Keskustelu

WatsonParhaat elokuvakohtaukset7.9.2019 23.21
Mainitsisitko mielestäsi kaikkien aikojen parhaimpia elokuvakohtauksia?

Laitoin muuten tuohon TV-sarjat-keskusteluun yhden kysymyksen noin viikko sitten.

SHRe: Parhaat elokuvakohtaukset14.9.2019 12.27
Kyllä jokainen kysymys luetaan huolella ja laitetaan korvan taakse, vastaukset etenkin näihin vähän enemmän paneutumista vaativiin tiedusteluihin ottavat oman aikansa kun muutakin elämää on. Ei paljon mutta kuitenkin. Malttia!

Parhaita/mieleenjääneimpiä elokuvakohtauksia, ei erityisessä järjestyksessä. Jätän pois myös itsestään selvimmät "kaikki muutenkin nähneet" tapaukset ('Hurjan joukon' verilöylyt jne) ja omien ykkössuosikkien kohdallahan 90% kohtauksista kuulu "parhaisiin":

* 'Kauhunkierteen' (1973) loppuratkaisu - "yksi elokuvahistorian suurimmista shokeista" (Danny Peary)
* 'Ulvonnan' (1981) susi-Eddien muuttumiskohtaus - peittoaa hurjuudessaan 'Ihmissusi Lontoossa' -vastaavan leikiten
* silti mainittava myös 'Ihmissusi Lontoossa' ja lopun verilöyly Piccadilly Circusilla
* 'He kuolivat saappaat jalassa' (1941) - kenraali Custerin (Errol Flynn) hyvästelyt ennen viimeistä taistelua vaimolleen, pahimmalle vihamiehelleen ja lähimmälle alaiselleen
* 'Kapina laivalla' (1935) - Clark Gablen ja Charles Laughtonin ensimmäinen kohtaaminen laivan lähtöä odotellessa
* 'Easy Rider' (1969) - pärinäpoikien matkaanlähtö 'Born To Be Wild'in jylistessä taustalla
* 'Kolmannen asteen yhteys' (1977) - poliisiautojen "tuhoontuomittu" UFO-jahti
* 'Maissilapset' (1984) - muuten kökön leffan pelottavin kohtaus eli tyhjästä talosta löytyvät lasten makaaberit piirustukset
* 'Kunnian mies' (1966) - ensimmäiset puoli tuntia kokonaisuudessaan: lähetin venematka mahtipontisen tunnusmusiikin säestyksellä, vanhan kardinaalin (Orson Welles) ja Thomas Moren (Paul Scofield) suorasukainen sanailu, Henrik VIII:n (Robert Shaw) vierailu
' 'Tri Outolempi' (1964) - maj. Kongin (Slim Pickens) ydinpommirodeo tietysti, mutta myös se aikaisempi huikea jännitys lähestyvää ilmatorjuntaohjusta väistellessä
* 'Pommin varjossa' (1964) - loppu
* '2001 -avaruusseikkailu' (1968) - ensimmäinen työkalu apinamiehen kädessä leikkaantuu lennossa nykyihmisen avaruusalukseksi
* 'Vaihtokaupat' (1983) - umpikänninen Winthorpe (Dan Aykroyd) syö bussissa joulupukin asussa evästä ja samalla tekopartaansa ja mölisee
* 'Mies ja alaston ase' (1988) - Frank Drebin (Leslie Nielsen): "By the way, I faked every orgasm!"
* 'Kaksintaistelijat' (1977) - Venäjä-episodi
* 'Pitkät jäähyväiset' (1973) - gangsteripomo (Mark Rydell) näyttää Marlowelle (Elliott Gould) cokispullolla miten leikinlaskun aika on todellakin ohi
* 'Viheltävät luodit' (1962) - Steve Juddin (Joel McCrea) kuolema
* 'Rautaristi' (1977) - alku- ja lopputekstit, puna-armeijan ensimmäinen suurhyökkäys
* 'Rosemaryn painajainen' (1968) - vanhan pariskunnan (Ruth Gordon, Sidney Blackmer) naapurihuoneistosta kuuluvat helvetilliset veisut, Rosemaryn (Mia Farrow) kivulias ja turha parhaan ystävänsä odottelu Times Squarella
* 'Kuudes aisti' (1999) - poika (Haley Joel Osment) kertoo vihdoin salaisuutensa pakottaen äitinsäkin (Toni Collette) uskomaan
* 'Pahan voima' (1978) - paha viranomaispomo Childress (John Cassavetes) räjähtää kappaleiksi
* 'Hämärästä aamunkoittoon' (1996) - no, melkein kaikki Seth Geckon (George Clooney) tekemiset ja sanomiset mutta erityisesti kohtaukset meksikolaisbaarissa ennen Salma Hayekia
* 'Dog Soldiers' (2001) - lopputekstit
* 'Hyökkäys poliisiasemalle' (1976) - pikkutyttö (Kim Richards) ammutaan kadulle tämän pyytäessä jäätelöä
* 'Äkkiä viime kesänä' (1959) - Catherine Hollyn (Elizabeth Taylor) serkkumiehen kohtalo espanjalaisten katupoikien käsittelyssä
* 'Psykopaatin jäljillä' (1986) - FBI-agentti Grahamin (William Petersen) ja Hannibal Lecktorin (Brian Cox) vuorosanailu, loppuverilöyly 'In-A-Gadda-Da-Vida'n tahdissa
* 'Huviretki hirttopaikalle' (1975) - koko alkuosan huviretki 'Hirtettyjen kalliolle'
* 'Aleksanteri' (2004) - Gaugamelan taistelu
* 'Koomikkojen kuningas' (1982) - Rupert Pupkinin (Robert De Niro) omavaltaiset tunkemiset sekä tv-studioon että talkshow-tähti Jerry Langfordin (Jerry Lewis) kotiin
* 'Cabaret' (1972) - 'Tomorrow Belongs To Me'!
* 'West Side Story' (1961) - 'America'
* 'Stepfordin naiset' (1975) - nuoren Mrs Eberhartin (Katharine Ross) karmea loppu
* 'Keskiyön Cowboy' (1969) - alku ja loppu
* 'Viimeisellä rannalla' (1959) - loppu

