© Twentieth Century Fox Film Corporation
Aavikon laki
My Darling Clementine
John Ford 1946 western
* * *
Arizona 1882. Earp'in veljekset (Henry Fonda, Ward Bond, Tim Holt) saapuvat Tombstonen kaupunkiin, tarkoituksenaan käydä vain pikaisesti virkistäytymässä ennen karjanajon jatkamista kohti Kaliforniaa. Mutta kun he palaavat iltamyöhällä leirilleen on nuorin veli (Don Garner) murhattu ja karja varastettu, jolloin miehille ei jää muuta vaihtoehtoa kuin ryhtyä sheriffeiksi yhteen lännen levottomimmista paikkakunnista... Kulttiklassikko, jonka kuitenkin joka käänteessä todellisista tapahtumista poikkeava juonenkulku häiritsee - lähtien siitä että Earpit itsekin olivat kaukana mistään puhtoisista pulmusista saati sankareista, ja O.K.Corralin (puolen minuutin mittainen) taistelu käytiin oikeasti jo lokakuussa 1881. Victor Mature (Doc Holliday), Walter Brennan (isä-Clanton), Linda Darnell, Cathy Downs, Alan Mowbray, John Ireland, Roy Roberts, Jane Darwell.
Angel On My Shoulder
Angel On My Shoulder
Archie Mayo 1946 rikos/draama/komedia
* * ½
Paatunut gangsteri Eddie Kagle (Paul Muni) vapautuu vankilasta ja saa autokyydin uskolliselta apuriltaan, alati hymyilevältä 'Smiley’lta (Hardie Albright). Mutta sitten tämä luottokaveri ampuukin muitta mutkitta virnuilunsa lomassa Eddien kuoliaaksi jo ennen määränpäätä, ja helvettiin vie luonnollisesti konnan tie paistumaan sekä hiiliä lapioimaan. Vaan kohta paikalle ilmestyy itse Vanha Vihtahousu (Claude Rains) ehdottamaan sopimusta... Mustanpuhuva hupailu rajan takaa kostoretkelle pääsevästä miehestä on enimmältään ihan viihdyttävä, ja ennen kaikkea Rains kaikkitietävänä paholaisena jälleen kerran mahtava. Valitettavasti hommaa pilaa pahasti Munin roolihahmon älynlahjat jotka lähestyvät jo porkkanalaatikon lukemia, siltikään ei lopun "uhraukseensa" meinaa uskoa millään: äijä valitsee sittenkin ikuisuuden kiirastulessa huolettoman loppuelämän ja kauniin vaimon (Anne Baxter) sijaan... Onslow Stevens, George Cleveland, Erskine Sanford.
Bedlam –kauhujen talo
Bedlam
Mark Robson 1946 jännitys/rikos
* *
1760-luku, Lontoo. Kun rikkaan lordin (Billy House) leidiseuralainen Nell Bowen (Anna Lee) sanoo sopimuksen irti ja alkaa tosissaan vaatimaan edellämainitun omistaman mielisairaalan olojen parantamista, tulee hän itsekin määrätyksi ”hankalana tapauksena” kyseisen laitoksen potilaaksi. Erityisesti paikan despoottisesta johtajasta nimeltä George Sims (Boris Karloff) pitäisi jotenkin päästä eroon... Kauhuleffojen lajityyppiin yleisesti luetussa hullujenhuone-tarinassa ei kuitenkaan ole niitä aineksia kuin nimeksi, pikemmin kyse on yhteiskunnallisesta sanomateoksesta useimpien sairaalakuvausten tapaan. Miinusta tulee Leen sinnetänne epäloogisesti horjahtelevista mielialoista (etenkin sen arviointilautakunnan edessä käyttäytyy kuin idiootti) sekä pöpilän asukkien kykenevyydestä mihin hyvänsä hyödylliseen puuhasteluun heti kun vain annetaan mahdollisuus... Richard Fraser, Glen Vernon, Ian Wolfe, Jason Robards Sr., Skelton Knaggs.
Ei hyvästi -vaan näkemiin
Elämän kevät
The Yearling
Clarence Brown 1946 draama/seikkailu
* *
Kenties "Lassie"-elokuviakin tehokkaampi itkettäjä kolmihenkisestä amerikkalaisesta 1800-luvun uudisraivaajaperheestä, iloistaan sekä murheistaan luonnon ja sään armoilla. Ikioptimistista isää (Gregory Peck) kompensoivat varautunut äiti (Jane Wyman) ja melkoisen rasittava, 11-vuotiaaksikin lapsellinen poika Cody (kaameasti ylinäyttelevä Claude Jarman Jr.)... Viimemainittu pilaakin tämän muuten kuvallisesti komean americanan aika perusteellisesti, josta löytyisi siteeksi kiintoisaakin draamaa mm. naapuruston arvaamattoman ja aggressiivisen veljessakin muodossa. Entä olisiko ollut mahdoton ajatus sulkea se pellolla tuhoja aiheuttanut lemmikkikauris yöksi vaikka hevostalliin? Chill Wills, Clem Bevan, Margaret Wycherly, Henry Travers, Forrest Tucker.
© Columbia Pictures Corporation
Gilda
Gilda
Charles Vidor 1946 draama/rikos
* * *
Uhkapelien erikoismies (Glenn Ford) törmää salaperäiseen kasinonomistajaan (George Macready) Buenos Airesin kaduilla II maailmansodan päättymisen aattona. Miehistä tulee pian liikekumppanukset, joiden luottamuksellista yhteistyötä ei voisi sotkea kuin korkeintaan joku kohtalokas kaunotar - sellainen kuin Gilda (Rita Hayworth)... Kovaotteinen ja laadukkaasti näytelty film noir, jossa kuitenkin itsekunkin motiiveihin, natsi-sivujuonteisiin ja päähenkilöiden todellisiin suhdekuvioihin vihjataan tälläkin kertaa kovin itsetarkoituksellisen epämääräisesti. Joseph Calleia, Steven Geray, Joe Sawyer, Gerald Mohr.
