä paljon kuin isäukkoakin, vaan toisin on pirtsakan tyttärensä (Marion Byron) laita... Edes lopun legendaarinen hirmumyrsky-osio (minkä aikana aurinko tosin paistelee ja jokikin pysyy oudon aloillaan!) ei täytä odotuksia kuin aivan parissa kohtaa, mutta kuten ”Ruutia, räminää ja rakkautta” (1923) –leffassakin vihoviimeinen vitsi sentään se paras. Tom Lewis.


Myrsky yli Aasian

Potomok Chingis-Khana

Vsevolod Pudovkin 1928 seikkailu/sota

* *

V.1918, Mongolia. Nuori turkismetsästäjä (Valéri Inkjinoff) vie muun saaliin ohessa upean hopeaketun nahan paikalliselle kauppa-asemalle myyntiin. Ahne brittikapitalisti (Viktor Tsoppi) ei kuitenkaan maksa arvokalusta kuin hiluja tapansa mukaan, mikä raivostuttaa nuorukaisen niin että tappeluhan siitä syntyy - minkä seurauksena tämä joutuu pakenemaan vuorille piileskelemään, liittyen myöhemmin alueella myös vaikuttavien punaisten partisaani-kapinallisten joukkoon... Alkuperäisnimi tarkoittaa ”Tshingis-kaanin perillistä”, joksi suoraan alenevassa polvessa pääosan heppu osoittautuukin. Kuvallisia ansioita pilaavat jälleen kerran pahasti näyttelijätyön ylettömyydet sekä vastenmielinen kommunisti-propaganda, lähtien siitä etteivät brittiläisten ”maailmanvalloitushalut” nyt sentään todellisuudessa ihan Mongoliaan saakka ulottuneet - itäisten laumojen verenhimoisissa katseissa kyllä siinti lähimmät eurooppalaisvaltiot noin ensi alkuun... I.Dedintsev, Aleksandr Tshistjakov, F.Ivanov.


Noakin arkki

Noah's Ark

Michael Curtiz 1928 draama/sota

* *

Epäjumalien palvontaan joskus... ööh... kauan sitten sortuneet ihmisolennot saivat tuta Jumalan raivon Tuomiopäivän eli Vedenpaisumuksen muodossa. Vain läpikotaisen hyvä ja puhdassydäminen Noak (Paul McAllister) koki armon pelastua rakentamansa valtavan aluksen eli arkin suojissa mm. poikiensa Jahvet'in (George O'Brien), Haam'in (Guinn 'Big Boy' Williams), Seem'in (Malcolm Waite) sekä ensinmainitun ihanaisen Mariam-rakastetun (Dolores Costello) lisäksi. Vaan kuinka ollakaan, välillä pääsemme seuraamaan myös vuosituhansia myöhemmin eläneiden kaksoisolentojensa kamppailua vähän "pienimuotoisemman" myllerryksen eli I maailmansodan melskeissä... D.W.Griffith'in eepokset mieleentuova mahtava kronikka muutamista hyvistä (jumalaapelkäävistä) yksilöistä yleisen ja ilmeisen ikuisen pahuuden keskellä, ja erityisesti tuo vasta loppupuolella nähtävä tuhotulva kaikessa valtaisuudessaan säväyttää. Silti vain lapsenomaisen toivorikkauden ja moraalisaarnan nimissä jälleen kerran, ainakin niin kauan kuin se noin 10-20 prosentin kokoinen pelkästään painolastiksi yhteiseen paattiimme "sijoitettu" väestönosa (rikolliset/addiktit/masentuneet etc) pysyvästi joukossamme... Ilman mitään natsilakeja siis, mistä aasinsilta eräänlaiseksi ironian huipentumaksi käyvään lopputekstiin: "Sota on nyt julistettu lainsuojattomaksi, joka tullaan ajamaan pois maan päältä. Nuo kymmenen miljoonaa eivät kuolleet turhaan!". No, vain vuoden päästä koettiinkin sitten pörssiromahdus ja sen jälkeen kaikenlaista... Noah Beery, Louise Fazenda, Myrna Loy.


