© Twentieth Century Fox Film Corporation

mydarling.png

Aavikon laki

My Darling Clementine

John Ford 1946 western

* * *

Arizona 1882. Earp'in veljekset (Henry Fonda, Ward Bond, Tim Holt) saapuvat Tombstonen kaupunkiin, tarkoituksenaan käydä vain pikaisesti virkistäytymässä ennen karjanajon jatkamista kohti Kaliforniaa. Mutta kun he palaavat iltamyöhällä leirilleen on nuorin veli (Don Garner) murhattu ja karja varastettu, jolloin miehille ei jää muuta vaihtoehtoa kuin ryhtyä sheriffeiksi yhteen lännen levottomimmista kaupungeista... Kulttiklassikko, jonka kuitenkin joka käänteessä todellisista tapahtumista poikkeava juonenkulku häiritsee: lähtien siitä että Earpit itsekin olivat kaukana mistään puhtoisista pulmusista saati sankareista, ja O.K.Corralin (puolen minuutin mittainen) taistelu käytiin oikeasti jo lokakuussa 1881. Victor Mature (Doc Holliday), Walter Brennan (isä-Clanton), Linda Darnell, Cathy Downs, Alan Mowbray, John Ireland, Roy Roberts, Jane Darwell.


Angel On My Shoulder

Angel On My Shoulder

Archie Mayo 1946 rikos/draama/komedia

* * ½

Paatunut gangsteri Eddie Kagle (Paul Muni) vapautuu vankilasta ja saa autokyydin uskolliselta apuriltaan, alati hymyilevältä 'Smiley’lta (Hardie Albright). Mutta sitten tämä luottokaveri ampuukin muitta mutkitta virnuilunsa lomassa Eddien kuoliaaksi jo ennen määränpäätä, ja helvettiin vie luonnollisesti konnan tie paistumaan sekä hiiliä lapioimaan. Vaan kohta paikalle ilmestyy itse Vanha Vihtahousu (Claude Rains) ehdottamaan sopimusta... Mustanpuhuva hupailu rajan takaa kostoretkelle pääsevästä miehestä on enimmältään ihan viihdyttävä, ja ennen kaikkea Rains kaikkitietävänä paholaisena jälleen kerran mahtava. Valitettavasti hommaa pilaa pahasti Munin roolihahmon älynlahjat jotka lähestyvät jo porkkanalaatikon lukemia, siltikään ei lopun "uhraukseensa" meinaa uskoa millään: äijä valitsee sittenkin ikuisuuden kiirastulessa huolettoman loppuelämän ja kauniin vaimon (Anne Baxter) sijaan... Onslow Stevens, George Cleveland, Erskine Sanford.


Bedlam –kauhujen talo

Bedlam

Mark Robson 1946 jännitys/rikos

* *

1760-luku, Lontoo. Kun rikkaan lordin (Billy House) leidiseuralainen Nell Bowen (Anna Lee) sanoo sopimuksen irti ja alkaa tosissaan vaatimaan edellämainitun omistaman mielisairaalan olojen parantamista, tulee hän itsekin määrätyksi ”hankalana tapauksena” kyseisen laitoksen potilaaksi. Erityisesti paikan despoottisesta johtajasta nimeltä George Sims (Boris Karloff) pitäisi jotenkin päästä eroon... Kauhuleffojen lajityyppiin yleisesti luetussa hullujenhuone-tarinassa ei kuitenkaan ole niitä aineksia kuin nimeksi, pikemmin kyse on yhteiskunnallisesta sanomateoksesta useimpien sairaalakuvausten tapaan. Miinusta tulee Leen sinnetänne epäloogisesti horjahtelevista mielialoista (etenkin sen arviointilautakunnan edessä käyttäytyy kuin idiootti) sekä pöpilän asukkien kykenevyydestä mihin hyvänsä hyödylliseen puuhasteluun heti kun vain annetaan mahdollisuus... Richard Fraser, Glen Vernon, Ian Wolfe, Jason Robards Sr., Skelton Knaggs.


Ei hyvästi -vaan näkemiin

Never Say Goodbye

James V. Kern 1946 komedia

* *

Kaunis Ellen Gayley (24-vuotias Eleanor Parker) niminen leidi on vaatekaupassa ostamassa 7-vuotiaalle tyttärelleen ’Flip’ille (Patti Brady) takkia tervetuliaislahjaksi, sillä isänsä Phil’in (Errol Flynn) kuuden kuukauden huoltajuusjakso on päättymässä ja Flip siirtymässä taas seuraavaksi puoleksi vuodeksi äidilleen. Pariskunta on siis eronnut noin vuosi takaperin mistä taidemaalari-Philia lähinnä epäluotettavana renttuna pitävä anoppi (Lucile Watson) pelkästään tyytyväinen, kun taas Flip yrittää kaikkensa jotta yhtäläisen rakkaat vanhempansa päättäisivät palata jälleen yhteen… Ainoastaan pääosakolmikon charmin varassa ketkutteleva suhdepeli, muuten varsin köykäinen ja ennalta-arvattava hömppä - ja kyllähän Flynn taas velmuilee minkä kerkiää, mutta jos kerran mies tosiaan on vakavissaan mitä ex-vaimoonsa sekä ennen kaikkea tyttäreensä tulee niin miksi helkkarissa noiden kaiken maailman blondien (Peggy Knudsen) kera edelleen pelehtii? Eikä edes osaa vastata mitään järkeenkäypää asiasta esitettyihin syytöksiin, vaan keksii liukuhihnalta vieläpä sellaisia valheita joista ei voi olla jäämättä kiinni… Myös kaikki siihen sotilas”poikaan” (Forrest Tucker) liittyvät kohtaukset umpihölmojä, ja varsin erikoinen ratkaisu tuo 6 kk mittainen lapsenhoitojaksokin: vain toisen kanssa vietetään siis aina joulut ja synttärit jne? S.Z.Sakall, Donald Woods, Tom D’Andrea, Hattie McDaniel.


Elämän kevät

The Yearling

Clarence Brown 1946 draama/seikkailu

* *

Kenties "Lassie"-elokuviakin tehokkaampi itkettäjä kolmihenkisestä amerikkalaisesta 1800-luvun uudisraivaajaperheestä, iloistaan sekä murheistaan luonnon ja sään armoilla. Ikioptimistista isää (Gregory Peck) kompensoivat varautunut äiti (Jane Wyman) ja melkoisen rasittava, 11-vuotiaaksikin lapsellinen poika Cody (kaameasti ylinäyttelevä Claude Jarman Jr.)... Viimemainittu pilaakin tämän muuten kuvallisesti komean americanan aika perusteellisesti, josta löytyisi siteeksi kiintoisaakin draamaa mm. naapuruston arvaamattoman ja aggressiivisen veljessakin muodossa. Entä olisiko ollut mahdoton ajatus sulkea se pellolla tuhoja aiheuttanut lemmikkikauris yöksi vaikka hevostalliin? Chill Wills, Clem Bevan, Margaret Wycherly, Henry Travers, Forrest Tucker.


© Columbia Pictures Corporation

gilda-1946.jpg

Gilda

Gilda

Charles Vidor 1946 draama/rikos

* * *

Uhkapelien erikoismies (Glenn Ford) törmää salaperäiseen kasinonomistajaan (George Macready) Buenos Airesin kaduilla II maailmansodan päättymisen aattona. Miehistä tulee pian liikekumppanukset, joiden luottamuksellista yhteistyötä ei voisi sotkea kuin korkeintaan joku kohtalokas kaunotar - sellainen kuin Gilda (Rita Hayworth)... Kovaotteinen ja laadukkaasti näytelty film noir, jossa kuitenkin itsekunkin motiiveihin, natsi-sivujuonteisiin ja päähenkilöiden todellisiin suhdekuvioihin vihjataan tälläkin kertaa kovin itsetarkoituksellisen epämääräisesti. Joseph Calleia, Steven Geray, Joe Sawyer, Gerald Mohr.