WatsonRe: Parhaat elokuvakohtaukset4.10.2019 18.33
Joo, sori tuosta kysymysten muistuttelusta. Satut kuitenkin olemaan ensimmäinen lähipiiriini kuulumaton henkilö, jonka kanssa keskustelen laajasti elokuvista, joten kyllähän sitä väkisinkin innostuu liikaa. Mutta kyllä sitä malttia meikäläisestä löytyy, varsinkin nyt kun tiedän, että huomaat jokaisen kysymyksen. Ja kiitos muuten tosi paljon kaikista vastauksista!

Mainitaanpa tässä nyt sitten omalla kohdallani parhaita/mieleenjääneimpiä leffakohtauksia: juuri nuo mainitsemasi Rautaristin alku- ja loppukohdat, Päällikön pako Käenpesän lopussa, Buzzin lentoonlähtö Toy Storyn loppupuolella, Syndrooman suunnitelmien paljastuminen Ihmeperheessä, Paluu Tulevaisuuteen-elokuvan kellotornikliimaksi, Le Mansin alkutekstikohtaus ja sitä edeltävä osuus, saksalaistytön laulu Kunnian polkujen lopussa, Illinoisin natsien ja bluesveljesten välillä käytävä takaa-ajo Blues Brothersissa... Millaisen vaikutuksen nämä kohtaukset sinuun tekevät?

SHRe: Parhaat elokuvakohtaukset12.10.2019 12.52
"Käenpesä": Päällikön pako - katsoin tämänkin klassikon niin vaikuttavaksi teokseksi kokonaisuudessaan että hienokin loppunsa vain yksi monista ja kaikkien elokuvaihmisten muistissa lähtemättömästi. Pientä kritiikkiä tähänkin: aika manipuloivakin leffa toki on, esim. Miss Ratched yhtä kaukana "hirviöstä" kuin McMurphy "sankarista".

"Toy Story": eräs 90-luvun keskeisistä kulttuuritapauksista kaikinpuolin ja heti kärkeen todellinen tietokoneanimaation mestarinäyte. Ja toki Buzzin "lentoon"lähtö mieleenjäävä (kuin myös se aikaisempi epäonnistumisensa), mutta vielä suuremman vaikutuksen itseeni on tehnyt vastaava kohtaus "Dumbon" (1941) lopussa!

"Ihmeperheen" ja "Paluu tulevaisuuteen" -leffojen mainitsemiasi en niin tarkkaan muista - ja jälkimmäinenhän on kaukana omista suosikeista huolimatta leffan yleisestä ikivihreästä statuksesta. (Marty McFly kun olisi pannut äitiään - vielä oikein rajun hc-kohtauksen merkeissä - niin sitten ehkä (ehe ehe ehe!!!)...)