The Racket

The Racket

Lewis Milestone 1928 rikos

* *

Pahamaineinen gangsteripomo Nick Scarsi (Louis Wolheim) yrittää “epäonnistuneen” salamurhayrityksenkin voimalla vakuuttaa koppalakkien leiriin aikanaan liittyneen ja peräti poliisikapteeniksi ylenneen vanhan kaverinsa James McQuigg’in (Thomas Meighan) siitä ettei viinantrokaus- ym. bisneksiinsä puuttuminen kannata - vaan kovasta ja ennen kaikkea peräänantamattomasta puusta se on veistetty viimemainittukin… Kaikin puolin tavattomasti vanhentunut rikostarina, jossa merkitsevät katseet ja suoranainen ikuisuuksia kestävä tuijottelu menevät ohi mistään muusta toiminnaksi kutsuttavasta. Lisäksi loppukohtaus poliisiasemalla pelkkää sekavaa sirkusta edestakaisin ramppaamisineen (keiden tahansa ylimääräisten kuten lehtimiesten päästessä näköjään taloon aina halutessaan), ja se keskeiseksi Scarsin rötökseksi nouseva kilpailevan jengin pomomiehen (Henry Sedley) ampumisensakin nyt oli itsepuolustusta jos mikä. Pisteitä heruu ainoastaan ajankohtaisuudestaan, olihan itse Caponekin vielä valtansa huipulla Chicagossaan… Marie Prevost, G.Pat Collins, George E. Stone, Sam De Grasse, Richard ’Skeets’ Gallagher, Lee Moran, John Darrow, Lucien Prival, Dan Wolheim.


Sirkus

The Circus

Charles Chaplin 1928 komedia

* * ½

Kulkuri (Chaplin) eksyy jatkuvalla ruuan- ja suojanhakumatkallaan tivoliin sekä kohta vahingossa sirkustelttaan törmäilemään kesken esityksen katsojien suureksi riemuksi. Pikkumies suostuu jäämään joksikin aikaa sirkuslaiseksi, eikä vähiten tyrannimaisen tirehtöörin (Al Ernest Garcia) nätin tyttären (Merna Kennedy) takia... Chapen klassikoihin verrattuna vähäpätöisempänä pidetty komediapläjäys viihdyttää tällaisena "välityönäkin" ihan mainiosti, vaikka tunnelma tosiaan sellainen kuin kyseessä olisi vain pidennetty lyhytfarssinsa 1910-luvulta. Harry Crocker.


The Wind

The Wind

Victor Sjöström 1928 western

* * ½

Nuori neitonen Letty Mason (Lillian Gish) on matkalla kohti lapsuudenkaveri-serkkunsa Bev’in (Edward Earle) preerialla sijaitsevaa lihakarja-tilaa asettuakseen uudeksi perheenjäsenekseen, mutta jo junassa nättiin leidiin iskee silmänsä muuan liikeasioissa kyseistä radanpätkää eestaas kulkeva pukumies nimeltä Roddy (Montagu Love). ”Luulenpa että kyllästyt aavikon loputtomaan tuulenpuhuriin tuotapikaa, joten emmeköhän näe vielä”, Roddy sanoo läksiäisiksi - samalla kuin Lettya suorastaan pelottavat häntä asemalta hakemaan saapuneet naapurinäijät Lige (Lars Hanson) & Sourdough (William Orlamond)… Kaikella tapaa jumalainen Gish tietysti suurin täky tässäkin muuten tyypillisen vanhentuneessa tuijottelussa, käyden toki edelleen puhtoisesta neitsyestä vielä kolmevitosenakin. Ja suorastaan värisyttikin edes ajatus siitä että tuo pultsarinnäköinen ikäloppu kaljupää mutta silti sulhasehdokkaista toinen Orlamond olisi ’pikkulintuun’ päässyt himokkaat näppinsä iskemään…! Tuuli-teemansa taisi sisältää jotain elämää suurempaa symboliikkaa, toimien samalla ennakkovaroituksena 30-luvun katastrofaalisista pölymyrskyistä sillä todellakin: ei riitä jatkuva kymmenen boforin blosis, vaan tornadoiltakin joudutaan suojautumaan ilmeisesti viikottain… Dorothy Cumming.