Home, Sweet Homicide

Home, Sweet Homicide

Lloyd Bacon 1946 rikos/komedia

* * ½

Rikosromaaneja tehtailevan leskirouvan Marian Carstairs’in (Lynn Bari) kolmipäiseen lapsikatraaseen kuuluvat jo teini-ikäinen Dinah (Peggy Ann Garner) sekä muutaman vuoden nuoremmat April (Connie Marshall) ja Archie (Dean Stockwell). Sattuneesta syystä jälkikasvunsa mielikuvitus laukkaa keskivertoakin villeimmissä ja ennen kaikkea makaaberimmissa sfääreissä, niinpä naapurista eräänä iltapäivänä kajahtavat ilmiselvät laukausten äänet herättävät keskuudessaan pelkästään suurta innostusta tajutessaan heti todistaneensa juuri murhatapahtumaa - paikalle kohta saapuvien pääetsivien (Randolph Scott, James Gleason) sekä harmiksi että hilpeydeksi… Valloittava skidi-trionsa onkin kaikki kaikessa tässä muuten melkoisia mahdottomuuksia viljelevässä murhahupailussa, koskien niin käänteitään kuin ennen kaikkea aikuisrooleja: kasvatusvastuutaan kirjoituskoneensa taakse täysin edesvastuuttomasti pakeneva yksinhuoltaja-äiti, lasten piilottelema mutta koko ajan syyllisen perikuvan lailla käyttäytyvä ykkösepäilty (Shepperd Strudwick) jne. Barbara Whiting, Anabel Shaw, Stanley Logan.


© Liberty Films/RKO Radio Pictures

wonderfullife.jpg

Ihmeellinen on elämä

It's A Wonderful Life

Frank Capra 1946 draama/scifi

* * *

Bedford Fallsin pikkukaupungin suositun nuoren kiinteistövälittäjän George Bailey'n (James Stewart) firma on vaarassa ajautua konkurssiin yhtiön käteisvarojen kadottua jouluaattona typerän sattumuksen vuoksi. Mies menee suunniltaan, haukkuu perheensä, lähtee ryyppäämään, ajaa autonsa romuksi ja lopulta kompuroi lumipyryssä kaupungin sillalle harkiten vakavasti päiviensä päättämistä - toisin sanoen nyt tarvitaan suojelusenkelin (Henry Travers) pikaisia aputoimia... Kohtaus Pulmusista: - "Come on Al, how can you hate 'It´s A Wonderful Life'"? - "Because it´s a horrible life"! 'Finland'-niminen USA:n kaukaisin osavaltiokin alkoi jokunen vuosi sitten näyttämään tätä joka joulu, mikä on vain siinä mielessä liioittelua ettei kymmeniä muita mustavalkoklassikoita esitetä edes joka 20. vuosi. Donna Reed, Lionel Barrymore, Thomas Mitchell, Beulah Bondi, Frank Faylen, Ward Bond, Gloria Grahame, H.B.Warner, Frank Albertson, Todd Karns, Samuel S. Hinds.


Ikuinen sävel

Humoresque

Jean Negulesco 1946 draama/musiikki

* *

Toki kaikinpuolin laatuisa mutta samalla myös aikamoisen tylsähkö draama huippuviulistin nimeltä Paul Boray (John Garfield) ja viinaanmenevän eliittirouvan (Joan Crawford) on/off-suhteesta. Etenkään Garfieldin alati murjottavasta hahmosta ei ota oikein selvää ja mihin sellisti-tyttöystävänsäkin (ja Crawfordia tuhat kertaa nätimpi) Joan Chandler häviää 45 minuutiksi heti rakkaudentunnustustensa jälkeen? Parasta antia J.Carroll Naish joviaalina isäpappana, ja lukuisten klassikkoteosten lomassa kuullaan tietenkin myös tuo Antonin Dvorak’in käsialaa oleva alkuperäisnimike. Oscar Levant, Ruth Nelson, Paul Cavanagh, Craig Stevens, Tom D’Andrea, Peggy Knudsen. 11-vuotiasta Paulia esittää alussa Robert Blake.


© Twentieth Century Fox Film Corporation

darkcorner

Jälki häviää tyhjään

The Dark Corner

Henry Hathaway 1946 rikos/jännitys

* * *

Juuri San Franciscosta New Yorkiin siirtynyt, kovapintainen ja linnatuomionkin istunut yksityisetsivä Galt (Mark Stevens) on ihastunut sihteerikköblondiinsa (Lucille Ball) samalla kuin menneisyyden haamut tulevat ahdistelemaan miestä kieron asianajajan (Kurt Kreuger) ominaisuudessa maisemanvaihdosta huolimatta... Muotovalio film noir, jossa Stevensin yletön kovanaamailu (etenkin ne joka lauseessa viljellyt aforisminsa) saa jo huvittaviakin piirteitä ja pirtsakka ”Lucy-show” Ball miellyttää muuten vaan. Sen sijaan tuo vain juuri silloin kun mitään hämäryyksiä ei ole tapahtumassa pääsankaria ”tukistamaan” ilmestyvä rikoskomisario (Reed Hadley) turhuuden huipentuma - tiedä sitten miksei näitä omaan laskuunsa nuuskivia viitsitä ikinä tosissaan varjostaa poliisin toimesta (rikokset selviäisi liian helposti, nopeasti ja vähäisellä uhrimäärällä)? Clifton Webb, William Bendix, Cathy Downs, Constance Collier.


© The Selznick Studio

duel_in_the_sun_194613-48-59.jpg

Kaksintaistelu auringossa

Duel In The Sun

King Vidor 1946 western

* * *

Vanhempansa traagisesti menettänyt puoliverinen sulotar Pearl (Jennifer Jones) otetaan tuttavaperheen hoiviin teksasilaiselle suurtilalle. Emäntä (Lillian Gish) sekä vanhempi poika (Joseph Cotten) kohtelevat tyttöä kunnioittavasti, kun taas isäntä (Lionel Barrymore) ja häikäilemätön nuorempi veli Lewt (Gregory Peck) eivät kauniimmanpuoleisillekaan inkkarineidoille paljon arvoa anna... Melkoisena lännen melodraamana mainostettu vaan eipä tässä nyt niin ylettömiin tunnekuohuihin sorruta, etenkään jos jätetään huomiotta nuo Jonesin "elämää suuremmat" ilmeilyt... Lopun legendaarinen yhteenotto oma lukunsa sitten tietysti. Muuten jopa erinomaisen monitasoista ja tapahtumarikasta meininkiä, bonuksena mahtavia ulkokuvia sekä edelleen 53-vuotiaanakin kaikinpuolin valloittava Gish. Walter Huston, Charles Bickford, Herbert Marshall, Harry Carey, Joan Tetzel, Otto Kruger, Sidney Blackmer.


© Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)


Karjavaras

Bad Bascomb

S.Sylvan Simon 1946 western

* * *

Zeb Bascomb (Wallace Beery) on porukoineen osavaltion pelätyimpiä lainsuojattomia - mutta kun lähikylän pankkiin tehdyn ryöstöyrityksen yhteydessä joukkionsa huomaa astuneensa suoraan viranomaisten väijytykseen, ovat hengissäselviytyneet pakotettuja hajaantumaan kukin tahoilleen. Bascomb ja tätäkin raakalaismaisempi puoliverinen Bart Yancy (J.Carrol Naish) osuvat pakoretkellään mormonien vankkurikaravaanin reitille näiden matkatessa kohti Utahia, tullenkin sitten hyväksytyksi mukaan seurueeseen sepittämiensä satujen ja tarinoiden myötä. Aivan erityisesti Bascombiin tykästyy heti kättelyssä noin 7-vuotias pikkutyttö Emmy (Margaret O’Brien)… Vähän yli-imeläksikin uhkaa tuo raavaan rujonaaman Beeryn ja söötin O’Brienin suhde lipsahtaa välillä kuten odotettua, mutta myös toimintaa ja väkivaltaa seassa riittävästi huipentuen lopussa varsin rajuunkin intiaanihyökkäykseen. Tosin silmämääräisesti arvioiden punanahkoja olisi oikeasti vaadittu vähintään tuplamäärä kymmeniä vankkureiden suojasta ampuvia kiväärimiehiä ja myöhemmin paikalle rynnistävää ratsuväkeä vastaan noinkin tasaiseen kamppailuun kyetäkseen, mutta hyvä että joskus näinkin päin… Marjorie Main, Marshall Thompson, Frances Rafferty, Russell Simpson, Warner Anderson, Donald Curtis, Connie Gilchrist, Sara Haden, Renie Riano, Jane Green, Henry O’Neill.