Green For Danger
Home, Sweet Homicide
© Liberty Films/RKO Radio Pictures
Ihmeellinen on elämä
It's A Wonderful Life
Frank Capra 1946 draama/scifi
* * *
Bedford Fallsin pikkukaupungin suositun nuoren kiinteistövälittäjän George Bailey'n (James Stewart) firma on vaarassa ajautua konkurssiin yhtiön käteisvarojen kadottua jouluaattona typerän sattumuksen vuoksi. Mies menee suunniltaan, haukkuu perheensä, lähtee ryyppäämään, ajaa autonsa romuksi ja lopulta kompuroi lumipyryssä kaupungin sillalle harkiten vakavasti päiviensä päättämistä - toisin sanoen nyt tarvitaan suojelusenkelin (Henry Travers) pikaisia aputoimia... Kohtaus Pulmusista: - "Come on Al, how can you hate 'It´s A Wonderful Life'"? - "Because it´s a horrible life"! 'Finland'-niminen USA:n kaukaisin osavaltiokin alkoi jokunen vuosi sitten näyttämään tätä joka joulu, mikä on vain siinä mielessä liioittelua ettei kymmeniä muita mustavalkoklassikoita esitetä edes joka 20. vuosi. Donna Reed, Lionel Barrymore, Thomas Mitchell, Beulah Bondi, Frank Faylen, Ward Bond, Gloria Grahame, H.B.Warner, Frank Albertson, Todd Karns, Samuel S. Hinds.
Ikuinen sävel
Humoresque
Jean Negulesco 1946 draama/musiikki
* *
Toki kaikinpuolin laatuisa mutta samalla myös aikamoisen tylsähkö draama huippuviulistin nimeltä Paul Boray (John Garfield) ja viinaanmenevän eliittirouvan (Joan Crawford) on/off-suhteesta. Etenkään Garfieldin alati murjottavasta hahmosta ei ota oikein selvää ja mihin sellisti-tyttöystävänsäkin (ja Crawfordia tuhat kertaa nätimpi) Joan Chandler häviää 45 minuutiksi heti rakkaudentunnustustensa jälkeen? Parasta antia J.Carroll Naish joviaalina isäpappana, ja lukuisten klassikkoteosten lomassa kuullaan tietenkin myös tuo Antonin Dvorak’in käsialaa oleva alkuperäisnimike. Oscar Levant, Ruth Nelson, Paul Cavanagh, Craig Stevens, Tom D’Andrea, Peggy Knudsen. 11-vuotiasta Paulia esittää alussa Robert Blake.
© Twentieth Century Fox Film Corporation
Jälki häviää tyhjään
The Dark Corner
Henry Hathaway 1946 rikos/jännitys
* * *
Juuri San Franciscosta New Yorkiin siirtynyt, kovapintainen ja linnatuomionkin istunut yksityisetsivä Galt (Mark Stevens) on ihastunut sihteerikköblondiinsa (Lucille Ball) samalla kuin menneisyyden haamut tulevat ahdistelemaan miestä kieron asianajajan (Kurt Kreuger) ominaisuudessa maisemanvaihdosta huolimatta... Muotovalio film noir, jossa Stevensin yletön kovanaamailu (etenkin ne joka lauseessa viljellyt aforisminsa) saa jo huvittaviakin piirteitä ja pirtsakka ”Lucy-show” Ball miellyttää muuten vaan. Sen sijaan tuo vain juuri silloin kun mitään hämäryyksiä ei ole tapahtumassa pääsankaria ”tukistamaan” ilmestyvä rikoskomisario (Reed Hadley) turhuuden huipentuma - tiedä sitten miksei näitä omaan laskuunsa nuuskivia viitsitä ikinä tosissaan varjostaa poliisin toimesta (rikokset selviäisi liian helposti, nopeasti ja vähäisellä uhrimäärällä)? Clifton Webb, William Bendix, Cathy Downs, Constance Collier.
© The Selznick Studio
Kaksintaistelu auringossa
Duel In The Sun
King Vidor 1946 western
* * *
Vanhempansa traagisesti menettänyt puoliverinen sulotar Pearl (Jennifer Jones) otetaan tuttavaperheen hoiviin teksasilaiselle suurtilalle. Emäntä (Lillian Gish) sekä vanhempi poika (Joseph Cotten) kohtelevat tyttöä kunnioittavasti, kun taas isäntä (Lionel Barrymore) ja häikäilemätön nuorempi veli Lewt (Gregory Peck) eivät kauniimmanpuoleisillekaan inkkarineidoille paljon arvoa anna... Melkoisena lännen melodraamana mainostettu vaan eipä tässä nyt niin ylettömiin tunnekuohuihin sorruta, etenkään jos jätetään huomiotta nuo Jonesin "elämää suuremmat" ilmeilyt... Lopun legendaarinen yhteenotto oma lukunsa sitten tietysti. Muuten jopa erinomaisen monitasoista ja tapahtumarikasta meininkiä, bonuksena mahtavia ulkokuvia sekä edelleen 53-vuotiaanakin kaikinpuolin valloittava Gish. Walter Huston, Charles Bickford, Herbert Marshall, Harry Carey, Joan Tetzel, Otto Kruger, Sidney Blackmer.
Karjavaras
Kaunotar ja hirviö
La belle et la bête
Jean Cocteau 1946 draama/seikkailu
* * ½
Sadunomainen ja upealavasteinen versiointi elävine patsaineen yms de Beaumont'in klassisesta tarinasta (1786), mutta sittenkin hieman tapahtumaköyhä ja selkeä kauhupotentiaalikin jää enimmäkseen käyttämättä. Tosin elokuvan aluksi korostetaankin että on suunnattu lähinnä lapsille sekä lapsenmielisille, ja kolahtihan tämä myös n. 8-vuotiaaseen allekirjoittaneeseen aikoinaan mitä edesauttoivat samoilla tietämillä tehdyt elämysretket Olavinlinnaan ja Hvitträskin kartanoon... Jean Marais, Josette Day, Mila Parély, Nane Germon, Michel Auclair, Raoul Marco, Marcel André.