Disraeli

Disraeli

Alfred E. Green 1929 draama

* * ½

Englannissa v.1876 jo ennestään kiistanalainen pääministeri Benjamin Disraeli (George Arliss) aiheuttaa yhä suurempaa kohua varoittelemalla äänekkäästi Venäjän keisarikunnan alati voimistuvista imperialismi-pyrkimyksistä – ja erityisesti näiden havitteleman Suezin kanaalin tärkeydestä. Sekä vastapuolue että Englannin Pankki pitää miehen vaatimuksia miljoonaluokan satsauksista järjettöminä, vaan kovasta puusta veistetty veteraanipoliitikko ei hätkähdä vaikka samaan aikaan huolenaiheita riittää lähipiirissäkin: ensisijaisesti rakkaan mutta sairaalloisen puolison (Florence ”tosielämän vaimo” Arliss) taholta... Ennenkuin Paul Muni otti 1930-luvulla vastaavat ”suurmies”-roolit harteilleen olivat ne toisen juutalaisen mestarin Arlissin heiniä. Komea suorituksensa ei kuitenkaan pelasta näiden poliittisten kuvaelmien myöhemmältäkään perisynniltä eli liiaksi muutaman huoneiston ahtauteen jääviltä pulinamaratoneilta, ei myöskään kaunotarleidi Joan Bennett’in viehkeä pirtsakkuus Anthony Bushell’in rautakankiselta olemukselta. Doris Lloyd, David Torrence, Michael Visaroff.


Kapteeni 'Bulldog' Drummond

Bulldog Drummond

F.Richard Jones 1929 rikos/komedia

* *

Herrasmiesklubiinsa ja ylipäätään tapahtumaköyhään elämäänsä kyllästynyt lontoolainen I maailmansodan upseeriveteraani Hugh Drummond (Ronald Colman) päättää oikein järjestämällä järjestää säpinää elämäänsä laittamalla lehteen ilmoituksen valmiudesta "minkälaiseen jännään seikkailuun hyvänsä". Kymmenien kirjeiden joukosta mies valitsee erään nuoren naisen (Joan Bennett) lähettämän, jossa tämä väittää varakasta setäänsä (Charles Sellon) pidettävän vasten tahtoaan paikallisessa mielisairaalassa. Drummond ryhtyy selvittämään arvoitusta uskollisen ystävänsä Algy'n (Claud Allister) sekä palvelijansa (Wilson Benge) kera... 19-vuotias Bennett ihan söötti tietysti, mutta parasta antia paha & sexy (vain viisi vuotta myöhemmin syöpään menehtyvä) lady Lilyan Tashman. Valitettavasti vain Colmanin ja apurinsa leikkisät hahmotukset sopivat mahdollisimman huonosti yleiseen jatkuvaan kuolemanvaaraan sekä ajoittaisiin suoranaisiin raakuuksiin. Lawrence Grant, Montagu Love.


Keimailija

Coquette

Sam Taylor 1929 draama

* ½

Varakkaan etelävaltiolaissuvun nuori tytönhupakko Norma Besant (kylläkin jo 37-vuotias Mary Pickford!) on ihastunut korviaan myöten Michael Jeffery -nimiseen komeaan mutta päämäärättömään ajelehtijaan (Johnny Mack Brown), jolloin isänsä (John St. Polis) asiasta kuultuaan menee raivosta suunniltaan… Todellinen kaikkien melodraamojen äiti ja perusnyyhky, josta Pickfordin saaman (ura)oscarin voi kai perustella koko porukan vähiten karikatyyrimaisella hahmotuksellaan. Yli-ilmeilyn ja elehtimisen vastapainona musta palvelija Louise Beavers uskaltaa ah niin uhmakkaasti heitellä isäntäväelle sarkastisia mielipiteitään joka käänteessä. Matt Moore, William Janney, Henry Kolker, George Irwing.