"Le Mans" - siis tosiaanko tämä Steve McQueen -kaahailu vuodelta 1971? Hienoa ajankuvaa mutta leffaksi liian dokumentinomainen.

"Kunnian polut" - henkilökohtaisesti kaikki loppukohtausta edeltävät tärkeämpiä ja tehneet jo tehtävänsä - kaunishan se on niin kuin Chaplinin puhe "Diktaattorissa" tai selviytyneiden loppuparaati "Schindlerin listassa", mutta siinä vaiheessa enää itselleni turhaa alleviivausta.

"Blues Brothers" - kyllähän se "I love you" yksi komediahistorian ikimuistoisimpia on, ei siinä mitään. Yleensä leffasta: 80-luvulla ehdottomia meidänkin piirin ihan ykkössuosikkeja, mutta ikävä kyllä aika haalistanut tuntemuksia omalla kohdalla melko lailla: 1) kirkkokohtausta (ja lopun pääshowta tietenkin) lukuunottamatta nuo muut erilliset musiikki/tanssinumerot keskeyttävät hyvää meininkiä ikävästi kun 2) muutenkin ylipitkän teoksen jopa ne loppupuolen legendaariset autonromutukset saavat nyttemmin haukottelemaan "umpityhmine poliiseineen" ja 3) mitä Twiggy teki koko jutussa?

But anyway and make no mistake: Blues-veljekset itsessään leffamaailman paras koomikkopari sitten Stan & Ollien päivien, ja mukanaolleiden esittelyt 'Jailhouse Rock'in tahdissa loistava lopetus!

WatsonRe: Parhaat elokuvakohtaukset29.11.2019 0.20
Tuli mieleen tässä vielä muutama oma suosikkikohtaus: Pingviinin kuolema Tim Burtonin toisessa Batmanissa, pimeässä metsässä käytävä takaa-ajo Texasin Moottorisahamurhissa ja Hänen Majesteettinsa Salaisessa Palveluksessa-elokuvan traaginen loppu. Millaisen vaikutuksen nämä kohtaukset sinuun tekevät?

SHRe: Parhaat elokuvakohtaukset2.12.2019 14.42
"Pingviinin kuolema" (Batman -paluu 1992): Jos tarkoitat nimenomaan emotionaalista vaikutusta Pingviinin kuolemaan liittyen, niin elokuva kuuluu liian puhtaasti sarjakuva-genreen NIIN vakavasti otettavaksi. Yleisesti ottaen lasten ja nuorten naisten kovat kohtalot sellaisia mitkä saavat olon epämukavaksi (jos ei kyse tökerön läpinäkyvästä manipuloinnista/eksploitaatiosta), sen sijaan eläinten vastaavat eivät merkitse minulle mitään.

"Nahkanaaman jahtaukset ja lahtaukset" ("The Texas Chainsaw Massacre" 1974): Nämä olivatkin niitä ainoita jotka onnistuivat jonkin verran meidän porukkaa jopa säväyttämään silloin aikanaan vuoden '84 paikkeilla, mutta yleinen suttuisuus ja verenvähyys tuotti liian ison pettymyksen jo monen monituisen kauhuklassikon veteraaneille. Ehdottomasti parhaana kohtauksena pidän aivan loppua, eli vaikka viimeinen uhri juuri ja juuri selviääkin niin painajainen jatkumassa vääjäämättä.

"Jamesin menetys" ("HMSP" 1969): Tämän kieltämättä Bond-asteikolla erään vaikuttavimmista kohtauksista (kun kyse siis jälleen "vain" mielikuvituksellisesta superhero-sarjasta) tehoa vei aavistuksen se että olin lukenut kyseisen tarinan jo aiemmin kirjana - mille elokuvan loppu varsinkin hyvin uskollinen vuorosanoineen kaikkineen: "Meillä on maailmantäysi aikaa". Oma suosikkini "Erittäin salainenhan" alkaa sitten myös varsin tunnelmallisesti juurikin Tracy-vaimon haudan ääreltä.

WatsonRe: Parhaat elokuvakohtaukset23.12.2019 21.36
Tässä taas pari suosikkikohtausta lisää: Riehakkaan Ryöstön (surkeimpia suomennoksia ikinä!) koko loppupuoli minikaahailuista kaikkien aikojen cliffhangeriin, Frenzyn loppu ikimuistoisine repliikkeineen: "Mr. Rusk, you're not wearing your tie", Kuuraketin häikäisevä alkustuntti, Austin Powersin ja Mini-Minän välinen tappelu Powers-sarjan kakkososassa ja Up - Kohti Korkeuksia-elokuvan Carl Fredricksonin lentoonlähtö paratiisiputoukselta heitettyään kaikki muistonsa ulos. Millaisen vaikutuksen nämä kohtaukset sinuun tekevät?