Kaunotar ja hirviö

La belle et la bête

Jean Cocteau 1946 draama/seikkailu

* * ½

Sadunomainen ja upealavasteinen versiointi elävine patsaineen yms de Beaumont'in klassisesta tarinasta (1786), mutta sittenkin hieman tapahtumaköyhä ja selkeä kauhupotentiaalikin jää enimmäkseen käyttämättä. Tosin elokuvan aluksi korostetaankin että on suunnattu lähinnä lapsille sekä lapsenmielisille, ja kolahtihan tämä myös n. 8-vuotiaaseen allekirjoittaneeseen aikoinaan mitä edesauttoivat samoilla tietämillä tehdyt elämysretket Olavinlinnaan ja Hvitträskin kartanoon... Jean Marais, Josette Day, Mila Parély, Nane Germon, Michel Auclair, Raoul Marco, Marcel André.


Kolme muukalaista

Three Strangers

Jean Negulesco 1946 rikos/draama


* * ½

Lontoo 1938. Kaunis leidi nimeltä Crystal Shackleford (Geraldine Fitzgerald) kutsuu kaksi sattumoisin tapaamaansa miestä asuntoonsa: asianajaja Arbutny’n (Sydney Greenstreet) sekä ulkomaalaisen Johnny West -nimisen pikkurikollisen (Peter Lorre). Kyse on naisen vakaasta uskosta vanhaan itämaalaiseen taruun, jonka mukaan omistamansa Kwan Yin -jumalan pienoispatsaan edessä kiinalaisten uutenavuotena esitetty kolmen ihmisen yhteinen toive toteutuu vääjäämättä - tässä tapauksessa aiheena kohta pidettävien kansallisten laukkakisojen voittajaveto. Mutta ennen kuin se päivä koittaa ehtii jokaisen asianosaisen elämäntilanne kääntyä kohtalokkaaseen suuntaan… Melkein ylitsevuotavankin dramaattisia tapahtumia riittää kyseisen kolmikon kohdalla jos kohta myös joitain onnekkaita sattumuksiakin, mutta uskottavuuden koettelusta huolimatta erikoislaatuinen tarina tempaa mukaansa. Vielä kun olisi tuosta toto-kuviosta tajunnut jotain: siis miksi vain yhden miehen (West) muutamalla shillingillä ostama arpa toisi peräti 30 000 puntaa, kun veikkaamansa hevonen muutenkin aikamoinen suosikki kertoimella 3:1…? Joan Lorring, Robert Shayne, Marjorie Riordan, Arthur Shields, Rosalind Ivan, John Alvin, Peter Whitney, Alan Napier, Alec Craig, Ian Wolfe.


Kunnes pilvet väistyvät

Till The Clouds Roll By

Richard Whorf 1946 musiikki/draama

* *

Erään tunnetuimman amerikkalaisen teatterimusikaali-säveltäjän Jerome Kern’in (1885-1945) tarina tyypillisen vaatimattomista nuoruusajoista kohti kuuluisuutta ja menestystä Robert Walker’in pätevästi tulkitsemana... Tätä katsoessa syytä ollakin mitä suurimmassa määrin Kern-fani sillä biisejään tykitetään lähes jatkuvalla syötöllä koko kahden tunnin ja vartin kestonsa ajan, eikä mitään elämää suurempaa draamaa juurikaan välissä koeta - ellei pikaisesti käsiteltyä Lusitania-laivan tuhoa v.1915 saksalaissukellusveneen toimesta lasketa: Kern nimittäin myöhästyi nipinnapin kyydistä välttäen kuoleman toisin kuin silloinen tuottajansa (Harry Hayden) ja 1200 muuta matkustajaa... Allekirjoittaneeseen kolahtivat lauluista lähinnä vain tuo tunnetuin eli ”Ol' Man River” mikä esitetäänkin varmuuden vuoksi kahteen kertaan, loppuviimeiksi vieläpä itse 'Frankie-Boy' Sinatra'n toimesta. Tähtikavalkadia riittää muutenkin enempi kuin lääkäri määrää: Judy Garland, June Allyson, Dinah Shore, Tony Martin, Kathryn Grayson, Lena Horne, Cyd Charisse... lisäksi laulu- & tanssitaitojaan käyvät esittämässä jopa Angela Lansbury sekä Van Johnson. Van Heflin, Dorothy Patrick, Lucille Bremer.


Kuolematon rakkaus

To Each His Own

Mitchell Leisen 1946 draama

* * ½

Nuori Jody Morris -niminen nainen (Olivia de Havillandacademy_award_trophy.jpg) joutuu luovuttamaan avioliiton ulkopuolella syntyneen poikansa tuttavaperheeseen sen jälkeen kun tämän isäkin (John Lund) oli päässyt hengestään I maailmansodan rintamilla. Jodysta tulee menestyksekäs uranainen muttei koskaan unohda lastaan, ei edes vuosien päästä Lontooseen muutettuaan ja toisen maailmanpalon puhjetessa... Havillandin mahtava pääosasuoritus kantaa tätä nyyhkytarinaa alusta loppuun, silti nuo entisaikojen asenteet yksinhuoltajuuden kamaluudesta tuntuvat nykyvinkkelistä niin omituisilta että vaikea edes suhtautua asiaan mitenkään - ja miten voi tulla sitten myöhemmin yllätyksenä kasvattiperheestään repäistyn viisivuotiaan (Billy Ward) mahdottomuus sopeutua ”uuteen äitiin”? Roland Culver, Phillip Terry, Mary Anderson, Bill Goodwin, Virginia Welles, Victoria Horne, Griff Barnett, Frank Faylen.


© The Archers

matter-life-and-dea_799927c.jpg

Kysymys elämästä ja kuolemasta

A Matter Of Life And Death

Michael Powell, Emeric Pressburger 1946 scifi/komedia/draama/sota

* * *

2. maailmansodan loppuvaiheet. Brittiläinen pommikone lentää Kanaalin yllä pahasti ruhjoutuneena kohti Englannin rannikkoa, jonka ainoa eloonjäänyt eli lentäjä Peter Carter (David Niven) kykenee vielä liekkimeren keskeltä viimetöikseen jutustelemaan radioitse lähitukikohdan nuoren naispäivystäjän (Kim Hunter) kera. Tuo lyhyt jäähyväisseremoniakin riittää toisiinsa rakastumiseen, mutta sitten Carter joutuu hyppäämään ilman laskuvarjoa ”kuolemaansa" - vaan kuinka ollakaan, kohta hän jo availee silmiään kotomaan rantavesissä... Viihtyisä ja värikäs (vaikkakin kohtaukset tuonpuoleisessa kuvattu mustavalkoisina) romanttinen fantasia, samalla epätavallisenkin voimakas kannanotto brittien ja amerikkalaisten ”ei-aina-niin-sydämellisiin" suhteisiin. Ihmisten (ja enkeleitten) taukoamaton puhetulva tuntuu aavistuksen ylikirjoitetultakin välillä, samoin hämmensi tuo Berliinin suurpommituksen ajankohta: 2.5.1945 - siis samana päivänä kun venäläiset saivat kaupungin lopullisesti hallintaansa. Alkupuolen huvittavin yksityiskohta puolestaan se miten avaruudesta kuvattu maapallo väriltään tasaisen vihreä! Roger Livesey, Marius Goring, Raymond Massey, Robert Coote, Kathleen Byron. Nuori Richard Attenborough vilahtaa yhtenä RAF:n edesmenneistä.