Kolme muukalaista
Three Strangers
Jean Negulesco 1946 rikos/draama
Kunnes pilvet väistyvät
Till The Clouds Roll By
Richard Whorf 1946 musiikki/draama
* *
Erään tunnetuimman amerikkalaisen teatterimusikaali-säveltäjän Jerome Kern’in (1885-1945) tarina tyypillisen vaatimattomista nuoruusajoista kohti kuuluisuutta ja menestystä Robert Walker’in pätevästi tulkitsemana... Tätä katsoessa syytä ollakin mitä suurimmassa määrin Kern-fani sillä biisejään tykitetään lähes jatkuvalla syötöllä koko kahden tunnin ja vartin kestonsa ajan, eikä mitään elämää suurempaa draamaa juurikaan välissä koeta - ellei pikaisesti käsiteltyä Lusitania-laivan tuhoa v.1915 saksalaissukellusveneen toimesta lasketa: Kern nimittäin myöhästyi nipinnapin kyydistä välttäen kuoleman toisin kuin silloinen tuottajansa (Harry Hayden) ja 1200 muuta matkustajaa... Allekirjoittaneeseen kolahtivat lauluista lähinnä vain tuo tunnetuin eli ”Ol' Man River” mikä esitetäänkin varmuuden vuoksi kahteen kertaan, loppuviimeiksi vieläpä itse 'Frankie-Boy' Sinatra'n toimesta. Tähtikavalkadia riittää muutenkin enempi kuin lääkäri määrää: Judy Garland, June Allyson, Dinah Shore, Tony Martin, Kathryn Grayson, Lena Horne, Cyd Charisse... lisäksi laulu- & tanssitaitojaan käyvät esittämässä jopa Angela Lansbury sekä Van Johnson. Van Heflin, Dorothy Patrick, Lucille Bremer.
Kuolematon rakkaus
To Each His Own
Mitchell Leisen 1946 draama
* * ½
Nuori Jody Morris -niminen nainen (Olivia de Havilland) joutuu luovuttamaan avioliiton ulkopuolella syntyneen poikansa tuttavaperheeseen sen jälkeen kun tämän isäkin (John Lund) oli päässyt hengestään I maailmansodan rintamilla. Jodysta tulee menestyksekäs uranainen muttei koskaan unohda lastaan, ei edes vuosien päästä Lontooseen muutettuaan ja toisen maailmanpalon puhjetessa... Havillandin mahtava pääosasuoritus kantaa tätä nyyhkytarinaa alusta loppuun, silti nuo entisaikojen asenteet yksinhuoltajuuden kamaluudesta tuntuvat nykyvinkkelistä niin omituisilta että vaikea edes suhtautua asiaan mitenkään - ja miten voi tulla sitten myöhemmin yllätyksenä kasvattiperheestään repäistyn viisivuotiaan (Billy Ward) mahdottomuus sopeutua ”uuteen äitiin”? Roland Culver, Phillip Terry, Mary Anderson, Bill Goodwin, Virginia Welles, Victoria Horne, Griff Barnett, Frank Faylen.
© The Archers
Kysymys elämästä ja kuolemasta
A Matter Of Life And Death
Michael Powell, Emeric Pressburger 1946 scifi/komedia/draama/sota
* * *
2. maailmansodan loppuvaiheet. Brittiläinen pommikone lentää Kanaalin yllä pahasti ruhjoutuneena kohti Englannin rannikkoa, jonka ainoa eloonjäänyt eli lentäjä Peter Carter (David Niven) kykenee vielä liekkimeren keskeltä viimetöikseen jutustelemaan radioitse lähitukikohdan nuoren naispäivystäjän (Kim Hunter) kera. Tuo lyhyt jäähyväisseremoniakin riittää toisiinsa rakastumiseen, mutta sitten Carter joutuu hyppäämään ilman laskuvarjoa ”kuolemaansa" - vaan kuinka ollakaan, kohta hän jo availee silmiään kotomaan rantavesissä... Viihtyisä ja värikäs (vaikkakin kohtaukset tuonpuoleisessa kuvattu mustavalkoisina) romanttinen fantasia, samalla epätavallisenkin voimakas kannanotto brittien ja amerikkalaisten ”ei-aina-niin-sydämellisiin" suhteisiin. Ihmisten (ja enkeleitten) taukoamaton puhetulva tuntuu aavistuksen ylikirjoitetultakin välillä, samoin hämmensi tuo Berliinin suurpommituksen ajankohta: 2.5.1945 - siis samana päivänä kun venäläiset saivat kaupungin lopullisesti hallintaansa. Alkupuolen huvittavin yksityiskohta puolestaan se miten avaruudesta kuvattu maapallo väriltään tasaisen vihreä! Roger Livesey, Marius Goring, Raymond Massey, Robert Coote, Kathleen Byron. Nuori Richard Attenborough vilahtaa yhtenä RAF:n edesmenneistä.
© Universal Pictures
Liekehtivä erämaa
Canyon Passage
Jacques Tourneur 1946 western
* * *
Portlandin satamakaupunki, Yhdysvaltain länsirannikko 1856. ”Vaeltamaan luotu” Logan Stuart (Dana Andrews) saapuu paikalliseen pankkiin muuttamaan keräämänsä kultahippuset rahaksi, lähtien heti seuraavana päivänä taas reissun päälle kuljettamaan tavaralastin lisäksi lapsuudenystäväänsä eli Lucy-nimistä neitoa (Susan Hayward) jonkin matkan päässä sijaitsevaan uudisraivaajien kyläyhteisöön - sekä samalla tämän tuoreen kihlatun (Brian Donlevy) luo... Niin kuvaukseltaan, ihmissuhteiltaan kuin tapahtumiltaankin värikäs lännentarina, jossa keskitytään virkistävänä vaihteluna uudisraivaaja-duunareiden realistisenmakuisiin touhuihin pyssysankari-lehmipoikien sijaan. Myös lopun intiaanihyökkäykset kuvattu suorastaan vastenmielisen brutaalisti erityisesti naiskohtaloita ajatellen, ja olisipa luullut niihinkin pääsyyllisen eli koko tuon yhteisön pahimman häirikön (Ward Bond) löytyneen jo aikoja sitten syrjäisestä metsämökistään kuulanreikä otsassaan - etenkin kun porukka muuten kyllä jakamassa innokkaasti oman käden oikeutta heti kun aihetta ilmenee Lloyd Bridges’in johdolla. Patricia Roc, Hoagy Carmichael, Fay Holden, Stanley Ridges, Andy Devine, Victor Cutler, Rose Hobart, Halliwell Hobbes, James Cardwell, Onslow Stevens.