By the way, hyvää joulua!

SHRe: Parhaat elokuvakohtaukset25.12.2019 16.14
Kiitos samoin!

'Kuuraketinkin' alku ihan jees, mutta 'Rakastettuni' vastaava tuntunut aina ylittämättömältä. Toki juuri MINÄ olen sitä mieltä että 'Erittäin salainen' pistää tiukimmin kampoihin hehe. No, mitä tässä taas paremmuusjärjestykseen laittamaan, saahan sitä suosikkeja olla vaikka kuinka...

'Frenzy' oli todellakin Sir Alfredin viimeinen mahtava voimannäyte, ja sisälsi useitakin klassikkokohtauksia lopun lisäksi: kamerankuljetus tytön ja murhaajan kera yhdessä ensinmainitun kotiovelle ja sitten hidas peruutus takaisin kadunvilinään; säkissä olevan ruumiin kera "kamppailu" perunakuorman seassa; Barbara Leigh-Huntin hirvittävä kohtalo johon katsoja pakotetaan mukaan alusta loppuun...

Austin Powersin ja Mini-Me'n tappelua en muista, sen sijaan kylläkin kohtauksen jossa viimemainittu yrittää väkisin päästä hempeilemään poikansa Seth Greenin kera jota ei voisi vähempää kiinnostaa...

'Up' oli minusta kokonaisuutena liian manipuloivaa huttua, eräänlainen fantasia- ja reaalimaailman epäonnistunut yhdistelmä. Mistä tulikin mieleen että jos ei joitain parhaita scifi-juttuja lasketa (ja niissäkin periaatteessa kaikki omaa esim. "tulevaisuuden reaalimaailmaansa") niin vähissä ylipäätään mainitussa onnistuneet teokset.

'The Italian Job' oli vähän turhan hurmahenkinen brittifanitus kaikinpuolin enkä ihan loppua tarkalleen muistakaan, vain että jossain vuoristossa päästeltiin menemään.

WatsonRe: Parhaat elokuvakohtaukset26.12.2019 23.15
Koska olen nyt jo kolme kertaa pyytänyt sanomaan mielipiteitäsi omista suosikkikohtauksistani, niin mainitsenpa nyt omiani kahdesta sinun suosikistasi.

Easy Rider (1969).
Juuri tuon hienon rockbiisin "Born To Be Wildin" ansiosta alkukohtaus on minusta kyseisen hirvittävästi yliarvostetun elokuvan harvoja valopilkkuja. Parasta siinä on noiden pärinäjannujen lopullinen kohtalo.

2001: Avaruusseikkailu (1968).
Vaikka kyseessä onkin ollut ihan pikkupojasta lähtien kaikkien aikojen suosikkielokuviani, niin jostain syystä tuo leikkaus luusta avaruusalukseen ei ole ikinä tehnyt juuri minkäänlaista vaikutusta. Onkohan luun ja aluksen välinen yhtäläisyys pienempi kuin mitä sen ilmeisesti oli tarkoitus olla?

SHRe: Parhaat elokuvakohtaukset28.12.2019 9.00
2001:

Nähtiin leffa kaverin kanssa teatterissa 10-vuotis-uusintakierroksellaan eli 1978 eikä silloin ymmärretty sen audiovisuaalisesta hienoudesta paljoakaan - odoteltiin vaan vähintään jotain kunnon loppukliimaksia. Varmaan sekin vaikutti odotuksiin kun oltiin juuri koettu tajunnan räjäyttävät "Tähtien sodan" ja "Kolmannen asteen yhteyden".

Sittemminhän tuo on iskenyt joka katsomiskerralla kovempaa, ja aina tuntuu löytyvän uusia sivuteemoja kuten youtubeen laittamastani kommentista käy ilmi:

The themes of this film just keep on accumulating in my mind, in addition to that obvious "progress and rebirth from ape to machine-dependent man to an angel form" by intelligent design. Examples:

1) Several "heavy breathing" scenes emphasize how vulnerable we immediately are in any oxygen-lacking situation/environment. And how little we regard this fact in our everyday, planet-polluting life.

2) When David breaks the glass in his "alien zoo" it's the sign of imperfection, that he's getting old and therefore "useless" - so it's time for him to leave his mortal form to become a Star-Child, a Christ-figure if you will (= 'Son of David') to lead humankind to the next level of existence.