© Universal Pictures

canyon.jpg

Liekehtivä erämaa

Canyon Passage

Jacques Tourneur 1946 western

* * *

Portlandin satamakaupunki, Yhdysvaltain länsirannikko 1856. ”Vaeltamaan luotu” Logan Stuart (Dana Andrews) saapuu paikalliseen pankkiin muuttamaan keräämänsä kultahippuset rahaksi, lähtien heti seuraavana päivänä taas reissun päälle kuljettamaan tavaralastin lisäksi lapsuudenystäväänsä eli Lucy-nimistä neitoa (Susan Hayward) jonkin matkan päässä sijaitsevaan uudisraivaajien kyläyhteisöön - sekä samalla tämän tuoreen kihlatun (Brian Donlevy) luo... Niin kuvaukseltaan, ihmissuhteiltaan kuin tapahtumiltaankin värikäs lännentarina, jossa keskitytään virkistävänä vaihteluna uudisraivaaja-duunareiden realistisenmakuisiin touhuihin pyssysankari-lehmipoikien sijaan. Lopun intiaanihyökkäyksetkin jo suorastaan vastenmielisen brutaaleja erityisesti naiskohtaloita ajatellen, olisipa luullut niihinkin pääsyyllisen eli koko tuon yhteisön pahimman häirikön (Ward Bond) löytyneen jo aikoja sitten syrjäisestä metsämökistään kuulanreikä otsassaan - etenkin kun porukka muuten kyllä jakamassa innokkaasti oman käden oikeutta heti kun aihetta ilmenee Lloyd Bridges’in johdolla. Patricia Roc, Hoagy Carmichael, Fay Holden, Stanley Ridges, Andy Devine, Victor Cutler, Rose Hobart, Halliwell Hobbes, James Cardwell, Onslow Stevens.


Loviisa -Niskavuoren nuori emäntä

Valentin Vaala 1946 draama

* * ½

1880-luvun hämäläisessä maalaisyhteisössä Niskavuoren tulisieluinen isäntä (Tauno Palo) on palavasti ihastunut piikatyttö Malviinaan (Kirsti Hurme), mutta suvun perinteet vaativat naimaan paremmasta yhteiskuntaluokasta: vähintään jonkun talontyttären, kuten vaikkapa tuttavaperheen Loviisan (Emma Väänänen)... Tyypillisen tönkkö juntti-dialogi ärsyttää aluksi, ja mikä saa jatkuvan liehittelyn järkähtämättä torjuneen Malviinankin muka sitten yht’äkkiä antautumaan ilman mitään selityksiä isännälle keskellä peltoa? Paranee onneksi huomattavasti loppua kohden tämä puoli miljoonaa katsojaa kerännyt klassikkoleffasarjaan kuuluva osio Hella Wuolijoen (=Juhani Tervapään) romaanien pohjalta - myös kaikki roolit täytetty kerrankin piirulleen osiinsa sopivilla näyttelijähahmoilla. Maija Nuutinen, Hilkka Helinä, Reino Häkälä, Toini Vartiainen, Holger Salin, Reino Valkama. Mukana vilahtavat lisäksi seutukunnan eliittiin kuuluvat Matti Raninin molemmat vanhemmat Saara ja Helge.


Menneisyyden varjo

Ville Salminen 1946 draama/rikos

* *

Rainer Leimu (Tauno Palo), varsinainen seurapiirien legenda ja naistennaurattaja saa työpaikan kemian laboratoriosta. Pomonsa (Yrjö Tuominen) kaunis vanhempi tytär (Ritva Arvelo) kiinnittää heti ensi silmäyksellä kyynisenä playboyna tunnetun miehen huomion... Vaikka pääosan Suomifilmin Suurin toteuttaakin piirulleen vanhaa sanontaa miten ”valehtelijan rangaistus ei ole suinkaan se että häntä ei uskota vaan se ettei itse pysty luottamaan kehenkään”, niin tämäkin intohimorikoksineen keskivertoa huomattavasti synkempi kotimainen melodraamailu kaatuu yhtäkaikki tyypillisiin pateettisuuksiinsa ja alleviivauksiinsa. Palo päässyt muuten samalla nuoruusvuosien todellisen ammattinsa pariin, eli laborantiksi siis... Paavo Jännes, Terttu Soinvirta, Jorma Nortimo, Tauno Majuri, Aku Korhonen, Kaisu Leppänen, Kyllikki Väre.


Minä elän

Ilmari Unho 1946 draama

* *

”Suomalaisen kirjallisuuden isän” Aleksis Kiven (Rauli Tuomi) elämä, teokset ja kuolema vain 38-vuotiaana 31.12.1872... Tuomen herkkä tulkinta ei peitä yleistä teatraalista patsastelua ja jäykistelyä, myös klassikkokertomustensa syntyvaiheisiin olisi voinut vähän tarkemmin paneutua. No, varsin selväksi tulee sentään se miten pakkomielteenomaisesti tuo suomen kielen professori Ahlqvist (Kalle Rouni) Kiveä vihasikaan, ollen siis tämän tragedian ”salieri”... Ja tunnetun tarinanhan mukaan otsikon sanat olivat taiteilijan viimeiset. Poika nimeltä Matti Kivi näyttelee päähenkilöä lapsena, en sitten tiedä lieneekö nimensä ihan sattuman kauppaa vain? Salli Karuna, Hilkka Helinä, Leo Riuttu, Helge Ranin (Cygnaeus), Eero Kilpi (Lönnrot), Topo Leistelä (Snellman), Arvi Tuomi (Topelius), Emma Väänänen, Saara Ranin, Kaarlo Aavajoki, Anni Aitto.


Muukalainen katosi

The Stranger

Orson Welles 1946 rikos/draama

* * ½

Natsienmetsästäjä (Edward G. Robinson) löytää etsimänsä connecticutilaisesta pikkukaupungista: yhteisönsä arvostaman yliopistoprofessorin (Welles)... Vanhentunut ja psykologisesti täysin epärealistinen etenkin Wellesin hahmon osalta, silti ajankuvauksena ja aiheeltaan mielenkiintoinen. Niin vain muuten Robinsonkin (alunperin Emmanuel Goldenberg) joutui vaihtamaan juutalaisen nimensä lukemattomien muiden tavoin Hollywood-uraa aloitellessaan... Loretta Young, Philip Merivale, Richard Long, Konstantin Shayne, Byron Keith, Billy House, Martha Wentworth.


Mysteerio sininen dahlia

The Blue Dahlia

George Marshall 1946 rikos

* * ½

Kolme sotakaverusta (Alan Ladd, William Bendix, Hugh Beaumont) palaa kotimaisemiinsa Kaliforniaan, ja kohta porukan ainoa ukkomies Johnny Morrison (Ladd) heittää odotetusti muille heipat päästäkseen vaimoaan (Doris Dowling) näkemään vuosien jälkeen. Siippa on kuitenkin keskittynyt viime ajat vain bilettämiseen ja vieraissa juoksuun, joten kauaa ei Johnny tämänkään seurassa viihdy - vaan sitten heti seuraavana aamuna tuo vaimokkeensa löydetään murhattuna... Raymond Chandler’in romaaniin pohjautuen tyypillisen epäselvä rikosmysteeri täynnä ihan mielenkiintoisia mutta motiiveiltaan hämäriä hahmotuksia, ynnä sitten niitä uskomattomia yhteensattumia tietysti. Heikoiten suoriutuu tuo ”sotaneurooseista kärsivä” Bendix joka ei vakuuta roolissaan edes vähän alusta. Veronica Lake, Howard da Silva, Tom Powers, Will Wright, Howard Freeman, Don Costello, Frank Faylen.


Notorious -kohtalon avain

Notorious

Alfred Hitchcock 1946 jännitys

* * ½

Kovasti kehuttu ja klassikon asemassa oleva vakoojajännäri Sir Alfredilta, joka on ansioistaan huolimatta minusta aika vaisu ja tylsähkö varsinkin paikallisvärin hyödyntämisessään: vaikka vehreässä ja kuumassa Etelä-Amerikassa ollaan olevinaankin niin lähes yhtä ja samaa sisätiloissa höpöttämistä alusta loppuun - eikä edes oikein kunnon loppukliimaksiakaan tarjolla tällä kertaa. Cary Grant'in ja Ingrid Bergman'in toisiinsa rakastuminen tapahtuu myös ilman sen kummempia perusteluja, joten Claude Rains vanhana natsina jälleen se ylivoimaisesti mielenkiintoisin hahmo. Louis Calhern, Leopoldine Konstantin, Reinhold Schünzel, Moroni Olsen, Ivan Triesault, Alexis Minotis, Wally Brown.