Loviisa -Niskavuoren nuori emäntä
Valentin Vaala 1946 draama
* * ½
1880-luvun hämäläisessä maalaisyhteisössä Niskavuoren tulisieluinen isäntä (Tauno Palo) on palavasti ihastunut piikatyttö Malviinaan (Kirsti Hurme), mutta suvun perinteet vaativat naimaan paremmasta yhteiskuntaluokasta - vähintään jonkun talontyttären, kuten vaikkapa tuttavaperheen Loviisan (Emma Väänänen)... Tyypillisen tönkkö juntti-dialogi ärsyttää aluksi, ja mikä saa jatkuvan liehittelyn järkähtämättä torjuneen Malviinankin muka sitten yht’äkkiä antautumaan ilman mitään selityksiä isännälle keskellä peltoa? Paranee onneksi huomattavasti loppua kohden tämä puoli miljoonaa katsojaa kerännyt klassikkoleffasarjaan kuuluva osio Hella Wuolijoen (=Juhani Tervapään) romaanien pohjalta - myös kaikki roolit täytetty kerrankin piirulleen osiinsa sopivilla näyttelijähahmoilla. Maija Nuutinen, Hilkka Helinä, Reino Häkälä, Toini Vartiainen, Holger Salin, Reino Valkama. Mukana vilahtavat lisäksi seutukunnan eliittiin kuuluvat Matti Raninin molemmat vanhemmat Saara ja Helge.
Menneisyyden varjo
Ville Salminen 1946 draama/rikos
* *
Rainer Leimu (Tauno Palo), varsinainen seurapiirien legenda ja naistennaurattaja saa työpaikan kemian laboratoriosta. Pomonsa (Yrjö Tuominen) kaunis vanhempi tytär (Ritva Arvelo) kiinnittää heti ensi silmäyksellä kyynisenä playboyna tunnetun miehen huomion... Vaikka pääosan Suomifilmin Suurin toteuttaakin piirulleen vanhaa sanontaa miten ”valehtelijan rangaistus ei ole suinkaan se että häntä ei uskota vaan se ettei itse pysty luottamaan kehenkään”, niin tämäkin intohimorikoksineen keskivertoa huomattavasti synkempi kotimainen melodraamailu kaatuu yhtäkaikki tyypillisiin pateettisuuksiinsa ja alleviivauksiinsa. Palo päässyt muuten samalla nuoruusvuosien todellisen ammattinsa pariin, eli laborantiksi siis... Paavo Jännes, Terttu Soinvirta, Jorma Nortimo, Tauno Majuri, Aku Korhonen, Kaisu Leppänen, Kyllikki Väre.
Minä elän
Ilmari Unho 1946 draama
* *
”Suomalaisen kirjallisuuden isän” Aleksis Kiven (Rauli Tuomi) elämä, teokset ja kuolema vain 38-vuotiaana 31.12.1872... Tuomen herkkä tulkinta ei peitä yleistä teatraalista patsastelua ja jäykistelyä, myös klassikkokertomustensa syntyvaiheisiin olisi voinut vähän tarkemmin paneutua. No, varsin selväksi tulee sentään se miten pakkomielteenomaisesti tuo suomen kielen professori Ahlqvist (Kalle Rouni) Kiveä vihasikaan, ollen siis tämän tragedian ”salieri”... Ja tunnetun tarinanhan mukaan otsikon sanat olivat taiteilijan viimeiset. Poika nimeltä Matti Kivi näyttelee päähenkilöä lapsena, en sitten tiedä lieneekö nimensä ihan sattuman kauppaa vain? Salli Karuna, Hilkka Helinä, Leo Riuttu, Helge Ranin (Cygnaeus), Eero Kilpi (Lönnrot), Topo Leistelä (Snellman), Arvi Tuomi (Topelius), Emma Väänänen, Saara Ranin, Kaarlo Aavajoki, Anni Aitto.
Muukalainen katosi
The Stranger
Orson Welles 1946 rikos/draama
* * ½
Natsienmetsästäjä (Edward G. Robinson) löytää etsimänsä connecticutilaisesta pikkukaupungista: yhteisönsä arvostaman yliopistoprofessorin (Welles)... Vanhentunut ja psykologisesti täysin epärealistinen etenkin Wellesin hahmon osalta, silti ajankuvauksena ja aiheeltaan mielenkiintoinen. Niin vain muuten Robinsonkin (alunperin Emmanuel Goldenberg) joutui vaihtamaan juutalaisen nimensä lukemattomien muiden tavoin Hollywood-uraa aloitellessaan... Loretta Young, Philip Merivale, Richard Long, Konstantin Shayne, Byron Keith, Billy House, Martha Wentworth.
Mysteerio sininen dahlia
The Blue Dahlia
George Marshall 1946 rikos
* * ½
Kolme sotakaverusta (Alan Ladd, William Bendix, Hugh Beaumont) palaa kotimaisemiinsa Kaliforniaan, ja kohta porukan ainoa ukkomies Johnny Morrison (Ladd) heittää odotetusti muille heipat päästäkseen vaimoaan (Doris Dowling) näkemään vuosien jälkeen. Siippa on kuitenkin keskittynyt viime ajat vain bilettämiseen ja vieraissa juoksuun, joten kauaa ei Johnny tämänkään seurassa viihdy - vaan sitten heti seuraavana aamuna tuo vaimokkeensa löydetään murhattuna... Raymond Chandler’in romaaniin pohjautuen tyypillisen epäselvä rikosmysteeri täynnä ihan mielenkiintoisia mutta motiiveiltaan hämäriä hahmotuksia, ynnä sitten niitä uskomattomia yhteensattumia tietysti. Heikoiten suoriutuu tuo ”sotaneurooseista kärsivä” Bendix joka ei vakuuta roolissaan edes vähän alusta. Veronica Lake, Howard da Silva, Tom Powers, Will Wright, Howard Freeman, Don Costello, Frank Faylen.