Kohtalokas kirje

The Letter

Jean de Limur 1929 draama/rikos

* *

Singaporessa brittiyhtiön omistamalla kumipuuplantaasilla tunteet kuohuvat valkoisten työntekijöiden kesken, kun Robert Crosbie’n (Reginald Owen) nuori blondivaimo Leslie (Jeanne Eagels) menee ja ampuu kuoliaaksi ihastuksen kohteensa Geoffrey Hammond’in (Herbert Marshall) - sen jälkeen kun tämä oli ilmoittanut valitsevansa mieluummin kiinalaisneidon (Lady Tsen-Mei) seurustelukumppanikseen… Eaglesin säkenöivän suorituksen varassa täysin roikkuva, rasistisiakin (ja siirtomaapoliittisia?) piirteitä omaava intohimodraama. Toki juoneltaan muuten yksioikoisen haukotuttava, mihin seikkaan edes William Wyler ei saanut yllättäen oleellista parannusta Bette Davis -versiollaan (1940) dramaattisemmasta lopustaan huolimatta. Hermoherkkä Eagels kuolisi vielä samana vuonna hieman epäselvissä olosuhteissa lääke/huume-yliannostukseen 39-vuotiaana. Irene Browne, O.P.Heggie, Tamaki Yoshiwara.


Kookospähkinöitä

The Cocoanuts

Robert Florey, Joseph Santley 1929 komedia

* * ½

Ensimmäinen Marx-leffa on hyvinkin ikäisensä näköinen niin "juonellisesti" kuin useine väkinäisine ja hölmöine tanssinumeroineen, mutta esittelee samalla luonnollisesti suurelle yleisölle nuo legendaariset veljekset kaikkine ominaispiirteineen: Groucho'n vinoilevat ja loukkaavat mutta nerokkaan hauskat puhetulvat, Chico'n italialaisella aksentilla toteuttamat sanaleikit ja Harpo'n mykät pantomiimit (muistettavimpana tavaramerkkinään ns. 'Gookie-naama'). Zeppo oli sitten enempi se asiallinen kaveri, jonka tehtävänä kuljettaa tarinaa eteenpäin. "Viides veli" Margaret Dumont tuli jo mukaan Grouchon pahimpien ilkeilyjen pääkohteeksi, vaikkei tuolloin eikä myöhemminkään ymmärtänyt tämän jutuista tuon taivaallista.


Lady Hamiltonin lemmentarina

The Divine Lady

Frank Lloyd 1929 draama

* * ½

Englannissa 1700-luvun loppupuolella. Emma Hart (Corinne Griffith) on nätti mutta köyhistä oloista tuleva nuori nainen, joka hakee äitinsä (Marie Dressler) kera kyökkipiian hommia aatelisen herra Greville'in (Ian Keith) taloudesta. Hämärän menneisyyden omaavan neidon suhteen alkuunsa epäileväinen Greville ottaa tämän kuitenkin joksikin aikaa rakastajattarekseen, kunnes päättää lähettää Emman vanhan ystävänsä suurlähettiläs Hamiltonin (H.B.Warner) hoteisiin Napoliin. Ihastunut ukko saa suostuteltua naisen järkiavioliittoon, mutta sitten eräänä päivänä lähetystöön saapuu vierailulle kuulu brittilaivaston amiraali Horatio Nelson (Victor Varconi)... Mykkäversio tarinasta josta Alexander Korda teki sittemmin tunnetumman Laurence Olivier/Vivien Leigh -teoksen v.1941. Muuten aika melodramaattista hömppää sähköistävät komeat taistelukohtaukset 'manowar'ien ampuessa täyslaidallisiaan, myös tietenkin Trafalgarissa sitten ihan lopuksi. Montagu Love, William Conklin, Dorothy Cumming, Michael Vavitch, Evelyn Hall, Helen Jerome Eddy.