Paholaisen tytär

The Strange Woman

Edgar S. Ulmer 1946 draama

* * ½

Bangor, Maine 1824. Jenny Hager (Jo Ann Marlowe) osoittaa jo pikkutyttönä taipumusta ilkeisiin tempauksiin paikallisen lapsilauman keskuudessa, johtuen käytännössä heitteillejäämisestään alkoholisti-isänsä (Dennis Hoey) toimesta. Varakkaammat naapurinsa kuten kauppias Isaiah Poster (Gene Lockhart), tuomari Saladine (Alan Napier) sekä kirkonmies Adams (Rhys Williams) miettivät keinoja Jennyn auttamiseen halki tämän kasvuvuosien – kunnes jo parikymppinen neito (Hedy Lamarr) saa viimein tarpeekseen isänsä käytyä jälleen kerran väkivaltaiseksi ja karkaa lopullisesti kotoaan. Iäkäs leskimies Poster suostuttelee hemaisevan Jennyn järkiavioliittoon kanssaan muun väen hiljaisen hyväksynnän kera, mutta vilkkaan satamakaupungin yhä levottomampi elämänmeno tuntuisi ennemmin houkuttelevan kuin pelottavan edelleen tunnehäiriöistä kärsivää ja itseriittoista neitosta… Pääosaleidin tapaan epäjohdonmukaisine tunnekuohuineen hieman sekavaksi jäävä, ikäänkuin vinksahtanut versio ”Tuulen viemää” (1939) ja ”Jezebel” (1938) -melodraamoista. Lockhartin erinomaisuutta ”kompensoi” puolestaan poikaansa esittävä Louis Hayward totutun pökkelömäisellä olemuksellaan, kuuluen näin tiiviisti esim. Charles Boyer’in ja Farley Granger’in vähemmän mairittelevaan koulukuntaan… George Sanders, Hillary Brooke, June Storey, Moroni Olsen, Olive Blakeney, Kathleen Lockhart.


© Hal Wallis Productions/Paramount Pictures

1946-first-film_2078984i.jpg

Paholaisnainen

The Strange Love Of Martha Ivers

Lewis Milestone 1946 draama/rikos

* * *

1928. Teini-ikäinen orpotyttö Martha Ivers (Janis Wilson) asuu tyrannimaisen miljonääritätinsä (Judith Anderson) huostassa, kunnes eräänä iltana toistuvien karkailujen ja tulikivenkatkuisten yhteenottojen päätteeksi Martha saa lopullisesti tarpeekseen nähdessään eukon hakkaavan lemmikkikissaansa. 18 vuotta myöhemmin rikkaana perijättärenä leidi (Barbara Stanwyck) on päätynyt mukavuusavioliittoon piirisyyttäjän virkaan siinä sivussa järjestämänsä lapsuudenkaverin Walter O’Neil’in (Kirk Douglas) kanssa: palkinto tämän väärästä todistuksesta tuon kohtalokkaan illan tapahtumista. Vaan sitten paikkakuntaa kohti ajelee se todellinen rakkaus menneisyydestä, ikuinen hulttio nimeltä Sam Masterson (Van Heflin)... Tiheätunnelmaista ja sujuvasti etenevää kolmiodraamaa menneisyyden painolasteineen, jossa etenkin rikkaan naisrukan (kaukana mistään "paholaisesta" sentään siis) Stanwyckin kuin myös debyytissään mainiosti onnistuvan Douglasin tyly loppu erinomaisen vaikuttavaa tavaraa. Lizabeth Scott, Roman Bohnen.


Paisá -vapauden tuli

Paisá

Roberto Rossellini 1946 sota

* * ½

Rosellini jatkoi traagisten ihmiskohtaloiden kuvausta sodan kurimuksessa neorealistisella tyylillään, tällä kertaa useamman tarinan muodossa seuraten Liittoutuneiden etenemistä Sisilian maihinnoususta v.1943 kohti pohjoista ja koko Italian ottamista haltuun saksalaisilta paikallisen vastarintaliikkeen tuella. Mutta vain ensimmäisestä ja viimeisestä episodista löytyy varsinaisten sotatapahtumien osalta kiinnostavaa toimintaa, välissä puuduttavaa "kotirintaman" ihmissuhdehömppää nälkäänsä varastavine lapsineen ja itseään myyvine sinjoriinoineen. Carmela Sazio, Robert Van Loon, Dots Johnson, Alfonsino Pasca, Maria Michi, Gar Moore, Harriet Medin, Renzo Avanzo, William Tubbs, Dale Edmonds.


© The Samuel Goldwyn Company/RKO Radio Pictures

bestyears

Parhaat vuodet

The Best Years Of Our Livesacademy_award_trophy.jpg

William Wyleracademy_award_trophy.jpg 1946 draama

* * *

Kolme saman pikkukaupungin sotilasta, Al (Fredric Marchacademy_award_trophy.jpg), Fred (Dana Andrews), ja Homer (Harold Russellacademy_award_trophy.jpg) palaavat yhteiskyydillä kotiin II maailmansodasta. Ensinmainittua odottaa perhe sekä turvattu työpaikka pankissa ja Fredia iäkkäiden vanhempien lisäksi vaimo (Virginia Mayo), mutta kaikista epävarmin on tilanteestaan molemmat kätensä menettänyt ja täten koukkujen avulla operoiva laivaston mies Homer: miten asiaan osaavat nyt suhtautua tyttöystävä (Cathy O’Donnell), sukulaiset, tutut ja vieraat...? Seitsemän oscarin menestysteos kolmesta sodan kauhut kokeneesta kaverista joiden sopeutumista takaisin normaalielämään vaikeuttavat entisestään kotirintaman kasvavat pelot pian mahdollisesti häämöttävästä uudesta rytinästä (vaikka toisaalta hui hui, eihän venäläisillä vielä ollut edes Pommia). Valitettavasti tarinoistaan vain Marchin täysosuma, eikä vähiten jo "Tähti on syntynyt" -klassikossa (1937) tällaista sympaattista juoppoa ilmiömäisesti esittäneen miehen itsensä ansiosta. Sen sijaan ilmeetön Andrews ei vakuuta roolissaan oikein missään vaiheessa, eikä varsinkaan silloin kun vaimo esittelee tälle salarakkaansa (Steve Cochran) joka todella uskottavasti kehtaa vieläpä ryhtyä aukomaan päätään päin sotaveteraanin naamaa tämän omassa kämpässä! Ja sinänsä ihan ok Russell sai "vain" kunnian toimia kaikkien sodassa vammautuneiden tuntojen tulkkina kovin ennalta-arvattavasti - turhien imelyyksien karsiminen olisi pelastanut myös selkeältä ylipituudelta. Myrna Loy, Teresa Wright, Hoagy Carmichael, Gladys George, Ray Collins.


© International Pictures/Universal Pictures

the-dark-mirror-5-300x225.png

Pimeä peili

The Dark Mirror

Robert Siodmak 1946 rikos/draama

* * * ½

Lääkärismies löytyy veitsimurhan uhrina kotinsa lattialta makaamasta. Useat todistajat kertovat pääetsivälle (Thomas Mitchell) nähneensä tämän seurassa erään Theresa Collins –nimisen neidon (Olivia de Havilland), jolla kuitenkin osoittautuu olevan tapauksen ajankohdalle vedenpitävä alibi. Vaan sitten paljastuu että naisella on identtinen kaksoissisar Ruth (Havilland)... Viihdyttävän älykkäästi ja vähän kieli poskellakin etenevä, ei ”kuka-” vaan ”kumpi-sen-teki?” –mysteeri ilmiömäisten Mitchellin ja Havillandin johdolla, jälkimmäisen kaksoisroolin ollessa lisäksi teknisesti yhtä virheetön kuin saman vuoden Bette Davis –draamassa ”Varastettu elämä”. Toki pari juttua jäi siskosten yhteiselossa askarruttamaan: miksi etenkään se mustasukkaisempi puolisko käyttäisi yhä samoja vaatteita, saati haluaisi asua saman katon alla...? Lopun kysymys de Havillandille peilaa tosielämää hätkähdyttävästi: "Why are you so much more beautiful than your sister"? V.2013 96-vuotiaana kuolleen Joan Fontaine'n ja tätä kirjoitettaessa kohta 98 vuotta täyttävän sisarensa koko elämän kestänyt vihanpito ehti saada jo lähes legendaariset mittasuhteet... Lew Ayres, Richard Long, Charles Evans.


© Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)

postmanalwaysringstwice1946wide.jpg

Postimies soittaa aina kahdesti

The Postman Always Rings Twice

Tay Garnett 1946 rikos/draama

* * *

Kulkijamies Frank Chambers (John Garfield) osuu huoltoasemalle jonne haetaan työntekijää, ja pestautuu oitis kun näkee iäkkään isännän (Cecil Kellaway) nuoren hemaisevan Cora-nimisen vaimon (Lana Turner). Frank päättää siltä seisomalta ottaa naisen omakseen, maksoi mitä maksoi... James M. Cain'in klassikkoromaaniin pohjautuva pätevä film noir, jossa tyypilliseen tapaan kaikki suuret unelmat lopulta murskautuvat vähän jokaisen henkilön kohdalla. Tylsähkö ensiversio tehtiin italialaisten toimesta jo v.1943 ("Riivatut"), ja kohtalainen uusintaversio 1981 Jack Nicholson'in & Jessica Lange'n tähdittämänä. Hume Cronyn, Leon Ames, Audrey Totter, Alan Reed, Jeff York.


Rakasta huomenna ja ikuisesti

Tomorrow Is Forever

Irving Pichel 1946 draama

* * ½

Baltimore, 1930-luvun loppupuoli. Elizabeth Hamilton (Claudette Colbert) ei ole vielä yli parinkymmenen vuoden, uuden aviomiehen (George Brent) ja kahden jo reippaiksi nuorukaisiksi kasvaneen pojan (Richard Long, Sonny Howe) jälkeenkään kyennyt unohtamaan I maailmansodan rintamalle jäänyttä ”ikuista rakkauttaan” John MacDonald’ia (Orson Welles) - vaan vähänpä tietää että todellisuudessa mies oli kuin olikin selvinnyt hengissä saksalaiseen sotasairaalaan mutta rampana sekä ennen kaikkea kasvot pahoin ruhjoutuneena, jolloin oli tehnyt häpeäntuskissaan päätöksen ettei koskaan palaisi armaan Elizabethinsa vierelle. Kunnes sitten eräänä päivänä muuan Euroopan alati kasvavaa sodanuhkaa pienine ottotyttärineen (Natalie Wood) paennut itävaltalaisprofessori nimeltä Erik Kessler (Welles) otetaan töihin Mr. Hamiltonin johtamaan kemiantehtaaseen… Varmaankin yksi historian manipuloivimmista melodraamoista uskomattomine yhteensattumineen sekä jokaisen kohtauksen ”hätkähdyttävine” paljastuksineen, joista myös näyttelijälegendansa ottavat huolella kaiken mahdollisen irti pohjatonta traagisuutta huokuvine katseineen/ilmeineen. Silti samalla vahvatunnelmaista sekä ajattoman universaalia sanomaakin tarjolla vähintään riittävästi, ja erityisesti huomioitava pikku-Natalien upea debyyttisuoritus runsaasti saksankieltäkin vaatineessa roolissaan (kotonaan ei tietääkseni puhuttu englannin lisäksi kuin venäjää). Lucile Watson, John Wengraf, Ian Wolfe, Joyce Mackenzie.


© Paramount Pictures


Rauhaton rajaseutu

The Virginian

Stuart Gilmore 1946 western

* * *

V.1885. Kaupunkilaistyttö Molly Wood (Barbara Britton) saapuu idästä Wyomingin vielä monin tavoin "rauhattomille rajaseuduille" asettuakseen paikallisen koulun opettajattaren virkaan. Heti kättelyssä hemaiseva neito pääsee tekemään tuttavuutta nuoreen supliikkimieheen Steve'en (Sonny Tufts) sekä tähän isoveljen lailla suhtautuvaan parhaaseen kaveriin, joka tunnetaan vain lempinimellä 'Virginialainen' (Joel McCrea). Molemminpuolinen ihastus viimemainitun kera syttyy välittömästi vaikkei Molly sitä meinaa alkuunsa tajutakaan, sillä samanaikaiset seutua kuohuttavat karjavarkaustapaukset asettavat kunnian miehelle ensisijaisempia velvollisuuksia... Tarinaltaan tavanomaista mutta tunteidenpaloltaan keskimääräistä vaikuttavampaa lännendraamaa, erityisesti mitä siihen hirttämiskohtaukseen tulee. Vähemmän tuttu Britton miellyttää aavistuksen jopa "marilynmaista viattomuutta" heijastelevine olemuksineen, joten pikkuisen sääliksi kävi myös sen kotipuoleen ikävöimään jääneen ihan sympaattiselta vaikuttaneen sulhasehdokkaan (Bill Edwards) puolesta: junasta astumisesta kulunut noin minuutti ja oma tyttö ehtinyt jo törmätä tulevaan neitsyydenviejä-cowboyhinsa...! Brian Donlevy, Fay Bainter, Tom Tully, Henry O'Neill, William Frawley, Paul Guilfoyle, Marc Lawrence, Vince Barnett.


Rohkeita otteita

Whistle Stop

Léonard Moguy 1946 draama/rikos

* *

Kuvankaunis Mary (Ava Gardner) palaa vuosien jälkeen Chicagosta pieneen "seisake"-kaupunkiinsa ja samalla vanhaan kotitaloonsa jonka oli aikoinaan vuokrannut eteenpäin siellä edelleen asustavalle Veech-nimiselle perheelle. Sen jo keski-ikäiseksi varttunut poika ja entinen heilastus sekatyömies-Kenny (George Raft) kokee erityisen ristiriitaisia tunteita Maryn nähdessään, mutta ei ole myöskään valmis hyväksymään muita reviirille tunkijoita - ei ainakaan paikallista hämärähommiakin harrastavaa baarinomistajaa Lew Lentz'ia (Tom Conway)... Niin tunnelmiltaan kuin juonikuvioiltaan epämääräiseksi jäävä pikkukaupunkilais-draama, ennen kaikkea Gardnerin sekä aivan väärään rooliin laitetun Raftin osalta. Victor McLaglen, Jorja Curtright, Florence Bates, Jane Nigh, Charles Drake, Charles Judels.


Sciuscia –viattomat

Sciuscià (Ragazzi)

Vittorio De Sica 1946 draama

* * ½

Kaksi nuorta katujen kasvattia (Franco Interlenghi, Rinaldo Smordoni) tekee samaa mitä tuhannet muutkin kaltaisensa sodanjälkeisessä rutiköyhässä Italiassa, eli kenkien kiillottamisen lomassa koittavat myydä pimeillä markkinoilla mitä milloinkin. Vaan sitten tulevat huijatuksi toisen pojan isoveljen sekä tämän kaveriporukan toimesta jo vakavampiin ryöstöpuuhiin, minkä jälkeen suunsa visusti kiinni pitävä parivaljakko lähetetään nuorisovankilaan... Italian oma ”Los olvidados” (1950) on kuitenkin kyseiseen mestariteokseen verrattuna huomattavasti ennalta-arvattavampi, tasapaksumpi ja näkemyksettömämpi. Draamaa toki piisaa mutta olot esim. tuolla rangaistuslaitoksessa yllättävänkin inhimilliset. Annielo Mele, Bruno Ortenzi, Emilio Cigoli.


Sheriffin urotyö

Abilene Town

Edwin L. Marin 1946 western

* * ½

Kansasilainen Abilenen lännenkylä on tavallistakin selkeämmin kahtiajakautunut kunnollisiin, kirkossakäyviin asukkaisiin sekä karjanajonsa lomassa lähinnä ryyppäämään ja riehumaan paikallisiin kapakoihin jatkuvana virtana tungeksiviin pyssynheiluttelijoihin. Sheriffi Dan Mitchell'illa (Randolph Scott) riittää siis puuhaa järjestyksen ylläpidossa, ja kohta vieläpä tuplaten kun seudulle saapuu isohko maanviljelijöiden vankkurikaravaani - samalla ajatuksiaan sekoittaa säännöllisin väliajoin niin räväkkä revyytyttö Rita (Ann Dvorak) kuin sekatavarakauppiaan (Howard Freeman) hehkeä tytär Sherry'kin (Rhonda Fleming)... Laadukas peruslänkkäri, jossa Scott hoitelee jälleen lainvalvojan hommat miehekkääseen tyyliinsä - sen sijaan muuten erinomainen Dvorak lauleskelee tylsiä rallejaan turhan usein ja pitkään, Edgar Buchanan puolestaan vakioroolissaan juoppona pelkurina jo vähän liiankin karikatyyri. Toiminnallisesti ihmetytti noiden maajussien vakuuttelu sheriffille että "kyllähän ne karjamiehet yrittää mutta valmiina ollaan" - silti heti suunnilleen seuraavana yönä vain noin kymmenpäisen huligaanijoukon mahdollista hyökätä tiluksilleen ja murhata ties miten monta heikäläistä sekä polttaa talonsa ja vankkurinsa... Lloyd Bridges, Helen Boyce, Richard Hale, Jack Lambert, Dick Curtis.