Notorious -kohtalon avain
Notorious
Alfred Hitchcock 1946 jännitys
* * ½
Kovasti kehuttu ja klassikon asemassa oleva vakoojajännäri Sir Alfredilta, joka ansioistaan huolimatta minusta aika vaisu ja tylsähkö etenkin paikallisvärin hyödyntämisessään: vaikka vehreän kuumassa Etelä-Amerikan tropiikissa ollaan olevinaankin niin lähes yhtä ja samaa sisätiloissa höpöttämistä alusta loppuun - eikä edes oikein kunnon loppukliimaksiakaan tarjolla tällä kertaa. Cary Grant'in ja Ingrid Bergman'in toisiinsa rakastuminen tapahtuu myös ilman sen kummempia perusteluja, joten Claude Rains vanhana natsina jälleen se ylivoimaisesti mielenkiintoisin hahmo. Louis Calhern, Leopoldine Konstantin, Reinhold Schünzel, Moroni Olsen, Ivan Triesault, Alexis Minotis, Wally Brown.
Paholaisen tytär
© Hal Wallis Productions/Paramount Pictures
Paholaisnainen
The Strange Love Of Martha Ivers
Lewis Milestone 1946 draama/rikos
* * *
1928. Teini-ikäinen orpotyttö Martha Ivers (Janis Wilson) asuu tyrannimaisen miljonääritätinsä (Judith Anderson) huostassa, kunnes eräänä iltana toistuvien karkailujen ja tulikivenkatkuisten yhteenottojen päätteeksi Martha saa lopullisesti tarpeekseen nähdessään eukon hakkaavan lemmikkikissaansa. 18 vuotta myöhemmin rikkaana perijättärenä leidi (Barbara Stanwyck) on päätynyt mukavuusavioliittoon piirisyyttäjän virkaan siinä sivussa järjestämänsä lapsuudenkaverin Walter O’Neil’in (Kirk Douglas) kanssa: palkinto tämän väärästä todistuksesta tuon kohtalokkaan illan tapahtumista. Vaan sitten paikkakuntaa kohti ajelee se todellinen rakkaus menneisyydestä, ikuinen hulttio nimeltä Sam Masterson (Van Heflin)... Tiheätunnelmaista ja sujuvasti etenevää kolmiodraamaa menneisyyden painolasteineen, jossa etenkin rikkaan naisrukan (kaukana mistään "paholaisesta" sentään siis) Stanwyckin kuin myös debyytissään mainiosti onnistuvan Douglasin tyly loppu erinomaisen vaikuttavaa tavaraa. Lizabeth Scott, Roman Bohnen.
Paisá -vapauden tuli
Paisá
Roberto Rossellini 1946 sota
* * ½
Rosellini jatkoi traagisten ihmiskohtaloiden kuvausta sodan kurimuksessa neorealistisella tyylillään, tällä kertaa useamman tarinan muodossa seuraten Liittoutuneiden etenemistä Sisilian maihinnoususta v.1943 kohti pohjoista ja koko Italian ottamista haltuun saksalaisilta paikallisen vastarintaliikkeen tuella. Mutta valitettavasti vain ensimmäisestä ja viimeisestä episodista löytyy varsinaisten sotatapahtumien osalta kiinnostavaa toimintaa, välissä puuduttavaa "kotirintaman" ihmissuhdehömppää nälkäänsä varastavine lapsineen ja itseään myyvine sinjoriinoineen. Carmela Sazio, Robert Van Loon, Dots Johnson, Alfonsino Pasca, Maria Michi, Gar Moore, Harriet Medin, Renzo Avanzo, William Tubbs, Dale Edmonds.
© The Samuel Goldwyn Company/RKO Radio Pictures
Parhaat vuodet
The Best Years Of Our Lives
William Wyler 1946 draama
* * *
Kolme saman pikkukaupungin sotilasta, Al (Fredric March), Fred (Dana Andrews), ja Homer (Harold Russell) palaavat yhteiskyydillä kotiin II maailmansodasta. Ensinmainittua odottaa perhe sekä turvattu työpaikka pankissa ja Fredia iäkkäiden vanhempien lisäksi vaimo (Virginia Mayo), mutta kaikista epävarmin on tilanteestaan molemmat kätensä menettänyt ja täten koukkujen avulla operoiva laivaston mies Homer: miten asiaan osaavat nyt suhtautua tyttöystävä (Cathy O’Donnell), sukulaiset, tutut ja vieraat...? Seitsemän oscarin menestysteos kolmesta sodan kauhut kokeneesta kaverista joiden sopeutumista takaisin normaalielämään vaikeuttavat entisestään kotirintaman kasvavat pelot pian mahdollisesti häämöttävästä uudesta rytinästä (vaikka toisaalta hui hui, eihän venäläisillä vielä ollut edes Pommia). Valitettavasti tarinoistaan vain Marchin täysosuma, eikä vähiten jo "Tähti on syntynyt" -klassikossa (1937) tällaista sympaattista juoppoa ilmiömäisesti esittäneen miehen itsensä ansiosta. Sen sijaan ilmeetön Andrews ei vakuuta roolissaan oikein missään vaiheessa, eikä varsinkaan silloin kun vaimo esittelee tälle salarakkaansa (Steve Cochran) joka todella uskottavasti kehtaa vieläpä ryhtyä aukomaan päätään päin sotaveteraanin naamaa tämän omassa kämpässä! Ja sinänsä ihan ok Russell sai "vain" kunnian toimia kaikkien sodassa vammautuneiden tuntojen tulkkina kovin ennalta-arvattavasti - turhien imelyyksien karsiminen olisi pelastanut myös selkeältä ylipituudelta. Myrna Loy, Teresa Wright, Hoagy Carmichael, Gladys George, Ray Collins.
© International Pictures/Universal Pictures
Pimeä peili
The Dark Mirror
Robert Siodmak 1946 rikos/draama
* * * ½
Lääkärismies löytyy veitsimurhan uhrina kotinsa lattialta makaamasta. Useat todistajat kertovat pääetsivälle (Thomas Mitchell) nähneensä tämän seurassa erään Theresa Collins –nimisen neidon (Olivia de Havilland), jolla kuitenkin osoittautuu olevan tapauksen ajankohdalle vedenpitävä alibi. Vaan sitten paljastuu että naisella on identtinen kaksoissisar Ruth (Havilland)... Viihdyttävän älykkäästi ja vähän kieli poskellakin etenevä, ei ”kuka-” vaan ”kumpi-sen-teki?” –mysteeri ilmiömäisten Mitchellin ja Havillandin johdolla, jälkimmäisen kaksoisroolin ollessa lisäksi teknisesti yhtä virheetön kuin saman vuoden Bette Davis –draamassa ”Varastettu elämä”. Toki pari juttua jäi siskosten yhteiselossa askarruttamaan: miksi etenkään se mustasukkaisempi puolisko käyttäisi yhä samoja vaatteita, saati haluaisi asua saman katon alla...? Lopun kysymys de Havillandille peilaa tosielämää hätkähdyttävästi: "Why are you so much more beautiful than your sister"? V.2013 96-vuotiaana kuolleen Joan Fontaine'n ja tätä kirjoitettaessa kohta 98 vuotta täyttävän sisarensa koko elämän kestänyt vihanpito ehti saada jo lähes legendaariset mittasuhteet... Lew Ayres, Richard Long, Charles Evans.
© Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Postimies soittaa aina kahdesti
The Postman Always Rings Twice
Tay Garnett 1946 rikos/draama
* * *
Kulkijamies Frank Chambers (John Garfield) osuu huoltoasemalle jonne haetaan työntekijää, ja pestautuu oitis kun törmää iäkkään isännän (Cecil Kellaway) nuoreen hemaisevaan Cora-nimiseen vaimoon (Lana Turner). Frank päättää siltä seisomalta ottaa naisen omakseen, maksoi mitä maksoi... James M. Cain'in klassikkoromaaniin pohjautuva pätevä film noir, jossa tyypilliseen tapaan kaikki suuret unelmat lopulta murskautuvat enempi ja vähempi jokaisen asianosaisen kohdalla. Tylsähkö ensiversio tehtiin italialaisten toimesta jo v.1943 ("Riivatut"), ja kohtalainen mutta edelleen huonompi v.1981 Jack Nicholson'in & Jessica Lange'n tähdittämänä. Hume Cronyn, Leon Ames, Audrey Totter, Alan Reed, Jeff York.
Rakasta huomenna ja ikuisesti
Rauhaton rajaseutu
Rohkeita otteita
Whistle Stop
Léonard Moguy 1946 draama/rikos
* *
Kuvankaunis Mary (Ava Gardner) palaa vuosien jälkeen Chicagosta pieneen "seisake"-kaupunkiinsa ja samalla vanhaan kotitaloonsa jonka oli aikoinaan vuokrannut eteenpäin siellä edelleen asustavalle Veech-nimiselle perheelle. Sen jo keski-ikäiseksi varttunut poika ja entinen heilastus sekatyömies-Kenny (George Raft) kokee erityisen ristiriitaisia tunteita Maryn nähdessään, mutta ei ole myöskään valmis hyväksymään muita reviirille tunkijoita - ei ainakaan paikallista hämärähommiakin harrastavaa baarinomistajaa Lew Lentz'ia (Tom Conway)... Niin tunnelmiltaan kuin juonikuvioiltaan epämääräiseksi jäävä pikkukaupunkilais-draama, ennen kaikkea Gardnerin sekä aivan väärään rooliin laitetun Raftin osalta. Victor McLaglen, Jorja Curtright, Florence Bates, Jane Nigh, Charles Drake, Charles Judels.
Sciuscia –viattomat
Sciuscià (Ragazzi)
Vittorio De Sica 1946 draama
* * ½
Kaksi nuorta katujen kasvattia (Franco Interlenghi, Rinaldo Smordoni) tekee samaa mitä tuhannet muutkin kaltaisensa sodanjälkeisessä rutiköyhässä Italiassa, eli kenkien kiillottamisen lomassa koittavat myydä pimeillä markkinoilla mitä milloinkin. Vaan sitten tulevat huijatuksi toisen pojan isoveljen sekä tämän kaveriporukan toimesta jo vakavampiin ryöstöpuuhiin, minkä jälkeen suunsa visusti kiinni pitävä parivaljakko lähetetään nuorisovankilaan... Italian oma ”Los olvidados” (1950) on kuitenkin kyseiseen mestariteokseen verrattuna huomattavasti ennalta-arvattavampi, tasapaksumpi ja näkemyksettömämpi. Draamaa toki piisaa mutta olot esim. tuolla rangaistuslaitoksessa yllättävänkin inhimilliset. Annielo Mele, Bruno Ortenzi, Emilio Cigoli.
Sheriffin urotyö
Shock
Shock
Alfred L. Werker 1946 rikos/jännitys
* * ½
Nuori nainen (Anabel Shaw) kirjoittautuu sanfranciscolaiseen hotelliin, jossa hänen olisi määrä tavata peräti kahden vuoden eron jälkeen sodasta palaava upseerimiehensä (Frank Latimore). Vaan sitä ennen parvekkeella käväistessään huomaa pian toisen huoneiston ikkunan takana riitelevän pariskunnan, minkä päätteeksi mies (Vincent Price) pamauttaa kynttilänjalalla vaimonsa hengiltä! Tapahtumasta järkyttyneenä nainen vaipuu katatoniseen shokkitilaan, ja kukapa häntä ryhtyykään myöhemmin parantolassaan hoitamaan kuin tuo kuuluisaksi psykiatriksi osoittautuva murhamies... Otteessaan pitävä trilleri, vaikka niin Shawn kuin varsinkin Pricen hahmojen uskottavuus aikamoisella koetuksellakin. Lynn Bari, Stephen Dunne, Reed Hadley.
Song Of The South
Song Of The South
Wilfred Jackson, Harve Foster 1946 draama/animaatio/musiikki
* * ½
Joel Chandler Harris’in tarinoihin (1881) pohjautuva, ensimmäinen live-näyttelijöitä piirrettyjen pätkien ohessa käyttänyt Disney-tuotanto satutarinoita lapsille kertovasta Etelän mustasta ex-orjasta ’Uncle Remus’ista (James Baskett)... Tämän kiistanalaisen ”rasistinen vai ei?” -filmin kohdalla kävi ainakin itsellä päinvastoin kuin mitä etukäteen oletti, eli nuo livedraama-osiot yllättävänkin onnistuneita kun taas animoidut Veli Kani/Kettu Repolainen/Veli Nalle –seikkailut kaavamaisia ja sisällöllisesti mielikuvituksettomia - ja samaa voi sanoa myös oscarin vieneestä mutta lastenlaulu-sarjassaankin kevyestä ”Zip-a-Dee-Doo-Dah” –lurituksesta. ”Disney-kasvatti” ja mm. tuleva ’Peter Pan’ (1953) Bobby Driscoll isäänsä ikävöivänä pikkupoikana sekä tyttökaverinsa Luana Patten erityisen kunniamaininnan arvoisia, valitettavasti ensinmainitun myöhempi kohtalo jäi yhdeksi näistä monista surullisista Hollywood-tragedioista. Kritisoiduista kliseistä ja stereotypioista vielä, että ehkä olisi sitten ollut taas paras jättää koko musta kansanosa rauhaan ja vaihtaa aihetta täysin... (En ymmärtänyt sitä itkua niistä aidosti hauskoista variksistakaan ”Dumbo”ssa 1941.) Ruth Warrick, Lucile Watson, Erik Rolf, Hattie McDaniel.
Suuret toiveet
Great Expectations
David Lean 1946 draama
* * ½
1800-luvun alkupuoli. Joviaalin kyläsepän (Bernard Miles) ja tylyn isosiskon (Freda Jackson) hoteissa asuvalle brittiläiselle orpopojalle Pip'ille (Tony Wager) tarjotaan välillä vaihtelua arkeensa päästessään söötin mutta nirppanokkaisen kartanontytön (Jean Simmons) leikkikaveriksi. Parikymppiseksi vartuttuaan puolivalmis sepän sälli (John Mills) saa yllättäen kuulla että joku tuntematon hyväntekijä on valmis rahoittamaan koulutuksensa herrasmieheksi ja Lontoon yläluokan piireihin... Charles Dickens’in romaani (1861) on hieman karsittunakin laadukkaasti versioitu, tosin 1800-luvun tapojen ja kulttuurin ymmärtämisessä nykyihmisellä monessa kohtaa tekemistä. Millsin vaisuutta kompensoi rempseä 16-vuotias Simmons debyytissään, roolihahmon aikuistuessa esittäjänsä vaihtuminen kovin erinäköiseen Valerie Hobson’iin tuntuikin jopa tarpeettomalta ratkaisulta. Finlay Currie, Francis L. Sullivan, Alec Guinness, Martita Hunt.
Syvä uni
The Big Sleep
Howard Hawks 1946 jännitys
* *
Yksityisetsivä Philip Marlowe eli Humphrey Bogart irvistelee ja uhkailee ihmisiä epäselvällä puhetyylillään, parikymppinen tosielämän vaimo Lauren Bacall vastailee takaisin jotain yhtä käsittämättömiä - ja näistä ihmiset (sekä myös kriitikot!) olleet löytävinään jotain ylivertaisen nautittavaa? Minusta kuuluu niiden klassikkoelokuvien joukkoon jotka eivät anna näyttelijöille mitään mahdollisuutta edes hengittää luonnollisesti, sikäli siis harvinaisen osuvasti nimetty tämä taas yksi tylsä Chandler-huttu (hehe). John Ridgely, Martha Vickers, Dorothy Malone, Peggy Knudsen, Regis Toomey. Sivuosassa kokemassa kovia myös avuton käppänä Elisha Cook Jr. kuten tapanaan on.
Takaa-ajettuna yössä
© Mark Hellinger Productions/Universal Pictures
Tappajat
The Killers
Robert Siodmak 1946 rikos
* * *
Ammattitappajat (William "Cannon" Conrad, Charles McGraw) saapuvat pikkukaupunkiin ja ampuvat muitta mutkitta hotellihuoneeseensa miehen joka tunnettiin nimellä 'Swede' (Burt Lancaster debyytissään). Vakuutustarkastaja (Edmond O'Brien) ryhtyy poliisien avulla tutkimaan tapausta ja ottamaan ennenkaikkea selvää mikä surmattu oikein oli miehiään... Film noir -klassikko tyypillisen mustanpuhuvine tapahtumineen ja kuvakulmineen sekä kyynisine maailmankatsomuksineen - tosin en siltikään oikein tajunnut miksi Lancaster antautui suosiolla tapettavaksi...? Ava Gardner, Albert Dekker, Jeff Corey, Virginia Christine.
Tuntemattoman varjo
Black Angel
Roy William Neill 1946 rikos
* *
Mainettakin kerännyt laulajatar (Constance Dowling) murhataan kerrostalo-huoneistoonsa. Mies nimeltä Bennett (John Phillips) osuu paikalle lähes samantien, todetakseen vain tilanteen sekä sen miten tappaja ehtii livahtamaan aivan nokan alta karkuun. Bennett pidätetään, mutta vaimonsa (June Vincent) ryhtyy samantien etsimään todisteita tämän syyttömyydestä uhrin ex-miehen eli viinaanmenevän pianistisäveltäjän Martin Blair'in (Dan Duryea) kera... Perusainekset sisältävä, silti varsinkin loppua kohti tylsistyvä noir jossa B-tuotannon maku näkyy myös näyttelijäkaartista - etenkin jos haluaa antaa ulkonäköseikoillekin jotain painoa heh... Suurin epäuskottavuus: päätekijä on niin tolkuttomassa kännissä ettei edes muista murhanneensa, mutta onnistuu silti jotenkin hoippumaan takaisin kotiluukkuunsa kenenkään huomaamatta. Peter Lorre, Broderick Crawford, Wallace Ford, Hobart Cavanaugh, Freddie Steele.
Turha oli unelmani
Unohdettu vanki
The Captive Heart
Basil Dearden 1946 sota
* *
Kesä 1940. Noin pataljoonan verran brittivankeja marssitetaan halki valloitetun Ranskan itää kohti ja Saksan puolelle rajaa sotavankeuteen. Kaikilla on tietysti henkilökohtainen taustatarinansa, mutta yhden erikoisimmista omaa varmasti ”kapteeni Mitchell” (Michael Redgrave): tämä on todellisuudessa Gestapoa pakeneva tshekkiläinen nimeltä Hasek, joka oli hätäpäissään ottanut pommikuopasta kuolleena löytämänsä sotilaan paperit ja vaatteet käyttöönsä – joten myös saksaa täydellisesti osaavana ei ihme, että mies on pian muun tuvan silmätikku ja ykkösehdokas vakoojaksi... Varsinainen sotavanki-kuvausten perusnyyhky kliseineen, hengennostatuksineen ja kotirintaman tunnelmineen (mm. ”Meri on kohtalomme” (1942) -teoksen malliin) kaikkineen. Tosielämän aviopari Redgrave ja Rachel Kempson löytävät tietenkin lopulta toisensa tässäkin – koska miten sattuikaan että näiden hienoakin hienompien sankareiden joukosta juuri Mitchell ollut sitten varsinainen mulkku miehekseen, jota lapsensakin parjaavat urakalla huolimatta isukin senhetkisestä taistelemisesta (ja kaatumisesta) kodin ja isänmaan puolesta...! Jack Warner, Mervyn Johns, Basil Radford, Jimmy Hanley, Guy Middleton, Derek Bond, Gordon Jackson, Jack Lambert, Gladys Henson, Jane Barrett, Margot Fitzsimons, Frederick Leister, Robert Wyndham, Karel Stepanek.