Pandoran lipas

Die Büchse der Pandora

Georg Wilhelm Pabst 1929 draama/rikos

* * ½

Klassikon asemaan jäänyt räväkkäotteinen ihmissuhdedraama ennenkaikkea huikentelevaisen Lulu'n roolinsa unohtumattomasti vetäneen Louise Brooks'in ansiosta. Syrjähyppyineen ja jopa lesboviitteineen leffa oli edelläkävijä monella tapaa, mutta kuten mykkäteokset niin usein monessa kohtaa myös pohjattoman tylsä ja pitkäveteinen. Fritz Kortner, Francis Lederer, Carl Goetz, Krafft-Raschig, Alice Roberts, Daisy D'Ora, Gustav Diessl, Michael von Newlinsky, Sig Arno.


Pimeimmässä New Yorkissa

Thunderbolt

Josef von Stenberg 1929 rikos/draama

* * ½

Puistokadun varressa heilastellut pariskunta, seurapiirileidi Ritzie (Fay Wray) ja nuori pankkivirkailija nimeltä Bob (Richard Arlen) tulevat poliisin toimesta viedyksi asemalle kuulusteluja varten: Ritzie on nimittäin tiedetysti kaupungin erään huomattavimman gangsteripomon ’Ukkossalaman’ eli Jim Lang’in (George Bancroft) pitkäaikainen rakastaja ja piirisyyttäjän (E.H.Calvert) johdolla kärtetään neidolta tiukasti kyseisen etsintäkuulutetun olinpaikkaa. Tämä kieltää kaiken ja Bob ei todellisuudessakaan tunne koko miestä, mutta vapautumisensa jälkeen Ritzie ottaa ensimmäiseksi tehtäväkseen saada mustasukkainen ja kovaotteinen ex-siippansa uskomaan suhteensa olevan lopullisesti ohi… Puolet hyvää ja puolet huonoa: vakuuttavasti esiintyvän pääosakolmikon kiusana kliseillä pakattua dialogia ja epäuskottavia juonenkäänteitä – erityisesti mitä tulee loppupuolen kohtauksiin siellä kuolemanselleissä. Mukava nähdä kuitenkin 22-vuotias ihanus Wray vaihteeksi itsevarmana ja suorapuheisena mimminä tavanomaisemman ”pelastettavan uhrin” sijaan… Tully Marshall, Eugenie Besserer, James Spottswood, Robert Elliott, Fred Kohler, George Irving.


Salaperäinen rikos

The Canary Murder Case

Malcolm St. Clair 1929 rikos

* *

Varietee-tähti 'Kanarialintu' (Louise Brooks) on kauneudestaan kuuluisa mutta myös itserakas ja miehiä häikäilemättömästi manipuloiva diiva. Viimeisin tempauksensa on "skandaalipaljastuksillakin" kiristämällä päästä naimisiin varakkaan Spottswoode'n suvun perijän (James Hall) kanssa, huolimatta nuoren miehen isäpapan (Charles Lane) jyrkästä vastustuksesta sekä jo olemassaolevasta tyttöystävästä (Jean Arthur). Sitten kun 'Kanarialintu' löytyy pian kuristettuna, on poliiseilla ja mestarietsivä Philo Vance'lla (William Powell) mainittujen lisäksi tukku muitakin epäilyksenalaisia tutkittavanaan... Muuten perinteisen "whodunit?"-mysteerin tapaan etenevä, S.S.Van Dine'n hahmoon ja teksteihin perustuva murhasoppa kaatuu pahiten onnettomaan tekniseen laatuunsa: erityisesti kaikki kohtaukset mitä Brooksiin tulee jostain syystä ikäänkuin moneen kertaan jälkikäsiteltyjä. Myös se pokerikohtaus kestää selittämättömän pitkään, ja lopulta syylliseksi paljastuvan murhaajankin kohtalo hämmentävän epätyydyttävä. Lawrence Grant, Gustav von Seyffertitz, E.H.Calvert, Eugene Pallette, Ned Sparks, Louis John Bartels.


Siipirikko

The Trespasser

Edmund Goulding 1929 draama

* * ½

Marion Donnell (Gloria Swanson) on vakavaraisen lakifirman konekirjoittaja, kunnes eräänä päivänä ilmoittaa esimiehensä (Purnell Pratt) pettymykseksi että aikoo ottaa lopputilin karatakseen naimisiin upporikkaan Merrick'in suvun pojan Jack'in (Robert Ames) kanssa. Kuitenkin jo kuherruslomalla ilmestyy Merrick Senior (William Holden) järvenranta-hotelliinsa, ilmoittaen ehdottomana kantanaan että tämä liitto loppuu alkuunsa ja Jackinkin vain puolivillaiseen protestointiin vihastuneena Marion lähtee lätkimään ovet paukkuen. Puolentoista vuoden päästä neito on puilla paljailla sekä kaiken lisäksi tuon lyhyen onnen hedelmänä syntyneen pikkupojan yksinhuoltaja... Laatuisa "erään vahvatahtoisen naisen tarina", jossa Swanson melkeinpä todistaakin suorituksellaan sittemmin "Auringonlaskun katu" -klassikossa (1950) esittämänsä väitteen: "I am big. It's the pictures that got small...". Henry B. Walthall, Wally Albright, Blanche Friderici, Kay Hammond, Mary Forbes, Marcelle Corday.


Suurkaupungin varjot

Alibi

Roland West 1929 rikos

* *

Viinantrokauksesta tuomiota istunut Chick Williams (Chester Morris) vapautuu vankilasta, mutta sitten kun muuan poliisimies ammutaan tuotapikaa kuoliaaksi miehen vanhojen rikostovereiden suorittaman ryöstön yhteydessä tulee Williamsista taas automaattisesti viranomaisten ykkösepäilty ja silmätikku - eikä auta edes komeaan hämärämieheen ihastunut hemaiseva konstaapelin tytär (Eleanor Griffith), joka uskollisesti puolustaa vierellään tämän syyttömyysvakuutteluita... Vanhentuneen makuinen rikostapaus ja samalla ajalleen tyypillinen moraliteettiluento: ei nimittäin käynyt laatuun että taparikollinen voisi parannuksen tehdä, vaan suurimmaksi sankariksi nouseekin tuo sietämätön virnuilija ja mikälie peitetehtävä-etsivä Regis Toomey. Lisäksi ei vain esim. takaa-ajo-kohtauksissa vaan nyt jopa kadulla kävelyihinkin käytetty pakkomielteenomaisesti nopeutuskuvaa. Harry Stubbs, Mae Busch, Purnell Pratt, Irma Harrison.


© Paramount Pictures


The Virginian

The Virginian

Victor Fleming 1929 western

* * *

Karjanajaja ‘Virginialaisen’ (Gary Cooper) parhaan kaverin Steve’n (Richard Arlen) ajautuminen pahoille teille taparikollinen Trampas’in (Walter Huston) houkuttelemana huolettaa, samalla kuin on rakastumassa äskettäin kaupunkiin saapuneeseen hemaisevaan opettajattareen (Mary Brian)... Mitat täyttävä varhainen lännenseikkailu tavallista syvällisempine ihmissuhteineen kaikkineen, jossa etenkin Huston totutun erinomainen eikä sööttiä mutta terhakkaa Brianiakaan vastentahtoisesti katsele. Nuori Cooperkin ihan ok, vaikkei uusintaversion (”Rauhaton rajaseutu” 1946) Joel McCrea’lle pärjääkään... Helen Ware, Chester Conklin, Eugene Pallette, Victor Potel, E.H.Calvert.