Shock

Shock

Alfred L. Werker 1946 rikos/jännitys

* * ½

Nuori nainen (Anabel Shaw) kirjoittautuu sanfranciscolaiseen hotelliin, jossa hänen olisi määrä tavata peräti kahden vuoden eron jälkeen sodasta palaava upseerimiehensä (Frank Latimore). Vaan sitä ennen parvekkeella käväistessään huomaa pian toisen huoneiston ikkunan takana riitelevän pariskunnan, minkä päätteeksi mies (Vincent Price) pamauttaa kynttilänjalalla vaimonsa hengiltä! Tapahtumasta järkyttyneenä nainen vaipuu katatoniseen shokkitilaan, ja kukapa häntä ryhtyykään myöhemmin parantolassaan hoitamaan kuin tuo kuuluisaksi psykiatriksi osoittautuva murhamies... Otteessaan pitävä trilleri, vaikka niin Shawn kuin varsinkin Pricen hahmojen uskottavuus aikamoisella koetuksellakin. Lynn Bari, Stephen Dunne, Reed Hadley.


Song Of The South

Song Of The South

Wilfred Jackson, Harve Foster 1946 draama/animaatio/musiikki

* * ½

Joel Chandler Harris’in tarinoihin (1881) pohjautuva, ensimmäinen live-näyttelijöitä piirrettyjen pätkien ohessa käyttänyt Disney-tuotanto satutarinoita lapsille kertovasta Etelän mustasta ex-orjasta ’Uncle Remus’ista (James Baskett)... Tämän kiistanalaisen ”rasistinen vai ei?” -filmin kohdalla kävi ainakin itsellä päinvastoin kuin mitä etukäteen oletti, eli nuo livedraama-osiot yllättävänkin onnistuneita kun taas animoidut Veli Kani/Kettu Repolainen/Veli Nalle –seikkailut kaavamaisia ja omassa lajissaan mielikuvituksettomia - ja samaa voi sanoa myös oscarin vieneestä mutta lastenlaulu-sarjassaankin kevyestä ”Zip-a-Dee-Doo-Dah” –lurituksesta. ”Disney-kasvatti” ja mm. tuleva ’Peter Pan’ (1953) Bobby Driscoll isäänsä ikävöivänä pikkupoikana sekä tyttökaverinsa Luana Patten erityisen kunniamaininnan arvoisia, valitettavasti ensinmainitun myöhempi kohtalo jäi yhdeksi näistä monista surullisista Hollywood-tragedioista. Kritisoiduista kliseistä ja stereotypioista vielä, että ehkä olisi sitten ollut taas paras jättää koko musta kansanosa rauhaan ja vaihtaa aihetta täysin... (En ymmärtänyt sitä itkua niistä aidosti hauskoista variksistakaan ”Dumbo”ssa 1941.) Ruth Warrick, Lucile Watson, Erik Rolf, Hattie McDaniel.


Suuret toiveet

Great Expectations

David Lean 1946 draama

* * ½

1800-luvun alkupuoli. Joviaalin kyläsepän (Bernard Miles) ja tylyn isosiskon (Freda Jackson) hoteissa asuva brittiläinen orpopoika Pip (Tony Wager) saa välillä vaihtelua arkeensa päästessään söötin mutta nirppanokkaisen kartanontytön (Jean Simmons) leikkikaveriksi. Parikymppiseksi vartuttuaan puolivalmis sepän sälli (John Mills) saa yllättäen kuulla että joku tuntematon hyväntekijä on valmis rahoittamaan koulutuksensa herrasmieheksi ja Lontoon yläluokan piireihin... Charles Dickens’in romaani (1861) on hieman karsittunakin laadukkaasti versioitu, tosin 1800-luvun tapojen ja kulttuurin ymmärtämisessä nykyihmisellä monessa kohtaa tekemistä. Millsin vaisuutta kompensoi rempseä 16-vuotias Simmons debyytissään, roolihahmon aikuistuessa esittäjänsä vaihtuminen kovin erinäköiseen Valerie Hobson’iin tuntuikin jopa tarpeettomalta ratkaisulta. Finlay Currie, Francis L. Sullivan, Alec Guinness, Martita Hunt.


Syvä uni

The Big Sleep

Howard Hawks 1946 jännitys

* *

Yksityisetsivä Philip Marlowe eli Humphrey Bogart irvistelee ja uhkailee ihmisiä epäselvällä puhetyylillään, parikymppinen tosielämän vaimo Lauren Bacall vastailee takaisin jotain yhtä käsittämättömiä - ja näistä ihmiset (sekä myös kriitikot!) olleet löytävinään jotain ylivertaisen nautittavaa? Minusta kuuluu niiden klassikkoelokuvien joukkoon jotka eivät anna näyttelijöille mitään mahdollisuutta edes hengittää luonnollisesti, sikäli siis harvinaisen osuvasti nimetty tämä taas yksi tylsä Chandler-huttu (hehe). John Ridgely, Martha Vickers, Dorothy Malone, Peggy Knudsen, Regis Toomey. Sivuosassa kokemassa kovia myös avuton käppänä Elisha Cook Jr. kuten tapanaan on.


Takaa-ajettuna yössä

Somewhere In The Night

Joseph L. Mankiewicz 1946 jännitys/rikos

* *

Amerikkalaissotilas (John Hodiak) herää sairasteltassa vakavasti haavoittuneena, eikä muista edes nimeään. Miestä kutsutaan kuitenkin nimellä ’Taylor’, ja myöhemmin löytääkin tavaroidensa joukosta lompakon mikä kuuluu sennimiselle henkilölle. Edelleen hämmentyneenä Taylor palaa kotikonnuilleen Los Angelesiin, ainoana johtolankanaan entisen elämänsä suhteen kirjelappu jossa puolestaan nimi ’Larry Cravat’. Kohta heppu on sotkeentunut mutkikkaaseen vyyhteen, johon liittyy kolme vuotta sitten murhattu kaverinsa ja kadoksissa olevat 2 miljoonaa dollaria… Hidasliikkeinen ja tyypillisiin mahdottomuuksiin niin juonikuvioidensa kuin ylettömän henkilögalleriansa puolesta paisuva film noir - mitä asiaa onnistuu korostamaan entisestään jo vaikeasti samaistuttavan Hodiakin rinnalle tyttöystäväksi ilmaantuva, mutta lähinnä mielenhäiriöiseltä vaikuttava Nancy Guild minkään nokkelasanaisen pimun sijaan. Lloyd Nolan, Richard Conte, Josephine Hutchinson, Fritz Kortner, Margo Woode, Sheldon Leonard, Lou Nova, Whit Bissell, Harry Morgan, Jeff Corey.


© Mark Hellinger Productions/Universal Pictures

killers_03.png

Tappajat

The Killers

Robert Siodmak 1946 rikos

* * *

Ammattitappajat (William "Cannon" Conrad, Charles McGraw) saapuvat pikkukaupunkiin ja ampuvat muitta mutkitta hotellihuoneeseensa miehen joka tunnettiin nimellä 'Swede' (Burt Lancaster debyytissään). Vakuutustarkastaja (Edmond O'Brien) ryhtyy poliisien avulla tutkimaan tapausta ja ottamaan ennenkaikkea selvää mikä surmattu oikein oli miehiään... Film noir -klassikko tyypillisen mustanpuhuvine tapahtumineen ja kuvakulmineen sekä kyynisine maailmankatsomuksineen - tosin en siltikään oikein tajunnut miksi Lancaster antautui suosiolla tapettavaksi...? Ava Gardner, Albert Dekker, Jeff Corey, Virginia Christine.


Tuntemattoman varjo

Black Angel

Roy William Neill 1946 rikos

* *

Mainettakin kerännyt laulajatar (Constance Dowling) murhataan kerrostalo-huoneistoonsa. Mies nimeltä Bennett (John Phillips) osuu paikalle lähes samantien, todetakseen vain tilanteen sekä sen miten tappaja ehtii livahtamaan aivan nokan alta karkuun. Bennett pidätetään, mutta vaimonsa (June Vincent) ryhtyy samantien etsimään todisteita tämän syyttömyydestä uhrin ex-miehen eli viinaanmenevän pianistisäveltäjän Martin Blair'in (Dan Duryea) kera... Perusainekset sisältävä, silti varsinkin loppua kohti tylsistyvä noir jossa B-tuotannon maku näkyy myös näyttelijäkaartista - etenkin jos haluaa antaa ulkonäköseikoillekin jotain painoa heh... Suurin epäuskottavuus: päätekijä on niin tolkuttomassa kännissä ettei edes muista murhanneensa, mutta onnistuu silti jotenkin hoippumaan takaisin kotiluukkuunsa kenenkään huomaamatta. Peter Lorre, Broderick Crawford, Wallace Ford, Hobart Cavanaugh, Freddie Steele.


Vainooja

The Chase

Arthur Ripley 1946 jännitys/rikos

* * ½

Työtön, elämälleen suuntaa Floridan Miamin kuumista maisemista hakeva nuorimies nimeltä Chuck Scott (Robert Cummings) löytää eräänä päivänä lompakon kadulta lojumasta ja palauttaa sen vain aamiaisaterian verran ohuempana oikealle omistajalleen – paikalliselle hämärämiehelle Eddie Roman’ille (Steve Cochran). Scottin vilpittömyyteen mieltyneenä rikollispomo tarjoaa tälle samantien hommia autonkuljettajanaan, kaiken sujuessakin hienosti kunnes tulokas menee ja ihastuu Romanin kauniisen mutta syrjittynä riutuvaan Lorna-vaimoon (Michele Morgan)… Tunnelmaltaan piristävän vinksahtanut film noir ei kuitenkaan valitettavasti onnistu välttymään kliseisiltä hölmöyksiltä, kuten sen antiikkikaupan muorin (Nina Koshetz) uho kahden kesken psykotappaja Peter Lorre’lle: ”Teette niin kuin minä haluan tai paljastan viranomaisille kaiken.” – ”Ai niinkö?” (PAM!). Samoin päägangstereiden lopullinen kohtalo hätäratkaisun makuinen. Lloyd Corrigan, Jack Holt, Don Wilson, Alexis Minotis, Yolanda Lacca, James Westerfield, Jimmy Ames.


Varastettu elämä

A Stolen Life

Curtis Bernhardt 1946 draama

* * ½

Kate Bosworth (Bette Davis) on herkkä ja yksinäinen taiteilijasielu, joka saa venekyydin saarella sijaitsevaan kotikartanoonsa ihastuen samalla ikihyviksi kuljettajana toimivaan komeaan Bill-nimiseen heppuun (Glenn Ford). Tunne on molemminpuolinen, mutta eipä aikaakaan kun Katen huikentelevainen kaksoissisar Patricia (Davis) tunkee jälleen kerran osille... Jopa hämmästyttävän hyvin eli teknisesti uskottavasti on Davis saatu samoihin kuviin itsensä kera(!), mikä ei kuitenkaan riittävästi korvaa huiman epäuskottavia ihmissuhdekiemuroita: siis mitä niin ratkaisevan erityistä tuossa röyhkeämmässä sisaressa oli, jopa siinä määrin ettei Ford katsonut olevansa selityksentynkääkään velkaa tasan samannäköiselle kopiolleen? Miten Kate kuvitteli selviävänsä myöhemmästä esiintymisestään Patriciana ja miksi olisi enää edes kiinnostunut Fordin k-päästä? Siihen päälle vielä tuo pakkomielteisesti hyysäämänsä, mainittuakin mulkumpi taiteilijarenttu (Dane Clark) niin vaikeaksi käy kenenkään kohtalosta kiinnostuminen. Charles Ruggles, Walter Brennan, Bruce Bennett.


Veitsen terällä

The Razor’s Edge

Edmund Goulding 1946 draama

* * ½

W.Somerset Maugham (Herbert Marshall) aloittaa tarinansa v.1919 varakkaan snobiystävänsä Elliot Templeton’in (Clifton Webb) seurapiirijuhlista Chicagossa. Paikalla on myös viimemainitun veljentytär Isabel (Gene Tierney), joka on korviaan myöten rakastunut yhä sotatraumoista kärsivään ex-lentäjään Larry Darrell’iin (Tyrone Power). Näistä johtuen nuorimies ei sitten olekaan valmis toistaiseksi asettumaan aloilleen, vaan veri vetää maailmaa kiertämään ja itseään etsimään... Eksistentialistisen klassikkoromaanin leffasovitus ei aivan mestariteokseksi nouse epätasaisten hahmotustensa takia: ilmeettömän Powerin ”elämäntuska” välittyy nihkeästi katsojalle asti, eikä kovia kokevan kihlatun Anne Baxter’inacademy_award_trophy.jpg auttamisen suhteenkaan mies saa mitään aikaiseksi. Vahvat naisroolit ja mm. se hersyvä ranskalainen poliisipäällikkö (George Sorel) kompensoivat puolestaan tyypillisen unissakävelevää Marshallia. Tuhannesti parempi tämä silti on kuin umpitylsä Bill Murray -versio vuosikymmeniä myöhemmin (1984). John Payne, Lucile Watson, Frank Latimore, Elsa Lanchester.


© Warner Bros.

6123_cloak-and-dag-1.jpg

Viitta ja tikari

Cloak And Dagger

Fritz Lang 1946 jännitys/sota

* * *

Ydinfysiikan professori (Gary Cooper) houkutellaan 2. maailmansodan ollessa kääntynyt jo muutoin liittoutuneiden varmaksi voitoksi OSS:n agentiksi, sillä saksalaiset ovat kaikesta päätellen ryhtyneet kilpajuoksuun ehtiäkseen kehittämään oman atomipomminsa ennen amerikkalaisia. Miehen tie vie ensin Sveitsiin ja sitten Italiaan auttamaan sikäläistä vastarintaliikettä keskeisen tiedemiehen (Vladimir Sokoloff) pelastamisessa natsien kynsistä... Raikkaasti koko ydinohjelma-projektin apokalyptisesta uhasta varoitellen käynnistyvä ja rankkojakin väkivaltakohtauksia sisältävä agenttitrilleri. Rautakanki-Cooperillakin huomattavasti normaalia eloisampi meininki päällänsä, mainiota taustatukea antaa Lilli Palmer kyynisenä taistelija-leidinä. Hieman kuitenkin loppua kohti hyytyy kaksikon odotetun kliseisesti etenevän toisiinsa rakastumisen myötä. Robert Alda, J.Edward Bromberg, Marjorie Hoshelle, Ludwig Stössel, Helene Thimig, Dan Seymour, Marc Lawrence.


Yö Casablancassa

A Night In Casablanca

Archie Mayo 1946 komedia/rikos

* *

Jo pahasti väsähtänyt myöhempien aikojen Marx-farssi (Groucho, Chico, Harpo), jossa pojat touhuavat tällä kertaa casablancalaisessa hotellissa yrittäen estää natsien aikeita viedä mukanaan valloitetuilta alueilta varastettuja aarteita. Toimintakin kömpelöä trikkeineen ja nopeutuskuvineen (etenkin se lopputappelu järkyttävää katseltavaa), ja lähes jokainen kohtaus tuntuu muutenkin jäävän ikäänkuin kesken. Charles Drake, Lois Collier, Sig Ruman.



Paras elokuva: Pimeä peili (Robert Siodmak)

Miespääosa: Fredric March (Parhaat vuodet)

Naispääosa: Lana Turner (Postimies soittaa aina kahdesti)

Miessivuosa: Thomas Mitchell (Pimeä peili)

Naissivuosa: Lillian Gish (Kaksintaistelu auringossa)