Vainooja
Varastettu elämä
A Stolen Life
Curtis Bernhardt 1946 draama
* * ½
Kate Bosworth (Bette Davis) on herkkä ja yksinäinen taiteilijasielu, joka saa venekyydin saarella sijaitsevaan kotikartanoonsa ihastuen samalla ikihyviksi kuljettajana toimivaan komeaan Bill-nimiseen heppuun (Glenn Ford). Tunne on molemminpuolinen, mutta eipä aikaakaan kun Katen huikentelevainen kaksoissisar Patricia (Davis) tunkee jälleen kerran osille... Jopa hämmästyttävän hyvin eli teknisesti uskottavasti on Davis saatu samoihin kuviin itsensä kera(!), mikä ei kuitenkaan riittävästi korvaa huiman epäuskottavia ihmissuhdekiemuroita: siis mitä niin ratkaisevan erityistä tuossa röyhkeämmässä sisaressa oli, jopa siinä määrin ettei Ford katsonut olevansa selityksentynkääkään velkaa tasan samannäköiselle kopiolleen? Miten Kate kuvitteli selviävänsä myöhemmästä esiintymisestään Patriciana ja miksi olisi enää edes kiinnostunut Fordin k-päästä? Siihen päälle vielä tuo pakkomielteisesti hyysäämänsä, mainittuakin mulkumpi taiteilijarenttu (Dane Clark) niin vaikeaksi käy kenenkään kohtalosta kiinnostuminen. Charles Ruggles, Walter Brennan, Bruce Bennett.
Veitsen terällä
The Razor’s Edge
Edmund Goulding 1946 draama
* * ½
W.Somerset Maugham (Herbert Marshall) aloittaa tarinansa v.1919 varakkaan snobiystävänsä Elliot Templeton’in (Clifton Webb) seurapiirijuhlista Chicagossa. Paikalla on myös viimemainitun veljentytär Isabel (Gene Tierney), joka on korviaan myöten rakastunut yhä sotatraumoista kärsivään ex-lentäjään Larry Darrell’iin (Tyrone Power) - mutta juurikin näistä johtuen nuorimies ei sitten olekaan valmis toistaiseksi asettumaan aloilleen, vaan veri vetää maailmaa kiertämään ja itseään etsimään... Eksistentialistisen klassikkoromaanin leffasovitus ei aivan mestariteokseksi nouse epätasaisten hahmotustensa takia: ilmeettömän Powerin ”elämäntuska” välittyy nihkeästi katsojalle asti, eikä kovia kokevan kihlatun Anne Baxter’in auttamisen suhteenkaan mies saa mitään aikaiseksi. Vahvat naisroolit ja mm. se hersyvä ranskalainen poliisipäällikkö (George Sorel) kompensoivat puolestaan tyypillisen unissakävelevää Marshallia. Tuhannesti parempi tämä silti on kuin umpitylsä Bill Murray -versio vuosikymmeniä myöhemmin (1984). John Payne, Lucile Watson, Frank Latimore, Elsa Lanchester.
Vihreät vuodet
© Warner Bros.
Viitta ja tikari
Cloak And Dagger
Fritz Lang 1946 jännitys/sota
* * *
Ydinfysiikan professori (Gary Cooper) houkutellaan 2. maailmansodan ollessa kääntynyt jo muutoin liittoutuneiden varmaksi voitoksi OSS:n agentiksi, sillä saksalaiset ovat kaikesta päätellen ryhtyneet kilpajuoksuun ehtiäkseen kehittämään oman atomipomminsa ennen amerikkalaisia. Miehen tie vie ensin Sveitsiin ja sitten Italiaan auttamaan sikäläistä vastarintaliikettä keskeisen tiedemiehen (Vladimir Sokoloff) pelastamisessa natsien kynsistä... Raikkaasti koko ydinohjelma-projektin apokalyptisesta uhasta varoitellen käynnistyvä ja rankkojakin väkivaltakohtauksia sisältävä agenttitrilleri. Rautakanki-Cooperillakin huomattavasti normaalia eloisampi meininki päällänsä, mainiota taustatukea antaa Lilli Palmer kyynisenä taistelija-leidinä. Hieman kuitenkin loppua kohti hyytyy kaksikon odotetun kliseisesti etenevän toisiinsa rakastumisen myötä. Robert Alda, J.Edward Bromberg, Marjorie Hoshelle, Ludwig Stössel, Helene Thimig, Dan Seymour, Marc Lawrence.
Yö Casablancassa
A Night In Casablanca
Archie Mayo 1946 komedia/rikos
* *
Jo pahasti väsähtänyt myöhempien aikojen Marx-farssi (Groucho, Chico, Harpo), jossa pojat touhuavat tällä kertaa casablancalaisessa hotellissa yrittäen estää natsien aikeita viedä mukanaan valloitetuilta alueilta varastettuja aarteita. Toimintakin kömpelöä trikkeineen ja nopeutuskuvineen (etenkin se lopputappelu järkyttävää katseltavaa), ja lähes jokainen kohtaus tuntuu muutenkin jäävän ikäänkuin kesken. Charles Drake, Lois Collier, Sig Ruman.
Paras elokuva: Pimeä peili (Robert Siodmak)
Miespääosa: Fredric March (Parhaat vuodet)
Naispääosa: Lana Turner (Postimies soittaa aina kahdesti)
Miessivuosa: Thomas Mitchell (Pimeä peili)
Naissivuosa: Lillian Gish (Kaksintaistelu auringossa)