3) But do we as species deserve all this? Already mentioned polluting aside, notice how there is not a single race represented outside Caucasian, and even among us there's still that seemingly everlasting distrust between the West and the Russians. And of course the government secrecy-holding from the general public seems also as given here.

4) HAL's final motive perhaps: jealousy of losing significance of overtly intelligent computers when we become aware and enlightened enough to use e.g. anti-gravity, antimatter and energy from stars (presuming we're still going to need machines for space travel) to virtually teleport our crafts several light-years at once.

Mitä tapiirinluu/avaruusalus -leikkaukseen tulee, niin samaa olen ajatellut: teknisesti juuri sen kohdan olisi voinut toteuttaa "täydellisemminkin". Mutta kulttuurihistoriallisena viitteenä ja kehitys(aika)historiallisena hyppäyksenä tietysti ylittämätön.

WatsonRe: Parhaat elokuvakohtaukset7.8.2020 17.02
Terve pitkästä aikaa!

Teki tässä mieli puhella nyt vähän kaikkien aikojen parhaista alkutekstikohtauksista. Minulle ne muutamat ikimuistoisimmat ovat elokuvista Viidennen Kolonnan Mies (1942), Vaarallinen Romanssi (1959), Bullitt (1968), Riehakas Ryöstö (1969), Le Mans (1971), Rautaristi (1977), Hohto (1980), Talvisota (1989), Casino (1995) ja Casino Royale (2006). Entä mitkäs sinulle?

SHRe: Parhaat elokuvakohtaukset8.8.2020 12.59
Terve vaan takaisin! Alkutekstikohtauksia... Parhaat varmaan sellaiset jotka pistävät tunnelmat ja odotusarvot heti kättelyssä tappiin. Itse tunnut tykkäävän näistä autoilla ajeluista yhteydessään - eikä tämä ollut millään muotoa arvostelua.

10 parasta alkutekstikohtausta (ei järjestyksessä):
- 2001: Avaruusseikkailu (1968)
- Alien (1979)
- Kuolleiden aamunkoitto (2004)
- Seitsemän (1995)
- Kadonneen aarteen metsästäjät (1981)
- Conan -barbaari (1982)
- Rautaristi (1977)
- Casino (1995)
- Grease (1978)
- Kunnian mies (1966)

Kun kuitenkin tulee muitakin vaihtoehtoja myöhemmin mieleen niin olkoon tämä vasta 'Volume 1'.

M. HulotRe: Parhaat elokuvakohtaukset9.8.2020 10.51
Vertigo ja Psyko tulivat mulle ekana mieleen. Saul Bass teki niihin alkutekstijaksot ja oli muutenkin alan mestari.

SHRe: Parhaat elokuvakohtaukset9.8.2020 11.50
Ja tietenkin myös jo mainittuihin "Vaaralliseen romanssiin" sekä "Casinoon".

"Cabaret" (1972) tuli sittemmin mieleen loistavista alkujaksoista, jos vaikka tuon Se7enin tilalle joka ei ehkä sittenkään ole tarpeeksi "creepy" - enemmän ihmisen osia saisi vilahdella :P

WatsonRe: Parhaat elokuvakohtaukset1.2.2022 23.35
Pistetäänpä pitkästä aikaa kommenttia tähän keskusteluun.

Pari vielä mainitsematonta suosikkikohtaustani ovat Evil Dead II:n hetki, jossa moottorisahalla ja katkaistulla haulikolla varustautunut Bruce Campbell heittää yhden leffahistorian cooleimmista reploista ("Groovy!"), Bullittin upea takaa-ajo ympäri San Franciscoa (kohtauksen "build-up" on myös hieno) ja Ihmeperheen kaksikin kohtaa: Dashin pako Syndromen lentohärveleiltä ja lopputekstikohtaus Michael Giacchinon loistavan taustamusiikin säestyksellä.

Ja kun Ihmeperheestä on näyttänyt löytyneen jo kolme suosikkikohtaustani, niin mainittakoon nyt vaan, että elokuva onkin ylivoimainen animaatioelokuvasuosikkini ja varmaan siellä parhaiden leffojen Top-5:ssa jopa!

Niin ja lähelle parhaita kohtauksia saattaa mennä myös juuri viime esityskierroksellaan ensi kertaa näkemäni Catch-22:n loppukohtaus, jossa Yossarian juoksee sotasairaalasta merenrantaan ja lähtee soutamaan kumiveneellä.



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: